Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Station Grootspoor
| | |-+  slappe 'Nederlandse' bodem
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: slappe 'Nederlandse' bodem  (gelezen 1373 keer)

ramdani

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 14 december 2021, 18:16:15 »

 @citaat Dat was al langer bekend. Ook bij autosnelwegen. Het probleem speelt al langer.  :) Kijk maar eens als je de A12 richting Den Haag rijdt vanaf Utrecht... één groot golfslagbad.... Zelfde geldt voor de A15
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Schienenbus2012

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Kees Hulstein
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 14 december 2021, 19:49:05 »

Iedereen weet toch dat ten westen van Utrecht de mensen op dik water wonen, behalve de slimmeriken die wegen en spoor aanleggen.  >:-D
Gelogd

44er

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Blij dat ik met koploper rij....
    • http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.0
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 14 december 2021, 19:54:39 »

Die slimmeriken komen uit het oosten…………… :P :D

Gr. Jan
Gelogd





Intellibox,Loconet,6021,MS2, Koploper,S88n,Lok met Faulhaber,

herms

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 14 december 2021, 22:19:04 »

en het is ook de lijn Zwolle-Kampen die er last van heeft.
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 15 december 2021, 07:43:47 »

Zwolle - Kampen is gewoon aan te lopen......
Gelogd

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 15 december 2021, 09:01:27 »

de enige echte maar ook zo dure oplossing is het spoor te funderen op hei- of schroefpalen  :D
Gelogd
nieuw huis, nieuw begin

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 15 december 2021, 09:52:11 »

 @citaat Dat gebeurt op sommige plaatsen.  :) Er zit soms meer in de grond dan je denkt  :)  In de omgeving van Maarssen heb ik zelf ook bezig gehouden met het funderen van rioolstelsel. Het riool werd daar op houten palen gezet. Maar het is wel een dure oplossing. Soms ontkom je er niet aan. In het zuiden / oosten / noorden zijn ook wel plekken waar de bodem niet overal even stevig. Neem bijvoorbeeld ook de miljoenenlijn in Zuid-Limburg.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 15 december 2021, 11:03:39 »

Het is een oud en bekend probleem, ook bij de spoorbeheerder.

Juist de oude spoorbanen hebben over het algemeen de minste last omdat de inklinking van de ondergrond hier al vele tientallen jaren gaande is en daarmee minder hard gaat dan bij "verse" banen.

Door frequent met een stopmachine het spoor te lichten (= verticaal te corrigeren), te schiften (= horinzontaal te corrigeren) en te onderstoppen (= ballast goed onder de dwarsliggers aanbrengen) en vervolgens te stabiliseren (= verdichten van het ballastbed door de holle ruimten tussen de stenen te verkleinen) kan de spoorligging weer voor langere tijd gegarandeerd worden.
Helaas wordt het stabiliseren vanwege kostenaspecten (en deels onkunde over het effect) de laatste jaren achterwege gelaten.

Een tweede probleem vormen de nieuwe generaratie locomotieven zoals de Traxx. Deze loc's zijn eigenlijk niet heel veel zwaarder dan de 1600 en 1700 serie, maar het totale gewicht is niet het belangrijkste voor de spoorbelasting. Een groot deel van de massa van de loc's (en uiteraard geldt dit ook voor de treinstellen) is voorzien van goede vering. Wat aggressief voor de belasting van het spoor is, is de onafgeveerde massa, dus het gewicht dat grotendeels in de draaistellen zit. En die onafgeveerde massa is juist bij de moderne loc's veel hoger. Neem daarbij dat de krachten van die onafgeveerde massa op het spoor kwadratisch toenemen met de snelheid en het is duidelijk dat deze moderne locs met 160 km/h aanzienlijk hogere krachten op het spoor uitoefenen dan de "oude" locs.
Vandaar dat de snelheidsbeperking van 100 km/h is opgelegd.

Begin dit jaar is er o.a. in Dorst een proef gedaan met een ander type overweg om de trillingen (en het geluid) voor de omwonenden
veroorzaakt door de Traxx locomotieven (voor en achter op de IC Eindhoven - Den Haag en voor diverse goederentreinen) te beperken.
klik hier voor overwge Dorst

groet,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

herms

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 15 december 2021, 21:31:31 »

Zwolle - Kampen is gewoon aan te lopen......
Kan kloppen, maar toch het station Stadshage dat dan zelfs nog tussen Kampen en Zwolle zou komen, past niet omdat de snelheid van 140 kmh niet gehaald kan worden wegens de slappe ondergrond. Hoezo "lopen "en 140 kmh btw???
Gelogd

Lobomotion69

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #10 Gepost op: maandag 20 december 2021, 17:11:07 »

Afstand station Zwolle naar station Kampen is bijna 14 km. Te lopen jawel. Maar duurt een half dagje en dan mag je weer terug.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #11 Gepost op: maandag 20 december 2021, 17:19:50 »

 @citaat Bron ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
                   

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #12 Gepost op: zondag 27 maart 2022, 16:40:03 »

Het wordt tijd dat het grootspoor wat meer kijkt naar modelbouw
en in het slappe veen gewoon een ondergrond legt van XPS en/of gips.

Dat veert en golft minder bij hogere snelheden en lost meteen een geluidsoverlast probleem op.
Gelogd

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
« Reactie #13 Gepost op: maandag 28 maart 2022, 07:54:09 »

hoi,

Het wordt tijd dat het grootspoor wat meer kijkt naar modelbouw  en in het slappe veen gewoon een ondergrond legt van XPS en/of gips.

Gips is niet zo handig. EPS wordt al langer in de wegenbouw gebruikt: Powerblok fundering. Er zijn als studies (en proefprojecten) naar gebruik bij fundatie van het spoor
« Laatst bewerkt op: maandag 28 maart 2022, 08:48:04 door ronaldk »
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.048 seconden met 29 queries.