Dag 3-railers,
Eervorige week had ik een treinset uit de startset 29530 voor 51 euro met 10 euro verzendkosten op
Ebay.de gekocht. De meeste wagons verkoop ik nog in de decembermaand. Netto een goedkoop ding om eens lekker te verbouwen. Een BR 86 als deze had ik ooit een paar jaar terug al eens gehad en is wat berucht om zijn herrie. Vorige week zodoende aangestoken door dit leuke draadje over het inbouwen van Faulhaber-motoren.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60155.250Omdat ik ook het uiterlijk van deze lok wil aanpakken toch maar een eigen draadje aangemaakt.
Zocht mij hierna suf op de site van Lemo-Solar maar attente 3-railer Martin (flyerman) had nog 4 motoren over en ik kon er één met tandwieltje tegen een nette prijs overnemen.
Gister lag de bubble-enveloppe op de mat en binnen een uur zat het motortje al in mijn BR86. Naast wat soldeerwerk was alleen een ringetje van ongeveer 1,5 mm dik nodig om het motortje op zijn plaats te lijmen. Zonet een tijdje proef gereden en het scheelt idd heel wat decibels! Zie hiervoor ook de grafiek hieronder in de afbeeldingen. Naast het motortje heb ik tussen de kap en het chassis nog een heel dun rubber ringetje gelegd. Dit scheelt in trillingen die naar de kap toe resoneren. Met of zonder kap rijden scheelt bij beide motoren toch +5 dB. Bij de 5* motor scheelt het ringetje -1,7 dB en bij de Lemo-Solar motor nog slechts -0,7 dB. Er valt dan gezien minder trillingen minder te winnen.
Tussen de oude 5* hoogvermogenmotor en de Lemo-Solar motor zit ongeveer 10 dB verschil. Nog niet zo stil als mijn BR 64 (39643) maar het geluid vind ik nu zeer acceptabel, hoor nu hoofdzakelijk alleen nog de sleper. Gemeten heb ik met mijn Iphone en een ?dB- app?. Zal wellicht niet zo heel precies zijn maar in relatieve zin zegt het toch wat denk ik. Gemeten heb ik zonder bedding op een hard bureau , steeds op 20 cm afstand en bij een modelsnelheid van steeds 60 km/h wat ongeveer 10 k-rail-ovaaltjes in 1 minuut en 17 seconden is. De echte BR 86 kon hooguit 70 a 80 km/h halen.
Na de zomervakantie ga ik het uiterlijk van dit model eens aanpakken, deze kap is niet meer met rood beschilderd zoals bij eerdere modellen, en bij de deur ontbreken de trappen en railingen en dan is er nog meer te doen.
Wordt vervolgd dus, groeten,
Bas