Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Soldeer station

Gestart door kloppie dinsdag 01 januari 2019, 14:11:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soldeer station
Lid sinds: 2006

offline
Soldeer station
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2019 en een mooi treinen jaar
Ik heb een vraag/probleem en wellicht kan ik door jullie geholpen worden.
Ik heb een Velleman VTSSC40 soldeerstation en deze gebruikte ik gisteren nog .
Omdat ik ging lunchen zette ik hem uit. Na de lunch een half uurtje zette ik hem weer aan en het station wordt niet warmer dan 25 C op de display. De zekering is oke. Apparaat is 1,5 jaar oud gekocht in Houten
Al eens moeilijkheden gehad met solderen,temperatuur werd wel goed aangegeven op display 360 c
Maar soldeer smolt niet. Nieuwe soldeer stift houder en stiften gekocht.
Wie weet mij te helpen, wat kan ik doen?
Re: Soldeer station
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Soldeer station
Hi kloppie?

Thermostaat werk niet goed of het verwarmings-element.
Ik zou teruggaan naar de verkoper in Houten je hebt twee jaar garantie.

groet
Harald
Re: Soldeer station
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Soldeer station
stift defekt.Garantie inroepen.Heb het ook 3 x na elkaar gehad en tenslotte een nieuw type gekregen.Ik heb mij dan ook een aoyue 936 bijgekocht en gebruik de velleman enkel voor grof soldeerwerk
Re: Soldeer station
Lid sinds: 2010

offline
Re: Soldeer station
hoi,

Citaat van: Haradigi op dinsdag 01 januari 2019, 14:14:22
Ik zou teruggaan naar de verkoper in Houten je hebt twee jaar garantie.

Hoe weet je dat zo zeker dat je in Nederland 2 jaar garantie hebt? Een beetje onzin.... Lees even dit verhaal: Consuwijzer: Thema Garantie. Het is in Nederland zo dat je een deugdelijk apparaat gekocht hebt. Als de winkelier / leverancier aangeeft dat je makkelijk 20 jaar met een soldeerstation kan doen bij normaal gebruik en een jaar fabrieksgarantie. Nu heeft "Kloppie" een probleem na 1,5 jaar dan zal de winkelier met een oplossing moeten komen. De "Economische" levensduur is dan nog niet verstreken. Ook na 5 jaar met dit soldeerstation zal dan een winkelier / leverancier een probleem hebben.

Hetzelfde geldt voor alle treintjes zoals Märklin. Zolang Märklin aangeeft dat ze topkwaliteit leveren en een treintje bij normaal gebruik tig jaar moet kunnen rijden dan zal de winkelier het treintje moeten repareren als het ding niet werkt na 3 of 4 jaar na aankoop. Ook al is het een jaar buiten de "fabrieksgarantie".

Groet Ronald.
Re: Soldeer station
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Soldeer station
Citaat van: kloppie op dinsdag 01 januari 2019, 14:11:53
........ Apparaat is 1,5 jaar oud gekocht in Houten ...

Hi Ronald,

Hij zegt zelf dat deze 1,5 jaar oud is dus heeft hij nog zes maanden garantie.
Jij hebt het over een jaar garantie maar, als deskundige bij de Geschillencommisie, weet ik dat je in heel Europa twee jaar garantie hebt, daarna eventueel of misschien een coulance regeling van de verkoper (een winkelier moet/hoeft verder niets).
(Die dat dan verder zelf met zijn leverancier moet regelen, ).

groet
Harald
Re: Soldeer station
Lid sinds: 2010

offline
Re: Soldeer station
hoi,

Citaat van: Haradigi op dinsdag 01 januari 2019, 16:26:55
Jij hebt het over een jaar garantie maar, als deskundige bij de Geschillencommisie, weet ik dat je in heel Europa twee jaar garantie hebt, daarna eventueel of misschien een coulance regeling van de verkoper (een winkelier moet/hoeft verder niets). (Die dat dan verder zelf met zijn leverancier moet regelen, ).

Vraag even het na bij de rest van de Geschillencommissie. Het is een fabel dat je standaard 2 jaar hebt. Je hebt in Nederland geen wettelijke of Europa 2 jaar garantie. Nederland heeft er voor gekozen om die regel niet over te nemen. Nederland heeft er voor gekozen dat je een "deugdelijk" apparaat moet krijgen / kopen als consument. Dus daarbij krijg je te maken met de (economische) levensduur (Uneto-VNI geeft een tabel met richtlijnen voor de verwachte gebruiksduurverwachting) van een apparaat. Zie ook: Wettelijke garantieperiode in Nederland en Rechten in de garantieperiode.

Veel verkopers zeggen dat ze de "Europese" normen aanhouden en dus 2 jaar garantie geven. Dat is dus niet correct. Men moet aan de Nederlandse wet voldoen en een deugdelijk product leveren. Dat is iets anders. En voor spullen die via bedrijven of bedrijfsnaam zijn gekocht zijn de regels weer compleet anders. Dan heb je minder rechten. Het probleem met de Nederlandse wet is dat je als consument behoorlijk stevig in je schoenen moet staan om het een en ander te kunnen regelen. Zie de problemen met mobieltjes. Economische levensduur is daar nu tegenwoordig maar 3 jaar en wat is "normaal" gebruik. Daardoor zie je veel toevallige "waterschades" bij reparatie van niet goed functionerende mobieltjes om onder de "gratis" reparatie uit te komen die nog geen 2 jaar oud zijn. Voor de consument zou het makkelijker zijn om vaste termijnen te hebben. Maar de Nederlandse wet is zwaarder dan de Europese wetgeving. Het moet alleen nog doordringen bij de consumenten.

Dus Kloppie mag terug naar de verkoper in Houten omdat hij binnen de redelijke termijn van gebruik zit. Je mag niet verwachten dat bij normaal gebruik een soldeerstation na 1,5 jaar niet meer functioneert. Ik heb namelijk bijvoorbeeld een goedkoop soldeerstation wat ik redelijk veel gebruik en dat is al 10 jaar oud. Hij heeft nog wel wat jaartjes om het een en ander te regelen.

En ja: Sommige bedrijven zijn al "gek" van mij geworden met apparaten die "net" buiten de "garantietermijn" vielen. Gewoon doordrammen over de (economische) levensduur van apparaten. Desnoods de fabrikant / importeur bellen met vragen over de "kwaliteit" van het geleverde. Dan willen ze opeens wel "kostenloos" repareren of een andere oplossing bieden.

Groet Ronald.

Edit: Typo aangepast.
Re: Soldeer station
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Soldeer station
Hi Ronald,

Ik zit daar voor de Uneto-VNI afd. Electro (Audio-Video) en b.v. de Consumentenbond die willen veel maar hier is weinig "geregeld".
Maar ergens in februari/maart hebben we weer een bijeenkomst, zal het zeker navragen.

groet
Harald
Re: Soldeer station
Ben den Hollander
gast

Re: Soldeer station
 @citaat Kansloos Harald. De Nederlandse wetgeving is helder en heeft de Europese garantie bepalingen niet overgenomen, zie wat Ronald schrijft. Ronald is mijn 2 rail collega, niet dat dat er toe doet en het slaat nergens op maar ik las het vandaag voor de zoveelste keer. ;)

Kloppie kan het best terug gaan naar de verkoper.

Gr, Ben.
Re: Soldeer station
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Soldeer station
Ja Ben dat scheef ik al om 14u14

groet
Harald
Re: Soldeer station
Ben den Hollander
gast

Re: Soldeer station
 @citaat Ik doel op het 2 jaar garantie verhaal wat je aanhaalt als garantie deskundige. Daar komt Kloppie niet mee weg.
Re: Soldeer station
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Soldeer station
OK
Misschien omdat ik in de sectie Electro zit en daar volgens mijn idee de meeste leveranciers 2 jaar garantie geven.
Verder heeft Ronald gelijk dat je moet doorpakken om na enkele jaren toch nog een tegemoetkoming, coulance of helemaal gratis iets voor elkaar te krijgen.

groet
Harald
Re: Soldeer station
Lid sinds: 2010

offline
Re: Soldeer station
hoi,

Citaat van: Haradigi op dinsdag 01 januari 2019, 19:01:47
Ik zit daar voor de Uneto-VNI afd. Electro (Audio-Video) en b.v. de Consumentenbond die willen veel maar hier is weinig "geregeld".

Nu begrijp ik je standpunt over de 2 jaar beter. Ondernemers vinden al snel dat er op dat gebied weinig duidelijkheid is. In principe is de wet gewoon goed geregeld. In theorie gesteld. De consument heeft recht op een deugdelijk product. Wat onder een deugdelijk product valt is aan de fabrikant, importeur en winkelier. Zij scheppen bij de consument een bepaalde verwachting over de levensduur van het product. Binnen die levensduur dient de "wettelijke garantie" volgens de wet uitgevoerd te worden. En daar zit het probleem voor de ondernemer. Zijn leverancier (fabrikant of importeur) zal nooit keihard zeggen dat een product van hem onder normale omstandigheden zolang moet kunnen werken (bepaalde levensduur). Want als hij dat aangeeft is het voor de ondernemer (en daarmee de consument) wel duidelijk. Dan is een wettelijke termijn van de garantietermijn gemakkelijker, zoals de Europese wet aangeeft. Daarom bieden veel fabrikanten / importeurs nu al 2 jaar fabrieksgarantie om in ieder geval in de rest van Europa gedekt te zijn.

Groet Ronald.
Re: Soldeer station
Ben den Hollander
gast

Re: Soldeer station