Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?

Gestart door Functions1973 maandag 09 juli 2018, 15:36:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Mijn spoor N baan is inmiddels weg. Maar heb hieraan nog wel een Rosoft S88SD16-N (v1.5) overgehouden. Deze terugmelder is in principe bedoeld voor stroom-detectie. Maar volgens de handleiding is het ook mogelijk om deze voor massa-detectie te gebruiken :idea:

"Het voordeel van deze s88SD16-n is dat hij aangesloten kan worden op twee gescheiden booster kringen, of gedeeltelijk kan worden opgebouwd als standaard s88 (massadetectie)."

Kan iemand me vertellen hoe dat dan aangesloten zou moeten worden? Heb nu een Marklin 60881 direct aan een CS3+ hangen en dat werkt goed. Maar kan nog wel meer detectie-punten gebruiken dus ofwel nog een 60881 erbij kopen ofwel de S88SD16-N die ik nog heb liggen benutten.

Alle informatie wordt zeer op prijs gesteld :)


Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Ik zou zeggen: stuur eens een mailtje naar Sprinter (Wim). Hij heeft deze dingen gemaakt.
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Ik ben trouwens wel benieuwd naar het antwoord en ik den vele met mij  :D
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Heb een bericht gestuurd :)
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Niets ontvangen  :?
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Naar Sprinter ;) As suggested. Als ik meer weet dan post ik het hier.
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
 :thumbup:
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Hier staat wel een en ander.

KLIKKIE DOEN
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Dank je Fred. Echter de kern van de vraag is of je melders voor stroomdetectie ook kan inzetten voor massa detectie.

Citaat van: Functions1973 op maandag 09 juli 2018, 15:36:58
Mijn spoor N baan is inmiddels weg. Maar heb hieraan nog wel een Rosoft S88SD16-N (v1.5) overgehouden. Deze terugmelder is in principe bedoeld voor stroom-detectie. Maar volgens de handleiding is het ook mogelijk om deze voor massa-detectie te gebruiken :idea:

Ik denk zelf dat het niet kan maar Wim is de beste persoon die daar antwoord op kan geven.
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Ook dat kan Henk, vergt een beetje soldeerwerk.

Heb zelf een stuk of 35 van deze dingen gemaakt: KLIKKIE DOEN

Kun je stroomdetectie omzetten naar massa detectie, is dit er dan eentje??
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Misschien interessant stukje in KeerlusManual op pagina 20.

Met een diode en weerstand van 10k . Zie ook afbeelding. Let op richting diode.

Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Ik ben slechts een simpele digitale gebruiker, weliswaar al vele tientallen jaren, ik heb het idee dat je stroomdetectie melders natuurlijk ook in massadetetectie systemen kun gebruiken.

Voor de continu detectie in 2-rail systemen wordt o.a. aanbevolen een weerstandje tussen de twee geïsoleerde wielen van een wagon te monteren.

Als je zo'n weerstand nu eens plaatst tussen één van de melduitgangen van de Rosoft en het desbetreffende geïsoleerde stuk railstaaf van het 3-rail systeem dan komt de b.g. weerstand, zodra een een wagon op het stuk railstaaf komt, aan massa te liggen en gaat er een stroompje lopen.

Als er een stroompje begint te lopen is er.........stroomdetectie ontstaan, als je dit nu doet voor alle geïsoleerde railstaven dan heb je een mooi terugmeldsysteem op basis van stroomdetectie op een 3-rail systeem.

Het is financieel natuurlijk alleen van toepassing als je de stroomdetectie terugmelders al gekocht hebt, immers een stroomdetectie unit is duurder als een massadetectie unit.

Groet, Anne W
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
https://people.zeelandnet.nl/rosoft/s88SD16-n_handboek.pdf

Bekijk figuur 5 even in dit handboek.(2e pagina)
Dan zie je waar de massadetectie uitgangen zich bevinden.


Mvg Robin
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Het lijkt er op dat het dus niet gewoon een kwestie is van op een bepaalde manier aansluiten. Er moet vanalles met diodes en solderen en what-not gedaan worden. Voor de echte techneuten hartstikke leuk natuurlijk. Maar voor mij niet interessant. Ik zoek zo veel mogelijk plug and play 8o

Wacht een antwoord van Sprinter nog even af en zal de info die daaruit komt hier posten. Ondertussen houd ik lekker mijn oog open voor een tweede 60881.

Hartelijk bedankt voor het meedenken. Echt tof :)
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Misschien spreekt een plaatje meer tot de verbeelding.

Wat ik in bovenstaande bedoelde en wat Anne W in zijn tekst verwoord.

Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
 @citaat Ik zou beide dioden maar weg laten....... ;)
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
 @citaat

of diodes inderdaad weglaten (en natuurlijk ook de draad vanaf de massa railstaaf) of beide diodes toepassen.

Dit is geen plug and play, als je dat zo dicht mogelijk wilt benaderen, dan alleen spullen van één fabrikant, Märklin dus, gebruiken, maar hou er rekening mee dat modelspoor altijd een hobby met technische aspecten zal blijven.

Overigens kan een handige elektronicus de printen van Rosoft ook modificeren, maar dan moet je wel zo iemand in je kennissenkring hebben.

Groet, Anne W

Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Citaat van: Anne W op woensdag 11 juli 2018, 22:32:12
Dit is geen plug and play, als je dat zo dicht mogelijk wilt benaderen, dan alleen spullen van één fabrikant, Märklin dus, gebruiken

Erg bedankt voor het meedenken :) Voor mij is de keuze nu helemaal helder; gewoon nog een 60881 er bij. Heb nog geen reactie mogen ontvangen van Sprinter. Mocht die alsnog komen dan zal ik dat hier posten.
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
@Rolf / Functions1973: Ook al het spul van één fabrikant geeft geen garantie tot plug en play.  :) Ook als je voor Märklin kiest. Ook bij Märklin willen ze nog wel eens dingetjes wijzigen en is het oude spul zonder verloopje of tussen apparaatje of gewoon totaal niet meer geschikt voor het een en ander... Geen garantie.

Zelf van allerlei fabrikanten aan digitaal spul onder de baan hangen en het werkt allemaal gewoon met elkaar. En het was gewoon "plug and play". Al moet je gewoon wel de handleidingen lezen  :D

Groet Ronald.
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
En toch blijf ik me afvragen waarom je een stroomdetectie melder wil gaan inzetten als massadetectie melder. Voor die paar euro koop je toch een massadetectie melder bij Rosoft...? met S88-n kun je ze volgens mij gewoon aan elkaar "knopen". Ik zou zelf het KISS principe aanhouden.
Re: Hoe de Rosoft S88SD16-N (v1.5) te gebruiken voor Massa Detectie?
Ik zie dat er een PB is gestuurd naar mij, nu kom ik niet dagelijks op dit forum, en reageer ik niet op PB berichten. Wij hebben een gewoon e-mailadres en daar reageren wij per ommegaande op. Dat scheelt ons het afstruinen van alle forums.

Een s88SD16-n kun je niet gebruiken als massadetectie melder. Je kun wel een stroomverbruiker simuleren doormiddel van een diode en een 10k weerstand. Zie handboek.

Voor massa-detectie is er de s88-n al dan niet met diodetruc. Of met Opto voor galvanische scheiding.

Groetjes