Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin ICR rijtuigen overspuiten

Gestart door Steem vrijdag 06 juli 2018, 22:21:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik zit een beetje met een dilemma. Ik heb 12 Märklin NS ICR rijtuigen. Allemaal met het te lichte grijze dak en allemaal met onderlinge kleurverschillen (met name in het geel). Nou heb ik recentelijk een airbrush aangeschaft en ben ik afgelopen week een aantal avonden aan het oefenen geweest. Eerste avond op papier, de avond erop op een oud en kapot rijtuig en gister heb ik een simpele lageboordwagen met primer gespoten. Daar valt veel van te leren en ga ik ook zeker nog mee door. Als ik genoeg vertrouwen heb opgebouwd wil ik mijn hand wagen aan een drietal zelflossers. Deze wil ik volledig bruin spuiten en voorzien van een wit NS logo (om ze te laten lijken op de zelflossers uit set 46317). De stap daarop is het donkergrijs verven van de lichtgrijze delen van een oude 1600.

En als dat dan óók gelukt is, wil ik het eens gaan proberen bij een ICR rijtuig. We zijn dan denk ik wel een half jaar of langer verder. Uit enthousiasme zijn de transfers en de verf al besteld en binnen van Kleinspoor. Alleen nu begin ik toch een beetje koude voeten te krijgen. Dat zo'n rijtuig er niks meer waard op wordt (of wellicht zelfs veel minder) zal mij een worst wezen. Maar is het, met genoeg ervaring, überhaupt een beetje te doen? Of is het onbegonnen werk? Zijn er mensen met ervaring/voorbeelden? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik zeg: gewoon doen!

Zeker de oudere rijtuigen zonder kortkoppeling kosten hooguit 15 euro.
De voldoening is geweldig. Als het lukt. En als het niet lukt, kun je altijd de verf er weer af weken en opnieuw beginnen.

Veel plezier!
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Stevige uitdaging Steven.
Maar zeker doen.

Je pakt het goed op vindt ik.
Eerst oefenen en van makkelijk naar moeilijk(er).

Houdt je ons op de hoogte?
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
@McW - Het zijn wel de rijtuigen met kortkoppeling. En fijn te weten dat ik altijd overnieuw kan beginnen.

@Henk - Als ik er aan ga beginnen hou ik jullie zeker op de hoogte.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Opnieuw beginnen: ja. Terug origineel: nee (natuurlijk), lijkt me.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Nee dat zal zeker niet gaan. Maar dat is niet erg. Ik ga ze niet alle 12 tegelijk doen meteen. Als ik zo ver ben eerst maar eens eentje. Als dat lukt durf ik er wel meerdere tegelijkertijd.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Hoi Steven,

De enige manier om het te leren is oefenen, dus gewoon doen.
Is het niet mooi geworden, lak er weer af en overnieuw beginnen.
Succes

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Zoals Ragoem zegt, gewoon doen, zonder iets nieuws te proberen weet je niet of het lukt en kun je jezelf ook niet verbeteren.

Inmiddels zijn al mijn ICR-rijtuigen van een donker dak voorzien, maar mijn eerste echte project was in 2013 toen een vriend van mij 50 werd.
Tot dan slechts weinig tot geen ervaring er mee, alleen wat op een oude wagon met spuiten geoefend, maar toch gewoon begonnen met zowel een Traxx-loc als een ICR-rijtuig compleet om te spuiten.
Wat mindere momenten gehad, opnieuw begonnen e.d.
Voorbeelden er van heb ik ook voor je:

De loc was een Railpool uit een startset, voordelig in Houten gekocht:


Helemaal schoongemaakt, in de grondverf en daarna de kleuren die ik wilde:


Ook het ICR-rijtuig zo omgespoten, dit voorbeeld toont wat foutjes er in:


Uiteindelijk was dit, met zelfgefabriceerde transfers (en na de nodige pijnlijke momenten en opnieuw beginnen), het eindresultaat:


Natuurlijk zitten er nog een paar kleine afwijkingen in, maar daarvoor moet je toch wel heel dichtbij kijken.
Alles trouwens met Acrylverf gedaan.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Sluit me graag aan bij de adviezen 'doen', de airbrush is een aanrader en leer je alleen door te doen. Plus, je kunt altijd opnieuw beginnen :).

En met zulke aantallen kun je in batch werken. Tussendoor wel je airbrush schoon houden en na bijvullen eerst op een papiertje spuiten ipv direct op het model.

Bijgaand ook wat voorbeelden van het 'proces'.

Groet
Jorrit
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Dat klinkt allemaal erg bemoedigend, en die resultaten zien er ook allemaal prachtig uit. Zowel van Eric-Paul als van Jorrit.

@Eric-Paul - Hoe heb je die transfers aangepakt? Ik zoek eigenlijk wapen transfers voor de 1600 locs maar die verkoopt Kleinspoor niet echt meer. Alleen "actie" wapens zoals die van Haarlem. Dus als het kan zou ik die graag ook zelf willen printen.

@Jorrit - Zie ik het goed dat je de kap eerst in een badje terpentine of iets dergelijks hebt gedaan? Wat is dit precies en is het verdund of gewoon 100%?

In batch werken wordt ook zeker de bedoeling, maar doe ik pas als ik 1 rijtuig naar voldoening heb kunnen overspuiten.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Wat ook belangrijk is is een goede afzuiging zowel tegen stof als spuitnevel.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Hoi Steven,

Voor de transfers gebruik gemaakt van transparant Decalpapier en daar de benodigde teksten, in mijn geval met een Inktjetprinter, op gedrukt.
Na het drukken de inkt gefixeerd, zonder deze behandeling lost de inkt op bij het in water leggen van de Decal.

Decalpapier, fixeer e.d. kun je onder andere bij Modelbrouwers.nl aanschaffen.


Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Hallo Steven,

Metalen behuizingen kunnen in een bad thinner, daar lost de meeste lak goed in op. Met een schuurspons kom je een eind, met een dremel verwijder ik de laatste lak en kun je polijsten.

Kunststof behuizingen worden snel week van thinner, dus daarvoor beter remolie dot 3 of dot 4 gebruiken (heb eens nagezocht waarom, maar is me nu ontschoten, dot 5 is niet geschikt). Ook dan wel oppassen, sommige kappen worden ook na langdurig weken in de remolie iets week.

Heb ook oude onderstellen van BR103 geweekt in methoxypropanol/alcohol om de lak te kunnen verwijderen, maar volgens mij zijn het uitzonderingen bij hele oude modellen waar de lak niet week wordt.

Afzuigen van spuitnevel is inderdaad belangrijk en vind ik nog een lastige. Je wilt geen ronddwarrelend stof, dat op je net gespoten onderdeel neerdwarrelt. Een gewone fan helpt goed tegen stof, een afzuiginstallatie is een optie voor de spuitnevel. Je kunt er zelf een bouwen. Houdt er dan rekening mee dat veel filters niet alle lak tegenhouden en een deel in de afzuiging terecht kan komen. Beter plaats je nog een stuk slang tussen de motor en de installatie waar de nevel in verzamelt (niet zoals op onderstaande foto!), ipv steeds ook de motor schoon te moeten maken.

Anyway, aldoende leer je, en als je bezig blijft zul je vast je outfit steeds verder uitbouwen.

Veel plezier :)
Groet
Jorrit

edit: onderstaande foto is niet zoals bedoeld werd
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Die afzuiging is inderdaad nog een verbeterpunt. Ik sta nu in een open schuur dus alles kan snel weg maar een afzuiging is natuurlijk veel beter.

Die remolie, waar e.a. wel niet goed voor is. Verdun je dit nog met water of gebruik je dit puur?
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Puur, olie mengt niet met water.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Natuurlijk. O:-D

Bedankt voor de geboden hulp. Hier kan ik weer mee verder.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
 :offtopic: Even een aanvulling op 'remolie'. Dit spul is geen olie en heet remvloeistof. Het is zelf hygroscopisch, wat betekent dat het water opneemt. Daarom moet de remvloeistof ook gecontroleerd worden. Remvloeistof zonder water is bijna net zo helder als water. Naarmate er meer water in opgenomen is wordt het steeds donkerder. Dan is het wel aan te raden om de remvloeistof te vervangen, want het water is niet niet gunstig voor de remzuiger ed.

En weer on topic:
Waarom niet gewoon een geschikt verfafbijtmiddel? Thinner heeft als nadeel, dat het tolueen bevat, wat kankerverwekkend is. Daarbij verdampt de thinner redelijk snel en het is nogal brandbaar. Remvloeistof is redelijk aan de prijs en je moet het afvoeren als chemisch afval.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
 :thumbup: laat op de dag en dan neem ik niet zo veel meer op :oops:.
Rem op informatieconsumptie, alleen olie opgenomen (zonder water :D)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
idd remvloeistof en niet olie #vergist. Dank voor de aanvulling.

Afbijt, nog niet geprobeerd, wellicht bij een volgende project.

Merci
Jorrit
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Afbijt lijkt mij te "dik", de andere middelen komen duidelijk wel in kleine hoekjes.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Allereerst: Sorry Steven, dat ik misschien je draadje vervuil. Ik heb er geen problemen mee als jij dit weg laat halen, maar wil wel graag even iets kwijt.

@citaat: Fred, wat moet ik nu in vredesnaam met een opmerking: Afbijt lijkt mij te "dik"? Heb je een feitelijke onderbouwing, dan graag deze hier plaatsen. Gezien je schrijfwijze, heb je er geen ervaring mee. Vervolgens beweer je wel, dat de andere middelen wel in de kleine hoekjes komen.
Een mededeling zoals hierboven geeft mij het gevoel, dat het mededeling is uit de categorie: heb ik gehoord van de zoon van de overbuurvrouw, die een neef heeft, die iemand kent, die dit weleens gehoord heeft.

Ik heb persoonlijk redelijk veel gewerkt met verfafbijt en mijn ervaring is dat het goed werkt, maar je moet geduld hebben en het middel zijn werk laten doen. Soms een tweede laag gebruiken. Daarnaast mag het restproduct gewoon in de 'grijze' bak.
Persoonlijk gebruik ik thinner liever niet vanwege het hoge gehalte tolueen. Het is geen 'gezond' spul. Ook niet op de huid.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Heb zelf wel eens bluewonder milieu vriendelijk schoonmaakmiddel gebruikt tast kunststof niet aan heeft wel als nadeel dat het niet op alle verven even goed werkt.
@Gerrit is dat milieu vriendelijke afbijt dan? Want de afbijt die ik ken daar krijg je brandblaren van als je het zonder goede handschoenen gebruikt.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
 @citaat: Of het milieuvriendelijk is, dat denk ik niet. Maar klaarblijkelijk goed genoeg om de 'grijze' bak in te mogen. Ik denk, dat je weinig middelen zult vinden, die 100% milieuvriendelijk zijn. Het is een keuze uit de minst kwade.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Gerrit-1959,

Te "dik" is een simpelere uitleg voor viscositeit.

ATF en Thinner vloeien vanzelf in kleinere hoekjes, afbijt doet dit minder vanwege de zijn wat hogere viscositeit.

Heb je voor mij afbijt waarvan de viscositeit hetzelfde is als die van ATF??
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
 @citaat: Heb je een vrees voor een wat hogere viscositeit? Je hebt gelijk, er is geen afbijt, die net zo 'dun' is als thinner, maar er is wel een tooltje, die kan helpen. De naam begint met een k en eindigt op wastje. Maar voel je gerust vrij om tolueen te snuiven.
Het ging mij ook niet zozeer om het woord 'dik', maar meer om het feit dat je schrijft: 'lijkt'. Dat is ook waar ik op reageer.

En ATF gebruiken voor verf verwijderen? Dat zou wel eens lang wachten kunnen zijn. ATF is geen remvloeistof, maar een olie. (Automatic Transmission Fluid)
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Zo te lezen veel (gedistribueerde) kennis over vloeistoffen en in het bijzonder vloeistoffen voor het verwijderen van lakken en verven.
Wellicht kunnen de heren gezamenlijk tot een interessante bijdrage in onze Wiki komen, waarbij voor- en nadelen van de verschillende stoffen worden opgesomd en wanneer welke te gebruiken zijn voor welk soort materiaal.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 08 juli 2018, 07:11:33

Waarom niet gewoon een geschikt verfafbijtmiddel? Thinner heeft als nadeel, dat het tolueen bevat, wat kankerverwekkend is.

Hallo

Tolueen is niet kankerverwekkend.
Het vreet bij herhaaldelijke en langdurige blootstelling wel je hersens op. :D
Maar voor een enkele keer is het ongevaarlijk.

Overigens vraag ik me af waarom de oude lak er zo nodig af moet...

Bart
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
 @citaat: Bart, je hebt gelijk. Ik sprak vanuit 'oude' (achterhaalde) kennis. Het was de benzeen, die kankerverwekkend was en vroeger in de thinners zat. Mijn excuus aan allen.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik ga wel eens e.a. testen om te zien wat het beste werkt om de originele verflaag zo goed mogelijk te verwijderen. Ik heb in ieder geval wat tips!
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik heb nog een tip, hou in de gaten / verdiep je in wat wel en niet samen gaat qua verf en (af)lak om te voorkomen wat mij eens is gebeurd een paar jaar terug:





:confused:


michel
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
En welke combinatie ging hier precies fout dan?

Goede tip, maar ik heb primer, gekleurde lak en blanke lak allemaal van Kleinspoor, dus ik ga er vanuit dat dit prima samen werkt. Uiteraard ga ik eerst e.a. testen.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Hallo

Kleinspoor verf is zo'n beetje de moeilijkste rommel die er te spuiten valt.
Droogt niet, dekt niet, loopt uit etc.
Zou het gelijk in de kliko knikkeren als ik jou was.

Afbijten van zink e.d doe je met thinner.
Echt hardnekkige lak in natrinloog (ontstoppingskorrels).
Goed heet, buiten en bescherming dragen!!

Kunststof kan hier ook in, maar dan max op 50 graden.

Beste voor kunststof is dowanol PM of revell airbrush clean.
Onderdompelen, met een tandenbosteltje borstelen, en in een minuutje of 5 is je model kaal.

Remolie is om te remmen, ovenreiniger voor de oven.
Afblijven dus. Ongeschikt en gauw vergeten als advies.

Verf koop je bij elita. Niet precies NS kleuren , maar makkelijk verwerkbaar. Ook voor een leek.
Wil je exact NS kleurtjes dan zul je dus moeten leren mengen.

Bart
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Oke dat klinkt wat ontmoedigend en heftig. Je verteld mij dus eigenlijk om even 45 euro aan verf weg te knikkeren. Dat ga ik uiteraard niet zomaar doen en ik heb een aantal oude wagons waarop ik het prima kan testen. Eerste ervaring met de primer was in ieder geval goed.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
 :) Hoi Steven, gewoon lekker gaan proberen. Het is misschien een cliché, maar al doende leert men.
Met een paar oude karren gewoon aan de bak en je leert vanzelf.
De eerste zal niet meteen lukken zoals je zou willen, maar dat is het leerproces.
Suc6 ermee.

Dirk-Jan

Ter inspiratie, een paar jaar terug ben ik als amateur zijnde aan de bak gegaan met een paar spuitbussen;
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=34471.msg892700#msg892700


Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Toch zou ik het advies van Bart wel in het achterhoofd houden. Is een soort van expert hierin, zullen we maar zeggen... Dus mocht iets niet lukken, dan weet je wellicht waarin het zit.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Citaat van: Steem op maandag 09 juli 2018, 21:10:49
Je verteld mij dus eigenlijk om even 45 euro aan verf weg te knikkeren. Dat ga ik uiteraard niet zomaar doen

Hallo

Snap ik dat je dat niet gaat doen. :D

Ik bekijk het altijd zo.

Je vraagt advies omdat je geen ervaring hebt.
Toch koop je voor 45? aan verf.
Hier had je je ook in moeten verdiepen.
De airbrush e.d zijn de hulpmiddelen. Met een gammel chinees dingetje kun je ook wel spuiten.
De verf echter maakt of breekt je resultaat en daarmee ook de zin in het airbrushen.

Er is niks zo frustrerend om een uurtje te zitten afplakken en na het verwijderen van de tape tot de ontdekking te komen dat randjes gerafeld, of nog erger, de verf niet hecht.
Beide dingen is kleinspoor berucht om.

En verder?
Heb je naar eventuele opschriften gekeken?
Welke afplaktape?
Blanke lak?
Waar laat je alles drogen?
Wat doe je met stofjes, haartjes en vliegende opjecten?

Kijk ook eens hier:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=45327.msg824458#msg824458

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=66027.0


Bart
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Dag Bart,

Bedankt voor je verdere input. Erg handige links ook.

Om toch even te antwoorden op je vragen (met het risico bijdehand te lijken, wat niet zo bedoeld is):

Wat betreft verf ben ik wellicht wat voorbarig geweest. Ik heb hier gewoon gedacht; "verf is verf, het droogt en het zit". Ik heb wel van tevoren gekeken wat de ervaringen waren met Kleinspoor verf en kwam een artikel tegen waarin goed beschreven wordt hoe je mooie resultaten kan behalen met die verf. Dat leek mij makkelijker dan verf mengen om tot de juiste kleur te komen. Ik ga die werkwijze zeker nog uitproberen en als ik daar geen mooie resultaten mee behaal moet ik mijn verlies maar nemen.

Over de airbrush zelf heb ik mij goed ingelezen en laten informeren. Uiteindelijk ben ik inderdaad voor een Chinees ding gegaan maar dat was vooral vanwege de compressor waar ik goede dingen over heb gelezen en gehoord. Na wat oefenen kan de spuit, als dat nodig is, altijd nog vervangen worden.

En verder:
- Ik heb een flinke stapel transfers liggen (ook van Kleinspoor) voor de rijtuigen.
- Ik kwam Tamiya tape tegen als aanrader. En dan afsnijden met een goed scherp mes.
- Blanke lak had ik ook van Kleinspoor, eventueel mengen met Humbro Satin.
- Drogen kan gewoon binnenshuis (we hebben een kamer "over").
- Zorgen dat de kamer schoon is en het model niet statisch? Wellicht iets van een plank boven het model plaatsen zodat er niks op neer kan dwarrelen?

Maar als je aanvullende tips of verbeteringen hebt, ben ik één en al oor.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Steven,

Aangezien je de Kleinspoorverf al hebt, lees dan dit draadje bij de buren eens door.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten



Citaat van: Steem op maandag 09 juli 2018, 17:52:58
En welke combinatie ging hier precies fout dan?

Goede tip, maar ik heb primer, gekleurde lak en blanke lak allemaal van Kleinspoor, dus ik ga er vanuit dat dit prima samen werkt. Uiteraard ga ik eerst e.a. testen.



- Tamiya primer (spuitbus)
(ik gebruikte eerst Kleinspoor Primer verdund met wasbenzine maar dat werd vlokkerig-
- Revell color (airbrush)
- Tamiya blanke lak (spuitbus)

Bij de blanke lak ging het dus fout..
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Was de revell color soms op waterbasis,omdat deze in beide soorten word geleverd?
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
@Ragoem - Dat was het artikel waar ik het over had, maar bedankt! Die werkwijze ga ik proberen.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Op een modelbouw forum kwam ik de ook eerder hier al genoemde tip tegen om bluewonder te gebruiken. Van alle opties leek dit mij de beste om als eerste eens te proberen. En wel heb je ooit, na een dagje weken (als test maar op 1 hoekje) poets je de verf er zo af. En het stinkt niet en kan gewoon in de gootsteen.

Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Na dat succes maar meteen de hele kap in de Bluewonder en een dag laten sudderen. Beetje schrobben met een tandenborstel en pieren met een tandenstoker en de verf is eraf. En als we dan toch bezig zijn ook maar meteen een eerste laag primer. De opmerking dat ik altijd overnieuw kan beginnen heeft wat extra zelfvertrouwen gegeven. Van de week schuren met water en korrel 2000 en dan de tweede laag primer erop.



Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
De eerste resultaten zijn bemoedigend Steven.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ziet er goed uit Steven.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Wees voorzichtig met schuren. Afnemen met ammonia is ook een optie.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik stond ook versteld van de werking van de bluewonder kap idd even 24 uur laten staan en je poetst dan zo het merendeel eraf :)
En gaat het de eerste keer niet helemaal goed dan de kap gewoon weer ik de bluewonder.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Top Steven!

En succes verder.
Vraag mij trouwens af of ook op schriften van de ramen netjes zijn te verwijderen.
Zoals bij de set: ?ik trok de langste reizigers trein?.

Mvg. Marcel
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik heb een 1200 ongenummerd en de nummers er met tandpasta en een wattenstaafje afgehaald. Ging prima. Zal ook werken op de ramen denk ik.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Ik denk wel dat die opschriften er ook afgaan, alleen zal dan waarschijnlijk de zwarte verf van de raamlijsten ook verdwijnen.