Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer

Gestart door LudoBrabo maandag 16 juli 2018, 21:48:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Ik ben een nieuw draadje begonnen. Het vorige heb ik wat in de war laten lopen😊 excuses..

Hier even in grote lijnen een recapitulatie?

Na vele jaren ben ik terug met een modelbaan begonnen, heb een aantal schalen gehad , maar na een bezoek aan een oude vriend was ik gelijk verliefd op Marklin Digital HO met geluid?. 
 
Het idee was een niet al te groot project (zodat het is eindelijk af zou raken) met wat speelmogelijkheden.

Het is een ronde baan geworden met een station met 3 sporen , een schaduwstation (onder een berg) ook met 3 opstelsporen, een rangeerbundel ook met 3 sporen en nog wat extra.

Momenteel liggen de sporen er en ben ik de boel aan het aansluiten?.



Ik heb mijn baan herdoopt naar ?Wilderaaik ? Belgische sfeer?.   Het eerste refereert naar de plaats waar ik woon, het tweede naar het feit dat ik een Belgische baan wil bouwen😊

Vanaf nu ga ik de vorderingen posten in dit topiç😊
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Interessant die kruising links onder. Heel benieuwd hoe de baan eruit gaat zien.
Succes en veel plezier gewenst!
Fokko
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
tnx... wordt hier zeker vervolgd:-)
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Die 'halve hosenträger' vind ik echt leuk. In diverse baanvoorbeeldboeken voor C rails heb ik er voorbeelden van gezien. Lollig dat er nu eindelijk iemand eentje toepast. De beveiliging op dat punt lijkt mij ook mooi om te doen. Een Preisertje met een rode vlag in de hand kan dat heel eenvoudig verzorgen.

Ook de Belgische sfeer heeft mijn belangstelling. Op de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk Z-H zie ik altijd een paar Belgische banen staan en de de voor Hollandse ogen kenmerkende Belgische bebouwing pik ik er zo uit, prachtig!

Fokko
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Ja het geeft wat mogelijkheden om een paar wagonnetjes weg te zetten en een rangeerloc of 2 te parkeren:-)

Die tip met de rode vlag ga ik zeker doen:-)
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Nadat alle sporen liggen zijn we een stap verder.

De elektrische toestanden zijn klaar. Alles is netjes aangesloten en werkend.  Een ontwerp bedieningspaneel is gemaakt (ooit komt er een mooiere en definitieve versie.

Wisselaansturing met terugmelding van de wisselstand.  3 stopsecties met spoorbezetmelding in het schaduwstation.  Ontkoppelrails en led?s van de stootblokken aangesloten, aparte bediening van de lichtjes.

We kunnen nu rustig beginnen aan de scenery 😊

Ondanks dat het geen al te grote baan is komt er toch vrij snel wat troep aan draden bij kijken. Alles onder de baan aangesloten en ik kan de baan kantelen (zoals de motorkap van een auto) zodat er netjes kan aan worden gewerkt.






Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
De onderkant van jouw baan ziet er vele malen beter uit dan de spaghetti onder mijn baan.  :?
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Tnx..

Genoeg klemmenstrookjs gebruiken, alles netjes nummeren de lossen draden hier en daar vastnieten en je komt al een heel eind:-)
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
We zijn weer een paar stapjes verder?

De baan staat op de zolder en de verlichting is daar maar zo zo?  dus even wat verlichting boven de baan bijgemaakt zodat we goed zien wat we doen 😊  Het is nog niet iets definitiefs?  noem het maar een werfverlichting die gebruikt wordt tijdens de bouw van de baan 😊

Daarnaast ook wat achtergrond voorzien.  Neutrale blauwe kleur erop gezet als basis ?..

To be continued?






Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Je werkt lekker door. Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Leuk en overzichtelijk baantje, kan je veel mee doen!

Mooi schakelbord! Hoe heb je stopsecties gemaakt met Marklin systems?

Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Ludo

Mooi baantje, ik ga het ook volgen ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Nee, de stopsecties in het schaduwstation heb ik gemaakt door de secties stroomloos te zetten zodat de treinen automatisch stoppen en via een drukknop gaan ze terug vertrekken.    Met het 3rail systeem is de spoorbezetmelding dan poepsimpel:-)
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Citaat van: LudoBrabo op zondag 22 juli 2018, 19:51:46

Ik krijg altijd een wee gevoel in mijn maag bij het zien van die spagetti  8o
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
 @citaat Belgische sfeer is ook aan de onderzijde goed getroffen. :thumbup:
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Inderdaad het is een beetje een Bourgondische bedrading:-)
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Wat kabelgoten, boekbinders en/of pvc buisjes kunnen het bedradingsleven toch een andere dimensie geven..........

😀 Robert
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Klopt... maar... alles loopt van klemmenstrook naar klemmenstrook en ik heb netjes de nummertjes in kaart.  dus in the end is het minder (eigenlijk geen) chaos dan het lijkt :-)
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
We zijn weer wat stapjes verder.  Even in de ruwbouw gegaan.

De treinstond aanvankelijk op een oude tafel op zolder van 5 x 2 m met een hoop rommel onder. Je weet niet wat je in de loop der jaren daar onder steekt 😊  Door de afmeting en de plaats van de tafel kon ik niet aan de achterzijde van de trein komen en moest ik de trein omhoogklikken (zie vorige foto?s) om aan de aansluitingen te werken.  Een dagje verlof en heel de boel (de tafel) afgebroken en alles naar het containerpark.
Een nieuw onderstel gemaakt voor de trein zodat ik perfect om de baan kan lopen en aan de bedrading kan werken..




Dan alvast aan de muren begonnen die de tafel scheiden van het hoger gedeelte boven het schaduwstation. Netjes poorten gemaakt in de nissen.




Dan de volgende stap.  De planning van het stadsgedeelte.  OP de tafel ga ik werken met kits (dus ik ga wat Artitec sponseren vanwege de Belgische baan).  Op het hoger niveau tegen de achterkant worden de halve huizen zelfbouw.

Als ik aan een Vlaamse (Belgische) baan denk dan denk ik aan:

-   Stationsplein met standbeeld.
-   oude huizen in de stad
-   modern appartementsgebouw met winkel
-   een café
-   een frituur
-   een rock-optreden op een wei
-   de doortocht van een koers (wielerwedstrijd)
-   betogende(stakende) NMBS arbeiders..

Het gaat er allemaal inzitten😊



De volgende stap is dat ik de huizen ga bouwen om  een grof idee van de invulling te krijgen. Alles wat optimaliseren en dan het terrein afwerken?
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
 :) Mooi dat je nu overal goed bij kan, dat was een goede beslissing om eens effe lekker op te ruimen. :thumbup:
Op de één of andere manier denk ik zo maar dat dit een erg leuk baantje gaat worden, klein maar fijn en erg leuk. B)

Dirk-Jan
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 04 september 2018, 21:25:57
:) Mooi dat je nu overal goed bij kan, dat was een goede beslissing om eens effe lekker op te ruimen. :thumbup:
Op de één of andere manier denk ik zo maar dat dit een erg leuk baantje gaat worden, klein maar fijn en erg leuk. B)

Dirk-Jan

tnx... het is ook een heropstart na lange periode stilte....  mogelijk niet het eindpunt maar eerst dit:)
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Ludo

Mooie dat je opnieuw begonnen bent, ziet er veel beter uit dan ervoor.  :thumbup:

Die muren ga ik ook plaatsen hier, dus ik ga lekker afkijken  :P
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Een volgende stapje bij mijn baan. Ik ben aan de scenery begonnen.  Als erste heb ik de goederenbundel aangepakt die midden op de baan ligt.  Ik ben tevreden over dit eerste resultaat, maar ik merk dat ik nog wat leergeld moet betalen😊

Dus een Belgische baan,  let op de graffiti van RAFC (de voetbalploeg van Antwerpen) op de werfkeet 😊

Wat etymologie 😊   Ik ben van Wilrijk (Antwerpen) en mijn baan noemt Wilderaaik wat eigenlijk een fonetische schrijfwijze is van Wilrijk in het Antwerpse dialect 😊 .  Zelf ben ik geboren in de wijk Duivelshoek, dus ik heb mij bundel ?Duvelshoek? gedoopt?.

Volgende stap is de huisjes die ik ondertussen heb  in elkaar boksen en schikken en kijken of het de goeie richting uitgaat😊






Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Poging twee..... mogelijk waren de foto's niet zichtbaar.. ik hoop nu wel !!
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Van wat vrije dagen gebruik gemaakt om wat verdere stappen te zetten.  Het was nu tijd voor wat ruimtelijke planning😊   Ik heb de huizen in ruwbouw gezet en ze op tafel geplaatst om te kijken hoe alles er gaat uitzien (2 huizen heb ik nog te kort daar staan kartonnen voorkanten).
Wat verf, papier en schaar en alles in elkaar gepuzzeld om te kijken of het goed zit. 




Het technische gedeelte heeft een grote loods, wat kleiner gebouwen, een stuurpost en een overwegbewaking.



Het stadsgedeelte heeft ook vorm gekregen. Het centrale plein worden kasseien.  Naast het café komt een terras en de gele zone wordt een speeltuin.  Rechts het groen vlak wordt een podium met rockoptreden.  De roze zones achteraan worden volkstuintjes(eigen kweet van groeten naast het spoor).



Wordt vervolgd?.

Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Foto's zijn stuk?
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Ik bekijk het even.. normaal zou het moeten werken...
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Hierbij de plaatjes poging 2 😊







Imageshack werkt soms beter dan Google 😊
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
 @citaat Aan de naam van uw baan te zien dat je van Wilrijk bent  ? Dat is dicht bij mij thuis ....

Groeten Freddy (Niel )
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Inderdaad.. niet zo ver van Niel:-)
Re: Mijn baantje : Wilderaaik ? Belgische sfeer
Dit was het echte station van Wilrijk..

Jaren geleden afgebroken en vervangen door een soort autostrade😊