Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Reserve onderdeel - rara OPGELOST met FOTO

Gestart door RoelMarklin woensdag 18 juli 2018, 18:47:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reserve onderdeel - rara OPGELOST met FOTO
Beste forumvrienden,

Ik kwam in een doos een paar zakjes tegen met wat reserve onderdelen. Er staat geen nummer op. Ik heb geen flauw idee wat dit is. Wie helpt mij uit de droom?

groeten,
Roel
Re: Reserve onderdeel - rara
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Reserve onderdeel - rara
Hallo Roel,

Dit zijn beugeltjes om op de kunststof bruggen de K-rails te bevestigen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Reserve onderdeel - rara
Hallo Erwin,

Bedankt voor de tip. Ik heb M-rails maar op 2 bruggen K-rails vanwege de open structuur. Die rails liggen (nog) los, maar dat zal niet lang meer duren!

Groeten,
Roel
Re: Reserve onderdeel - rara
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Reserve onderdeel - rara
We willen natuurlijk wel een plaatje zien hoe die klemmetjes de k-rail dan vasthouden op de brug. Ik heb zowel brug als klemmetjes maar geen k-rails.
Fokko
--
Vanzelfsprekend prima dat het raadsel,is opgelost
Re: Reserve onderdeel - rara
Op internet wordt er verwezen naar de handleiding bruggenbouw die bij de boogbrug meegeleverd zou zijn. Heb ik nooit gezien. Ik zoek nog even verder op internet of die handleiding er wellicht op staat. Anders ga ik in het weekend maar eens proberen. Het lijkt mij dat het korte stukje aan de bovenzijde van een dwarsligger gestoken moet worden en dat de lange onderzijde dan onder de brug komt te liggen.
Roel
Re: Reserve onderdeel - rara
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Reserve onderdeel - rara
Hallo Roel,

Klopt het haakje gaat over de biels en aan de onderzijde buig je deze om.
Weet niet of het nog steeds wordt mee geleverd.

M.vr.gr. Erwin
Re: Reserve onderdeel - rara
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Reserve onderdeel - rara
Soort van omgekeerde omgebogen splitpen als ik dat zo lees. Een handleiding heb ik ook nooit gezien. Benieuwd naar de plaatjes.
Re: Reserve onderdeel - rara OPGELOST met FOTO
Ik heb vanmiddag geprobeerd het mysterie op te lossen. Met dank aan Fokko en Erwin !

Het is een beetje zoeken geweest, maar uiteindelijk is het gelukt. Of het zo de bedoeling van Märklin is geweest, weet ik niet want ik heb op internet geen handleiding voor de bruggenbouw kunnen vinden en ook op het forum heeft niemand gereageerd met de oplossing.De bovenkant van de klem - het gedeelte dat al omgebogen is - past precies om een dwarsligger van de K-rails. Zie foto 2 in de gele cirkel. Deze klem heb ik vervolgens door de brug gestoken en toen met een klein tangetje omgebogen. Zie foto 3 in de gele cirkel.
De K-rails die ik op de brug heb zijn eigenlijk overgangsrails K - M. Toen ik de rails aansloot op de M-rails sprongen de klemmetjes los.
Uiteindelijk heb ik 4 klemmetjes geplaatst op de boogbrug. Dat is voldoende.

hartelijke groeten,
Roel
Re: Reserve onderdeel - rara OPGELOST met FOTO
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Reserve onderdeel - rara OPGELOST met FOTO
Met dank!

Zo had ik het niet verwacht. Als niet bezitter van k-rails dacht ik altijd aan een soort van schuif-op en klik- vast à la brugmasten van de bovenleiding maar dan voor rails. Leuk om te zien en zeer duidelijk op het plaatje gezet. Voor de wiki!
Fokko
--
Brugmasten werden door mijn spelchecker veranderd in brigadegeneraal...
Re: Reserve onderdeel - rara OPGELOST met FOTO
Graag gedaan!
Misschien is het niet de juiste oplossing zoals Märklin het bedoeld had. Als iemand die weet, hoor ik het graag.
De oplossing voldoet in ieder geval.

Groeten,
Roel
Re: Reserve onderdeel - rara OPGELOST met FOTO
Hallo

De jeugd van tegenwoordig met hun c-rail....weten niks meer :D :D

Zoals je het gedaan hebt hoort het :thumbup:

Bart
Re: Reserve onderdeel - rara OPGELOST met FOTO
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Reserve onderdeel - rara OPGELOST met FOTO
Over gebruik van dit "onbekend" onderdeel is een wiki-weetje aangemaakt.

John (VT601, wiki-redactie)
Re: Reserve onderdeel - rara OPGELOST met FOTO
Bedankt John,

Ik had het op mijn lijstje staan, maar kan het er nu afstrepen  :D

Groeten,
Roel