Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.

Gestart door Kdevries dinsdag 10 juli 2018, 20:13:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Hallo allemaal.
Ik ben kevin 22 jaar en heb een digitale marklin baan in opbouw.

Ik had eerst analoog maar ben overgegaan op c rails en digitaal.
Nu heb ik een 7186 draaischijf maar die wil ik op mn baan aansluiten maar analoog bedienen. Nu zit ik met 1 probleem.. hoe blijf ik stroom houden op de rails als de draaischijf wegdraait?
Ik hoor graag van jullie.

Grt kevin :)
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Beste Kevin,
In het boek ? Märklin besturen rijden schakelen? staan ook voorbeelden hoe je analoge onderdelen op je digitale baan kunt aansluiten. Het boek is in Pdf op internet te vinden. Even googlen dus.
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Hi Kevin,

Die rails (elk spoor) gewoon met extra rood en bruin aansluiten op de baanspanning.

groet
Harald
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Beste Kevin en anderen,

Ik heb dezelfde vraag plus de vraag wat de verstandigste methode is om detectie te regelen van de bezette sporen na de draaitafel en de draaitafel zelf. Ik neem aan dat de draaitafel zelf een blok moet zijn, gelijk alle aansluitingen op de draaitafel.
Bij de keuze voor stroomdetectie moeten alle sporen geisoleerd worden en blijven, en alldmaal apart van een stroomdraadje voorzien worden. Dat zal nog wel lukken, bijna alle grijze draden onder de draaischijf die naar de middelrailaansluitingen gaan, losmaken. Maar vervolgens is er nog steeds detectie nodig om de loks te stoppen middenop of aan het einde van het spoor in de lokloods of op de brug.
Of is verstandig om te kiezen voor massadetectie met schakelrails of alufoliecontactje, en dan 2 of 3 per blok?

Of een combie, op de brug stroomdetectie en  8 cm doorrijden (koploper), en de opstel/lokloodssporen massa met inkom en stopmelding?

Ik ben van plan om de draaischijf (de oude 7186) aan te gaan sturen via een zelf na  te bouwen schemaatje met een arduino met toetsenbord, ik ga ervan uit dat ik tzt dat toetsenbord kan vervangen door een decoder aansturing. Iemand daar al ervaring mee?

Met groet,
Jan Willem
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
 @citaat

Je hoeft geen detectie op de brug te maken maar op alle spoortjes aan de brug, knoop ze aan elkaar naar één terugmelder. Er rijdt immers altijd maar één lok. Die ene melder neem je op in het brugblok in Koploper.
Je laat de lok op de brug dan stoppen op basis van vrijkomen bezetmelder en  na x cm doorrijden afhankelijk van je loklengte.



Alleen een stopmelder op de spoortjes volstaat, er wordt 5 km/hr gereden dus hebt je geen remmelder nodig.

Gr, Ben.
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Dank Ben, goede tip van die gezamenlijke terugmelder. Ik gebruik mrails, is stroomdetectie dan oke, maw geeft het verlaten van de geisoleerde rails door het sleepcontact onder de lok voldoende gemiddelde afstand om voor alle loks te gebruiken? Of toch massa detectie via geisoleerde railstukken?
En hoe gaat de lok verder na stilstand op de draaischijf?
Gr. Jan Willem
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Dat geeft niet voldoende duidelijkheid, omdat je bij moderne loks vaak de sleper onder de tender hebt zitten. Dan maakt het dus uit of je vooruit of achteruit rijdt.
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
 @citaat @citaat Centimeters doorrijden is richting afhankelijk in te stellen. En massa detectie heeft de voorkeur bij 3rail, je bent dan niet afhankelijk van de puko sleper.

Citaat van: JWS op zondag 16 december 2018, 20:30:06

En hoe gaat de lok verder na stilstand op de draaischijf?


Wat bedoel je precies? De brug gaat draaien naar het gewenst spoor (blok) wat wordt gereserveerd. De te verwachten bezetmelder is de stopmelder.

Gr, Ben.

Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Dank voor jullie reacties. Ik ga nu eerst werken aan de massadetectie in de aanliggende sporen.
En intussen nadenken hoe ik de draaischijf digitaal kan aansluiten via de arduino. Wellichtblijft dit handmatig, maar koploper moet wel weten wat de stand is...........wordt tzt vast een ander draadje, wellicht voor het koploper forum.
Met groet,
Jan Wilem
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Citaat van: JWS op maandag 17 december 2018, 10:16:08

En intussen nadenken hoe ik de draaischijf digitaal kan aansluiten via de arduino. Wellichtblijft dit handmatig, maar koploper moet wel weten wat de stand is.


Dat zal niet meevallen, er is sprake van éénrichtingverkeer. Koploper ziet geen handmatige verdraaiing van je schijf.
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
hoi,

Citaat van: JWS op maandag 17 december 2018, 10:16:08
En intussen nadenken hoe ik de draaischijf digitaal kan aansluiten via de arduino.

Er is al een bedrijfje die dat op arduino-basis gedaan heeft: Art.Nr.: 199000 Schrittmotor Steuerung incl. DCC Decoder für Drehscheiben, Segmentscheiben und Schiebebühnen V3. Ik heb het aan het werk gezien bij een spoor 1 baantje in Maarn. Je zal het een en ander bij elkaar moeten programmeren om het voor elkaar te krijgen.

Groet Ronald.
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
En ik had deze mogelijkheid gevonden

  https://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst31505_Old-turntable-7186-controlled-with-ARDUINO.aspx#post461040

Vraag is of en hoe dat te koppelen via een of andere decoder aan koploper?

Met groet,
Jan Willem
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
@JWS /  @citaat : Ja, dat moet mogelijk zijn. Alleen zal het veel uitzoekwerk zijn.

Groet Ronald.
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Ik gebruik de decoder van Dieter Bodenschatz, al 12 jaar in bezit en werkt goed met Koploper
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Ook met de 7186?

Groet,
Jan Willem
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Inderdaad met de draaischijf 7186
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Het is me intussen gelukt om met de arduino uno de draaischijf keurig te bedienen, druk op matrixtoetsenbord en hij gaat in een keer naar de gewenste spooraansluiting. nog een keer hetzelfde nummer intoetsen, en de draaischijf draait 90 graden, precies zoals ontwikkeld en gemaakt door Markus Schild.
Alleen het probleem van de massa, daar zit ik nog mee. Voeding is nu een aparte blauwe trafo, maar op het moment dat ik de draaischijf aansluit op de digitale baan, moet ik gebruik gaan maken van die baanspanning en kan ik geen aparte voeding meer gebruiken zoals bij een wisseldecoder. Immers de draaischijf-aandrijving is permanent verbonden met de railmassa en heel lastig te isoleren met een extra draad en relaistje oid. Ik vermoed dat het stroomgebruik van die oude draaier niet gering is, en zou er graag een van mn oude trafo's voor gebruiken.....Op het plaatje in het draadje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=23323.msg393749#msg393749 staat echter een 60052 getekend die voor de aparte voeding zorgt, en gewoon een massadoorverbinding heeft met de baanspanning, kan dat zo maar (evt. na fasecheck?)??
Ik verkeer wel in de veronderstelling dat de secundaire windingen van de trafo's allemaal geisoleerd staan, dus het zou wellicht wel kunnen........
Maak ik ergens een denkfout, kan ik gewoon m'n 12 watt trafootje 16 volt gebruiken alleen voor de 7186?
Met groet,
Jan Willem
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Citaat van: JWS op woensdag 16 januari 2019, 21:14:35
Het is me intussen gelukt om met de arduino uno de draaischijf keurig te bedienen, druk op matrixtoetsenbord en hij gaat in een keer naar de gewenste spooraansluiting. nog een keer hetzelfde nummer intoetsen, en de draaischijf draait 90 graden, precies zoals ontwikkeld en gemaakt door Markus Schild.

Waarom 90 graden? Ik zou eerder 180 graden verwachten.
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
tuurlijk, 180 graden. Maar nou de echte vraagstelling beantwoorden graag......
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
 @citaat Ja dat kan en nee een fase check is onzin: het één is een digitale spanning, het ander een wisselspanning en elk heeft een eigen kring. Slechts één draad van die kringen is gemeenschappelijk.
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Marklin 7186 draaischijf op een digitale baan.
Dank Ben,
Die fase check begrijp ik, das onzin. Speelt ook niet als je een booster aansluit die gevoed wordt door een oude trafo? Eigenlijk alleen als je analoog gaat rijden met meerdere trafoos EN een gezamenlijke massa? Heb ik het zo goed begrepen?
Groet,
Jan Willem