Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Koppeling DC voedingen op netvoeding en -

Gestart door Simon BR39 donderdag 19 juli 2018, 12:13:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Hi,


Ik heb een 5V DC (150W) voeding van MeanWell. Daar komt nu een 12V DC 6A voeding bij.
Ik zit met de bedrading en stekkers en voor mij komt het heel goed uit als ik de volgende dingen dan koppelen:


Netvoeding: nu is de 5V voeding aangesloten met 3 draden aan een stekker. Ik wilde die 3 draden rechtstreeks doortrekken naar de 2e voeding, zonder 2e stekker. (geel/groen, blauw en bruin)
Min Pool: koppelen van de 5V- en de 12V- op dezelfde draad, ivm eenvoud bedrading. (zwarte draad). Volgens mij wel, is al veel vaker gevraagd  :D


Vraag: Kan dat?
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Ja dat kan. :)
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Thanks!

Gaan we doen. (Scheelt ritje naar de Gamma voor een losse stekker  :-) )
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Ik zou ze wel apart zekeren mocht er geen zekering op de voedingen zitten.

groet
Harald
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Waarom apart zekeren? Dat doe je toch ook niet met je spullen (zoals je TV en soundbar) en andere zaken die je op een gezamelijk stekkerdoos hebt zitten?

Groet Ronald.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
In die aparaten zit vaak (soms inwendig) al een zekering.

groet
Harald
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Da's dan wel aan de laagspannings kant.  :thumbup:

groet
Harald
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Het is beter voor je voeding om deze af te zekeren want die interne beveiliging wil het wel eens begeven,en van de 5v hoe dik en lang zijn je draden?
Verder zou ik de keuze maken secties te maken en deze met bvb 4 6.3 of 10 ampere glaszekering af te zekeren.
Want als je te dunne draden gebruikt kan dat in het ergste geval leiden tot branden door overbelasting van je draden.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: hmmglaser op donderdag 19 juli 2018, 19:24:31

Want als je te dunne draden gebruikt kan dat in het ergste geval leiden tot branden door overbelasting van je draden.


Psies. Dus geen dunne draden gebruiken, hoef je ook niet te zekeren.......
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
@Ben die logica snap ik niet. Waar hmmglaser het over heeft naar mijn idee is het te warm worden van de bekabeling en niet de voeding.

Bij een dikkere kabel kan de stroom hoger oplopen als eentje met teveel (hogere) weerstand.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: Haradigi op donderdag 19 juli 2018, 13:13:30
In die aparaten zit vaak (soms inwendig) al een zekering.

In die voedingen niet dan? Hoe weet je zeker dat in alle apparaten een zekering zit?

Citaat van: hmmglaser op donderdag 19 juli 2018, 19:24:31
Het is beter voor je voeding om deze af te zekeren want die interne beveiliging wil het wel eens begeven,en van de 5v hoe dik en lang zijn je draden?

Welke kant afzekeren? De 240V kant of de 5V-kant? Ik krijg namelijk het gevoel dat hier standaard gezegd wordt: Zekeren.... Wat TS nu doet is gewoon doorlussen van het 240V deel. Daar hoeft geen zekering tussen. Zeker niet met maar 2 voedingen die maximaal 100 - 150W per stuk trekken.

Groet Ronald.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
een zekering(en) op de secundaire kant kan nooit geen kwaad.Zeker op die 5 volt 30 AMP .Kan je mee lassen.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
@Bellejt: Daar hoor je mij ook niets over zeggen. Meer over de pavlov reactie dat er gezekerd moet worden. Dat er helemaal niet gekeken wordt naar het hoe en wat. Niemand legt even uit waarom je aan de 240V-zijde de boel moet zekeren. Bij normaal gebruik en goede apparatuur hoeft dat niet

Groet Ronald.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
aan de netspanningszijde is zekeren eigenlijk niet nodig omdat je leidingen in de hoofdkast reeds voldoende moeten beveiligd zijn.Maar een extra zekering van kleiner ampérage is een goedkope extra beveiliging.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: MdBruin op donderdag 19 juli 2018, 21:13:50

@Ben die logica snap ik niet.


Nah, je snapt het wel. ;)
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Heren,


Zo te lezen is de conclusie dat ik aan de netspanningskant niks hoef te doen en aan de andere zijde moet nadenken over of hier nog wat aan moet worden aangepast gezien het hoge Amperage.


Bedankt in ieder geval, alles werkt naar behoren op dit moment (en ik heb een ringleiding over die al was ingepland  :thumbup: ).
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: bellejt op vrijdag 20 juli 2018, 10:26:39
aan de netspanningszijde is zekeren eigenlijk niet nodig omdat je leidingen in de hoofdkast reeds voldoende moeten beveiligd zijn.Maar een extra zekering van kleiner ampérage is een goedkope extra beveiliging.

Met het eerste ben ik het niet mee eens.
Stel dat, zoals bij de vraagsteller, er meerdere voedingen parallel staan er eentje defect is en harde sluiting maakt dan knalt je meterkast-zekering eruit. Prima zo.
MAAR:
Als, in dit voorbeeld, een van die voedingen geen sluiting maakt maar niet goed werkt, heet wordt, evt. gaat vonken ect.
Dan duurt het veels te lang voordat dat de meterkast-zekering (vaak 16A) eruit knalt en dan is er op je hobby zolder met je vastgeschroefde voeding, vaak op een houten plankje, al een probleem.
Kom zelf uit de elektronica ontwikkeling-, service en reparatie wereld en bij ons was een primaire zekering verplicht.
Het is een advies om primair altijd apparaten te zekeren en de nieuwere zijn vaak al beveiligd aan de secundaire (laagspannings) kant.
Er zijn vele NEN normen hiervoor maar ik kies voor veiligheid en hier thuis hebben we een aparte "hobby" aansluiting(zekering) in onze meterkast.

groet
Harald
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Hoi,

Citaat van: Haradigi op vrijdag 20 juli 2018, 11:44:43
Als, in dit voorbeeld, een van die voedingen geen sluiting maakt maar niet goed werkt, heet wordt, evt. gaat vonken ect. Dan duurt het veels te lang voordat dat de meterkast-zekering (vaak 16A) eruit knalt en dan is er op je hobby zolder met je vastgeschroefde voeding, vaak op een houten plankje, al een probleem.

Je moet altijd zelf er bij blijven en niet zomaar alles aan laten staan en dan zelf weggaan. Dat voorkomt een hoop ellende.

Citaat van: Haradigi op vrijdag 20 juli 2018, 11:44:43
Er zijn vele NEN normen hiervoor maar ik kies voor veiligheid en hier thuis hebben we een aparte "hobby" aansluiting(zekering) in onze meterkast.

En die zekering is ook gewoon 16A? of een lager ampèrage (10A)? Wat is het verschil met de rest van je installatie? Als er een brandje in een apparaat aangesloten op je hobby-aansluiting is er een net zo grote schade.

Groet Ronald.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: ronaldk op vrijdag 20 juli 2018, 12:57:54

En die zekering is ook gewoon 16A? of een lager ampèrage (10A)? Wat is het verschil met de rest van je installatie?


Ik snap de zin niet van een aparte groep noch het primair zekeren van "apparaten". Je koopt iets, stopt de stekker in het stopcontact en klaar.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Extra zekeren van voedingen aan de primaire zijde is echt onzin. Bij elk apparaat in huis steek je de stekker zo in het stopcontact en bij een voeding van de modelspoorbaan is het in eens super spannend?

Extra zekeren aan de secundaire zijde vind ik dan weer wel een goed idee want bij een overbelasting of kortsluiting aan de secundaire zijde zal de zekering in de meterkast er zelden tot nooit uit gaan met alle gevolgen van doen. Bij een voeding die zelfs 30A kan leveren aan de secundaire zijde zou ik de zaak gaan opdelen in meerdere kringen van bijvoorbeeld 5 Ampére.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
 @citaat De voeding als genoemd is secundair beveiligd. Op temperatuur, overbelasting, overspanning en kortsluiting. Een nette ringleiding van 1,8mm diameter of 2,5 kwadraat volstaat. Goede aansluitingen en aftakkingen maken is van belang. Dat geldt overigens altijd, ook bij 5A.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
 @citaat

Als ik zie hoe het bij sommigen als een houtje/touwtje gevlochten draden zooi is weet ik niet of het verstandig is om daar een voeding voor te zetten die tot 30 ampere door de kring kan laten lopen. Dan lijkt het mij niet geheel onverstandig om dat te begrenzen en het geheel op te splitsen in meerdere kringen.

Ik ben het wel met je eens dat het best wel kan hoor, daar niet van. Ik ben zelf elektronicus en durf gerust te zeggen dat ik me er bij mij zelf onder de baan geen enkele zorgen om maak. Maar ik zie zoals gezegd ook genoeg andere situaties  ;)
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Diameter draad schat ik (koper zelf) op een mm of 3.
Verder denk ik dat t er bij mij wel geordend bij hangt. Alles gesoldeerd incl krimpkous en netjes gesorteerd. (Vind ik)
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Ik zie dunne afgaande draden zonder zekering,krijg je hier kortsluiting dan brand je draad eruit met alle gevolgen van dien.
Weet niet hoeveel aftakkingen je hebt maar zou deze met 1 a 2,5 ampere af zekeren dan word je risico laag.
Dat er aan de primaire kant word gezekerd heeft dacht ik met de regels in sommige EU landen te maken.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Zeer terechte opmerking van hmmglaser.

De bedrading van de ringleiding is voldoende dik, maar de draadje die daar vanaf worden getakt zijn erg dun. Als in die kring een overbelasting zal ontstaan vloeit die grote stroom via de ringleiding door die dunne draadjes heen met alle gevolgen van dien. Heb om die reden het hele ringleiding principe zoals deze wordt toegepast door velen ook nooit zo goed begrepen, even afgezien van de praktische toepassing.

Idealiter zou je het feitelijk zo moeten doen:

Je maakt op diverse punten onder je baan verdeelplaatsen, met een ringleiding van dikke draden ga je vanaf je voeding langs al die verdeelpunten. Die verdeelpunten zouden moeten bestaan uit meerdere zekeringen die de maximale stroomsterkte door de daadwerkelijk onderdelen zoals lampjes en decoders (om maar even wat te noemen) wordt begrenst tot stroomwaarden die passen bij de draaddikte waarmee die onderdelen worden aangesloten.

Maar misschien draaf ik door hoor, uiteindelijk moet iedereen helemaal zelf weten hoe hij/zij het doet ;-)
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
hoi,

Citaat van: Janvis op vrijdag 20 juli 2018, 20:45:18
Maar misschien draaf ik door hoor, uiteindelijk moet iedereen helemaal zelf weten hoe hij/zij het doet ;-)

Denk het wel...  O:-D Ik ben altijd zo benieuwd of de mensen die roepen van "zekeren", "zekeren" en nog eens "zekeren" hun eigen bedrading, installatie en soldeerwerk beoordelen of willen laten beoordelen door de rest van het forum. Want meestal zie je ook bij die mensen niet de dingen die ze zelf adviseren.

Groet Ronald.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Dunne afgaanse draden... Geheel correct. Alleen gaan alle dunne draden van 1 eindgebruiker direct naar de dikke draad. Alleen de min is iets vaker gekoppeld. Max zitten r misschien 2 ledjes op n draad , meesalm maar 1. Ik zie niet in waarom ik daar dikkere draden moet gebruiken.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: ronaldk op vrijdag 20 juli 2018, 21:23:28
Denk het wel...  O:-D Ik ben altijd zo benieuwd of de mensen die roepen van "zekeren", "zekeren" en nog eens "zekeren" hun eigen bedrading, installatie en soldeerwerk beoordelen of willen laten beoordelen door de rest van het forum. Want meestal zie je ook bij die mensen niet de dingen die ze zelf adviseren.
Wij gaat uit van het slecht mogelijke scenario ben zelf elektricien van beroep en heb alle genoeg bijna branden gezien alles is terug te voeren naar slecht voor zekering of slechte verbindingen er zijn regels op gesteld houd je je daar niet aan moet je niet gaan klagen als het fout gaat.
Bij mij mag je onder de baan kijken en daar zul je geen te dunne draden tegen komen.
Een discussie is prima maar hier gaat het over veiligheid wat je zelf thuis doet moet je zelf weten Ronald maar geef geen andere mensen advies wat mogelijk tot brand kan leiden.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 20 juli 2018, 23:22:43
Dunne afgaanse draden... Geheel correct. Alleen gaan alle dunne draden van 1 eindgebruiker direct naar de dikke draad. Alleen de min is iets vaker gekoppeld. Max zitten r misschien 2 ledjes op n draad , meesalm maar 1. Ik zie niet in waarom ik daar dikkere draden moet gebruiken.
Gaan maar eens op YouTube kijken wat er kan gebeuren met een led!
Krijg je namelijk sluiting in het ledje dan kan er dus 30 ampere door die dunne draadjes gaan lopen en dan veranderen die draadjes dus in verwarmingslint tot ze doorsmelten met als gevolg mogelijk brand.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
 @citaat Nee joh, die 30A gaat helemaal niet lopen, de voeding schakelt af bij kortsluiting.

@Simon: doe een test, maak een kortsluiting aan het eind van de keten en je weet wat je voeding doet.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
@Mark:
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 21 juli 2018, 02:26:00
Wij gaat uit van het slecht mogelijke scenario ben zelf elektricien van beroep en heb alle genoeg bijna branden gezien alles is terug te voeren naar slecht voor zekering of slechte verbindingen er zijn regels op gesteld houd je je daar niet aan moet je niet gaan klagen als het fout gaat.

Dat er regels opgesteld zijn zal best. Ik heb genoeg werk van electro-boeren gezien wat ik af kon keuren omdat het niet goed was. We hebben het hier over een modelbaan.... niet over een installatie. Dat alle branden terug te voeren is op slechte zekering of verbindingen is onzin. Dat moet jij als elektricien weten.

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 21 juli 2018, 02:26:00
Bij mij mag je onder de baan kijken en daar zul je geen te dunne draden tegen komen.

Zet dan maar hier eens wat foto's neer. Dat is gemakkelijker  :)  Ik heb het meer over dat er geroepen wordt dat alles twee of drie keer gezekerd moet worden. Het advies wordt altijd gegeven maar niemand laat het zien hoe ze het en of ze het überhaupt gedaan hebben.

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 21 juli 2018, 02:26:00
Een discussie is prima maar hier gaat het over veiligheid wat je zelf thuis doet moet je zelf weten Ronald maar geef geen andere mensen advies wat mogelijk tot brand kan leiden.

Dunne draden kan je best gebruiken. Het doel van de bedrading is waar je naar moet kijken. Dat bepaalt de dikte van de bedrading. Kijk maar eens in je lokjes. Hoe dun de draadjes van en naar de decoder? En kijk eens hoeveel ampère er door een "grote" centrale of versterker er op de baan gezet wordt? Kijk maar eens wat er gebeurd bij sluiting. Het doel van de bedrading is waar je naar moet kijken. Zit er één ledje op dan kan je rustig een dun draadje gebruiken. Zelfde geldt voor als het niet meer is dan een signaalfunctie zoals voor (wissel)decoders en massadetectiebezetmelders.

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 21 juli 2018, 02:32:27
Krijg je namelijk sluiting in het ledje dan kan er dus 30 ampere door die dunne draadjes gaan lopen en dan veranderen die draadjes dus in verwarmingslint tot ze doorsmelten met als gevolg mogelijk brand.

Als je een ledje zonder voorschakelweerstand aansluit is het ding al binnen een seconde weg. En dan loopt er geen stroompje meer door de led of het draadje. Daar zal geen draad van smelten. En bij kortsluiting is de boel al lang afgeschakeld. Daar zorgt de voeding voor. Die schakelt bij sluiting volledig af. Daar gaat echt geen 30A over lopen.

Groet Ronald.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Na alles te hebben gelezen wat je hier hebt geplaatst heb ik zeer de twijfel over jou kennis :(
Heb al meerdere branden/bijna branden gezien door overbelasting van kabels en door slechte verbindingen.
leuk dat je over een ledje met voorschakelweerstand begint geeft een ledje sluiting dan zal de weerstand eruit branden want stroom gaat er lopen is je bedrading te dun zal de kortsluitbeveiliging niet in werking treden omdat er te veel weerstand is waardoor de spanning en dan ook de stroom zal zakken tot bvb een 10 ampere(heb mee gemaakt dat draden zijn samengesmolten en dus bleven doorbranden pas nadat de spanning eraf was stopte het)maar loopt dit door een draadje van 0,22 mm2 dan zal deze gaan gloeien tot deze eruit brand.
Het is dat je treinbaan met een stekker zit aangesloten want anders word dit gewoon gezien als een onderdeel van je huis installatie en dan geleden gewoon alle normen en regels in het ergte geval kan zelf de verzekering moeilijk gaan doen met uitbetalen van schade.
Dit is wel allemaal als als als maar het gebeurt.
Maar ik zal morgen wel een foto van de onderkant van mijn baan maken om te laten zien dat ik alles correct heb gemaakt ;)
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Heb branden/bijna branden gezien door voedingen van 1 ampere tot 2500 ampere ondanks dat met materiaal vlamdovend moet zijn gaat het niet altijd goed.
Zo heb ik een onderverdeler zien branden waarvan een pulsschakelaar defect was deze mocht 25A schakelen maar is met 16A in rook opgegaan en in een paar seconden tijd stond een ruimte van 25 bij 25 meter vol met rook.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 21 juli 2018, 12:34:22
Na alles te hebben gelezen wat je hier hebt geplaatst heb ik zeer de twijfel over jou kennis :(

Dat mag je hebben. Ik weet dat ik ruime ervaring heb met (elektrische) installaties voor (drukriool)gemalen, OVL, start-en landingsbanen en VRI's.

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 21 juli 2018, 12:34:22
Heb al meerdere branden/bijna branden gezien door overbelasting van kabels en door slechte verbindingen.

Wat zijn daar dan de oorzaken van geweest? Ontwerpfout? Productiefouten? Aanlegfouten? Het is belangrijk om te weten waarom iets gebeurd en niet

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 21 juli 2018, 12:34:22
Het is dat je treinbaan met een stekker zit aangesloten want anders word dit gewoon gezien als een onderdeel van je huis installatie en dan geleden gewoon alle normen en regels in het ergte geval kan zelf de verzekering moeilijk gaan doen met uitbetalen van schade. Dit is wel allemaal als als als maar het gebeurt.

De gemiddelde met treintjes spelende persoon weet nauwelijks dat er normen en regels, zoals de NEN 1010 en de NEN 3140 zijn. De gemiddelde klusser die op zaterdag in de bouwmarkt te vinden weet meestal ook nauwelijks dat er normen en regels zijn. Bij de meeste mensen waar een aanbouwtje of verbouwing gedaan wordt zal de huisinstallatie niet gekeurd worden na de verbouwing. Om je treinbaantje na de bouw te laten keuren of het aan de normen voldoet is natuurlijk onzin.  :D

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 21 juli 2018, 12:46:36
Zo heb ik een onderverdeler zien branden waarvan een pulsschakelaar defect was deze mocht 25A schakelen maar is met 16A in rook opgegaan en in een paar seconden tijd stond een ruimte van 25 bij 25 meter vol met rook.

Dan heb je het niet over een huisinstallatie bij de gemiddelde modelspoorder thuis. Dus geen vergelijk.

Groet Ronald.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 21 juli 2018, 06:44:07
@citaat Nee joh, die 30A gaat helemaal niet lopen, de voeding schakelt af bij kortsluiting.

Maar nu een situatie waarbij een schakeling geen kortsluiting heeft maar door een storing toch een erg hoge stroom laat lopen, wat gebeurt er dan?
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
 @citaat Als je alle risico wilt uitsluiten is opdelen in secties een oplossing; waarbij het nut van één 30A voeding weg is.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Ook bij volledige kortsluiting zal de kortsluitbeveiliging niet aanspreken als er te dunne bedrading is gebruikt. Door de weerstand van de te dunne bedrading zal de stroom begrensd worden op bijvoorbeeld 25A, een stroom die nog altijd veel te hoog zal zijn voor de dunne bedrading. Gevolg: oververhitting en mogelijk brand.
Een ringleiding van voldoende diameter is een stap in de goede richting. Echter de dunnere aftakkingen zou je dan moeten voorzien van een zekeringetje afgestemd op de aftakking. Je kan nou eenmaal geen 2,5mm2 door een lantaarnpaaltje heenfrotten.

Een veel gemaakte fout is om te denken: ah joh, het is maar 16Volt. Als je een voeding gebruikt die 30A kan leveren dan is dat dus bijna 2x zoveel als dat er maximaal uit je stopcontact komt! Daar sluit je toch ook geen 0,14mm2 op aan???

En nee, ook mijn baan is wat dit betreft niet perfect.
Maar ik heb dan ook geen 30A voedingen. Maar zelfs de witte trafo's van Marklin hebben genoeg vermogen om de dunne draadjes van lantaarnpaaltjes in rook op te laten gaan indien er kortsluiting in de fitting ontstaat.

Zoals een hoop anderen ook al schreven: laat je baan NOOIT onbeheerd onder spanning staan, een ongeluk kan écht in een klein hoekje zitten!
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Pff, t heeft nogal wat voeten in de aarde  8o 8o

Citaat van: Ben den Hollander op zondag 22 juli 2018, 05:18:52
@citaat2 Als je alle risico wilt uitsluiten is opdelen in secties een oplossing; waarbij het nut van één 30A voeding weg is.

Niet per se, grotere voedingen zijn goedkoper per Watt ;) en het scheelt ruimte e.d.

Stel nu dat ik zou zekeren in secties, hoe doe je dat dan en wat heb ik daarvoor nodig? In principe heb ik per module al een verzamelpunt, dus dat is aan te passen. En kan ik dan niet meer alle - draden op elkaar aansluiten? Moet je dan alle secties helemaal terugbrengen naar de voeding? Of mag je die onderweg nog koppelen...
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 20 juli 2018, 19:38:57
Diameter draad schat ik (koper zelf) op een mm of 3.
Verder denk ik dat t er bij mij wel geordend bij hangt. Alles gesoldeerd incl krimpkous en netjes gesorteerd. (Vind ik)

Ziet er inderdaad keurig uit. Je gaat in de kroonsteen over van 1 dikke draad op tich dunnere. Die dunnere zijn iig te dun voor 30A. Je zou op dat punt dus een (glas)-zekering kunnen plaatsen in de dikke draad vlak voor deze de kroonsteen in gaat. De waarde? Tja liefst eentje gebaseerd op de dunnere draaddiameter van de afgaande bedrading, mits het vermogen van de aangesloten gebruikers dat toelaat.
Oh ja, en om nog even terug te komen op het koppelen van de minnen van verschillende voedingen (beginvraag van dit draadje). Dat kan inderdaad, mits ook weer de diameter van die gezamenlijke min-draad dik genoeg is voor het totaal van de stromen van de verschillende voedingen.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Dan krijgen we dus zoiets...

"Schematisch getekend ;)"
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Exact 👍
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Hoeveel stroom heb je eigenlijk nodig Simon, wat rechtvaardigt 5V / 30A? Hier draaien 45 servo's plus nog een hoop lichtrommel en decoders op 9V / 5A.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Als je het mooi en goed wilt doen dan zou je aansluitklemmen moeten gebruiken ipv kroonsteentjes en dan de draden van aardereindhulzen voorzien en je hebt aansluitklemmen met een zekeringhouder erin.
Het kost wel wat maar dan heb je ook wat ;)
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
@ Simon.
Per gebruiker een passende zekering zekering. Zie toelichting hieronder.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 24 juli 2018, 17:30:31
Exact 👍

Niet exact ;). Per gebruiker een passende zekering en niet 1 te grote zekering, anders heeft de zekering geen nut en zou dus dan net zo goed weggelaten kunnen worden.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Al lijkt me al het afzekeren een beetje over de top en zou je beter met meerdere kleine voedingen werken.
Maar als je toch gaat zekeren, zeker dan de elektromagnetische verbruikers, zoals wisselaandrijvingen, af met een trage zekering, anders is de kans aanwezig dat een snelle zekering doorslaat door de kortstondige hogere inschakelstroom door het inductieve karakter van de verbruiker.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Citaat van: MdBruin op donderdag 26 juli 2018, 18:27:08
@ Simon.
Per gebruiker een passende zekering zekering. Zie toelichting hieronder.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 24 juli 2018, 17:30:31
Exact 👍

Niet exact ;). Per gebruiker een passende zekering en niet 1 te grote zekering, anders heeft de zekering geen nut en zou dus dan net zo goed weggelaten kunnen worden.
Hoezo nou weer een te grote zekering???
Ik omschrijf toch een zekering die gebaseerd is op de diameter van de dunnere afgaande bedrading!?!
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
De netstroomzekering zal 't toch wel doen? :D
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Als de bedrading daarvan dik genoeg is wel, Wim.
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Dan is er altijd nog de gemeente zekering... :D