Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Start bouw baan horrem epoche V VI

Gestart door Hansns woensdag 11 juli 2018, 20:15:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Start bouw baan horrem epoche V VI
Beste forum leden

Eerder een poos terug mijzelf voorgesteld op het forum ondertussen lid van de modulebaan en mijn baanplan van thuis voorgesteld en dan is vandaag de dag aangebroken dat ik ben begonnen met de bouw van de baan vandaag het eerste schaduw station uitgelegd om te kijken of ik alle rails heb en alles schoon is en werkt. Ook plaats ik nogmaals het baanplan

Groetjes hans
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Ik krijg alleen de foto's van mijn telefoon niet in de bijlage wegens te groot wie kan mij helpen?
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Ik stuur ze eerst naar de laptop. Daar open ik de foto in Paint, dan vink ik de optie formaat aanpassen aan, ga vervolgens naar pixels en stel hem in op 800 x 600. Vervolgens sla ik de foto op onder een andere naam (dan blijft de originele foto bewaard). De verkleinde foto is geschikt om te uploaden op het forum.

Succes!
Roel
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Roel ik helaas niet de beschikking tot een computer die alles op mijn telefoon en Xbox al jaren
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Er zijn meer dan genoeg app?s voor de telefoon om het formaat aan te passen.
Zelf gebruik ik photo editor. 
Je kunt ook je foto?s opslaan op een webblog of pinterest bijvoorbeeld en dan de foto linken.
Je baan lay-out ziet er goed uit  :thumbup:
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Veel succes met de aanleg van je nieuwe baan. Leuk baan ontwerp. Ben benieuwd naar de eerste bouwresultaten.  :thumbup:
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Brielle leuk stadje, 10 jaar op de van Alkemadelaan gewoond. Maar wat is "Brielle Centraal", de tekst uit je avatar?
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Dank voor jullie reacties en ben Brielle centraal was een naam van mijn oude baanplan zal het nog is veranderen
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Nou wil ik in mijn eerste en tweede schaduwstation bezetmelders waar kan ik die het beste plaatsen
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Voor iedere loc/treinstel een remsectie en een stopsectie maken. Voor de wissel ook een bezetmelder. Zo heb je het traject voor de wissel gesignaleerd en kan je een specifieke snelheid toewijzen. In de remsectie(s) beng je de snelheid terug ( daar zijn remsecties voor ). De stopsectie is het stoppunt. Noot: afhankelijk van de grootte van de opstelsporen in het schaduwstation kan je meerder treinstellen achter elkaar zetten. Wel voor ieder treinstel een rem- en stopsectie aanleggen.

Succes
Robert
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Okee bij mij kan op elk spoor maar een loc staan en in principe vind ik in het schaduwstation remsectie niet nodig tenzij dit slecht voor de loc is om gelijk te stoppen? Anders moet het wel
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Zonder remsectie schiet je door. Voor een rijsectie is 70 tot 90 kmh een typische snelheid. In een remsectie ga je teug naar ca. 40 kmh. Dan kan je ineen stopsectie van ca. 2 raillengtes netjes stoppen.  Een S88 module heeft 16 kanalen ( ik gebruik modules van Viessmann ); de kosten zijn beperkt. Ik heb mijn hele baan gesignaleerd (7 modules van 16 kanalen). Mijnadvies is hierop niet te bezuinigen; je krijgt maximale flexibiliteit om automatisch te rijden. Ik heb bv. geanticipeerd op automatische rangeren en automatische locwissels in het baantontwerp.

Mvrgr
Robert
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Citaat van: Hansns op donderdag 12 juli 2018, 21:54:15

......... in principe vind ik in het schaduwstation remsectie niet nodig tenzij dit slecht voor de loc is om gelijk te stoppen?


Een remsectie is ook niet nodig. Snelheid beperken bij ingaan van de wisselstraat en je kunt netjes remmen en stoppen op de stopmelder.

Maak van je schaduwstation een stukje testbaan, dan leer je het gedrag van de treinbesturing en wat melders precies doen.

Gr, Ben.
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
En met wat kan je die snelheid beperken dan precies?
Soort remmodule ofzo?
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Je werkt met bezetmelders. Ik neem aan dat je dan met treinbesturing zoals iTrain of Koploper gaat werken?
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 13 juli 2018, 07:50:43
Je werkt met bezetmelders. Ik neem aan dat je dan met treinbesturing zoals iTrain of Koploper gaat werken?



Nee ik wou eigenlijk de treinen zelf besturen maar dan met leds werken dat ik wel weet waar een trein op het spoor staat en welke vrij is.de bedoeling is eigenlijk dat mijn schaduwstations digitaal te besturen zijn kwa wissels maar dat ik de treinen zelf aanstuurt en dat bezetmelders of iets dergelijks aangeeft op welk spoor een trein staat. Het automatisch rijden is niks voor mij vind persoonlijk het besturen juist leuk
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Ah, op die fiets. Dan heb je ook geen remmodule nodig: ledje aan trein laten stoppen met de rijregelaar.
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 13 juli 2018, 11:58:55
Ah, op die fiets. Dan heb je ook geen remmodule nodig: ledje aan trein laten stoppen met de rijregelaar.

Jaa precies alleen dan denk een groen bij inrijden aan een oranje in het midden en rood een rail voor de laatste rail voor de wissel dat ik hem op tijd stilzet en weet dat die binnen is kwa lengtes die ik ga rijden haalt die dat wel een rail voor het einde stoppen dat de laatste wagon al binnen is vraag me alleen af hoe je zoiets maakt heb op internet gezocht maar kan niks vinden
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Voor de baanlengte - treinlengte is het van belang dat bij het arriveren van het eerste wielstel op de stopsectie, het laatste wielstel van de inrijwissel af is. Zoniet kan de wissel vrijgegeven worden tbc een andere treinrit en zo het ontsporen van de achterste wagen veroorzaken.

Mvrgr
Robert
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
 @citaat Maar dat zeg'tie toch: "voor het einde stoppen en dat de laatste wagon al binnen is"?

@citaat @citaat Stukkie spoorstaaf isoleren en aan een ledje hangen. En de voeding van je ledjes aan één zijde verbinden met de bruine draad van de digitale baanvoeding. Komt een lok of karretje in de geïsoleerde sectie dan worden beide spoorstaven door de assen door verbonden en krijgt het ledje spanning.
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 13 juli 2018, 17:43:53
@citaat Maar dat zeg'tie toch: "voor het einde stoppen en dat de laatste wagon al binnen is"?

@citaat @citaat Stukkie spoorstaaf isoleren en aan een ledje hangen. En de voeding van je ledjes aan één zijde verbinden met de bruine draad van de digitale baanvoeding. Komt een lok of karretje in de geïsoleerde sectie dan worden beide spoorstaven door de assen door verbonden en krijgt het ledje spanning.
de wagons reageren idd ook daarop dus de een na laatste rail aan beide kant een ledje plaatsen op een geïsoleerde rail en klaar dan weet ik precies wanneer die goed staat ga ik daar mee aan de slag voor nu eerst de eerste laag van de tafel af bouwen dat ga ik het weekend doen lekker in de tuin met een gele rakker erbij aangezien mijn diepte 120 is kan ik hem in delen maken met de standaard platen van Formido van 122x61 genoeg te doen :D
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Robbert de bedoeling is dat ik de trein zelf bestuur dus als de ene binnen is en stil staat ik de andere pas aanstuurt dus de kans dat de wissel omgaat voordat de trein goed staat is klein aangezien de wissel ook door mij bestuurt word kan wel gebeuren als ik een fout maak natuurlijk  8)maar daar gaan we maar niet van uit haha
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
OK.
Geen ambitie om volautomatisch te rijden ?
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Ok.
Geen ambitie om volautomatisch te rijden?
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Citaat van: Robert op vrijdag 13 juli 2018, 19:29:01
OK.
Geen ambitie om volautomatisch te rijden ?
nee ik vind het dan niet leuk meer dan is het voor mij niet meer de treinen die de hobby zijn maar de elektrische regeling in contact met de computer vind het juist leuk dat je het zelf kan besturen
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Ok.
Ga je wel half-automatisch rijden, bijvoorbeeld met een treinbesturingsprogramma, van waaruit je zelf treinritten initieert?
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Citaat van: Robert op vrijdag 13 juli 2018, 21:11:50
Ok.
Ga je wel half-automatisch rijden, bijvoorbeeld met een treinbesturingsprogramma, van waaruit je zelf treinritten initieert?
nee want ik ben niet zo thuis met computers heb er niks mee en volgens mij ben je voor zoiets verplicht dan je wissels enz ook op de pc aan te sluiten en dat gedoe wil ik niet wil het voor mezelf zo makkelijk mogelijk houden gewoon een trein kiezen aanzetten en dan een voor de andere kant op aanzetten en zelf steeds wisselen tussen treinen blijf je ook lekker bezig hahaha Misschien halverwege de bouw dat ik hiervan terug kom maar dan is het altijd nog aan te passen denk ik
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Een paar foto's van het  onderste schaduwstation
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Vandaag het eerste schaduwstation van elektrische wissels voorzien aan de inrij kant vandeweek aan de uitrij kant doorschakelen dat ze altijd in de zelfde richting staan en ik voor 8 wissels niet 8adressen hoef te gebruiken zal morgen nog even wat foto's plaatsen hoe het er nu bij staat we gaan vandeweek ook proberen om met leds of lampjes een soort bezetmelders te maken dat ik weet welk spoor bezet is en wanneer ik de trein moet laten stoppen ben niet heel goed met electrische dingen dus ben benieuwd
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Vandaag verder gegaan met de baan met een lekker pilsje erbij want jaa verkoeling is wel nodig wat aanpassingen in het Railplan doorgevoerd benieuwd wie het opmerkt..
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Hoi Hans,

Je bent lekker bezig met dit warme weer  :thumbup:

Voor het uitrijden van mijn schaduwstation heb ik in mijn wissels geen aandrijving zitten en is het hele binnenwerk eruit gehaald.

De trein rijd dan door de wissel heen en zet de wisseltong in de juiste stand zonder dat je het tikken van de tong hoort als hij open gereden wordt.

Dit scheeld behoorlijk in de kosten en werkt altijd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Citaat van: degeluidsman op zondag 22 juli 2018, 07:04:40
Hoi Hans,

Je bent lekker bezig met dit warme weer  :thumbup:

Voor het uitrijden van mijn schaduwstation heb ik in mijn wissels geen aandrijving zitten en is het hele binnenwerk eruit gehaald.

De trein rijd dan door de wissel heen en zet de wisseltong in de juiste stand zonder dat je het tikken van de tong hoort als hij open gereden wordt.

Dit scheeld behoorlijk in de kosten en werkt altijd.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Beste Peter dat is inderdaad wel een goed idee scheelt inderdaad een hoop tijd geld werk aangezien ze alleen uitrijden bedankt voor de tip daar ga ik misschien vanavond nog even mee aan de slag.

Gr hans
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Vandaag een leuke verassing in een witte doos binnengekomen een loc plus wagons die al langer op mijn verlanglijstje staan aangezien ik weg ben van de br185&186 is die dan daar de br185 captrain van piko plus een sleep van container wagons of die officieel in deze sleep door Duitsland rijd weet ik niet maar vind het prachtig :D
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI nieuwe aanwinsten
Vandaag in mijn nieuwe loc witte leds en sluitseinen gezet van digikeijs super mooi al zeg ik het zelf alleen nu heb ik een probleem de decoder die hierin zit is een uhlenbrock 76320 en die schijnt geen groene en paarse draad aansluiting te hebben en ook kan ik dus hierop niet grootlicht op aansluiten en staan de sluitseinen altijd aan weet iemand hoe of wat een nieuwe decoder misschien maar welke dan?
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Probleem opgelost heb er een esu 54610 ingezet nu werkt het naar behoren
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI help!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI help!!!
Hoi Hans,

In al mijn omgebouwde loc,s is een Esu gegaan en dat werkt super.
Wel heb ik me twee keer laten verleiden om er een MSD in te zetten, daar ben ik toch minder over te spreken.

Fijn dat het bij jou is opgelost.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI help!!!
Ha Peter

Ik ben er ook zeer tevreden over de loc lijkt stiller en rijd een stuk beter ben er erg blij mee zeker heb jij dit ook in jouw Märklin locs zitten en hoe gaat dat te werk want daar zit geen 8pins aansluiting in tenminste die ik heb niet
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Ik soldeer de draden op de doorvoor bestemde aansluitingen, je kunt van Esu ook een 8 polig contra stekkertje kopen.
Dan moet je nog steeds solderen maar kun je wel een decoder makkelijk ( indien nodig ) wisselen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Ga me daar maar is in verdiepen dan denk ik
Re: Start bouw baan horrem epoche V VI
Vandaag heb ik het onderste schaduwstation compleet gemaakt op de bezetmelders na heb zoals Peter mij als tip gaf het binnenwerk van de uitrijwissels eruit gehaald en moet zeggen dit is een gouden tip hoor de wissels niet meer tikken en de treinen gaan soepel er doorheen heb ook de extra stroom punten gesoldeerd van het weekend is kijken of ik met leds wat bezetmelders kan maken