Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bovenleiding aanleggen

Gestart door woodymax vrijdag 04 januari 2008, 17:23:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bovenleiding aanleggen
woodymax
gast

Bovenleiding aanleggen
Hallo allen, zoals sommige van jullie weten ben ik bezig met de nieuwe baan.

nu is een baan zonder bovenleiding onrealistisch, daarom wou ik het station, de hoofdbaan en wat zij sporen wel bovenleiding doen, echter heb ik er nog nooit mee gewerkt en weet niet wat ik nodig heb, om de hoeveel cm, wat op elkaar past en hoe ik het aan elkaar moet maken (draden, masten, afspanmasten)

ook zie ik veel verschillende masten als ik op de site van viessmann kijk, ik heb niet echt een tijdperk, mijn baan wordt een moderne stad.

Wie kan en wil mij verder helpen ?

mvg,
mark
Re: Bovenleiding aanleggen
Ga je het ook gebruiken of is het puur voor de sier ?

Ik heb gewoon 2e hands van Marklin mastjes en rijdraden van diverse lengtes gekocht en een kind doet de was.

Als je C-rail hebt, kun je de M mastjes gewoon gebruiken, voetje recht buigen en onder de C-rail schuiven.

Bij mij werkt het perfect.

Mvg Gert
Re: Bovenleiding aanleggen
hallo gert,

het is puur voor de sier, en decoratief.

maar ik moet weten hoe het zit met masten, draden, afspanmasten enz enz.

mvg,
mark
Re: Bovenleiding aanleggen
Mark,

Ik heb 2 soorten bovenleiding geinstalleerd.
Op de ver afgelegen zichtbare delen heb ik via ebay de oude marklin bovenleiding geinstalleerd met draden van 27 en 36 cm.
Op de (voor de toeschouwer) plaatsen vooraan heb ik de bovenleidingsset van viessmamm 4100 genomen. (2 sets gekocht). Deze is zeer prijsgunstig (rond de 50 euro).
Verder heb ik enkele draden bijgekocht alsook een buigtang (dezekost wel zo een 35 euro maar is zeker de moeite waard).
Op onzichtbare plaatsen wordt na de tunnelingang de bovenleiding omhoog gebogen en is er dus geen.

Guy
Re: Bovenleiding aanleggen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
ik wil ongeveer hetzelfde doen, puur decoratief.
maar die geometrie kom ik niet mee weg.
zeker vanwege het feit dat we maar één draad voor rechte stukken hebben :(

who can help me(us)
Dennis
Re: Bovenleiding aanleggen
gewoon aan beginnen :)
ik heb het ook gedaan...
ik heb twee 7000 sets gekocht van marklin en ongeveer 20 losse masten en wat extra pakken draden... heel belangrijk zijn de compensatiestukjes (genoeg van in huis halen) dan aan een wissel beginnen en verder bouwen.
viesmann of huidige marklin is hetzelfde, de handleiding weet je wel te zeggen op welke punten je palen moet zetten aan wissels, eens die goed staan kan je gewoon verder bouwen. bij marklin en viesmann heb je geen spanmasten nodig, je kan deze wel monteren, lauter voor het oog.

kijk ook eens op de site van marklin, kan je veel info terugvinden.
Re: Bovenleiding aanleggen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
Ik heb wat zitten puzzelen in wintrack met de bovenleiding.
maar ik kom nooit helemaal uit, laat staan met de marklin maten.

Is het normaal dat je bv. bij een wissel een apart stukje bovenleiding krijgt; dus met één(van de 2) mast en draad?

ik denk dat het nog gaat lukken joh :shock:

Dennis
Re: Bovenleiding aanleggen
idd, dat stukje is het compensatiestukje waarmee je rijdraden van 380mm kan inkorten, deze heb je vaak nodig...
Re: Bovenleiding aanleggen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
echt? tot hoeveel(inkorten) en misschien een art. nr.?
you saved my day :P

Dennis
Re: Bovenleiding aanleggen
wel een draadlengte van 380mm kan je door te knippen halveren, en dan een compensatiestukje erop zetten... ik zal straks eens foto posten van een detail...

greetz
Re: Bovenleiding aanleggen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
Ok, super ben benieuwt!
Re: Bovenleiding aanleggen
Ik heb mastjes van Viessmann en ik soldeer mijn eigen bovenleiding. Deze verf ik ook hierdoor wordt het nog realistischer. Ik haal messingdraad bij de modelbouwwinkel. Hierdoor krijg je bovenleiding op maat.

Ronald
Re: Bovenleiding aanleggen
hier enkele detailfoto's waar je compensatiestukken gebruikt ziet...





ik hoop dat het nu wat duidelijker is...
Re: Bovenleiding aanleggen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
Hoi Stanny,dat ziet er erg goed uit zeg.Als ik je foto's zo bekijk krijg ik er steeds meer zin in om te beginnen.
Maar ff een vraagje,de rijdraden in de bochten moet je die nu buigen zoals de bocht is of .....
Ik hoop dat er meerdere foto's volgen.
Succes verder..... :)

groetjes Huib
Re: Bovenleiding aanleggen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
Alleerst bedankt voor de foto's!
Je hebt me overtuigt, ik ga bovenleiding gebruiken als er weer geld,tijd en zin is.

@huib: je hebt ze allebei, de versie zonder gebogen leidingen heet parallel en de andere ben ik even kwijt... :?

Dennis
Re: Bovenleiding aanleggen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
Hoi Dennis


Ik gebruik ook dus bovenleiding.
zowel de mast als de bovenleiding zelf zijn beide van Märklin.

Zo als al verteld moet je dus zelf de bovenleiding buigen bij bochten of wissels enz.

Hierbij een paar foto's om het wat duidelijker te maken
Ook zie je op de laatste foto de passtukjes goed zitten.

kruising





overzichtje



schuifstukken bij wissel




hoop dat het je nog meer overtuigd  :lol:


mvg Frans



Re: Bovenleiding aanleggen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
Yep!
Ik ga zelf ook dubbele masten gebruiken!
cheaper and better

74105

Dennis
Re: Bovenleiding aanleggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
Citaat van: Varekamp op woensdag 16 januari 2008, 22:54:58
Ik heb mastjes van Viessmann en ik soldeer mijn eigen bovenleiding. Deze verf ik ook hierdoor wordt het nog realistischer. Ik haal messingdraad bij de modelbouwwinkel. Hierdoor krijg je bovenleiding op maat.

Ronald

Hoi Ronald,
Ik heb de bovenleiding op mijn baan ook geheel zelf gemaakt en net als jij geschilderd. Als rijdraad het ik draad
met een doorsnede van 0.5 mm gebruikt en deze stijf gemaakt door te spannen met een boormachine te laten draaien en gelijk te trekken aan de draad. Geeft een heel goed resultaat vind ik zelf. Het enige wat ik heb gekocht zijn de isolatoren. Geeft veel voldoening en je hebt geen maat problemen. en niet geheel onbelangrijk kost allemaal nagenoeg niets. In de verborgen trajekten heb ik draad 2.5 mm aangebracht boven de rails.
Gewoon meegebogen met de bochten (je ziet er toch niets van) is heel bedrijfszeker en eenvoudig aan te brengen. Staan al een paar foto's


Gr. Bert
Re: Bovenleiding aanleggen
Hoi Bert,

Ik zag je foto en het ziet er zeer goed uit. Zou je voor mij nog een detailfoto's willen sturen hoe jij de wisselsdraden aanelkaar soldeerd en een foto van hoe jij ze bij de masten vastmaakt. Je mag mij ook een PB sturen met daarin de foto's. Alvast bedankt. Ziet er goed uit je baan.

Groet Ronald
Re: Bovenleiding aanleggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
Citaat van: Varekamp op vrijdag 15 februari 2008, 23:01:53
Hoi Bert,

Ik zag je foto en het ziet er zeer goed uit. Zou je voor mij nog een detailfoto's willen sturen hoe jij de wisselsdraden aanelkaar soldeerd en een foto van hoe jij ze bij de masten vastmaakt. Je mag mij ook een PB sturen met daarin de foto's. Alvast bedankt. Ziet er goed uit je baan.

Groet Ronald

Zal wel een aantal detail foto's maken en naar je sturen. Voor het bevestigen aan de masten het ik 2 methode's gebruikt. Ik had in de beginne eigenlijk het systeem van Volmer geimiteerd. Ik vond dat later niet meer zo mooi en eenvoudig omdat alles erg maat gevoelig werd. In de 2e fase heb ik gekozen om de rijdraad direct te solderen tegen de uitlegger. De bovenste geleidingsdraad voer ik door een klein gebogen oogje, en druk deze draad tussen de masten iets naar beneden zoals in het echt ook het geval is.

Groetjes bert
Re: Bovenleiding aanleggen
ron van den broek
gast

Re: Bovenleiding aanleggen
Ik heb masten van Sommerfeld, zijn duur en tegenwoordig heeft Viessman ook nette bovenleidingsmasten en Marklin kan ook als je een Nederlandse baan hebt/maak in het oosten staan zat open vakwerk masten.
Als je loks niet op de bovenleiding hoeven te rijden zou ik nooit voor Marklin rijdraad kiezen zijn spuuglelijk en veel te grof, alternatief is weer Viessmann of Sommerfeld of zoals enkele draadjes hierboven beschreven van zelfbouw. Verder opsmukken met isolatoren of afspaninrichtingen en verf.

In bochten hoort rijdraad te zigzaggen en niet met de bocht mee te lopen.
Viessman heeft voor een paar ? hier een handige mal voor en tevens een mal voor de juiste hoogte te stellen voor de pantograaf, kijk bv bij Conrad of MTE.

Mvg Ron
Re: Bovenleiding aanleggen
Citaat van: ron van den broek op vrijdag 15 februari 2008, 23:42:41
In bochten hoort rijdraad te zigzaggen en niet met de bocht mee te lopen.
Mvg Ron
Op de rechte stukken zigzagt de draad ook. Dit is om te voorkomen dat de slijtage van de panto's meer verdeeld wordt over een groter deel van het oppervlak van het schuitje.
De "zizag" is +/- 20 cm uit de hartlijn van het spoor, dus van uiterst links naar uiterst rechts is +/- 40 cm.
Re: Bovenleiding aanleggen
ron van den broek
gast

Re: Bovenleiding aanleggen
Geen last van slijtage Gerard, mijn panto's raken de bovenleiding net niet, worden vastgezet en hou je nette scheutjes :mrgreen: :mrgreen:  :wink:

Mvg Ron

ps kan ik dat leegstaande pand nou al eens huren voor mijn slagerij?
Re: Bovenleiding aanleggen
Citaat van: ron van den broek op zaterdag 16 februari 2008, 19:39:07
ps kan ik dat leegstaande pand nou al eens huren voor mijn slagerij?
Huh? Ikke niet begrijp nie :(.
Re: Bovenleiding aanleggen
ron van den broek
gast

Re: Bovenleiding aanleggen
Citaat van: Gerard op zaterdag 16 februari 2008, 20:06:53
Citaat van: ron van den broek op zaterdag 16 februari 2008, 19:39:07
ps kan ik dat leegstaande pand nou al eens huren voor mijn slagerij?
Huh? Ikke niet begrijp nie :(.

De leegstaande unit bij je station, waar we het een tijdje geleden over hebben gehad :? :)

Mvg Ron
Re: Bovenleiding aanleggen
Citaat van: ron van den broek op zaterdag 16 februari 2008, 20:17:36
De leegstaande unit bij je station, waar we het een tijdje geleden over hebben gehad :? :)

Mvg Ron
Het station staat nog niet eens op zijn plaats... :(.
Re: Bovenleiding aanleggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
Hoi Allemaa,

Heel veel informatie over de aanleg van bovenleiding kun je vinden in het boekje
uit de serie spoorwegmodelbouw deeltje 8 RAILS< WISSELS EN BOVENLEIDING.
de uitgever is Schuyt en Co isbn nummer 90-6097-243-0.
In dit boekje worden heel veel situtaties omschreven. Heb er erg veel aangehad bij de aanleg.
Weet niet of het boekje nog te verkrijgen is, maar op beurzen kom je het regelmatig nog tegen

Groetjes Bert
Re: Bovenleiding aanleggen
Omdat de bovenleiding bij mij decoratief is heb ik gekozen voor Hobbex, deze vindt ik erg prijs gunstig.
De masten zijn welliswaar van kunststof en moeten, vindt ik, vooraf geschilderd worden.
Volgens de info zijn ze compatabel met Somerfeldt.

Regards
Leslie
Re: Bovenleiding aanleggen
Citaat van: baureihe 103 op vrijdag 15 februari 2008, 22:37:04


Waanzinnige foto :shock: Je kunt meer dan alleen slap ouwehoeren, hahaha...da's duidelijk :idea:
Re: Bovenleiding aanleggen
Echt SHITTEREND...one of the best pictures I have ever seen :roll:
Re: Bovenleiding aanleggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bovenleiding aanleggen
Citaat van: ^Rook op zondag 17 februari 2008, 22:04:32

Waanzinnige foto :shock: Je kunt meer dan alleen slap ouwehoeren, hahaha...da's duidelijk :idea:

Dank je  :wink:
Re: Bovenleiding aanleggen
Idd perfecte bovenleiding.. het geheel  ziet er erg goed uit.. een ""min""puntje: de lantaarns op dat middenperron .. zie je nergens (zo)...verder ..top :D
Re: Bovenleiding aanleggen
Ik snap dus niet als je straks alle bovenleiding voor de sier hebt aangelegd, dat je niet even spanning er op zet en even een bovenleiding loc analoog probeert :shock: :mrgreen:

Laten we eerlijk zijn!, het zit er toch al !, slechts 1 draadje/trafo ,massa haal je van je andere trafo af 8), en je hebt een extra aparte analoge dimensie op je digitale baan :D,

Ik heb het ook, en elke dag, geloof het of niet, bedien ik manueel de bovenleiding analoog trein, terwijl er 8 andere treinen digitaal hun verplicht ingestelde 8) rondjes doen.

Mvg Gert