Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)

Gestart door flyerman donderdag 12 juli 2018, 11:25:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Ik heb een paar Marklin 3055's omgebouwd naar een hoogvermogen motor met een ESU Lopi V4.0 decoder. Ze hebben allemaal hetzelfde probleem.

Op een gelijkstroomvoeding lopen de motortjes perfect, ook op de laagste stand. Keurig gelijkmatig.

Als de decoder eraan zit lopen de motortjes vrij slecht, zeker in het lage bereik. Gekreun en gesteun komt eruit. Onregelmatig rijgedrag.
Ook in het hoger bereik kreunt het wat.

Ik heb vanalles geprobeerd, standaardinstellingen voor de decoder gebruikt, maar ook met de CV's die voor het lage bereik zijn aangepast. Niets werkt.

Alle mogelijkheden zijn wat uitgeput momenteel, iemand nog een idee?

Of kan iemand die ook een 3055 (die mooi loopt) met hoogvermogenmotor en een Lopi V4.0 zijn CV's hier eens neerzetten?

Ik heb hier nooit problemen mee gehad, mijn 1600's lopen prima.

Bedankt.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Hi Martin,

Heb je de juiste motor geselecteerd? Daarna bijregelen, ging bij mij ook goed.

Gr. Fred.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Ja, ik heb de 5 polige motor van Marklin geselecteerd.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Hallo,
Heb je al eens geprobeerd om met de regelfrequenties wat te spelen ? Soms helpt het om cv52 tot cv56 te wijzigen. Het zal wel wat zoekwerk en probeersel zijn om overal de juiste waarde in te stellen zodat hij goed rijdt maar dit moet normaal lukken. In de handleiding van Esu 4.0 staat ergens een lijst waar de waarden staan per merk en motortype MAAR dit wil niet zeggen dat deze waarden steeds kloppen. Hier kunnen toch nog afwijkende waarden voorkomen. Ik zou zeggen blijven proberen en je komt er wel uit.
Mvg

755philippe
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Citaat van: 755philippe op donderdag 12 juli 2018, 14:21:10
In de handleiding van Esu 4.0 staat ergens een lijst waar de waarden staan per merk en motortype MAAR dit wil niet zeggen dat deze waarden steeds kloppen.


Deze lijst stel je met selecteren van motortype in normaal gesproken, CV10 (staat ook daar ergens) iets lager kan mogelijk ook helpen.
Staat standaard op 8, maak daar anders 6 van.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Alles wat jullie aanraden, heb ik al geprobeerd. Krijg het gewoon niet goed momenteel.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Heb je de condensatoren aan de zijkant wel verwijderd?  Er mag er nog maar één zitten, tussen de borstels.  Heb je ook smoorspoelen gebruikt? 
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Geen smoorspoelen, die laat ik altijd weg. andere loc's lopen prima, ook zonder smoorspoelen.

Alleen de condensator tussen de borstels zit er. Is trouwens een nieuw motorschild die bij de ombouwset zit. Daar zit maar 1 condensator op.

Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Ik zou ook eens het binnenwerk eens reinigen alsook de tandwielen. Natuurlijk zonder decoder erin natuurlijk. Wat ik nadien zou doen is om alle soldeer(verbindingen) eens na te kijken. Een slecht kontakt kan ook de oorzaak zijn dat een lok niet zo goed rijdt. Is er een goede massaverbinding ? Zijn de wielen zuiver ?
Bekijk ook eens de sleper.
Mvg

755philippe
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
 @citaat. Allemaal gedaan.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Decoder al in een andere loc geprobeerd?
Hij kan natuurlijk ook niet ok zijn.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Wat je ook nog kunt proberen is om de decoder eens een ander adres te geven. Weet niet of dit een verschil geeft maar je weet nooit.

Mvg

755philippe
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Moet ff een paar dagen weg. Ga weer verder als ik thuis ben.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Gewoon de ESU run doen, ik doe niet anders.
Staat in de decoder handleiding, wordt hier op dit forum ook regelmatig geadviseerd.
En daarna wat kleine tweaks.
En mijn NS1200 lopen als een zonnetje, zonder gejank op rijstap 1 prima rangerend.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Hallo, wat heb je gebruikt voor ombouw naar hoogvermogen, esu magneet of marklin ombouwset, met vriendelijke groet Walter
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
 @citaat
Citaat van: flyerman op donderdag 12 juli 2018, 16:50:41
Alleen de condensator tussen de borstels zit er. Is trouwens een nieuw motorschild die bij de ombouwset zit. Daar zit maar 1 condensator op.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
De ESU run geeft ook geen goed resultaat. Ik heb een ombouwset van Märklin, de 60944 gebruikt.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Hallo,
heb hier op internet nog een verslag gevonden over de ombouw van de NS 1200. Hier zijn ook enkele aanbevelingen bij de ombouw en heb je hier misschien wat aan.
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnx3aWxnZW5zcG9vcnxneDo2N2RhNjg3M2RhZDhlYzlk

Laatste foto blz 3 staan enkele aanbevelingen.
Mvg

755philippe  B) B)
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Citaat van: nobody op vrijdag 13 juli 2018, 08:38:18
@citaat
Citaat van: flyerman op donderdag 12 juli 2018, 16:50:41
Alleen de condensator tussen de borstels zit er. Is trouwens een nieuw motorschild die bij de ombouwset zit. Daar zit maar 1 condensator op.


Nu snap ik niet helemaal wat je bedoelt Wim, maar je kunt een ESU magneet met ander schild plaatsen en dan worden de eigenschappen niet heel goed, heb ik zelf ervaren.

Martin heeft in ieder geval de juiste ombouwset gebruikt lees ik na zijn post vanmorgen. Walter vraagt dit omdat wij beiden met de ESU magneet in dit geval geen goede ervaringen hebben!
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
 @citaat Ik reageerde op de vraag van Walter "Wissels". Aangezien er een schild bij de set is geleverd, moet het wel Märklin zijn...
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Hi Martin,

Heb er diverse omgebouwd met M* ombouwsetje en ESU.
Tot op heden lopen ze als een "trein".

groet
Harald
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Bij mij lopen alle omgebouwde treinen met Märklin ombouwset en ESU decoder perfect.

Behalve deze 2.

Ik heb er in mijn hele leven al vele tientallen, zoniet meer, omgebouwd zonder problemen.

Dinsdag ga ik eens decoders uitwisselen.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Misschien dat woensdag nog iemand een "slimme" opmerking heeft of het herkend. Neem ze gerust mee.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Ik zou ook eens naar de tandwielen van de lok kijken. Zijn deze niet afgesleten en staan de wel centrisch en niet te scheef wat soms wel gebeurd met oudere loks. Gevolg hiervan is dat deze beginnen te knarsen wanneer je er een 5-polige motor insteekt. Dan kun je nog de beste dekoder hebben maar als het probleem daar ligt zal deze lok steeds problemen geven. Eventueel tandwielen vervangen is dan de oplossing. Ik zou ook eens kijken naar de positie van de motor of deze niet te veel 'waggelt'.Je kunt dit verhelpen met afstandbusjes .
Mvg

755philippe
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
De motor loopt op gelijkstroom aan een voeding heel mooi. Tandwielen zijn allemaal practisch nieuw.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Versleten tandwielen geven eigenlijk meer problemen bij hogere snelheid.
Maar van nieuwe tandwielen word het rijd gedrag en geluid meestal wel een stuk beter als de assen tenminste niet krom of versleten zijn.
Re: Probleem inregelen Esu Lopi V4 decoder Marklin 3055 (NS1200)
Van een medeforumlid zijn esux file gekregen op in mijn decoder te schieten. Daarna liep de eerste loc goed, wel apart want ik had dezelfde waardes.

Daarna mijn eigen bestand erin gezet, en ook toen liep de loc goed. Vreemd maar waar.

De andere loc had blijkbaar toch een versleten tandwiel, althans niet alle tanden maar eentje. Die vervangen en voila, die loopt ook perfect.

Zo zie ja maar weer, goed gekeken maar toch gemist.