Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BR-86 uit 29530 met Lemo-Solar motor en uiterlijk verbeterd

Gestart door Bas vrijdag 06 juli 2018, 22:13:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR-86 uit 29530 met Lemo-Solar motor en uiterlijk verbeterd
Dag 3-railers,

Eervorige week  had ik een treinset uit de startset 29530 voor 51 euro met 10 euro verzendkosten op Ebay.de gekocht.  De meeste wagons verkoop ik nog in de decembermaand.  Netto een goedkoop ding om eens lekker te verbouwen. Een BR 86 als deze had ik ooit een paar jaar terug al eens gehad en is wat berucht om zijn herrie. Vorige week zodoende  aangestoken door dit leuke draadje over het inbouwen van Faulhaber-motoren.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60155.250

Omdat ik ook het uiterlijk van deze lok wil aanpakken toch maar een eigen draadje aangemaakt.
Zocht mij hierna suf op de site van Lemo-Solar maar attente 3-railer Martin (flyerman) had nog 4 motoren over en ik kon er één met tandwieltje tegen een nette prijs overnemen.
Gister lag de bubble-enveloppe op de mat en binnen een uur zat het motortje al in mijn BR86. Naast wat soldeerwerk was alleen een ringetje van ongeveer 1,5 mm dik nodig om het motortje op zijn plaats te lijmen. Zonet een tijdje proef gereden en het scheelt idd heel wat decibels! Zie hiervoor ook de grafiek hieronder in de afbeeldingen. Naast het motortje heb ik tussen de kap en het chassis nog een heel dun rubber ringetje gelegd. Dit scheelt in trillingen die naar de kap toe resoneren. Met of zonder kap rijden scheelt bij beide motoren toch +5 dB. Bij de 5* motor scheelt het ringetje -1,7 dB en bij de Lemo-Solar motor nog slechts -0,7 dB. Er valt dan gezien minder trillingen minder te winnen.

Tussen de oude 5* hoogvermogenmotor en de Lemo-Solar motor zit ongeveer 10 dB verschil. Nog niet zo stil als mijn BR 64 (39643) maar het geluid vind ik nu zeer acceptabel, hoor nu hoofdzakelijk alleen nog de sleper. Gemeten heb ik met mijn Iphone en een ?dB- app?. Zal wellicht niet zo heel precies zijn maar in relatieve zin zegt het toch wat denk ik. Gemeten heb ik zonder bedding op een hard bureau , steeds op 20 cm afstand en bij een modelsnelheid van steeds 60 km/h wat ongeveer 10 k-rail-ovaaltjes in 1 minuut en 17 seconden is.  De echte BR 86 kon hooguit 70 a 80 km/h halen.
Na de zomervakantie ga ik het uiterlijk van dit model eens aanpakken, deze kap is niet meer met rood beschilderd zoals bij eerdere modellen, en bij de deur ontbreken de trappen en railingen en dan is er nog meer te doen.

Wordt vervolgd dus, groeten,

Bas
Re: Ombouw BR-86 uit 29530 met o.a. Lemo-Solar motor
Wens je veel succes om deze lok mooi te laten rijden,je mist namelijk 2 dingen die nodig zijn om en lok met faulhaber mooi te laten lopen en dat is een wormtandwiel en een vliegwiel.
Heb zelf ook een faulhaber toegepast maar zal het niet meer doen in de toekomst op deze manier loks blijven heel zenuwachtig rijden wat niet op te lossen valt meer het aanpassen van CV waarden het word veroorzaakt door een mechanische probleem of beter gezegd door het ontbreken van bepaalde onderdelen.
Re: Ombouw BR-86 uit 29530 met o.a. Lemo-Solar motor
 @citaat Pffffffffffff.......  :-*
Re: Ombouw BR-86 uit 29530 met o.a. Lemo-Solar motor
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouw BR-86 uit 29530 met o.a. Lemo-Solar motor
Mark,
Ik heb br260, br78, br41, br44, br23 voorzien van een FAulhaber motor en nog een Br85 voorzien van een lemar solar motor , mijn lokkies zijn niet zenuwachtig of onrustig , gaan heerlijk kruipend en rustig over de rails, misschien toch maar is wat nakjken op tandwielen die ik altijd met vet voorzie.
Een nieuwe lok  reageert uiteraard beter op ombouw als een lokkie die flink wat kilometers achter zn assen heeft , 5 sterren techniek van Märklin heeft eigenlijk zn tijd gehad kwa techniek, sterk en hard als Krupp staal maar uit het jaar kruik.

Gr. Jan
Re: Ombouw BR-86 uit 29530 met o.a. Lemo-Solar motor
Ik ben wel benieuwd naar bewegende beelden en dan in kruip midden en hoge snelheid met en zonder wagens/wagons er achter.
Re: Ombouw BR-86 uit 29530 met o.a. Lemo-Solar motor
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouw BR-86 uit 29530 met o.a. Lemo-Solar motor
Ik ook, maar die zullen nog gemaakt moeten worden, ik vertel je geen onzin Mark.
Er zijn forumleden die ook zonder problemen rijden met Faulhabers,

Gr. Jan
Re: Ombouw BR-86 uit 29530 met o.a. Lemo-Solar motor
Filmpjes wordt volgende week ergens, dan doe ik ook die van mn br80 met hla en lopi. Zal dan ook mn Brawa lokkies ( br 211 en 216 ) een rondje laten maken.
Re: Ombouw BR-86 uit 29530 met o.a. Lemo-Solar motor
@44er
Alles blijft een ervaring maar als alle modelbouw fabrikanten modellen met klokankermotoren leveren welke een vliegwiel en worm aandrijving hebben dan is dat meestal wel met een rede.
Als iemand beweerd dat zijn lok goed loopt zou ik dat graag willen zien omdat ik uit eigen ervaring weet welke problemen er bij kunnen komen kijken.
Maar ook de 5 polige is veel stiller te krijgen door aanpassing te doen aan het motorschild.
De enigste 2 voordelen die een klokankerheeft ten opzichte van een HLA motor is een hoger koppel bij lage spanning en een lager verbruik.
Re: BR-86 uit 29530 met Lemo-Solar motor en uiterlijk verbeterd
Dag 3 railers,

filmpjes, ik moet ze nog steeds maken :? hoop dat het er binnenkort van komt.

Ondertussen het uiterlijk van deze kaal bezuinigde BR 86 verbeterd, dus de nodige rode verf op zowel de kap als de drijfstangen.
Gezien de ontstane ruimte met de veel kleinere motor nu voorzien van stoker en beenloze machinist. Eerst het zwarte kartonnetje weg gehaald en alles mat zwart van binnen gemaakt.
Die machinist en stoker moeten ook naar binnen kunnen klauteren, dus trapjes en relingen van Evergreensheet en profiel gemaakt.

Vind m wel leuk zo  :P

Groeten,

Bas
Re: BR-86 uit 29530 met Lemo-Solar motor en uiterlijk verbeterd
Je kon ook gewoon de trappetjes bestellen van de 3096. Die passen ook gewoon
Re: BR-86 uit 29530 met Lemo-Solar motor en uiterlijk verbeterd
klopt, nog over nagedacht  :? maar ik vond die persoonlijk minder mooi , constructie klopt ook niet helemaal volgens het origineel
Re: BR-86 uit 29530 met Lemo-Solar motor en uiterlijk verbeterd
LS
Het lijken wel de algemene beschouwingen in de 2e Kamer.Wat een discussie.
Hebben de buren misschien geklaagd over geluidsoverlast terwijl de trein voorbij reed? 😊😊
Groeten van Stille Willie (De Rotterdamse brabander)
Re: BR-86 uit 29530 met Lemo-Solar motor en uiterlijk verbeterd
Je kunt er van vinden wat je wilt Stille W. en Mark G., alle meningen tellen.

Maar Bas wil ons iets te laten zien in dit topic, enerzijds over een alternatieve motor, anderzijds hoe je zo'n lokkie op kan leuken. Dat is (vind ik) wat waard. Het aantal mensen dat sowieso op dit forum ons iets willen laten zien daalt, iets om over na te denken..... ;)
Re: BR-86 uit 29530 met Lemo-Solar motor en uiterlijk verbeterd
 @citaat Volgens sommigen plegen lieden, die iets aan een Märklin loc veranderen, heiligschennis.
Re: BR-86 uit 29530 met Lemo-Solar motor en uiterlijk verbeterd
 @citaat  @citaat In de naweeën van het zomerseizoen is nog niet iedereen aan het modelspoor bezig. Dan is het vrij logisch dat er weinig getoond wordt. Daarnaast, veel kunstjes zijn al eens getoond en om dan nog eens iets origineels te brengen is een aardige opgave.