Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouwen locs digitaal

Gestart door Quintus maandag 23 juli 2018, 12:25:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen locs digitaal
Lid sinds: 2012

offline
Ombouwen locs digitaal
Goedemiddag,

Na alle modelspoor gerelateerde zaken te hebben verkocht is het na 2 jaar toch weer gaan kriebelen.
Laatst heb ik een baan kunnen kopen met 2 locs die helaas nog analoog zijn uitgevoerd.
Beide met een traditionele rijrichtings schakelaar.
Deze zou ik willen digitaliseren en ben eigenlijk op zoek naar wat bevestiging als het op het type motor aan komt.
Voor ik 2 ombouw sets in huis haal waar ik niets aan heb.
Beide locomotieven lopen analoog erg goed na een drupje olie.
Locomotief 3085 lijkt op een drum collector motor, hier heb ik voor gevonden dat de marklin set 60760 uitkomst zou bieden:

Locomotief uit startset 2958 lijkt op een grote schijf collector motor, hier heb ik voor gevonden dat de ESU set 64630 zou kunnen werken


Zijn mijn bevindingen juist?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Re: Ombouwen locs digitaal
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ombouwen locs digitaal
Er zijn 2 type 3085 een met lfcm motor en een met dcm
kijk op deze website voor het motortype
http://www.hfkern.gmxhome.de/index.html
Voor elk type motor heeft tante M het juiste ombouwsetje

Cees
Re: Ombouwen locs digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen locs digitaal
Je voorstellen zijn goed wat de motortypes betreft maar ik zou voor de 3085 ook het ombouwsetje van ESU nemen.
Iig niet de decoder van de 60760, want dat merk je wel wat de rijeigenschappen betreft.
Ook kan de 60760 geen rookgenerator aansturen, wat het vermogen betreft.

Wil je echt investeren in de rij eigenschappen neem dan een vijf polige motor van Märklin.
De decoder maakt niet zoveel uit maar kies wel een Marklin mfx of ESU decoder.

Ook zal je je lampvoetjes nog moeten isoleren en daar het juiste type voor moeten aanschaffen.
Bij de 3085 zal je de verlichting van het contact van de rook generator moeten scheiden voor een juiste werking.

Mvg. Marcel
Re: Ombouwen locs digitaal
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Ombouwen locs digitaal
Hoi,

Ik gebruik afhankelijk van het motortype onderstaande 5 polige hoogvermogen ombouwsets van Marklin:
- 60941
of
- 60943

Van ESU gebruik ik onderstaande 8 polige NEM decoder:
- 54610

Tot nu toe prima rijgedrag, goed te programmeren.

Gr Matje
Re: Ombouwen locs digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen locs digitaal
Citaat van: Pt2/3 op maandag 23 juli 2018, 15:24:43
Er zijn 2 type 3085 een met lfcm motor en een met dcm
Cees, dat is een foutje op de website van hfkern.
De 3085 heeft vanaf het begin (1973 dus) al een DCM gehad en was feitelijk de eerste lok met deze motor.
Re: Ombouwen locs digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen locs digitaal
Staat ook fout in de 3rail Wiki Is ondertussen (24 juli) gewijzigd.
Re: Ombouwen locs digitaal
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen locs digitaal
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga waarschijnlijk voor de marklin ombouwsets icm ESU decoder.
Verder ben ik inderdaad op zoek naar een webshop die de lampjes 22v geschikt voor digitaal en de geisoleerde fittingen op voorraad heeft voor schappelijke prijzen.
3 euro voor een fitting vind ik wat gortig, heb nu een shop in duitsland gevonden die er 10 voor 5,50 aan bied(origineel marklin).
Even afwachten of die verzend naar nederland.
Re: Ombouwen locs digitaal
Citaat van: Quintus op dinsdag 24 juli 2018, 09:08:53
lampjes 22v geschikt voor digitaal
Je gaat de lampjes voeden vanuit de decoder?
Dan moeten ze 16 volt zijn. Iets dimmen (indien nodig) kun je met de decoder regelen.
Re: Ombouwen locs digitaal
Man, man, man,
Waarom ga je in godsnaam een lok ombouwen met ouderwetse gloeilampjes die een beperkte tijd meegaan en die onnodig warmte afgeven. Is het niet beter even naar de elektronikawinkel te gaan en daar wat leds of smd-leds te bestellen. Deze gaan veeeeeeeeeeeeeeeeel langer mee, nemen weinig ruimte in beslag, verbruiken MINDER stroom en geeft praktisch geen warmte-ontwikkeling. Ze kosten daar bovenop 20-30 eurocent. Je moet wel wat kunnen solderen maar dit kan in onze hobby geen probleem zijn denk ik.
mvg

755philippe