Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rijprobleem met 3031

Gestart door Georges maandag 09 juli 2018, 19:45:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijprobleem met 3031
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Rijprobleem met 3031
Ik heb een oude 3031en daar rij ik niet vaak mee. Nu heb ik hem weer eens op de baan gezet maar hij wilde niet rijden. Kap eraf gehaald en hij rijdt en schakelt weer goed. Denk het probleem is opgelost. De kap er weer opgezet en de baan op. Echter hij wil weer niet rijden. Ik heb ettelijke de kap erop en eraf gehaald. Gevolg was of hij rijdt wel maar schakelt dan niet en bij schakelen springt hij enorm. Ik heb alle bedradingen op beschadigingen gecontroleerd en niets gevonden.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Groeten Georges
Re: Rijprobleem met 3031
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rijprobleem met 3031
Hoi Georges,

Het lijkt er op dat de koolborstels geen contact maken met de collector.
Controleer de aandrukveertjes van de koolborstels eens op voldoende druk en kijk of de koolborstels niet zijn versleten.
Als ze korter dan 3mm zijn moet je ze vervangen. 
Re: Rijprobleem met 3031
Lid sinds: 2011

offline
Re: Rijprobleem met 3031
Hallo, Georges,

1 is wat Kappa zegt
2 Kan ook zijn dat u metalen kap kortsluiting maakt met iets?
had het zelfde prb op bepaalde punte afgeplakt met een beetje tape tot nu toe geen prb meer

Mvg Ivan
Re: Rijprobleem met 3031
Lid sinds: 2008

offline
Re: Rijprobleem met 3031
Lijkt erop dat de veerspanning op je relais niet goed is.  Zit het veertje nog wel goed, en zit die niet klem?
Re: Rijprobleem met 3031
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Rijprobleem met 3031
Beste Kappa, ik denk niet dat het probleem bij de koolborstels zit want zonder kap rijdt hij en schakelt hij perfect zonder te springen. Vandaar mijn vraag als de kap erop gaat. Ik stuur foto's mee van de lok zonder kap. Wellicht weet je of de bedrading zo hoort.

Groeten Georges
Re: Rijprobleem met 3031
Beste Kappa,
Herken het probleem. Als ik het zo zie, denk ik dat de contact/soldeerpunten de metalen delen van de kap raken en kortsluiting veroorzaken. Met kleine tapejes de contactpunten afdekken. De kap zit er namelijk strak op, dus missjien moet je hier of daar de bedrading verleggen, als daar ruimte voor is.
Zelf ook dit euvel gehad met een 3021.
Succes.
Re: Rijprobleem met 3031
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rijprobleem met 3031
Ik had iets te snel gelezen en over het stukje zonder en met kap heen gelezen....
Zo te zien is de bedrading niet meer origineel, het kan zijn dat één van de solderingen te dik is en sluiting met de kap maakt.
Probeer eens met een stukje papier tussen het relais en kap.