Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -  (gelezen 2751 keer)

Hanzi

• Stamgast
Re: Koppeling DC voedingen op netvoeding en -
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 27 juli 2018, 08:51:25 »

:offtopic:
Ook die doet niet wat hij zou moeten doen als de bedrading in je huis te dun zou zijn.

Genoeg daarover, ik probeer Simon aan een manier van beveiligen te helpen die enerzijds redelijk veilig is en anderzijds werkbaar.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 27 juli 2018, 09:06:50 »

Genoeg daarover, ik probeer Simon aan een manier van beveiligen te helpen die enerzijds redelijk veilig is en anderzijds werkbaar.

Zoals ik het ook al aan mark vroeg: Voer jij je eigen adviezen bij je Eigen bouwsels en Eigen baan ook uit? Of blijft het bij advies geven en zelf gewoon alles doen wat "niet" goed is?

Al lijkt me al het afzekeren een beetje over de top en zou je beter met meerdere kleine voedingen werken.

Inderdaad. Afstemmen op het verbruik.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 27 juli 2018, 09:21:29 »

Tijd voor chips en cola..... :D

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 27 juli 2018, 09:42:54 »

en/of weer aan de hobby.   :D

groet
Harald

Simon BR39

• Stamgast
  • Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 27 juli 2018, 18:09:06 »

Hoeveel stroom heb je eigenlijk nodig Simon, wat rechtvaardigt 5V / 30A? Hier draaien 45 servo's plus nog een hoop lichtrommel en decoders op 9V / 5A.

Tsja... Onkunde lijkt n gevaarlijk woord in dit topic, dus ik zal het een combinatie van zuinigheid en zekerheid noemen. Hoe groter hrt vermogen, hoe goedkoper. Verder wilde ik toentertijd in 1x klaar zijn met het vermogen van de voeding voor een grote baan. Zodoende gewoon een in mijn ogen lekker grote voeding gekocht voor een leuke prijs...

...

Waarvoor dank ;)
Groet, Simon

Janvis

• Stamgast
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 27 juli 2018, 20:02:49 »

hoi,

Maar misschien draaf ik door hoor, uiteindelijk moet iedereen helemaal zelf weten hoe hij/zij het doet ;-)

Denk het wel...  O:-D Ik ben altijd zo benieuwd of de mensen die roepen van "zekeren", "zekeren" en nog eens "zekeren" hun eigen bedrading, installatie en soldeerwerk beoordelen of willen laten beoordelen door de rest van het forum. Want meestal zie je ook bij die mensen niet de dingen die ze zelf adviseren.

Groet Ronald.

Ja ik neem de stroomvoorziening onder mijn baan erg serieus en geef geen advies om er vervolgens zelf een zooitje van te maken. Ik heb een aantal netvoedingen van tante Ali onder de baan hangen die ook 20A per stuk kunnen bij leveren bij 12 en 24 volt. Dat zijn serieuze vermogens waar ik geen risico mee wil lopen. We wonen in een twee-onder-één-kap en heb dus niet alleen de verantwoording van onze eigen woning maar ook voor dat van de buren

Dit zijn de schakelingen die ik heb gemaakt die dienst doen als stroombeveiliging voor de diverse ketens. Het tripniveau van de schakeling is traploos instelbaar middels een nauwkeurige trimpotmeter van 0-20 ampère. De stroom word gemeten middels een ACS712 IC en de gemeten stroom wordt middels een comparator vergeleken met een ingesteld triplevel. Het is een eenvoudige maar doeltreffende schakeling.

Groeten Jan Willem

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 27 juli 2018, 21:01:47 »

Zoals ik het ook al aan mark vroeg: Voer jij je eigen adviezen bij je Eigen bouwsels en Eigen baan ook uit? Of blijft het bij advies geven en zelf gewoon alles doen wat "niet" goed is?

Lekker belangrijk, maar als je t echt wil weten:
Neem de moeite om te lezen en je weet t 😉
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 juli 2018, 11:29:14 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #57 Gepost op: dinsdag 31 juli 2018, 16:42:59 »

Deze discussie heeft een hoog expert-gehalte  8)

Als je het mooi en goed wilt doen dan zou je aansluitklemmen moeten gebruiken ipv kroonsteentjes en dan de draden van aardereindhulzen voorzien en je hebt aansluitklemmen met een zekeringhouder erin.
Heb je daar (aansluitklem met zekeringhouder) een foto van of een linkje bij?
Jan Willem

64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #58 Gepost op: dinsdag 31 juli 2018, 16:50:20 »

@citaat Zie (o.a.) ===> klik
Meer voorbeelden ===> klak
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.