Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

iTrain en Marklin MS2

Gestart door GBHenk maandag 30 juli 2018, 23:06:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iTrain en Marklin MS2
Lid sinds: 2017

offline
iTrain en Marklin MS2
Kan iemand mij helpen met het volgende eenvoudige issue
Ik ga beginnen met iTrain en Digikreijs DR5000 en DR4018 wat voor mij allemaal nieuwe koek is en loop eigelijk direct al tegen een issue aan en met name in iTrain >> interface<<  maar Marklin Mobile Station staat niet in de lijst. Is het mogelijk on Marklin Central Station te selecteren en geeft dit het zelfde reslutaat?
met vriendelijke groet
Henk
Re: iTrain en Marklin MS2
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: iTrain en Marklin MS2
Nee Henk de MS 2 heeft geen interface zoals de CS 2/3, dus die selecteren in Itrain heeft geen enkele zin.

Dan moet je een centrale hebben met interface zoals de CS 2/3 of een andere centrale zoals die van Esu.

Let op de DR 5000 is een centrale die alleen DCC spreekt, dus als je MM of FX of MFX decoders hebt, zou je alleen de laatste op DCC kunnen zetten.

Tenzij de MM decoders van een programmerbaar type zijn, en multiprotocol zijn dus ook DCC verstaan, anders kan je wel met je DR 5000 en Itrain alles willen besturen, de decoders zullen er mogelijk niet naar luisteren.
Re: iTrain en Marklin MS2
Lid sinds: 2017

offline
Re: iTrain en Marklin MS2
Hoi Hans. jammer dat dit niet mogelijk is. Maar is het mogelijk om de CC_Schnitte aan de MS2 aantesluiten en dan verder met DS5000. Volgens Can digital kan de MS2 via CC-Schnitte  naar de PC en kan geselecteerd worden in Itrain.
Gr Henk
Re: iTrain en Marklin MS2
Hoi,

Waarom wil je dan nog de DR5000 gaan gebruiken? De combinatie MS2 + CC_schnitte werkt / is ongeveer hetzelfde. Je gaat dan met twee centrales werken. Wil je een rijregelaar bij je DR5000 houden? Dan kan je op de DR5000 genoeg andere rijregelaars zoals een multimaus, Fred, Daisy, LH100 / LH101 / LH90, Profiboss op aansluiten. Je kan zelfs met de diverse apps (zoals de z21) op je slimme telefoon je treintjes op je baan besturen.

Het enige grote nadeel voor Märklinisten is dat de DR5000 geen Motorola (mm) of MFX-protocol spreekt alleen DCC-protocol. Daarmee ben je genoodzaakt om goed uit te kijken bij het kopen van Märklinloks zowel nieuws als tweedehands. Niet overal zit een decoder in die zowel Motorola / MFX als DCC spreekt.

Geef eerst eens aan wat je nu precies wilt. Want nu heb ik het gevoel dat je deels op prijs gekeken hebt.

Groet Ronald.
Re: iTrain en Marklin MS2
Lid sinds: 2017

offline
Re: iTrain en Marklin MS2
Hallo Ronald. Ik heb begrepen dat als ik met iTrain verder wil dan moet je eerst een Interfece selecter zoals CS2/3 maar die heb ik niet maar wel de Mobile Station2. ik heb inmiddels de DR 5000 met de andere benodig heden aangeschaft om wissels en terug melders etc te besturen via iTrain. de reden voor de DR5000 is omdat ik de UK woon en er in de UK een dealer is. Wat is nu mijn beste optie om een inteface te selecteren
Gr Henk
Re: iTrain en Marklin MS2
Ben den Hollander
gast

Re: iTrain en Marklin MS2
 @citaat De DR5000 aansluiten op de PC, configureren en in iTrain kiezen voor LocoNet als interface naar de DR5000. Vergeet het MS2, je kunt er niets mee.

Zie ook de handleiding 5.3 van de DR5000: http://support.digikeijs.com/download/attachments/655416/DR5000%20uitgebreide%20handleiding%20NEDERLANDS%20v1.2.3.pdf?api=v2

Gr, Ben.
Re: iTrain en Marklin MS2
Lid sinds: 2017

offline
Re: iTrain en Marklin MS2
OK Ben hartelijk dank ik ben hier mee een stapje verder.
Gr Henk
Re: iTrain en Marklin MS2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain en Marklin MS2
Ik rij al jaren met MS2 en cc-schnitte icm ITrain en dat met volle tevredenheid hoor! Voor de terugmelding gebruik ik de Rosoft loconet interface en de ldt db4 boosters.
Re: iTrain en Marklin MS2
hoi,

Citaat van: GBHenk op dinsdag 31 juli 2018, 09:19:02
ik heb inmiddels de DR 5000 met de andere benodig heden aangeschaft om wissels en terug melders etc te besturen via iTrain. de reden voor de DR5000 is omdat ik de UK woon en er in de UK een dealer is. Wat is nu mijn beste optie om een inteface te selecteren

Wat Ben aangeeft. Welke benodigdheden heb je allemaal aangeschaft? Dat is even handig om te weten of je met massaterugmelding of stroomdetectie gaat werken. Je weet dat je nu compleet op het DCC-protocol over bent gegaan. Dus ook bij de aanschaf van tweedehands en nieuw Märklin-spul moet opletten op dat het DCC-protocol ondersteund.

Je hebt ook een DR4018 gekocht? Met welke wisselaandrijvingen ga je die gebruiken?

Citaat van: brietdijk op dinsdag 31 juli 2018, 12:33:35
Ik rij al jaren met MS2 en cc-schnitte icm ITrain en dat met volle tevredenheid hoor! Voor de terugmelding gebruik ik de Rosoft loconet interface en de ldt db4 boosters.

Dat is leuk voor jou en het is al eerder gezegd dat het werkt. Daar heeft Henk nu niets even niets aan. Hij heeft reeds een DR5000 met toebehoren aangeschaft, zie zijn post. Een beetje onzin om twee keer je baan aan de computer te knopen of niet?

Groet Ronald.
Re: iTrain en Marklin MS2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain en Marklin MS2
Citeer
Dat is leuk voor jou en het is al eerder gezegd dat het werkt. Daar heeft Henk nu niets even niets aan. Hij heeft reeds een DR5000 met toebehoren aangeschaft, zie zijn post. Een beetje onzin om twee keer je baan aan de computer te knopen of niet?

Groet Ronald.

Nou nou, mijn welgemeende excuses hoor Ronald!! Fijn dat jij wel zo goed oplet.

Zullen we het aan Henk overlaten of hij de reacties nuttig vind of niet?
Misschien dat hij toch meer wilt weten over de CC-Schnitte.

Re: iTrain en Marklin MS2
Lid sinds: 2017

offline
Re: iTrain en Marklin MS2
Hi Ronald. ik ben inmiddels weer een stapje verder, een proef baantje aan gemaakt en er rijd een trein. (via DR5000) Heb ook een test baantje gemaakt in iTrain en mijn volgende opstakel is om een trein aan de praat te krijgen via iTrain. Als antwoord op jou vraag>> DR 4018 wissel decoder. Ik heb wissels in het oude M track en het nieuwe K track en deze twee track system zijn aan elkaar gelinkt en de wissels zijn magneet wissels (als de benaming goed is), maar daar breek ik mijn hoofd wel over in een later stadium. En als dat eindelijk werkt neem ik de volgend stap "DR4088 terug melder" maar dat zal na de kerst zijn (2019!)  Ik heb serieus gekeken naar CC-Schnitte maar na dat ik een muntje opgooide kwam de DR5000 on top.
Vriendelijke groet.
Henk 
Re: iTrain en Marklin MS2
Ben den Hollander
gast

Re: iTrain en Marklin MS2
Citaat van: GBHenk op woensdag 01 augustus 2018, 15:46:35

"DR4088 terug melder"


Kies voor een "opto" versie die de bus scheidt van de baan anders is het snel klaar met de DR5000. Zie ook weer de handleiding.
Re: iTrain en Marklin MS2

Hallo Henk,

Citaat van: GBHenk op woensdag 01 augustus 2018, 15:46:35
Hi Ronald. ik ben inmiddels weer een stapje verder, een proef baantje aan gemaakt en er rijd een trein. (via DR5000) Heb ook een test baantje gemaakt in iTrain en mijn volgende opstakel is om een trein aan de praat te krijgen via iTrain.

Je doet een aantal zaken precies in een omgekeerde volgorde :) Meestal leer je via je centrale (bij jou de MS2 en/of de DR5000) de basis dingen van digitaal rijden zoals het rijden met meerdere loks tegelijk en het aansluiten en bedienen van (wissel)decoders op het systeem. Dan ga je eens nadenken over het koppelen aan de PC. Dit omdat het zonder "terugmelding" geen zin heeft om je treintjes via de PC te bedienen. Wissels via de PC bedienen op je handgestuurde baan is wel een goede optie. Die mogelijkheid heb ik zelf ook al geprobeerd.

Citaat van: GBHenk op woensdag 01 augustus 2018, 15:46:35
Als antwoord op jou vraag>> DR 4018 wissel decoder. Ik heb wissels in het oude M track en het nieuwe K track en deze twee track system zijn aan elkaar gelinkt en de wissels zijn magneet wissels (als de benaming goed is), maar daar breek ik mijn hoofd wel over in een later stadium.

Magneet aandrijvingen is een goede benaming. Met een DR4018 moet het kunnen. Denk eraan dat er wat haken en ogen aan het aansluiten zit met betrekking tot de DR4018 en magneetaandrijvingen. Neem even een kijkje in dit draadje: DR4018's verliezen adres. Daar staat een aantal aanwijzingen in over het gebruik van de DR4018's.

Citaat van: GBHenk op woensdag 01 augustus 2018, 15:46:35
En als dat eindelijk werkt neem ik de volgend stap "DR4088 terug melder" maar dat zal na de kerst zijn (2019!) 

Wat Ben al aangeeft: "opto" versie nemen. Anders blaas je heel snel je DR5000 op. Zie inderdaad de handleiding van het apparaat.

Groet Ronald.