Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief

Gestart door speeltmettreintjes dinsdag 03 juli 2018, 20:36:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
En ik maar denken dat het gewoon maar een berkje was!
Re: Treinen in den vreemde: een oude diesel, T3Π60-1206
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Treinen in den vreemde: een oude diesel, T3Π60-1206
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 12 juli 2018, 15:37:16
Van deze weet ik niet wat het is

FrenkieVee zou het moeten weten  :D

En anders de trouwe Lucky Luke lezers wel: de uitrusting van de Telegrafist ....
Re: Treinen in den vreemde: Het station van Tartu
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: Het station van Tartu
Tartu is een historisch universiteitsstadje in Estland, met een heel levendig centrum. Het station ligt een beetje ten westen daarvan. Het gebouw vond ik wel mooi, maar het was erg rustig, en er waren ook maar weinig sporen (en ook weinig verbindingen). Personenvervoer per trein speelt in Estland, net als in de andere Baltische landen, geen belangrijke rol. De dag nadat ik deze foto's heb genomen ben ik dan ook maar op de bus gestapt; er was geen trein die de goede kant op ging.

Zoals de laatste foto toont, rijdt er in Estland (ook) modern materiaal.

Re: Treinen in den vreemde: oud en iets minder oud in Tartu
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: oud en iets minder oud in Tartu
Een spoormuseum is er niet in Tartu, maar in het stationsgebouw staan wel wat oude voorwerpen. Dit modeltreintje bijvoorbeeld, en een heel oude dienstregeling (1876!).

Buiten stond nog een oude goederenwagon, een een lange sleep met behoorlijk vuile tankwagens. Mooie voorbeelden voor wie tankwagens wil "weatheren".
Re: Treinen in den vreemde: Stoomlocomotief Л-5049 in Türi
Het Estlandse Türi is de thuisbasis van drie oude stoomlocomotieven. Op de dag dat ik op bezoek kwam, stonden er twee gewoon buiten, de derde was tijdelijk ergens anders.

Ik had inmiddels wel geleerd dat er nog behoorlijk veel stoomlocomotieven type Л bewaard zijn gebleven en zo ook in Türi. Van buiten mooi geschilderd, maar ik denk niet dat 'ie kan rijden. Bij deze wat foto's.
Re: Treinen in den vreemde: nog wat meer plaatjes van stoomlocomotief Л-5049
Nog wat plaatjes uit Türi.
Re: Treinen in den vreemde: Historische smalspoorlocomotief Kč-4-110
Net buiten het station van Türi, Estland, staat de oude stoomlocomotief Kč-4-110. Vanaf een afstandje zou je kunnen denken dat hij bedrijfsklaar is, maar dat klopt niet. Hij is dan wel geschilderd, als je in de cabine kijkt, zie je dat er nog veel moet worden opgeknapt.
Re: Treinen in den vreemde: Historische smalspoorlocomotief Kč-4-110
Nog wat meer foto's van de Kč-4-110 in Türi.
Re: Treinen in den vreemde: een Luxemburgse Robel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: een Luxemburgse Robel
Hoewel vooral stoomlocs mij aanspreken, kan ik ook moderner materiaal waarderen. Deze Robel bijvoorbeeld, die vorig jaar zomaar geparkeerd stond op het station van Wasserbillig.

En wie is er zijn oliekannetje vergeten?