Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 1

Gestart door CeesDne woensdag 04 juli 2018, 00:12:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 1
Goede dag,
Ik had mij elders al een keertje voorgesteld maar zie dat daar een speciale afdeling voor bestaat.
Ik zal dat dus daar nogmaals doen.Het is nu echter middernacht, dus volgt zo snel mogelijk.
Alvast: mijn naam is Cees en voor in Deurne, zuidoost-Brabant.
Ben vandaag 69 jaar geworden en helaas ziekelijk en gehandicapt.
Ik ben onlangs na 55 jaar weer gestart met een Marklin baan, eerst met M-rails maar ben overgestapt op digitaal en C-rails.
Gekocht heb ik een CS1 met update 2.04.
Onlangs kocht ik een 76495 lichtsignaal met voorsein voor bijna 100 euro. Ik krijg alleen het hoofdsein op rood en groen, het onderste gedeelte van de seinpaal reageert niet.
Ik ben wat digitale Marklin best nog een analfabeet, maar zou iemand mij willen helpen?
Het adres uit de handleiding genomen en heeft nummer 54. Er staat verder alleen nog vermeld dat het adres van het voorsein automatisch word toegedeeld maar ik ben bang dat dit vanad CS2 het geval is.
Hoe kan ik mijn dure sein toch installeren of gaat deze nooit werken op mijn CS1 met update?
Dank je wel voor de hulp.
Groeten Cees
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 1
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 1
Hallo Cees,

Welkom hier.
Ik heb alleen verstand van de 763xx seinen en misschien kan ik je helpen.
De 76495 programmeer je met dipswitchs en de 76395 door middel van een FX decoder.

De 76495 is een bloksein of inrijdsein met 2 standen en wordt toegepast voor een nieuw blok waar GEEN snelheidsbeperking of richtingsverandering (afbuigende wissel) kan plaatsvinden. 

Ik heb begrepen uit de handleiding dat het voorsein automatisch een nummer toegewezen krijgt wat eentje hoger ligt dan het hoofdsein.
Dus het hoofdsein heeft bij jou adres nr 54r/g, waardoor het voorsein voor het volgende blok adres nr 55r/g krijgt. Voor het voorseinbeeld oranje/groen zal dat dan adres 56r zijn.

Een andere gebruiksaanwijzing komt met de melding dat de stand van het voorsein wordt bepaald door het bijbehorende hoofdsein. Heb je dus nog geen volgend hoofdsein, dan wordt het lastig.
Bij de 76395 kan je het eenvoudiger instellen..

Mvg. Marcel
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 1
Dank je wel Marcel voor deze informatie.
Het hoofdsein werkt perfect nu maar ik weet hoe de voorsein te installeren. Er gaat in ieder geval niets automatisch.
Een volgend hoofdsein komt er wel aan. Ik kocht nl. 2 x de 76495 maar eentje kwam kapot aan uit Duitsland.
Eerlijk gezegd is het allemaal ook maar poppenspul en van zeer matige kwaliteit.
Ik probeer mijn CS1 in te ruilen voor een CS2. Dat lijkt mij het beste want ik ben toch bang dat deze nieuwe serie wissels niet geconfigureerd kunnen worden op oude CS1.

Dat was althans het antwoord dat ik kreeg van de leverancier.

Jammer, want ik heb deze CVS1 nog maar pas en geld is ook een probleem.

Nogmaals dank Marcel.

Groeten Cees
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 1
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 1
Dat zeggen veel leveranciers, die denken aan 1 ding, KASSA !!

Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 1
hallo Cees,

Citaat van: CeesDne op woensdag 04 juli 2018, 23:03:42
Ik probeer mijn CS1 in te ruilen voor een CS2. Dat lijkt mij het beste want ik ben toch bang dat deze nieuwe serie wissels niet geconfigureerd kunnen worden op oude CS1.

Dat was althans het antwoord dat ik kreeg van de leverancier.

Jammer, want ik heb deze CVS1 nog maar pas en geld is ook een probleem.

Goed, niet zomaar een andere dure centrale kopen... De winkelier heeft blijkbaar ook niet veel verstand van het digitale gebeuren. Ga eens kijken bij wat modelspoorverenigingen, Modelspoorverenigingen in de buurt of je daar wat hulp kan krijgen met je centrale en het digitale gebeuren. Het is echt onzin dat een fabrikant zomaar er voor zorgt dat hun spullen niet meer met "oudere" centrales kan of wil werken.

Citaat van: CeesDne op woensdag 04 juli 2018, 23:03:42
Eerlijk gezegd is het allemaal ook maar poppenspul en van zeer matige kwaliteit.

Tja... Je betaalt bij Märklin meer voor het naampje "Märklin" dan voor de "kwaliteit". Het is niets meer of minder dan een ander modelspoortreinen fabrikant c.q. merk.

Groet Ronald.
Re: Marklin Mfx sein+voorsein 76495 adres in CS 1
Citaat van: CeesDne op woensdag 04 juli 2018, 23:03:42
Eerlijk gezegd is het allemaal ook maar poppenspul en van zeer matige kwaliteit.
Flauwekul dit.

We willen realistische modellen en zo gedetailleerd mogelijk, daar spelen alle merken op in.
Dan wordt het ook kwetsbaarder wanneer er ruw mee wordt omgegaan (ook tijdens transport).
Er staat niet voor niets bij voor 15 jaar en ouder.

Anders moet je overstappen op treintje van Brio, dat materiaal kan wel tegen een stootje ;)

Nog even over je CS1, daar kun je prima je wissels en seinen mee bedienen, zoals hierboven ook al aangegeven.
Zou daarom maar even wachten met het inruilen voor een nieuwe(re) centrale.

Groeten,
Ton.