Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift  (gelezen 2494 keer)

leendert

• Nieuwe Gast
Re: Klein Heik, een nieuw begin, de Lok-lift
« Reactie #50 Gepost op: dinsdag 04 december 2018, 09:43:07 »

ok begrijp het, maar zet dan wel een weerstandje van 1k zodat er steeds een minimale spanning is op het spoor is. Anders weet iTrain of koploper niet dat het spoor bezet is. En zo blijft de decoder ook zichtbaar.

Grappig dat ik ook hier een iets andere aanpak heb gekozen: ik heb alleen op de 'actieve' etage een bezetmelder zitten, in mijn geval een lichtsluis. Die zit vast op de ombouw. In de achterplaat van de loclift zit een gaatje geboord, zodat deze als de loclift op een valide positie staat zijn detectie werk van loc's kan doen. Ik ben geen iTrain kenner, maar bij Koploper blijft een blok bezet als er een loc in staat, volgens de interne administratie. Een bezetmelder doet daar niet meer aan toe of af. Als het juiste blok voorstaat, pas dan is de bezetmelding weer relevant voor het wel of niet vrijgeven van dat blok.

Ik wil te zijner tijd nog wel een keer experimenteren hoe het werkt in iTrain, maar in Koploper werkt het op deze manier feilloos. De grootste uitdaging daar was het bezethouden van de wisselstraat (want dan is de loclift onderweg naar de goede etage) maar was eenvoudig op te lossen door een dummy draaischijf op te nemen in de wisselstraat. Zie ook mijn draadje bij 'modelbouw overig'.
Ik ben met name benieuwd of iTrain op de een of andere manier ook 'dynamische blokken' ondersteunt, zodat ik steeds de optimale lengte van een treinstel kan plaatsen.

Groet,
Leendert

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte