Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin ICR rijtuigen overspuiten

Gestart door Steem vrijdag 06 juli 2018, 22:21:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Dankjewel Jorrit, fijn om te lezen.

De tweede laag primer heb ik er dinsdag nog op gedaan, en gister de eerste laag lak. Ik heb het dak en de roosters ook grof afgeplakt om onnodig dikke verflagen te voorkomen. Vanavond een tweede laag lak en dan kan het mooi over het weekend goed drogen zodat ik volgende week het dak en misschien de grote blauwe banen kan doen. De goede blauwe verf van KleiNSpoor is nu ook binnen en de masking tape is onderweg.

Het proefmodel lijkt iets op te vrolijken met de lak maar of het ooit een rijtuig is waar preisers in mogen stappen betwijfel ik.



Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Goed bezig!  :thumbup:
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Hoi Steven,

Ik had op de moduleclub al gehoord over je pogingen, maar zojuist pas je belevingen doorgelezen. Leuk ook dat je naast de successen ook de missers hier wil delen. Voor degene die het eng vinden om aan zo'n project te beginnen een hele geruststelling om dit ook eens te lezen. Al die bijna perfecte werkjes van wat oudgedienden hier zorgen er bij mij wel eens voor om ergens maar niet aan te beginnen, terwijl gewoon doen toch echt het beste is.

Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk allemaal uitpakt. Ga zo door, ik ga je nu volgen!
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Even een waarschuwing als je blue wonder gebruikt laat een zalmac behuizing niet te lang hierin liggen omdat deze dan aangetast word door de oplosmiddelen welke in de blue wonder zitten :(
Het lijkt nu net alsof mijn 1600 behuizing zinkpest heeft.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 14 februari 2020, 17:21:23
een zalmac behuizing
Je bedoelt: Zamac. Zie ===> klik
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Dag Patrick,

Ik heb mijn pogingen gestaakt toen ik erachter kwam dat Märklin ook ICR verkocht met betere kleuren. Inmiddels heb ik 7 van die wagons en staan de behuizingen van de andere ICR er nog hetzelfde bij. Wellicht maak ik er eentje af in de toekomst die dan terzijde gesteld kan worden op een rangeerterrein oid. Ik ben dat helemaal vergeten hier te melden.

Momenteel staan er wel 2 gestripte 1600en te wachten op een spuitbeurt. Maar ook dat kan nog even duren. 20 juni volg ik een paintbrush workshop.
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
 :thumbup:
Succes alvast.
Mvg. Marcel
Re: Märklin ICR rijtuigen overspuiten
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 14 februari 2020, 17:21:23
Even een waarschuwing als je blue wonder gebruikt laat een zalmac behuizing niet te lang hierin liggen omdat deze dan aangetast word door de oplosmiddelen welke in de blue wonder zitten :(
Het lijkt nu net alsof mijn 1600 behuizing zinkpest heeft.

Hallo

Als je al zo nodig natronloog wil gebruiken dan koop je liever het echte spul, niet een of ander "blue rommel" spul waar je geen invloed op hebt.
Gewoon de korreltjes dus.
Lwkker buiten in een grote bak; flink korrels op je kap; kokend water erop; en hoppa: Kaal binnen een minuutje.

Beschermende kleding is een must, adembescherming ook en je ogen al helemaal beschermen. Eigenlijk niet doen dus, tenzij het echt niet anders kan.

Overigens..thinner werkt net zo goed, en is een stuk veiliger voor mens en materiaal. Maar wel goed opletten dat er geen kunstof onderdeeltjes meer aan je kap zitten. Deze verdwijnen als sneeuw voor de zon. B)

Kunstof doe je met dowanol-PM. Remolie en andere bagger is ook hier uit den boze.

Vraag je echter vantevoren eerst eens af of je de oude kap wel moet ontlakken. Een beetje glad schuren is vaak al voldoende.

Bart