Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd

Gestart door Aar zaterdag 21 juli 2018, 01:16:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Ik ben van plan om mijn C-rails spoorbaan te voorzien van bovenleiding, en dan puur voor de design. Ik ben zeker niet van plan om er echt stroom op te zetten en de treinen hiermee van spanning te voorzien. Dat gaat gewoon allemaal via de rails zelf. ;)

Nu zie ik geregeld op Marktplaats wel eens advertenties staan met hele bovenleidingsets voor een mooi prijsje. Maar zijn er tips en truuks waarbij ik moet opletten? De voetjes die je onder rails schuift, en waar de mast aan vast zit, klemmen die op alle soorten rails?

En mijn treinen? Die staan standaard zeker ingesteld op enkel via spanning via het sleepcontact i.p.v. via de stroomafnemer?

Heeft iemand nog goede tips om mijn spoorbaan realistischer eruit te laten zien met bovenleiding?
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Hallo Aar

Even eerst enkele vragen, welke type rails heb je K C of M rails

Want elke rail heeft zijn of haar verschillend voetje, en wat heb je allemaal nodig das echt moeilijk te zeggen vooral voetjes heb je veel nodig en draad lange en korte en passtukjes, en ook moertjes (setje) ga je ook je stations gebied doen bv 3 of 4 sporen heb je dwarsliggers nodig. Kijk anders eens op mijn draadje ik heb ook oude bovenleiding gebruikt, wel dankzij hulp van het forum heb ik mijn baantje voorzien van bovenleiding.
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
 @citaat @ Peter ,

Hij geeft in begin van de melding aan dat hij een C rail baan heeft ....

Groeten Freddy
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
hoi,

Citaat van: Aar op zaterdag 21 juli 2018, 01:16:30
En mijn treinen? Die staan standaard zeker ingesteld op enkel via spanning via het sleepcontact i.p.v. via de stroomafnemer?

Je geeft het antwoord al aan:

Citaat van: Aar op zaterdag 21 juli 2018, 01:16:30
Ik ben zeker niet van plan om er echt stroom op te zetten en de treinen hiermee van spanning te voorzien. Dat gaat gewoon allemaal via de rails zelf. ;)

Dus aan je speeltreintjes hoef je niet te veranderen.

Citaat van: Aar op zaterdag 21 juli 2018, 01:16:30
Heeft iemand nog goede tips om mijn spoorbaan realistischer eruit te laten zien met bovenleiding?

Gebruik dan niet het standaard "oude" bovenleiding van märklin. Dat is leuk voor het idee dat er bovenleiding zit maar eigenlijk veel te grof. Dan kan je eens kijken naar andere fabrikanten zoals sommerfelt of zelf bouwen, zie bijvoorbeeld: Zelfbouw bovenleidingsystemen. Dat kan op allerlei manieren. Alleen zelfbouw rijdraden tot compleet alles.

Groet Ronald.
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
 @citaat

Fredje

Daar heb ik dus even overgezien, en ik heb de oude bovenleiding hier gebruikt.

Kan tegen een stootje is 2é hands niet zo duur en je vind ook soms nog nieuwe stukken op beurzen.

En ok wil het je het echt heel graag zoals in het echt ja dan is sommerfelt heel mooi maar prijzig wel.
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Dag Aar,

Mijn eerste tip voor wat betreft de aanleg van een bovenleiding: DOEN!

Zelf heb ik de moderne M* bovenleiding hangen boven mijn digitale Cbaan. Bij mij is de rijdraad zelfs nog functioneel want ee analoge e-locs rijden via de draad op de baan. Dat laat ik verde even buiten beschouwing. Mijn beste ervaring met de aanleg is precies en pietluttig zijn. Koop de pas en uitmeetsetjes en gebruik ze goed. Leer de geometrie van de rijdraden ten opzichte van de rails uit je hoofd maar houdt er rekening mee dat de bovenleiding zo flexibel is dat je soms met een langer of korter draadstuk te werk kan gaan. Nogmaals, wees precies, neem de tijd om de rijdraad precies goed te hangen zodat de stroomafnemer ook op moeilijke punten in het veilige werkgebied zit van het sleepstuk. Probeer eerst gewoon los op tafel met wat bogen en wissels hoe de passing ligt en wat de loc in kwestie ervan vindt. Het is de moeite, inspanning en investering meer dan waard!
Succes!
Fokko
--
Het bovenleidingboek is een goede raadgever maar het moet van het zelfdoen komen.
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Hoi,

Ik heb mijn digitale (c-rail) baan voorzien van niet functionele nieuw type bovenleiding van zowel Marklin als Viessmann. Onderdelen daarvan zoals masten en rijdraden worden af en toe 2e hands / nieuw aangeboden op Marktplaat of Catawiki.

Wel heb ik een nieuwe draadbuigtang van Viessmann nr 4198 aangeschaft die zijn dure (60,00) aanschafprijs meer dan waard was. Met deze tang kun je heel gemakkelijk draden op de gewenste maat maken. (vereist wat oefening.)

Succes.
Gr Matje
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Een realistisch ogende bovenleiding vereist een landskeuze.
Bovenleidingen verschillen per land, en ook vaak per tijdperk.

Uit je voorgaande reacties maak ik op dat je NS en DB rijdt. Het tijdperk is iets minder duidelijk: jaren 70?
Voor de DB zijn voldoende standaard bovenleidingen te vinden,
voor NS kom je eerder op semi-zelfbouw en 3d-design uit.

Kan een leuk item voor de wiki zijn: landskeuze, types en merken.
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
De jaren '80 - '90 is mijn spoorbaan met voornamelijk veel NS-materieel.
Ik ga me eens oriënteren op welke bovenleidingen er goed bij passen.
De Marklin-catalogus zal hierbij ook goed van pas komen om wat ideeën uit op te doen over de aanleg ervan.

Ik heb komende tijd weer wat te doen :)
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Die Marklin catalogus gaat je echt niet helpen als je met NS materieel rijdt. Je kunt beter van Sommerfeldt een handleiding aanschaffen:

https://www.sommerfeldt.de/de/Aufbauanleitung.html
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Ik gebruik zelf met succes de betonmasten van Marklin en de catalogus bij het opbouwen van de bovenleiding. Staat goed aangegeven welk nummer voor welk bochtnummer je nodig hebt en hoe je de bovenleiding plaatst.
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Het staat vast goed aangegeven bij tante M. Maar Nederlands rijden, zou toch ook het gebruik van Nederlandse bovenleidingportalen mogen betekenen. Ik heb zo het idee dat Ben daarop doelde. Het is best anders dan het Duitse systeem.

Groet,

Peter
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Hallo Aar,

Jouw lok's hebben een schakelaar waarmee je ze op de bovenleiding kunt zetten, maar sommige moderne lok's/treinstellen hebben geen functionele pantograaf.
Vaak staan dit soort dingen in de handleiding van het model of in de catalogus vermeld.

Voor de bovenleiding is er inmiddels veel keus, Viessmann, Märklin, Sommerfeld, en verder zal er nog wel eentje zijn die ik vergeten ben te noemen.
In het echt kunnen de lok's van de verschillende maatschappijen, niet op elkaars systeem rijden, behalve de treinen die ervoor zijn uitgerust.

Waarom zou je je aan dat feit storen, als je op je eigen baan de E-lok's met panto omhoog wilt laten rijden?
Sommerfeld maakt prachtige masten en rijdraden, doch er zijn soldeerwerkzaamheden voor vereist, en dat ligt niet bij iedereen even fijn.

Ben op dit moment van schrijven ook met de oude bovenleiding van Märklin bezig, althans met de plaats van de masten, want de ballast moet op de baan waar ik aan werk.
Op die baan zijn we bij de wissels begonnen, de overige bovenleiding passen we aan tussen de wissels, maar ook op andere trajecten zijn er soms aanpassingen nodig.
Niet elke mast komt dan even gelukkig uit, vandaar de aanpassing.

M.v.g.

Hans V200.0   
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 28 juli 2018, 14:27:57
Niet elke mast komt dan even gelukkig uit, vandaar de aanpassing.
De oude bovenleidingsdraad kun je gemakkelijk knippen en solderen.
Staat bovendien beter dan die lompe passtukjes.
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Dat doe ik ook als de eigenaar daar akkoord mee is.

En ja ik kan solderen gelukkig :D
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Citaat van: prutzer op zaterdag 28 juli 2018, 14:07:50

Bedenk ook of je überhaupt rijdraden wil aanleggen. Ik heb er bewust voor gekozen op mijn baan om de rijdraden weg te laten en alleen de masten te plaatsen. Voordelen hiervan:
* scheelt geld
* rijdraden zijn altijd te grof
* ik kan nog scenery aanleggen tussen en langs de sporen zonder dat de draden in de weg hangen
* ik kan de rails schoonmaken zonder dat de draden in de weg hangen
* ik hoef met het aanleggen van de masten geen rekening te houden met de rijdraden, dus ik kan hier en daar een beetje foetelen als dat zo uitkomt


* hobby mag wat kosten, draden maken kost relatief weinig als je ze zelf maakt
* waar; maar alles is grof t.o.v. het grote voorbeeld
* draden hangen doe je als je sporen afgewerkt zijn
* ik kan rail schoonmaken ook als er draden hangen
* foetelen moet je sowieso op onze kleine baantjes met te krappen bogen

Bovenleiding is lol maar je kunt ook alleen met rokende waterkokers of stinkende diesels gaan rijden. ;)

Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 29 juli 2018, 08:16:31
* hobby mag wat kosten, draden maken kost relatief weinig als je ze zelf maakt
* waar; maar alles is grof t.o.v. het grote voorbeeld
* draden hangen doe je als je sporen afgewerkt zijn
* ik kan rail schoonmaken ook als er draden hangen
* foetelen moet je sowieso op onze kleine baantjes met te krappen bogen

* Deze luxe heeft niet iedereen en je moet ze ook zelf willen of kunnen maken.
* Zo kun je alles wegrelativeren.
* Dat is een wet?
* Dat is mooi voor je.
* Zie punt 2.
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Citaat van: prutzer op zondag 29 juli 2018, 18:40:52

* Dat is een wet?


Geen wet, vrijheid blijheid prutzer. Maar je bent een topper als je eerst je draden gaat aanbrengen en voorts het spoor gaat afwerken. Lijkt me niet handig en wellicht mis ik die vaardigheid.
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Bovenleiding aanleggen, tips en truuks gevraagd
Citaat van: Aar op zaterdag 21 juli 2018, 01:16:30
Ik ben van plan om mijn C-rails spoorbaan te voorzien van bovenleiding, en dan puur voor de design. Ik ben zeker niet van plan om er echt stroom op te zetten en de treinen hiermee van spanning te voorzien. Dat gaat gewoon allemaal via de rails zelf. ;)

Nu zie ik geregeld op Marktplaats wel eens advertenties staan met hele bovenleidingsets voor een mooi prijsje. Maar zijn er tips en truuks waarbij ik moet opletten? De voetjes die je onder rails schuift, en waar de mast aan vast zit, klemmen die op alle soorten rails?

En mijn treinen? Die staan standaard zeker ingesteld op enkel via spanning via het sleepcontact i.p.v. via de stroomafnemer?

Heeft iemand nog goede tips om mijn spoorbaan realistischer eruit te laten zien met bovenleiding?

Dag Aar

Wellicht in dit draadje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64008.msg1129883#msg1129883 heb ooit eens zelf masten gemaakt en rijdraden (puur als decoratie) wellicht heb je er iets aan

Peter