Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift

Gestart door Christian P donderdag 26 juli 2018, 08:19:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Citaat van: Christian P op dinsdag 04 december 2018, 07:56:01
ok begrijp het, maar zet dan wel een weerstandje van 1k zodat er steeds een minimale spanning is op het spoor is. Anders weet iTrain of koploper niet dat het spoor bezet is. En zo blijft de decoder ook zichtbaar.

Grappig dat ik ook hier een iets andere aanpak heb gekozen: ik heb alleen op de 'actieve' etage een bezetmelder zitten, in mijn geval een lichtsluis. Die zit vast op de ombouw. In de achterplaat van de loclift zit een gaatje geboord, zodat deze als de loclift op een valide positie staat zijn detectie werk van loc's kan doen. Ik ben geen iTrain kenner, maar bij Koploper blijft een blok bezet als er een loc in staat, volgens de interne administratie. Een bezetmelder doet daar niet meer aan toe of af. Als het juiste blok voorstaat, pas dan is de bezetmelding weer relevant voor het wel of niet vrijgeven van dat blok.

Ik wil te zijner tijd nog wel een keer experimenteren hoe het werkt in iTrain, maar in Koploper werkt het op deze manier feilloos. De grootste uitdaging daar was het bezethouden van de wisselstraat (want dan is de loclift onderweg naar de goede etage) maar was eenvoudig op te lossen door een dummy draaischijf op te nemen in de wisselstraat. Zie ook mijn draadje bij 'modelbouw overig'.
Ik ben met name benieuwd of iTrain op de een of andere manier ook 'dynamische blokken' ondersteunt, zodat ik steeds de optimale lengte van een treinstel kan plaatsen.

Groet,
Leendert
Re: Klein Heik, de Lok-lift
Na veel testen en programmeren heb ik een mooi resultaat bereikt met de loklift.
De lineaire encoder maakt het zeer eenvoudig om de lift te positioneren.
Er zijn weinig toeters en bellen nodig om de lift juist te plaatsen met deze techniek.

Het gebruik van een hefboom links en rechts zal niet nodig zijn dankzij de precisie van de beweging.

Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
 @citaat Geweldig resultaat, complimenten. :)
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Indrukwekkend Christian.
Mooie techniek.
Greetz, Arjan
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Heel gaaf dit!  :thumbup:

En goed schaalbaar zo te zien.

MvG,

Timaximus
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Hallo Christiaan,
Erg mooi gemaakt.
Om trots op te zijn  :thumbup:

Groet, Erik
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Mooi gedaan! Werkt soepeltjes. Alleen ik zou gek worden van de zoemer.  :) Goed dat zal wel bewust zo gemaakt zijn  :D Maar het ziet er erg mooi uit.

Groet Ronald.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Ronald,

Het gezoem komt van de motor als deze traag beweegt. De mosfet zorgt ervoor dat deze stroom in blokjes onderbroken kan worden ipv de sinus samen te duwen. Hierdoor blijft de motor veel vermogen hebben bij trage toeren. Dat geeft dan wel een zoemend geluid maar het is niet zo storend als het lijkt.







Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Christian

Wauw dat heb je heel erg mooi gemaakt, als het jou eens uitkomt wil ik wel eens komen kijken naar jou loc lift.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Geweldig Christian.

Ik ben onder de indruk!
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
hoi,

Citaat van: Christian P op zondag 06 januari 2019, 16:19:42
Het gezoem komt van de motor als deze traag beweegt. De mosfet zorgt ervoor dat deze stroom in blokjes onderbroken kan worden ipv de sinus samen te duwen. Hierdoor blijft de motor veel vermogen hebben bij trage toeren. Dat geeft dan wel een zoemend geluid maar het is niet zo storend als het lijkt.

Ah... Op die fiets. Dat is de verklaring.  :thumbup: Het leek alsof bij een bepaalde positie een zoemer afging  :D Bedankt voor de informatie! Mooi gedaan!

Groet Ronald.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Prachtig zeg! heel mooi gedaan.  :thumbup:
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
 ;) Dat heb je weer goed gedaan ....
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Chapeau Christian  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Complimenten Christian, hier mag je met recht trots op zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Schitterend gemaakt Christian  :thumbup:

Toch eens een vraagje, zou je de breedte waarop de treinen staan kunnen verbreden zodat er drie, ? vier rails naast elkaar kunnen liggen ? Zou het aantal aanzienlijk kunnen vermeerderen.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Knap stukje techniek Christian.
Slorpt heel wat minder plek op dan een horizontale opslag en je kan er een heleboel treinen in kwijt.

Mvg, Luc
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Thanks allemaal voor de leuke reacties.

CiteerSlorpt heel wat minder plek op dan een horizontale opslag en je kan er een heleboel treinen in kwijt.
Dat is de opzet geweest. Ik wil een baan met heel veel techniek bouwen. Daarvoor is het belangrijk dat je overal de onderkant goed kunt bereiken.
In mijn vorige baan lag de ganse baan boven het schaduwstation.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Hi Christian,

Geweldig mooi! Ziet er zeer fraai uit. Compliment!

Wat staat er op de plastic strip die door je encoder loopt? Zijn dat markeringen als je op de juiste etage, of tel je pulsen?

Groet,
Leendert
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Christian het is Geweldig

groet
Harald
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Leendert,

Dat is die verticale encoder waar ik het over had.
Deze techniek komt van de groot formaat printers en dient om de printkop synchroon te laten printen met zijn positie.
De strip is 180 dpi. Dwz dat er elke 0,14 mm een lijntje staat. De Arduino telt de lijnen en weet zo waar de lift zich bevindt met een precies van 0,14 mm
Omdat de encoder op de lift staat en niet op de stappenmoter, lijkt met dit een nauwkeurige benadering.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Omdat de loklift toch veel aandacht zal vragen was het noodzakelijk om deze netjes af te werken. De etages zijn nu allemaal voorzien van kurk voor de geluidsdemping en tevens aan de voorkant een profiel voor de afwerking.
De horizontale planken hellen een beetje. De draadstang helpt om deze terug recht te zetten.
Ik blijf versteld staan van de precisie die de lift heeft. Die mag nu zoveel bewegen, hij komt altijd zo precies terug naar zijn juiste hoogte.

Ondertussen heb ik gemerkt dat de achtergrond plaat een paar mm naar voor bolt. Ik heb dan een paar extra glijders besteld zodat de lift ook in het midden aan de staaf vast hang.
Nadien kan ik beginnen de rails te kleven.

to be continued.....
Christian
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Christian,

Dit is een pracht van een installatie. :thumbup:
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
De spoorstaven sluiten keurig aan Christian, dit zal het nodige meet werk gekost hebben maar het resultaat mag er wezen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Hoi Christian,

Ongelooflijk knap gemaakt. IK hoop dat je er veel plezier van mag beleven.

mvg
Jurrien
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Christian

Dat heb je heel erg mooi gemaakt, mijn hoed af voor jou werkwijze  :)
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Echt een goede doordachte constructie! Top!

groeten,
Dylan
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Het begint nu toch wat te kriebelen. Er zijn al heel wat uren in de constructie gestoken, nu had ik toch wel eens wat willen testen met een aantal locomotieven.

Dus eerst de voeding verzorgen.
De opstelling is vrij eenvoudig, 2 100VA transfo?s voor de sporen en 1 60VA voor de CS3, decoders en het schaduwstation.
Daarnaast een paar voedingen voor de scenery.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Mits ik uiteindelijk helemaal automatisch wenst te rijden met iTrain zijn de terugmelders onmisbaar. In 2-rail gebeurt de bezetmeling door het meten van het stroomverbruik. Daar zijn dan ook aangepaste terugmelders voor nodig.
We zitten met 20 sproren en elk spoor heeft 3 melders.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Na uitvoerig testen merkte ik dat de lineaire encoder soms wel eens een stapje kon overslaan. Ik heb de oorzaak niet kunnen achterhalen.
Dus om dit probleem op te vangen heb ik op meerdere plaatsen referentie punten geplaatst.
Indien er een afwijking is tov de referentie, dan kan de lift zich tijdens de beweging herinitialiseren zonder naar zijn 0 punt te moeten gaan.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Onlangs had ik een obstakel die in de weg stond van de lift. De kracht van de motor is zo sterk dat heel de aandrijving van de muur werd losgerukt. Zeer frustrerend!
Dus de beveiliging werd een top prioriteit!

Allereerst moeten de sporen die niet in gebruik zijn stroomloos worden. Je zou maar eens per ongeluk de foute locomotief laten rijden terwijl de lift in beweging is!
Daarvoor heb ik deze printplaat ontworpen zodat enkel de gebruikte rail voeding krijgt.
Een weerstandje van 1k zorgt ervoor dat de decoders nog net voldoende stroom ontvangen om hun instellingen te onthouden.
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Gezien hoeveel schade er was aan de lift bij een obstructie moest ik ook iets verzinnen voor het geval een loc of wagen half over de rand hangt.
Dit heb ik opgelost met twee laserstralen dat tussen de sporen schijnen. Boven staan dan 2 diodes die het licht omzetten naar stroom en die op hun beurt door de Arduino worden gelezen.
Indien 1 van de 2 stralen onderbroken wordt, dan stop de lift onmiddellijk
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
als laatst zat ik dan nog te piekeren over de besturing van iTrain.
In mijn opstelling zat ik al snel met een 50-tal virtuele wissels, met dan nog eens alle terugmelders voor elke wisselstand, enz.....

Op het forum van iTrain las ik dat er nog mensen waren met dit idee. Leendert https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72571.0 en ik hebben ons mee aangesloten op dat topic welk blijkbaar niet ongemerkt voorbij ging bij Xander, de ontwikkelaar van deze software.
In de volgende versie gaat hij de loklift toevoegen.

Dus liever daarop wachten ipv die complexe opstelling met wisselstraten.

That's all folks

Groetjes
Christian
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Hi Christiaan,

Mooie update beschrijf je hier weer. En ook de dingen waar je tegenaanloopt: ik doe er mijn voordeel meteen mee.

Nog een tip voor het missen van pulsen met inlezen: Mooi dat je nu een oplossing hebt met extra sensoren. Wellicht kan je de oorzaak van het probleem nog fixen. Als je de puls van de encoder koppelt aan een IRQ ingang (zal 2 zijn, omdat je 3 al aan DCC hebt hangen, denk ik) krijg je een IRQ bij een pulswissel. Als je daar meteen de bijkomende data uitlees op hoog of laag, kan je daar meteen te de teller aanpassen. Als je wilt heb ik wel wat voorbeeld code voor je.
Het maakt dat je in je hoofdlus dus niet meer hoeft te pollen op een poort en dus meer tijd beschikbaar houdt.

Ik heb de stroomvoorziening van de sporen ook met relais gemaakt. Ik schakel ze als wissels (omdat ik ze zolang ik nog Koploper gebruik dit goed vind werken). Ik zet ze trouwens in twee stappen: in de eerste stap wordt het goede spoor 'klaar gezet' en met een laatste wisselcommando, dus als de loclift helemaal op zijn plek staat, wordt een 'output enable'  gegeven, waarbij daadwerkelijk het relais omgaat. Veiligheid voorop ook hier.

Inderdaad zijn de motoren loeisterk, je beveiliging vind ik heel verstandig. Bij de stepper die ik gebruik zit een zogenaamde 'stall' uitgang. Als de motor meer stroom moet leveren dan aangegeven, dan schakelt deze uitgang en neemt de software actie (gaat de boel uit dus..). Maar jouw oplossing met de lasers vind ik toch ook nog even om over na te denken.

Bij mij ligt het even een beetje ziek. Enderzijds omdat ik behoorlijk ziek ben, anderzijds omdat de bestelling uit China met de T8 wel binnen is, maar niet compleet geleverd is. Er is maar 1 as geleverd ivp 2. En dan wil het niet..

Hopeijk binnenkort weer wat opgeknapt en kan ik mijn volledige rondjes rijden, al is het op basis van de M10 schroefdraad.

groet,
Leendert
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Mooie voortgang weer, maar ook best een paar ingewikkelde problemen om opgelost te krijgen.  :thumbup:
Ik geniet ervan om dit te volgen. Mijn project staat, vanwege een mogelijke verhuizing, ff in de ijskast  :|