Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin ICR rijtuigen overspuiten

Gestart door Steem vrijdag 06 juli 2018, 22:21:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lees nu je topic pas, Steef.
heb wel eens een blokje vaatwasmiddel gebruikt om lak van model te krijgen, werkte toen goed.
Succes met je project.

Peter
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Nou de eerste laag lak zit er op, maar is compleet uitgezakt. Volgens het topic bij de buren moet voor de lak een verdunning van 1:1.5 aangehouden worden. Ik neem aan dat hier bedoeld wordt 1 deel lak en 1.5 deel verdunner (wasbenzine in dit geval)? Dat is toch de gangbare vermelding? De verf is echter veel te dun en het is bijna alsof ik water over het model aan het spuiten ben.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Te dichtbij en met teveel druk?
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik heb de aangeraden 1.6 bar aangehouden, maar te dichtbij zou kunnen. Ik zal vanavond nog eens testen. Denk dat de verf er toch weer allemaal af moet :)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik denk dat de verhouding eerder 1 op een 0,5 maar je kunt het beste gewoon kijken wat voor jou het beste werkt dus gewoon verschillende samenstellingen en dan kijken wat het beste resultaat geeft ;)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ja wellicht bedoelde hij dan ook 1 deel wasbenzine en 1.5 deel verf (leek mij ook logischer). Maar dat staat nergens duidelijk aangegeven en aangezien je een verdunning volgens mij altijd aangeeft middels verf:verdunmiddel ben ik van het omgekeerde uitgegaan.

Maar je hebt gelijk, gewoon blijven proberen!
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Vaak voldoet een verdunning van 20% voor spuitwerk.
Is afhankelijk van vele parameters: Soort verf, druk van compressor, spuitafstand, temperatuur, luchtvochtigheid,
grootte van de spuitmond (naalddikte) enz.
Daarom altijd een proefstukje spuiten, voordat je aan 't echte werk begint.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Wanneer ik met airbrush werk dan verdun ik de verf meestal dat het zo dun is als melk.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
@nobody - Proefstukje was inderdaad beter geweest.

@Remco - Die tip had ik ook ergens gelezen voor de primer.

Heb net de kap wat opgeschuurd met korrel 2000 en een dikkere laag opgespoten. Nu 2 delen lak op 1 deel wasbenzine (ongeveer) en dat gaf al een veel mooier resultaat:



De oude doorgezakte laklaag is nog wel te zien.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
En dit is laklaag 2. Ik had de verf niet ver genoeg verdund en dat zag je meteen door dikke spetters. Ook heb ik op 1 plek te dicht op de kap gespoten waardoor de verf ging lopen. Oefening baart kunst. Gelukkig vlakt de lak naderhand nog redelijk uit. Ik ben eigenlijk helemaal niet ontevreden over dit eerste resultaat, maar er zijn nog duidelijk verbeteringen te halen. Ik ga deze wagon "af" maken om ook de volgende stappen te ondervinden. Een belangrijk onderdeel is of straks de verf blijft zitten na het afplakken.



^ Links naast de deur is een dikke loper te zien.



^ De doorgezakte laag van de te natte verf is niet meer te zien.



^ Detailopname met enkele imperfecties.



^ Detailopname om te laten zien dat de roosters niet zijn volgelopen (dat lijkt op bovenstaande foto's door de compressie)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Als goed kijkt naar bvb marklin spuitwerk zie je ook genoeg imperfecties.
Vind het er voor zover goed uit zien :thumbup: zou alleen oppassen met schuren want voor dat je het in de gaten hebt schuur je te veel weg en ben je mooie details kwijt :P
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Steem,

Ik lees regelmatig op dit forum dat je verf van Vallejo onverdund kunt spuiten.

Henk
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
@Mark - Schuren hoeft in dit stadium niet meer, enkel afspoelen met wasmiddel na een uur of 4. Schuren heb ik alleen gedaan met de primer lagen en dan met korrel 2000 en wat water.

@Henk - Bedankt voor de tip, maar dit is dan denk ik al voorverdund? Ik probeer nu of het mij lukt met de verf van Kleinspoor. Voordeel daarvan is dat die NS kleuren levert, en ik dus niet meer hoef te mengen. Mocht dat toch niet lukken, of als ik eens andere kleuren nodig heb, dan ga ik mij verdiepen in andere merken.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
KleiNSpoorverf is ook wel voor gevorderden. Maar dat wordt je vanzelf als zo doorvordert.  ;)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
@Henk, Vallejo is al redelijk verdunt maar toch verdun ik het meestal iets meer waardoor je mooier resultaat krijg.

@Steem om spetters te voorkomen spuit eerst even wat op een papiertje o.i.d.
Daarbij helpt het vaak om gewoon in laagjes te spuiten en niet proberen alles in 1x dekkend te krijgen.
De kunst is echt dun aan te brengen, desnoods van een afstand van 20-25cm en dan genoeg draaien zodat je alle gedeeltes heb en dan weer bij het begin beginnen dat alles genoeg tijd heb gehad om te "drogen".
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
@Remco - Bedankt, dat werkte gister erg mooi bij het dak. Door de donkere kleur op de lichte ondergrond zie je dan ook goed dat dit prima werkt.

Alleen was ik veel te ongeduldig met het weghalen van de tape. Hierdoor heb ik her en der best wat plekje verknald. Ook moet ik een kap gaan maken waar het model onder kan drogen zodat er geen stofjes in de verf dwarrelen. Verder heb ik de tape in de hoekjes niet goed genoeg aangedrukt en misschien mag de verflaag toch iets minder dik. Maar nogmaals, het is een proefmodel en dit zijn precies die dingen die ik wil ondervinden. Desnoods wordt het straks een uitgerangeerde wagon met graffiti. De met een scalpeermes afgesneden Tessa verftape vind ik dan wel weer een mooi strakke scheiding geven.

Verder twijfel ik nog over de donkere kleur van het dak. Misschien valt het nu extra op door het ontbreken van de blauwe streep, maar hij leek mijn in eerste instantie té donker. Nu ik echter naar foto's kijk van ICR's en ook kijk naar mijn latere 1600 modellen vind ik het toch zo gek nog niet.



Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Mooi zeg!
dak iets verouderen? wordt het mogelijk ook wat lichter van?
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Dak verouderen is zeker een goede optie. Bedankt voor het idee. Nu moet ik wel zeggen dat het langzaam went, en als ik hem naast mijn 1600 zet past het eigenlijk best goed.

En ik heb wéér een wijze les geleerd. Check goed wélke NS blauw je besteld bij KleiNSpoor. Ik heb per ongeluk de veel donkere 03 besteld in plaats van de 06 die voor IC rijtuigen bedoeld is. Ik dacht al, zat Märklin er dan zo erg naast? En zoals te zien op de foto heb ik aan de onderkant de boel veel netter afgeplakt dan de bovenkant. Wat een verschil zeg.

En zo prutsen we verder. :)



Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Zo is dat, Steven. Ervaring is de beste leermeester.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Zeker, ik hou ook een documentje bij met alle opgedane lessen. Straks moet er massa geproduceerd worden. :P

Hier nog een foto bij daglicht van het resultaat. Qua strakheid is de onderste lijn echt voldoende, maar bovenin is het een zooitje. Hier is ook goed te zien welke blauw ik nou eigenlijk heb gebruikt. Ik denk dat dit de blauw is die bijvoorbeeld voor de oude 1100 enzo wordt gebruikt?

Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Volgens mij heb je Berlijnse blauw gebruikt, dat zit ook op de oude 1200 en op de oude Benelux treinstellen.
Let wel op. Je hebt ook nog een lichtblauw, wat wordt gebruikt voor de reclamebanen.
Mooi strak, die onderste rand.
Mvg. Marcel
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ja klopt, dat is verf 07. En dan heb je ook nog NS blauw voor de mat '54, de 2400, de kameel etc. Ik had dus gewoon even goed moeten lezen.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Heb jij speciale maskingtape gebruikt of gewoon schilderstape? Dit spul bijvoorbeeld.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Zelf heb ik voor een fietsenrijtuig, wat samen met de Märklin ICR's kwam te rijden een Revell kleur blauw gebruikt.
Zie: KLIK
Ik meen 51 of 52. Ik wil nog wel eens zoeken als je belangstelling hebt.
Zoals je op de foto's kan zien is de kleur vrijwel hetzelfde.


EDIT Fred, linkje ingekort.


Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
@Gerrit - Nee, ik heb Tessa schilderstape gebruikt en dat afgesneden met een scalpel. Is de tape uit jouw link aan te raden?

@Jakop - Bedankt voor de tip, ik bestel de kleur gewoon na bij KleiNSpoor maar heb wel belangstelling bij het nummer. Het resultaat is erg mooi.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Dit soort tape wordt ook gebruikt door autospuiters, dus lijkt mij aan te raden.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Bedankt, ik ga het eens proberen. Want het afsnijden van de tape kostte verrassend veel werk.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Even gecheckt en de gebruikte verf is Revell 51. Op de wagen van de link i.c.m. KleiNSpoor NS geel en met halfmatte transperante lak als laatste laag.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Oké bedankt. Jouw rijtuig ziet er netjes uit!
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Dank je. Door een wielenprobleem helaas nog maar minimaal ingezet  :?
Ter inspiratie hier nog een LINK naar een draadje van mij waar ik Märklin rijtuigen omspuit naar Nederlandse ICL's vóór dat Märklin daar zelf mee kwam. Ook met KleiNSpoor geel en Revell 51.
Inmiddels heb ik deze trouwens verkocht en rijden er hier 1:87 Roco ICL's  :)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Dat is een mooi resultaat! Interessant om te lezen. Ook knap hoe je die decals hebt gedaan. Die heb ik al wel van KleiNSpoor maar toch interessant voor de toekomst.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Het plaatsen van de transfers gaat prima;



^ De vlekjes rond de 2 verdwenen met de blanke lak.



^ Niet slecht met de blanke lak al zeg ik het zelf.

En hiermee is de eerste test afgerond. De kap gaat weer in de Blue Wonder en dan begin ik overnieuw. Misschien wel de 3 belangrijkste lessen zijn het goed testen of de lak de juiste dikte heeft, de boel stofvrij houden en het beter afplakken. Verder lijkt het proces zoals beschreven in het "Een lans voor KleiNSpoor" artikel te werken. Zowel met het afplakken voor de banen als het plaatsen van de transfers blijft de laklaag netjes zitten.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Hoi Steven.

Misschien bij de volgende uitvoering de beschrifting van de gereviseerde uitvoering maken.
Dus met het blauwe NS logo. Dan is het volgens het laatste tijdperk.
En misschien boven de deuren een heel klein gaatje maken voor een lichtgeleider, welke de stand van de deur aangeeft op de stations(?)

Verder TOP !

Mvg. Marcel
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Tijdperk van mijn baan is 1995, volgens mij reden ze toen nog met zwarte vignetten en had de 1e klasse een blauwe baan in het geel? En bedankt. :)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Dan moet je idd de oude versie hebben.

Mvg. Marcel
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik zou eens overwegen nog een tweede in bad te gooien en aan te pakken. Dan kan je ze naast elkaar zetten en je progressie echt zien. :)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
ik vind de rijtuig wel heel erg dik gespoten, je ziet nauwelijks de details meer en de kleur blauw klopt van geen kanten
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
 @citaat misschien even teruglezen? Dan zie je de verklaring voor de verkeerde kleur blauw vanzelf.

Groet,

Dennis
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Citaat van: Steem op maandag 20 augustus 2018, 10:46:04

En hiermee is de eerste test afgerond.


Zo is het. Met gewoon doen en dingen uitproberen kom je verder en een fout maak je maar één keer. Op naar de volgende poging, ik volg het met belangstelling. :thumbup:
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Citaat van: Steem op vrijdag 17 augustus 2018, 00:04:49
Dak verouderen is zeker een goede optie. Bedankt voor het idee. Nu moet ik wel zeggen dat het langzaam went, en als ik hem naast mijn 1600 zet past het eigenlijk best goed.

Nog even over de dakkleur. Die is in werkelijkheid echt wel NS donkergrijs. Alleen zitten er bij mijn weten metaaldeeltjes doorheen die het zonlicht weerkaatsen en zo de binnentemperatuur in de hand helpen houden. Het gevolg is dat de indruk die de kleur wekt sterk afhankelijk is van het invallend licht. Onder een perron of bij bewolking oogt het dak een stuk donkerder dan bij direct fel zonlicht. Het is de reden waarom fabrikanten soms voor een lichtere kleur grijs kiezen, zoals Märklin deed bij ICR. Maar meestal wordt het toch NS donkergrijs.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
@Laurent - Helaas te laat gelezen, ik heb hem gister al in een badje gelegd.

@Marco - Kleur blauw is inderdaad fout zoals vermeld. Maar waar vind je de verf te dik? Zie de roosters in post #59 en vergelijk de deuren in post #69. Valt toch wel mee?

@Dennis - :thumbup:

@Ben - Leuk, en bedankt!

@Henk - Nuttige informatie, waarvoor dank. Dan blijft hij lekker zo. Ben er ook al helemaal aan gewend.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Waar andere de verf er moeilijk op houden, lijk ik het er maar moeilijk af te krijgen! Dus nog maar wat langer weken. Het lijkt wel een sprinter zo.

Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Poging 2. Ik heb het eerste rijtuig als verloren beschouwd. De verf komt er niet meer lekker af en met het schuren zijn er zelfs een paar hele kleine details verdwenen. Ik gebruik de kap nu als crash test dummy voor de andere kap. Ik zie wel hoe het wordt en als het acceptabel is dan staat de optie tot uitgerangeerd rijtuig altijd nog open.

Ik heb ook wat blokjes hout afgezaagd (ik moest het helaas met een botte handzaag doen) die precies in de kappen passen. Met wat schroeven erin ben ik nu vrij de kappen te bewegen zonder ze aan te raken.

En ik heb gemerkt dat het verf het best iets dunner is dan te dik. Dit voorkomt spetters en door wat meer afstand te houden lijkt het er alsnog mooi op te komen. Van het DHL doosje waar mijn 1300 in kwam heb ik een stofkap gemaakt. Recyclen heet dat toch?

De juiste blauwe verf is in bestelling bij KleiNSpoor en een rolletje Tamiya tape is ook onderweg.



^ Ruiten afgeplakt van binnen en de kap op een houtje met schroeven.



^ Primer laag 1. Het resultaat is al mooier dan de vorige poging. Er is dus vooruitgang! Achter het eerste rijtuig. De oude verf laag kwam ineens toch nog wat meer los tijdens het spuiten. Schuren we straks wel weg.



^ In NS geel!
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Helaas, Steven. Je gebruikt iets voor een ander doel en dat het hergebruiken. B) Bij recyclen gebruik je het materiaal als grondstof om iets nieuws te maken, dus van de doos bijvoorbeeld een eierdoos. B)

Misschien paar euries investeren in nieuwe zaag? kosten ook niet het meest meer. Maar lekker doorgaan. Al doende leert men. Ik blijf het volgen.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik heb gewoon en decoupeerzaag en een goede houtzaag, alleen niet gister bij de hand. :)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Weet je zeker dat je met Kleinspoor Verf wilt werken? De meeste zelfbouwers o.a. op Beneluxspoor gebruiken Phildie Verf en hebben een gruwelijke hekel aan Kleinspoor Verf.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Zelf ga ik mijn rijtuigen niet overspuiten ik zie meer in het weatheren ervan geeft naar mijn idee een beter eindresultaat
Ga wel een aantal loks overspuiten maar dat is omdat deze al verpest waren door vorige eigenaars ;)
Maar voor de rest vind ik het er voor de eerste keer netjes uitzien.
Misschien een tip je had eigenlijk met je proef bak ook even wat details moet test zoals deurknoppen en hendels wat het beste resultaat geeft en dan bedoel ik kwast of stift.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Citaat van: Wijbe op dinsdag 28 augustus 2018, 08:44:26
Weet je zeker dat je met Kleinspoor Verf wilt werken? De meeste zelfbouwers o.a. op Beneluxspoor gebruiken Phildie Verf en hebben een gruwelijke hekel aan Kleinspoor Verf.

Het is in ieder geval verf met een gebruiksaanwijzing. Karst Drenth heeft die op Beneluxspoor weleens gegeven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5664.0
Maar dat was 11 jaar geleden. Volgens mij gebruikt Karst tegenwoordig ook niet veel kleiNSpoor meer.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
@Wijbe - Als je het topic een beetje doorleest zie je waarom ik KleiNSpoor verf gebruik. En uit mijn eerste test heb ik gemerkt dat de verf het prima doet (mits goed toegepast) en dat het vooral aan mijn beginnersfouten heeft gelegen dat ik overnieuw mocht beginnen.

@Mark - Ja, dat was inderdaad handiger geweest. Maar dat kan alsnog met het crash test dummy rijtuig. :)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Hallo Steven,
Dank voor het plaatsen van je bevindingen en laten meelezen in je voortgang!
Ziet er al goed uit, veel plezier nog en ik blijf met interesse meelezen :)
Groet
Jorrit