Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

RoLa wagenset marklin 47418

Gestart door ks1985 zondag 15 juli 2018, 14:44:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
RoLa wagenset marklin 47418
Hallo heren, vandaag of morgen ga ik de RoLa wagenset van Märklin bestellen. Alleen vraag ik mezelf af wat voor personenwagon ik hierbij nodig heb om achter de loc te hangen om de chauffeurtjes in te zetten. Of word hier gewoon een willekeurige wagon voor gepakt.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :thumbup:
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Hoi,

Dat ligt er helemaal aan wat je wilt. Wat voor tijdperk etc. Even een paar snelle opties:

Märklin heeft de 4232 in het assortiment gehad. Past het best in ep 5. (Of de late jaren 80).

In Oostenrijk rijden de treinen met Rola Ökombi rijtuigen. (Heeft märklin niet in het assortiment maar Roco wel: 45724) maar is meer ep 6.

In Zwitserland rijden weer andere rijtuigen: (groene BLS/Ralpin) wel te krijgen maar schaars dacht ik. ACME 52418.
Maar die rijtuigen zijn 1:87 en ik weet niet of die passen bij de Märklin Rola wagons.

Maar goed, jij bent natuurlijk de alleenheerser op jouw baan. Dus je bent vrij om elke combi te maken die je wilt/mooi vindt.

Succes met je keuze!

Groet,

Dennis
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Hoi Dennis, bedankt voor je reactie. Deze sleep is voor achter mijn br187. 1 van de db. Mijn baan zal ep 5 en 6 zijn. En het word (hoop ik) een landschap zoals tussen München en de grens van Oostenrijk
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
De groene Ralpin is er tegenwoordig ook van Märklin.
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
 @citaat bedankt dat vind ik nog een mooie wagon ook, probleem opgelost. Nu gaan zoeken waar ik er 1 kan vinden :thumbup:
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Heren inmiddel heb ik de Rola set binnen gekregen echter heb ik hierbij alleen lagevloerkoppelingen ontvangen (zal vast zo horen maar heb ik het niet goed gelezen).

Hoe kan ik deze wagons of eigenlijk maar 1 voorzien van een marklin kortkoppeling zodat ik het aan mijn loc kan koppelen?

Leuk bestellen via het internet maar volgende keer ga ik toch weer naar de winkel...

Hierbij nog 2 foto's van de onderkanten.
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Op zoek naar de bijpassende eindwagon 47419 (bron).
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Ga ik dat doen :thumbup:
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Passend koppelingetje bestellen bij je dealer.Voorbeeld :Klikkie
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
 @citaat Aah kijk die kon ik niet vinden! Scheelt toch 65 euro :thumbup:
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Ben den Hollander
gast

Re: RoLa wagenset marklin 47418
Citaat van: ks1985 op zaterdag 21 juli 2018, 13:54:12

Heren inmiddel heb ik de Rola set binnen gekregen echter heb ik hierbij alleen lagevloerkoppelingen ontvangen (zal vast zo horen maar heb ik het niet goed gelezen).


Plaat van de set van de Marklin site: ik zie koppelingen.



Foutje of misleiding: ik zou mauwen bij de winkelier. ;)
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
@citaat Daar zat ik dus ook nog over te denken... En als ik daar dus niet alleen zo overdenk ga ik dat ook maar eens doen O:-D
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Ligt eraan. Ik zie op de wagon ook geen buffers, dus heb je het hele set besteld of slechts 1 wagon uit deze set?
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Ik heb de gehele set van 5 wagons besteld O:-D ik ben er gemaks halve vanuit gegaan dat ik kreeg wat ik op het plaatje zag op de site van de verkoper. Op de foto op dee site staan ook geen buffers (als iemand weet waar ik die kan vinden hoor ik het graag) maar wel de juiste koppelingen zoals Ben al aangaf.
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
De buffers zie ik op het plaatje van Märklin ook niet staan. Koppeling hoort er wel bij te zitten, maar persoonlijk zou ik er gewoon een 6e wagon bijkopen (mits dat natuurlijk past op je baantje), de Rola's rijden irl. ook vaak deels leeg. Let daarbij op dat je altijd de laatste wagon voorziet van een vrachtwagen.
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Dit staat er op site van tante M: 5 Zwischenwagen mit freier Durchfahrt und spezieller rastbarer Niederflur-Kupplung.

Den passenden Endwagen mit schwenk- und abnehmbaren Pufferbohlen und Adaptern zur normalen Kurzkupplung erhalten Sie unter der Artikelnummer 47419. Damit die vorbildgerechten Zwischenwagen gekuppelt werden können, wird der Endwagen 47419 benötigt. Dieser verfügt über Adapter zur normalen Kurzkupplung.


Mocht je de 47419 kopen dan kun van 1 zijde de bufferbalk afnemen en deze op de 1e wagen van de set plaatsen.
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Op de Marklin site kan je bij 47419 in de onderdelenlijst zien wat de eindstukken kosten. Als het goed is zou het dan onderdeel E251252 Kopfstück rechts, links 15,00 ? moeten zijn.

Andere optie is kijken of je aan de eindstukken voor de oude Rola's (4740 4741) kan komen. Dat is dan onderdeel : E363250 en ook 6 euro per stuk.

Prijs technisch lijkt het gunstigste om gewoon de 47419 erbij te kopen.
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
 @citaat bedankt dan ga ik daar eens naar kijken :thumbup:
Re: RoLa wagenset marklin 47418
De bufferbalk en koppelingen worden op diverse sites gewoon los te koop aangeboden hier en hier bvb.
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Citaat van: Laurent op zaterdag 21 juli 2018, 22:41:53
De buffers zie ik op het plaatje van Märklin ook niet staan. Koppeling hoort er wel bij te zitten, maar persoonlijk zou ik er gewoon een 6e wagon bijkopen (mits dat natuurlijk past op je baantje), de Rola's rijden irl. ook vaak deels leeg. Let daarbij op dat je altijd de laatste wagon voorziet van een vrachtwagen.

Waarom is dat?

Voor de baan hoeft dat niet. Wel voor het echte werk?
Re: RoLa wagenset marklin 47418
 @citaat
Waarom is dat? Om ontsporingen te voorkomen.

Groeten,
Ton.
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Ik heb van het laden en ontladen eens een mooie fotoreportage gemaakt te Freiburg.
Als ik thuis ben zal ik wat foto?s plaatsen.

Mvg. Marcel
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Blausee-Mitholz
gast

Re: RoLa wagenset marklin 47418
Op de eindbestemming wordt de Rola door een rangeerlok naar het losspoor geduwd. Bij onvolledig beladen trein gebeurde het te vaak dat de lege eindwagon aan de rangeerlok uit de rails uitgeduwd werd. Door op de eindwagon altijd te beladen is kans op ontsporing aanzienlijk kleiner geworden bij onvolledig beladen treinen tijdens rangeerwerk op de eindbestemming.

Mvg, Johan
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Duidelijk, dankjewel Johan en Ton voor de uitleg
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418

  @citaat  Weer wat geleerd hier  :thumbup:
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Dat uit het spoor drukken van een eerste/laatste wagen gebeurt doordatde buffers van de wagens onderling net onder het vloeroppervlakte liggen, en bij de eindwagens ca 70 cm hoger. Hierdoor worden de buitenste wagens niet recht belast door op de normale buffers uitgeoefende krachten.

Mvg. Marcel
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Koen,

Het ligt er ook aan hoe waarheidsgetrouw je wilt rijden. De Marklin 4232 is inderdaad een Duitse Rola slaapwagen, maar dat is vroeg periode V en past niet bij de 47418 (Betriebszustand um 2005). De Ralpin slaapwagon hoort niet bij een Duitse Rola maar bij een Zwitserse Rola (ook mooi :)). Ikzelf heb gewoon goedkoop een tweedehands Duits rijtuig gekocht dat ik mooi vond staan. Chauffeurs aan bord en rijden met die hap :P. Het is maar net wat voor jouw mooi/geloofwaardig/acceptabel is.

Overigens is de foto (ook op de doos) dus pure misleiding, al vermeldt de beschrijving wel dat je een extra wagen nodig hebt. Blijkbaar zijn de koppelingen ook los te koop dus dat scheelt eventueel in de kosten. Maar het beste advies: koop de extra wagen er gewoon bij :D.

Groeten,
Wico
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
 @citaat Het hoeft voor mij inderdaad niet 100% zo te zijn zoals het hoort (misschien voor sommigen vloeken in de kerk) en ga over een tijdje zoeken naar een wagon die ik mooi vind.

Komende tijd word het voornamelijk flink sparen omdat ik afgelopen paar weken een stuk of 15 wagonnetjes naar de dierenarts mogen brengen omdat mn hond zonodig haar achterpoot moest laten villen door een afgebroken tak :?

Gelukkig had ik deze set al besteld anders had moeders de vrouw daar ook een stokje voor gestoken (of was het mn hond doe de deed?).

Dus voor nu maar even de goedkopere koppelingetjes kopen en de rest komt later wel.
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Je kunt voor het lieve beestje ook een zorgverzekering afsluiten dan heb je vaste maandelijkse kosten en geen aanval meer op je treinen budget ;)
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
 @citaat Haha ja klopt, inmiddels ook maar gedaan :thumbup:
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418

@citaat en extra veel knuffelen, Koen  O:-D
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Hier de beloofde foto's:
Ze zijn gemaakt te Freiburg-goederen op 17-7-2009.

Als trekkracht de SBB Re 4/4.
Deze komt hier het goederenbahnhof binnen rijden met de trein:






Ook Nederlandse vervoerders pakken de trein.




Hier de begeleidingswagen om de chauffeurs een zit/slaapplaats te bieden.
Dit is hier nu de laatste wagen en trein rijdt nu als het ware achteruit.
Normaal bevind de begeleidingswagen zich direct achter de loc.


Wagens worden naar een losspoor gedrukt, waar het begeleidingsrijtuig wordt afgekoppeld. (hier naast een andere geplaatst)
Nu kunnen de chaufeurs uitstappen.


Daarna worden de lagevloerwagens ca een 50 meter weer teruggetrokken.


Daarna word een mobiele oprit naar de wagen geduwd, waar inmiddels de bufferbalk is losgekoppeld en uit het rijpad is weggedraaid. *





(* voor de oplettende lezer: de laatste 3 foto's geven dezelfde handelingen weer, doch hier wordt de oprit bij een al lege trein geplaatst)

Na het vergrendelen kan het lossen beginnen.



Na het lossen wordt een bord geplaatst, zodat bij het laden de chauffeurs niet de verkeerde wagon kunnen oprijden.
Inmiddels staan er nl 3 treinen. Op de achtergrond wordt een andere trein beladen.


De treinen bestaan uit een vast hoeveelheid wagens. Hier gaat het om 20 wagens.
De eerste en laatste worden met een bufferbalk uitgerust, die in principe bij elke wagen kan worden geplaatst.
(ook in Nederland worden dit soort wagens wel eens gebruikt, doch meer bij spooronderhoud. Dan wordt er een mobiele kraan (hudraulische graafmachine) of wel eens een betonmixer op geplaatst voor baanwerkzaamheden)


Infrastructuur laad-/ lospunt:


Foto's genomen vanaf de brug, met blik op toegangsweg, aanmeldpunt en toegang van het laad/los terrein.


ingezoomd:


Opstelterrein van de vrachtauto's welke nog moeten worden geladen.








En de aanmeldbalie en toegang slagboom.




Wordt vervolgd voor details van de wagens.
Mvg, Marcel




Re: RoLa wagenset marklin 47418
Blausee-Mitholz
gast

Re: RoLa wagenset marklin 47418
Betreft dus de Rola van Freiburg I.B. (Duitsland) naar Novarra (Italie) v.v. en doorkruist Zwitserland via de Lötschbergbahn (BLS)


Tussen Freiburg en Basel rijden de vrachtwagens achteruit en hangt de begeleidingswagon achter op.
In Duitsland verzorgd SBB Cargo de tractie. Ook hier goed te zien onvolledige beladen trein met een vrachtauto op de laatste wagon.

Te Basel koppelt (of haakt af) de Zwitserse lok aan van de BLS en berijd een boog te Basel om in de goede richting van CH te komen.
De Rola maakt in Basel dus inweze kop.


De Rola gefotografeerd bij Kandersteg met de begeleidingswagon aan de lok.
In CH verzorgt de BLS de tractie.

Mvg, Johan

Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
 @citaat @citaat

Mooie foto's en informatie. Op de getoonde foto's en het beschreven traject worden Hupac/Ralpin RoLa wagens ingezet. Nu heeft Koen een set van bruine DB Rola wagens aangeschaft en is mijn vraag waar worden/werden deze ingezet? Op het zelfde traject of voor andere verbindingen? Ikzelf heb beide sets van Märklin, en over de Ralpin RoLa (met bijbehorende groene begeleiderwagen) is veel informatie en beeldmateriaal te vinden, maar van de inzet van DB Rola wagens kan ik niets vinden. Ben dus wel nieuwsgierig wie hier uitsluitsel over kan geven.

Groeten,
Wico
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Vervolg Saadkmms


Foto's van de wagens incl. details die je normaal zelden ziet:

Losse wagen 84 85 498 6 593-1
Saadkmms van de firma "Hupac" (Zwitserland).

Wagen als reserve, of juist met schade..?


Hier is de laagliggende (midden-)buffer goed zichtbaar.


Niet alle voertuigen zijn toegestaan op de wagen.
Hier de eisen die aan de LKW worden gesteld qua asdruk en plaatsing op de wagen.


En met bufferbalk:






Het koppelmechanisme van de bufferbalk aan de wagen


Onderling gekoppeld:




Mvg. Marcel
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Top!
Erg interessant en leerzaam dit topic met bijbehorende foto's!
Re: RoLa wagenset marklin 47418
hoi,

Citaat van: Wico op zondag 05 augustus 2018, 13:27:58
Nu heeft Koen een set van bruine DB Rola wagens aangeschaft en is mijn vraag waar worden/werden deze ingezet? Op het zelfde traject of voor andere verbindingen? Ikzelf heb beide sets van Märklin,

Kijk even op deze webzijde: Saadkms 690. Dit is het type dat in de märklin-set zit. Het is blijkbaar het eerste type van de "Rollende Landstraße".

Groet Ronald.

Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Leuke topic dit met mooie foto's en veel informatie. :thumbup:

Groet Michel
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Leuk topic!! ( ondanks dat de Freiburg Novara trein onder de chauffeurs niet echt positief/slecht gewaardeerd word )
Rij zelf ook met deze set met als chauffeurswagon de 4232
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Blausee-Mitholz
gast

Re: RoLa wagenset marklin 47418
Video van voorbeeld en uitbeelding op mijn modelbaan
https://www.youtube.com/watch?v=9SxlGhgDzew&feature=youtu.be

Mvg, Johan
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Nu dit toch een soort RoLa topic geworden lijkt te zijn: Märklin heeft zowel de SBB als de HUPAC uitgegeven in het grijs. Heeft dit door elkaar heen gereden of is dat nooit samen te zien geweest in 1 trein? Ik heb momenteel alleen 6 grijze HUPAC bakken (4796 3x) met een Kombiverkehr begeleidingsrijtuig. Stiekem wil ik hem nog wel wat langer hebben.

Zo reed het ooit zijn rondjes, ligt nu al jaren in de doos :(



Laurent
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Dan doe ik ook maar een duit in het zakje met de DB Rollende Landstrasse op mijn oude baan (inclusief wat bonus beeldmateriaal :)). Ook hier ligt alles nu in dozen en kratten in afwachting van de nieuwe baan.



Groeten,
Wico
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Mooi hoor al die filmpjes en info. Geeft voldoende inspiratie  :D
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418

Dit topic wordt steeds leuker en boeiender  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Ik heb ook een forse verzameling wagens van ruim 50-60 stuks.
Allen in doos.
Wagens van:
DB bruin (2 uitvoeringen,met oud en nieuw logo) ca 25 st.
SBB lichtgrijs en grijs (2 uitvoeringen) 6 st.
ÖBB donkerbruin (2 uitvoeringen, waarvan 1 Kombiverkehr) 6 st.
FS groen. (Trix) Hier heb ik er 20 van.
Ook nog een (fantasie) model van B-Cargo (groen) en 2 van NSCargo. (Rood)

Mvg. Marcel
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Erg leuke info en mooie beelden. Daar halen mijn foto?s van de Brenner het niet bij. Koen, je kunt je lol op!

@Marcel, weet je zeker dat die trein stopt/start in Freiburg? Ik heb namelijk in Weil am Rhein (voorstad van Basel) hetzelfde proces gezien. Maar goed, dat kan ook mijn herinnering zijn.

Ik heb ook meerdere sets met wagons, maar als je echt voorbeeldgetrouw wilt rijden, heb ik 1 vraag:
Waar werden de db wagons dan ingezet?
Als ik het eea zo lees pendelen de Hupac/SBB wagons tussen Zuid Dld en Italia door Zwitserland.
Dan verwacht ik dat de Trenitalia en ÖBB wagons tussen Oostenrijk en Italië pendelen. Maar er gaan toch geen RoLa treinen tussen Zuid Dld en Italië? Wat daar rijdt zijn toch treinen met trailers erop?
Maar goed, das mijn kennis op dit moment, ik laat me graag verlichten!

Groet,

Dennis
Re: RoLa wagenset marklin 47418
hoi,

Citaat van: d.vanaalst op woensdag 08 augustus 2018, 22:13:33
Dan verwacht ik dat de Trenitalia en ÖBB wagons tussen Oostenrijk en Italië pendelen. Maar er gaan toch geen RoLa treinen tussen Zuid Dld en Italië? Wat daar rijdt zijn toch treinen met trailers erop?

Toch wel. Tussen Regensburg en de Brenner (trento) en ook tussen Dresden en de grens met Tjechië hebben rola-treinen gereden.

Groet Ronald.


Re: RoLa wagenset marklin 47418
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: RoLa wagenset marklin 47418
Over de Brenner rijden hedentendage weldegelijk Rola's, tussen Wörgl en Trento worden die gereden, op de Brennerpas met 2 loks. De andere rit gaat over de Tauernpas vanaf Salzburg naar Triëst/Fernetti. Ook tussen Wels en het Sloveense Maribor rijden Rola's.
Re: RoLa wagenset marklin 47418
@ Laurent: Dank, maar Worgl is Tirol toch? Mijn vraag ging over een directe verbinding tussen DLD en Italië. Maar zoals ik lees, tussen Regensburg en Trento dus;)

Dank voor de info iig!

Groet,

Dennis