Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wagonverlichting inbouwen

Gestart door Gerben zaterdag 15 februari 2020, 18:37:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wagonverlichting inbouwen
Hallo allen,

Ik heb 2 oude type wagonnen, namelijk de Marklin 4002 en de Marklin 4022. In deze modellen wil ik graag binnenverlichting plaatsen door middel van een sleepcontact / midden geleider. Helaas kan ik niet achterhalen welke sleepcontacten of midden geleider hiervoor geschikt zijn. Ik hoop dat iemand op dit forum me kan helpen met het uitzoeken.

Ik heb ook al op de marklin site gekeken of ik deze modellen en informatie hiervan kon terugvinden maar helaas.

mvg,

Gerben
Re: Wagonverlichting inbouwen
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Wagonverlichting inbouwen
Hoi Gerben.

Dat zijn echte oudjes!
Er is wel een mogelijkheid om er een sleper op te zetten en verlichting in te bouwen. Als je dat met orginele onderdelen wilt doen, zul je de beurzen af moeten of op eBay moeten gaan shoppen.
Vplgens mij past onderdeel marklin 7077 in die oude wagens. Dat is de verlichting en een sleper die aan he meaal gaat. Is zelfs nog verkrijgbaar https://www.maerklin.de/en/products/details/article/7077/

Groet,
Willem
Re: Wagonverlichting inbouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wagonverlichting inbouwen
De wagons en koppelingen zijn van metaal; je kunt zoeken naar de originele verlichting.
Die staan in een oude Märklin catalogus die ik nog ergens heb slingeren. kan wel een foto maken van het type verlichting, als je dat wilt. Ik heb ook nog ergens zo'n balkje voor rijtuigverlichting (Marklin 4022 e.d.)

Maar je moet je serieus afvragen of je er niet beter leds in kunt hangen (minder stroomverbruik, makkelijker aan te komen, goedkoper, en langere brandduur). Dan kun je de vraag verder inperken tot het type sleper.
En metalen koppelingen zijn makkelijker om te bouwen (dan plastic koppelingen) tot 2-polig stroomvoerende koppelingen (als je eenzijdig stroomvoerend kopertape gebruikt).
Re: Wagonverlichting inbouwen
Voor de 4002 heb je een 7074 (= lampje + sleper) nodig, voor de 4022 een sleper 7198 en een of meer lampjes 7077.