Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief

Gestart door speeltmettreintjes dinsdag 03 juli 2018, 20:36:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Gisteren had ik bijna de trein gemist. Ik was ruim op tijd op het station van Klaipeda om de trein naar Vilnius te pakken, maar werd afgeleid door een oude stoomlocomotief die zomaar geparkeerd stond naast het stationsgebouw. Die moest ik natuurlijk uitgebreid fotograferen.

Als er iemand toevallig Litouws beheerst, de tweede foto is het informatiepanel bij de loc. Zou het kunnen dat deze loc van 1949 tot 1976 dienst heeft gedaan?
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
En de rest, omdat er niet meer dan 5 bijlagen in een post mogen.
Re: Treinen in den vreemde: een diesel voor een personentrein
Tenslotte een foto van de trein die ik bijna miste. Deze loc zag er ook niet al te nieuw uit, en de rijtuigen waren dat beslist ook niet, maar in een rustig tempo kwamen we er uiteindelijk wel. Het schijnt dat de bus een fractie sneller is...
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Hoi Rob,

In Duitsland kom je regelmatig stoomlocs tegen die een mooi plaatsje in de spotlight gekregen hebben, dat zouden ze hier ook moeten doen.
In Nederland weet ik er geen een te staan.

De loc die jij bijna miste is zeker geen schoonheid  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
De diesel die jouw vervoerde Rob is mooi van lelijkheid. :D
De foto's van de stoomloc zijn ook heel fraai. :thumbup:

Groet Michel
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Citaat van: degeluidsman op woensdag 04 juli 2018, 19:55:24
Hoi Rob,

In Duitsland kom je regelmatig stoomlocs tegen die een mooi plaatsje in de spotlight gekregen hebben, dat zouden ze hier ook moeten doen.
In Nederland weet ik er geen een te staan.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Er zijn nog aardig wat stoomlocs in Nederland te zien STOOM
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
  @citaat
Volgens mij bedoelt Peter stationnair opgestelde stoomlocs zoals je ook wel hier en daar een Sik ziet staan.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
@citaat
In Gennep staat een stoom loc vlak naast een rotonde.
Weet zo even niet wat voor een loc het is.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Hi Ragoem,

Dat is een BR94 met uitleg  ;)
We waren onderweg naar het viaduct en brug bij Griethausen a/d Rhein (Mooie wandeling).

groet
Harald

foto: cees(s)
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
In Marrum staat een stationaire stoomloc :
http://www.depannekoektrein.nl/
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Bij het Autotron Rosmalen staat er ook een weg te roesten.


Klik
Re: Treinen in den vreemde: Spoorwegmuseum Vilnius
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: Spoorwegmuseum Vilnius
Vilnius lag al op mijn route en toevallig was daar een spoorwegmuseum, deels binnen, deels buiten. In de hal van het station van Vilnius stond een (3-rail) miniatuurbaan in een vitrine, naar ik aanneem als reclame voor het museum dat  ook in het stationsgebouw zit. Het is trouwens 3-rail, ik zag de puko's. Het binnengedeelte van het museum was maar klein en het buitengedeelte was helaas gesloten. Gelukkig kon ik van buiten de hekken nog een aantal locs zien en eigenlijk was dat al meer dan de moeite waard. En de loc op de laatste foto stond er sowieso al buiten.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Deze drie mooie stomers stonden allemaal achter de hekken.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Er staan dus meer stoomloc,s opgesteld dan ik dacht, ik weet er wel een in de Efteling te staan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Tenslotte heb ik nog wat foto's gemaakt van een paar oude diesels en twee werktreinen of iets dergelijks. Eigenlijk weet ik niet goed waarvoor deze dienden. Misschien stond er uitleg bij (in het Litouws natuurlijk) maar van achter de hekken kon ik er alleen maar naar raden.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Citaat van: degeluidsman op donderdag 05 juli 2018, 18:09:52
Er staan dus meer stoomloc,s opgesteld dan ik dacht.

Had ik ook geen idee van, Peter. Nu nog even afstoffen en dan rijden maar!
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Over de grens bij Hengelo:
Bij het station in Salzbergen een BR043 van de "Lange Heinrich"? zelfs met seinen en een waterkolom.

groet
Harald
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Citaat van: fonzo999 op donderdag 05 juli 2018, 17:34:02

Bij het Autotron Rosmalen staat er ook een weg te roesten.


Die is al een poosje weg daar.

In Gennep staat een 94 als herinnering aan het Duits lijntje: http://www.nicospilt.com/index_duitsland_094.htm

Pas opgehesen trouwens: https://gennep.news/nieuws/gennep/nieuwe-rails-en-bielzen-voor-loc-94/

Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Het mooiste spoorwegmuseum dat ik in de Baltische staten heb gezien - tot nu toe althans - staat in Riga. Buiten staan veel oude locs en wagons, binnen staan allerlei objecten die iets met het spoor te maken hebben, en zelfs een (kleine) locomotief, de MI-657. Of hij nog kan rijden, weet ik niet, maar uiterlijk is hij mooi gerestaureerd.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
In de cabine van de MI-657 merk je pas hoe klein de werkruimte van de machinist was. Nu ben ik een stuk langer dan de gemiddelde machinist destijds, die kon zich dus wat beter bewegen, maar ook hij zal, net als ik nu, weinig zicht hebben gehad op wat er op het spoor voor hem gebeurde. De treinen reden destijds erg langzaam, dat scheelt dan wel weer.

Naast de MI-657 staan enkele opengewerkte onderdelen van een stoomloc. Niet allemaal van eenzelfde type trouwens, maar toch interessant om te zien.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
De opengewerkte ketel lijkt me een iets andere dan die in de MI-657, maar dat mag de pret niet drukken.

Dat bureau lijkt me niet erg fijn om te werken; veel te laag, een belabberde stoel en te klein. In de praktijk zal het geen punt geweest zijn: de spoormedewerkers zullen destijds, anders dan de meeste bureauwerkers van tegenwoordig, maar een klein deel van hun werkdag zittend hebben doorgebracht.

Wordt vervolgd
Re: Treinen in den vreemde: schooluitje naar het spoorwegmuseum
In het spoorwegmuseum van Riga staat een royaal bemeten modelbaan (Piko, vermoed ik). Op een gegeven moment kwam er een grote groep kinderen binnen en werd de baan aangezet. Een medewerkster gaf uitleg, en verschillende treinen maakten om de beurt een rondje. Leuk om te zien dat de jongste generatie nog steeds zo geboeid is door modeltreintjes.
Re: Treinen in den vreemde: spoorwegmuseum Riga
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: spoorwegmuseum Riga
Elders in het museum stond de cabine van een oude diesel, opgesteld alsof hij zo uit een muur kwam. Je kon naar binnen om de werkplek van de bestuurder te zien, inclusief een ingewikkeld instrumentenpaneel.

Verder stonden er nog een paar fraai gerestaureerde wagons en een sneeuwploeg.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Erg leuk om te zien!
Re: Treinen in den vreemde: stoomlocomotief type "L" (of, op z'n Russisch, "Л")
Inmiddels ben ik er achter dat de zware stoomlocomotief type "L" (of, op z'n Russisch, "Л") een van de meest voorkomende locs in de Sovjet Unie was in de periode na de tweede wereldoorlog. Geen grote verrassing dus dat er ook een mooi exemplaar in het spoorwegmuseum van Riga staat.
Re: Treinen in den vreemde: een oude diesel, T3Π60-1206
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: een oude diesel, T3Π60-1206
Er staan niet alleen stoomlocomotieven in het spoorwegmuseum van Riga, maar ook een aantal diesels. Deze vond ik erg fraai.

Het laatste rijtuig is duidelijk een ouder type.
Re: Treinen in den vreemde: nog meer oude diesels in Riga
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: nog meer oude diesels in Riga
Voor wie van bedrijfssporen houdt: deze kleinere diesels in het spoorwegmuseum van Riga laten mooi zien hoe vuil ze konden worden. En als ze het niet meer deden was er als alternatief altijd nog het handbediende karretje.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Er staat zat opgesteld Rob, bedankt voor het delen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Treinen in den vreemde: ook een electrische loc in het museum in Riga
Er stond ook een iets minder oude electrische loc in Riga.

De laatste foto is van iets dat ik niet herken. Iemand?
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Rob bedankt voor het delen van dit prachtige spul.
Re: Treinen in den vreemde: een (nog) niet gerestaureerde sneeuwploeg
Graag gedaan. Er is nog veel bewaard gebleven in de Baltische staten; waarom dat is, weet ik niet, maar het is mooi om te zien.

Deze oude sneeuwploeg bijvoorbeeld, ook in het museum in Riga. En zowaar met een leesbaar informatiepanel.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief

Prachtig Rob, geweldig die sneeuwschuiver. :arrow: :thumbup:
Re: Treinen in den vreemde: een russische kraanwagen uit 1940
 @citaat
Ja, die sneeuwschuiver vond ik ook heel apart.

Bij deze nog meer leuks uit het spoorwegmuseum in Riga: hoewel het duidelijk een andere is, deed deze russische kraanwagen me meteen denken aan de overbekende kraanwagen van Marklin.

Verder nog enkele gerestaureerde goederenwagons.
Re: Treinen in den vreemde: een rijtje oude diesels in Riga
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: een rijtje oude diesels in Riga
Weliswaar vind ik stoomlocs het mooist, deze diesels mochten er ook wezen, vooral die laatste.
Re: Treinen in den vreemde: last but not least uit Riga: stoomlocomotief T3-036
Een van de mooiste locomotieven uit het spoorwegmuseum heb ik voor het laatst bewaard: T3-036. Afgaand op de foto van binnenuit richting de tender lijkt het er op dat deze (nog?) niet kan rijden, maar mooi is 'ie toch!
Re: Treinen in den vreemde: stoomlocomotief T3-036, deel 2
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: stoomlocomotief T3-036, deel 2
Nog wat foto's van stoomlocomotief T3-036.
Re: Treinen in den vreemde: laatste serie foto's van de T3-036
En hier de laatste vijf van deze fraaie locomotief, en dat zijn ook meteen de laatste foto's uit Riga.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Rob,

Prachtige foto's plaats je weer uit het oosten.
En plezier om naar te kijken. :)

Groet Michel
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Weer zeer interessante foto's.

groet
Harald
Re: Treinen in den vreemde: Het historische lijntje Gulbene - Aluksne
Er liggen wel wat spoorlijnen in de Baltische staten, maar verbindingen voor personentreinen zijn er maar in beperkte mate. Zo was ik uiteindelijk met de bus in Gulbene beland, waar een kleine verzameling historisch materieel staat, en een deel daarvan wordt gebruikt op een smalspoorverbinding met Aluksne. Dat was meteen de reden waarom ik in Gulbene uit de bus was gestapt: zo'n historisch ritje wilde ik wel eens meemaken.
Re: Treinen in den vreemde: Gulbene - Aluksne, vervolg
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: Gulbene - Aluksne, vervolg
Zo af en toe wordt er zelfs een stoomlocomotief gebruikt, maar helaas was deze in onderhoud. Afijn, je kunt niet alles hebben. Met een slakkegangetje kachelden we met één ouderwets rijtuig over het smalspoorbaantje. De trein reed zo langzaam dat passagiers die op de kleine stations in wilden stappen dat met handopsteken aan konden geven, en dan stopte de trein. De passagiers waren trouwens niet eens hoofdzakelijk toeristen, er waren ook locals die de trein gebruikten.
Re: Treinen in den vreemde: oude wagons in alle staten
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: oude wagons in alle staten
Sommige wagons zien er uit alsof ze totaal verlaten zijn, andere zijn in iets betere staat. Gulbene is echter de thuisbasis van een groep spoorliefhebbers, en er is zelfs nog een functionerende ouderwetse reparatiewerkplaats annex locloods, dus misschien komt het nog goed.
Re: Treinen in den vreemde: Stoomlocomotief type Л met oud rijtuig in Gulbene
Het meest voorkomende type oude locomotief dat ik in de Baltische staten tegenkwam was het russische type Л, een fors uit de kluiten gewassen stomer. Ook in Gulbene stond er eentje, en hij zag er op het eerste gezicht goed uit. Of hij compleet gerestaureerd was of alleen uiterlijk heb ik niet kunnen bekijken.

Achter de "Л" was in dit geval een fraai ogend rijtuig opgesteld. Dat wil zeggen, het oogde fraai van een afstandje; de foto van het detail laat zien dat er gewoon een frisse laag groene verf over de roestige carrosserie is gesmeerd. Wat de 1910 betekent, weet ik niet, maar de СССР bestond toen nog niet...
Re: Treinen in den vreemde: Stoomlocomotief type Л in Gulbene, vervolg
Nog wat meer foto's van de grote stomer in Gulbene.
Re: Treinen in den vreemde: stoomloc Гр № 319 in de locloods annex werkplaats
Bij het station van Gulbene staat zowaar nog een ouderwetse locloods annex werkplaats. En niet alleen dat, nee, je kon zomaar naar binnen lopen, rondkijken en foto's maken!

De stoomloc Гр № 319 was in onderhoud en dat bood de gelegenheid om de binnenkant van de ketel te zien.
Re: Treinen in den vreemde: historisch rollend materiaal in Gulbene
Naast de stoomloc stond er ook een oude diesel in de werkplaats, maar ik kon niet zien of er aan gewerkt werd. Verder stond er onder andere een los draaistel.

Vlak buiten de locloods stond een aantal oude wagons. Of ze daar zomaar waren neergezet of dat het de bedoeling is om ze nog eens te restaureren, daar kan ik alleen maar naar raden. Die laatste lijkt me echter te ver heen.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Het stationsgebouw van Gulbene dat momenteel in gebruik is ziet er niet echt fraai uit. Het is ook véél te groot voor het dorpje, en het personenverkeer stelt niets voor: behalve de historische treinverbinding met Aluksne kon ik alleen nog maar een incidentele verbinding met Riga vinden. En met incidenteel bedoel ik dat er niet eens iedere dag een trein reed!

Aan de andere kant van de sporen staat een veel mooier stationsgebouw; ik neem aan dat dit het oude is. Geen idee wanneer het gebouwd is, maar het is prima opgeknapt.

Re: Treinen in den vreemde: goederentrein vertrekt van Gulbene
Misschien is goederenverkeer voor Gulbene wat belangrijker dan personenvervoer. Deze lange goederentrein zag ik zuidwaarts vertrekken, richting Madona.
Re: Treinen in den vreemde: nog een paar foto's uit Gulbene
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Treinen in den vreemde: nog een paar foto's uit Gulbene
Bij deze de laatste foto's uit Gulbene.

Het lijkt me dat dit het verleden een veel belangrijker station was dan tegenwoordig. Een (veel te) groot station, sporen die al overwoekerd waren, smalspoor en normale spoorbreedte, oud en minder oud materiaal, er was van alles. Van iets echt nieuws heb ik echter niets gemerkt, en electrificering is blijkbaar ook nog niet doorgedrongen tot het oosten van Letland.
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Treinen in den vreemde: om te beginnen een oude stoomlocomotief
Bedankt voor het plaatsen weer Rob  :thumbup:

Op de tweede foto zien we een spoorboom  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman