Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wat is het geheim van kruipen?

Gestart door Functions1973 zondag 01 juli 2018, 23:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is het geheim van kruipen?
Functions1973
gast

Wat is het geheim van kruipen?
Sinds ik weer ben ingestapt in de hobby ben ik meevallers en tegenvallers tegengekomen. De grootste meevaller; wat ziet er toch allemaal schitterend mooi uit :P Smaakt gewoon naar meer.

De grootste tegenvaller is echter wel een lastige om te accepteren; treinen die om de haverklap stil vallen :important: Het is om gierend gek van te worden. Ik poets me helemaal suf aan de baan. Maar krijg het niet voor elkaar om treinen met hele lage snelheid over wissels te laten kruipen. Langzaam rijden vind ik het allermooiste. Gewoon een must. Maar dit gaat 9 van de 10 keer niet goed, met name als er over wissels gereden wordt.

Kan het nog niet echt staven maar het probleem lijkt 'em vooral in de slepers te zitten, niet in het massa-contact van de wielen. Ik rijd op C-rails met twee Marklin locs en één Roco. Alles nieuw gekocht.

Is er een geheime formule om betrouwbaar te kunnen kruipen over de gehele baan? Vast niet. Tips and tricks dan maar?

Meedenken wordt zeer op prijs gesteld. Als dit zo blijft dan kan het voor u allen de moeite lonen om hier eens onder het raam te komen staan. Zou zo maar kunnen dat er wat moois naar buiten vliegt ;)
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Wissels ook aansluiten op massa en rijspanning, wie weet helpt het.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Hoi,(een naam zou fijn zijn)

Wat nogal eens vergeten wordt, is het schoonmaken van de wielen met een roco gum/railgum en ook de puko's mogen weleens een beurt. Ook bij nieuwe rails !
Daartoe kun je een smal stuk van zo'n blok afsnijden, zodat het tussen de rails past. Vooral op plekken waar bijna altijd een loc staat (station) hebben de puko's een extra beurt nodig.

Digitaal rijden is veel gevoeliger dan analoog, trouwens.

Succes ermee !

Grtz Tony
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Beste .............

In je profiel zie ik dat je uit "de omgeving van Utrecht" komt.
As vrijdag hebben we onze maandelijkse Stamtafel bijeenkomst.
We hebben een testbaan liggen, neem je locomotieven mee en kom gezellig naar deze avond.
Waarschijnlijk kunnen we je wel helpen.
Tot vrijdag
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
 @citaat toppie, Cees !
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Ben den Hollander
gast

Re: Wat is het geheim van kruipen?
De locomotieven zijn nieuw, meenemen naar de stamtafel is gezellig maar zal niet erg helpen ze beter te laten rijden op een vloerbaantje thuis. ;)

Alleen maar poetsen helpt niet: uiteindelijk zal er weer een soort van oxidelaagje ontstaan.

Het geheim is stroomafname, de sleper is altijd de zwakke plek in het 3rail systeem. Poetsen met gum tot de pukkeltjes schoon zijn en voorts een heel klein beetje ATF uit de link van Huub toepassen. Zo ook spoorstaven: eerst poetsen en dan miniem ATF.

Gr, Ben.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Als alles nieuw is, dan lijkt het mij niet waarschijnlijk, dat de rails al zo vuil zijn, dat dit probleem zich voordoet. Ik heb geen idee hoeveel meter de loc al heeft gereden, maar kan het ook een zaak zijn van 'inrijden'?
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Hoi Rolf,

Het is wat Ben al aangeeft. De stroomafname is het probleem. 3-rail werd/wordt hier vooral geroemd dat het altijd rijdt... misschien analoog... maar nu maakt het echt niet meer uit of je 2-rail of 3-rail rijdt. Je moet altijd voor een goede stroomafname zorgen.

Het is een combinatie van zaken:
- Nieuwigheid: Deels inrijden van het materieel. Maar het moet al goed kunnen kruipen als de lok al doet maar op sommige plekken niet dan ligt dat mogelijk meer aan de rails dan aan de lok;
- Nieuwigheid: De rails en wissels een keer goed schoonmaken met een doek (en eventueel wasbezine) zodat eventuele aanslag en vettigheid weg is;
- Nieuwigheid: De wielen en sleper een keer goed schoonmaken met een doek (en eventueel wasbezine) zodat eventuele aanslag en vettigheid weg is;
- Nieuwigheid: Mogelijk afstellen van de sleper;

Oplossingen:
- Vooral eerst schoonmaken en bijhouden. Dan kan je ook kijken naar de ATF aanbrengen zoals Ben en Huub al aangeven.
- Eventueel extra punten voor het voeden van de rails aanbrengen.

Groet Ronald.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Er zijn een aantal oplossingen mogelijk :
- Geen kruiswissels gebruiken, die zijn erg storingsgevoelig
- Extra massa in de loc aanbrengen (motorblok en massadraad naar het sleperstel)
- Druk op de sleper verhogen, en eventueel een beetje buigen
- Een buffer op de decoder
- Andere decoder
- Loc smeren
- Vliegwielen
- Bij drieassers de veerdruk op de middelste as verhogen
- Minder anti-slipbanden
- ATF
- Schoonmaaktrein
- Poetsen
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Ik begrijp uit het voorgaande, dat het laten kruipen van treinen op zich geen probleem is.
(Bij mij ook niet, maar ik los dat analoog anders op, trafo met pulsbreedte modulatie).
Het laten kruipen over (kruis-)wissels is kennelijk hier wel het probleem.

Dat verbaast me niet want bij alle wissels van Märklin (in M-rails, Cprails en K-rails) speelt een vergelijkbaar ontwerp een rol.

Tussen de binnenste spoorstaven ligt een blikken letter "A". Daarop staat massa. De binnenste spoorstaven zelf zijn of van plastic (laatste versie M-rails) of ze zijn niet aangesloten op massa (K-rails en C-rails), omdat een passerende sleper anders kortsluiting kan veroorzaken. Een wiel op de binnenste spoorstaaf pakt dan dus niet massa van het loopvlak, maar van de flens.

De aanpak is grofweg gelijk voor zowel M-rails, als C-rails als K-rails wissels: isoleer de letter "A", en sluit de binnenste spoorstaven aan op hetzij massa, hetzij prik (naar wens). Sommigen noemen dat (ver doorgevoerd) 3-rail polarisatie. Er bestaan schema's voor wissels en voor engelsmannen (die we op dit forum meestal "kruiswissel" noemen, omdat Märklin ze zo noemt).

Citaat van: ErikW op maandag 02 juli 2018, 10:10:52
Er zijn een aantal oplossingen mogelijk :
- Geen kruiswissels gebruiken, die zijn erg storingsgevoelig
- Extra massa in de loc aanbrengen (motorblok en massadraad naar het sleperstel)
- Druk op de sleper verhogen, en eventueel een beetje buigen
- Een buffer op de decoder
- Andere decoder
- Loc smeren
- Vliegwielen
- Bij drieassers de veerdruk op de middelste as verhogen
- Minder anti-slipbanden
- ATF
- Schoonmaaktrein
- Poetsen

Citaat van: iTom op maandag 02 juli 2018, 00:05:39
Wissels ook aansluiten op massa en rijspanning.

En "wissels verbouwen" ...
Zie
1. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31564 (over ontsporingen op C-wissels, en de letter "A")
2. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg952609#msg952609 (C-wissel polarisatie, en de letter "A")
3. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg760479#msg760479 (C-wissel bezetmelding)
4. http://mobatechnikblog.blogspot.com/2014/08/relaisplatine-zur-polarisierung.html#more (bij M-rails wissels zonder letter "A")
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 02 juli 2018, 05:57:36
.....meenemen naar de stamtafel is gezellig ......

Het is zeker gezellig ......  ;)

groet
Harald
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Laat de lok eerst eens de rails in rijden laat je loks gewoon een paar uur rijden op halve snelheid en je zult merken dat daarna ze bijna zonder poetsen je loks kunt laten kruipen en je moet blijven rijden om de baan schoon te houden ;)
Het enigste wat je met nieuwe rails is ontvetten railgum alleen als laatste optie gebruiken.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wat is het geheim van kruipen?
alle marklin rails zijn van fabriek uit voorzien van een laagje antioxidatie coating.Dus is eerst reinigen is de boodschap.Ga maar eens over je rails met een vodje gedrenkt in tec7 reiniger en je zal versteld wat een zwarte aanslag je eraf haalt.Net zoals op de puko's.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Zo hey, dat is een berg reacties :D U allen zeer hartelijk bedankt voor het meedenken. Dat geeft een mens weer moed!

Het is een hoop info :idea: Als ik dit wil terugbrengen naar stappen.. . Zou een logische stap 1 dan zijn: Spoorstaven en puco's poetsen met wasbenzine. En dan als stap 2: Locs een paar uur(!) achter elkaar rondjes laten rijden op ong halve snelheid.

En als dat niet het gewenste resultaat geeft aan de slag met de andere suggesties?
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Wasbenzine of terpentine gaf bij mij verkleuring van de bedding...
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Gelijk je rails geweatherd met wasbenzine ;) je zou ook alcohol kunnen gebruiken.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Dat zou inderdaad kunnen. Ik neem het risico maar. Kruipen is voor mij belangrijker dan onverkleurde rails. C-rail schijnt zowieso toch te verkleuren over time.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Een paar dingen:
Nieuwe rails en nieuwe loks behandel je pertinent NIET met een railgum of andere schuurmiddelen. Daarmee maak je krassen in het loopvlak, zowel bij de rails als bij de wagons. In die krassen blijft rotzooi zitten en voila, je rails is sneller vies. Schuren is niet nodig bij C rails. Ga je dat wel doen, dan blijf je bezig.
Wasbenzine en terpetine zijn in principe agressief. Gebruik ik zo min mogelijk.

Ik ben tapijtrijder, ik reinig al jaren alleen met een droge doek die ik om een blokje hout wikkel. Nieuwe rails berijd ik veel en ik heb eigenlijk 0 problemen. Ik heb in alle jaren dat ik nu C Rails rijdt (sinds ik een jaar of 14/15 ben, dus 12 jaar), nog NOOIT mijn C Rails met een schuurblok, railgummi of slijptrein behandelt. Voor gastrijders op mijn rails zijn die ook streng verboden. Het enige wat ik wel eens behandeld heb met een blokje, was de middenleider omdat daar wat vliegroest op zat. Dat was eenmalig door een vochtige omgeving. Daarbuiten heb ik geen last van oxidevorming, ook al heeft het spul jaren in mijn slaapkamer gelegen en staat nog steeds een deel van de dozen op mijn slaapkamer.

De mensen die bij de rijdag van stamtafel NH/Flevoland waren, kunnen dit beamen. Alhoewel de besturingstechniek liet afweten, was 95% van de baan zonder poetsen te berijden. Een klein stukje is een enkel keertje gepoetst met mijn poetsdoek en deed het toen ook probleemloos.

Een sleper moet vaak iets inslijten, puko's moeten iets afslijten/schoonslijten, alles moet wat op elkaar inslijten. Net als met je nieuwe auto van vroeger, die moest je ook even inrijden. Ik heb collega treinrijders die loks die slecht lopen meenemen naar mij als ik de vloerbaan heb liggen. Door de grote boogstralen (R3-5) en lange rijlengtes kan zo'n ding in een paar rondjes even mooi losgereden worden op hogere snelheid zonder het risico dat hij uit de bocht vliegt en een meter lager terecht komt.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Enorm bedankt voor de bijdrage. Ook dat geeft me weer meer moed. Het kan gewoon de nieuwigheid zijn :) Heb nu zorgvuldig alle railstukken met wasbenzine ontvet. En nu is de loc uit 26603 rondjes aan het rijden op 3/4 snelheid. Dit laat ik 'em dan een paar uurtjes doen. En morgen de volgende.

Nog wel even benieuwd naar hoe mensen de puco's reinigen. Railstaven gaan prima met een doek. Maar met een doek over de puco's zorgt er voor dat de doek elke keer blijft haken. Geen railgum gebruiken, lees ik net. Maar wat is dan een handige manier?

Een schoonmaakwagonnetje zoals bijvoorbeeld de 46049 reinigt wel de rails. Maar niet de puco's. Zijn er wagons die ook de puco's meenemen? Heb gehoord van die LUX-dingen met stofzuiger en al. Poetsen die ook de puco's?
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Kruipen

Gevecht met de zwaartekracht
Om het kruipen onder de knie te krijgen, moet je flink aan de slag. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen om voldoende spierkracht en een gevoel voor evenwicht te ontwikkelen.

Het is een constant gevecht met de zwaartekracht en er gaan heel wat mislukte pogingen vooraf aan het kunnen kruipen. Je kunt het stimuleren door hem regelmatig op een kleed of in de box te leggen. Je kind moet veel ruimte krijgen om zelf te bewegen en oefenen. Van alleen rondkijken vanuit de maxi-cosi of een wipstoeltje leert hij weinig.

Bron: ouders van nu.nl

H la P
Fred
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Goed stuk katoen (oud laken) strak om een latje gaat bij mij goed genoeg. Of, bij jouw oppervlakte, gewoon even met je vinger langs alle puko's. :P

Schoonmaakwagons maken krassen, die slijpen namelijk allemaal. Wat je kan doen zijn reinigungszwergen van Noch halen, stukje vilt op een slepertje dat je aan de wielen hangt... Gaat alleen niet heel lang mee als je veel rijdt, dan zijn ze snel zwart.

Niet te snel van stapel lopen, eerst gewoon eens flink wat rijden en aankijken.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Dat schuureffect van een railgum valt nogal mee  @citaat

De een zweert bij dit en de ander bij dat.
Ik poets al jaren met een gum. Voor de puko's snijd ik een stuk van een centimeter af,

Ik denk, dat er geen wet van Meden en Perzen is.

Met ATF-olie heb ik geen ervaring, maar kijk na een maand intensief rijden maar eens naar de wielen van loc's en wagens.
Waar komt die viezigheid vandaan ?

Grtz Tony
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Vroeg me al af wanneer 'ie zou komen, Fred ;) Inkoppertje!

Niet te hard van stapel lopen is een goeie. Valkuil van me :D Voorlopig geen bokkensprongen dus. Maar gewoon RIJDEN...

Super bedankt voor alle tips nogmaals. Interessant draadje zo :idea:
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Citaat van: Functions1973 op maandag 02 juli 2018, 19:16:18
En als dat niet het gewenste resultaat geeft aan de slag met de andere suggesties?
Ik heb 't zo gedaan ===> klik
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Interessant draadje, want ik heb me dit ook al een tijdje afgevraagd. Men "foetert" met enige regelmaat op 2-rail vanwege contactproblemen, maar vervolgens rijdt men 3-rail en dan speelt hetzelfde probleem. Wellicht in mindere maten, maar toch. Zelf had ik gehoopt dat 3-rail veel minder een probleem zou zijn...

Dat schuurpapier niet goed is, snap ik nog wel. Maar een railgom/ -gum, op de markt gebracht door fabrikanten, zou toch niet schadelijk mogen zijn voor de rails? Dat vind ik een aparte gedachte.

Tzt gaat ik zeker het ATF-spoor volgen, want kruipen zullen ze. Als het m'n kinderen lukt, zal het ... toch ook een modeltrein lukken?!?
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Ik rij eens per 1 a 2 weken omdat mijn baan bij mijn ouders staat loks kruipen goed heel heel soms valt er een lok stil maar rij ik langere tijd niet dan zal ik eerst de baan even moeten oppoetsen grootste probleem blijft gewoon stof.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
hoi,

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 03 juli 2018, 09:36:24
Interessant draadje, want ik heb me dit ook al een tijdje afgevraagd. Men "foetert" met enige regelmaat op 2-rail vanwege contactproblemen, maar vervolgens rijdt men 3-rail en dan speelt hetzelfde probleem. Wellicht in mindere maten, maar toch. Zelf had ik gehoopt dat 3-rail veel minder een probleem zou zijn...

Ironisch of niet  ;) Zelf minimale problemen met 2rail...

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 03 juli 2018, 09:36:24
Dat schuurpapier niet goed is, snap ik nog wel. Maar een railgom/ -gum, op de markt gebracht door fabrikanten, zou toch niet schadelijk mogen zijn voor de rails? Dat vind ik een aparte gedachte.

Bij de meeste beursbanen waar ik bij ben geweest was het gewoon in de ochtend even met een doekje en wasbenzine schoonmaken / railgum schoonmaken. Eventueel ook de wielen van de loks. Dan was het een hele dag rijden. Meestal zonder grote problemen. Het is altijd een combinatie van factoren. De ene lok is wat gevoeliger dan de andere... Ik zie meer draadjes op de diverse fora: Railgum: Bang de rails te beschadigen, Roco railgum, Rails reinigen. Over het gebruik van ATF: Rails schoonmaken met transmissie olie ?.  Zo zijn er nog tig draadjes over dit onderwerp. Het houdt heel veel mensen wel erg bezig....  :D

Groet Ronald.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Ben den Hollander
gast

Re: Wat is het geheim van kruipen?
Citaat van: ronaldk op dinsdag 03 juli 2018, 10:26:30

Het houdt heel veel mensen wel erg bezig....  :D


Mij niet meer. Alles over poetsen, railgum en ATF is al gezegd. Kort samengevat:

- stof laat drap achter (bij mij) op puntstukken van wissels en bij raillasjes. Wegnemen met een droge doek. Hier wordt hooguit 1x per jaar de hele baan gestofzuigd. Vaker niet want het is pokkewerk.
- "aangeslagen" rail door oxidatie (kleffe handjes, hoge luchtvochtigings graad, openstaande ramen / ventilatie etc.) wordt opgelost door gummen. Gummen is onschadelijk voor spoorstaven. Tip: ga eens in het pikkedonker rijden en zie de vonkjes als de boel aangeslagen is. Vonkjes betekenen inbranden van spoorstaaf en puko (zo je die hebt) en de cirkel is rond: eens gummen altijd gummen ALS JE GEEN ATF TOEPAST...
- direct na het gummen ATF toepassen (of contactspray) en ik kan tot wel een jaar probleemloos rijden (drap plekjes in aanmerking genomen, daar het niets tegen te doen).

Oude ingebrande of ingesleten wielen vervuilen zeer snel. Nemen veel vuil (stof) op wat zich verspreid. Ingebrande wielen dus voorkomen, slijtage is pech gehad en hoort er nu eenmaal bij.

Dit is geen 2rail of 3rail issue, het geleuter over wat "beter" is vind ik onzinnig. Beide systemen hebben last van de problematiek.

Hier "kruipt" van alles, ook 2-assertjes.....



Voorbeeldje van drap:



Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Ik doe nog wel eens een druppeltje ATF op een sleper van een rijtuig, dat verdeelt zich dan lekker over de puko's (eventueel na wat gummen van de puko's). Net als Ben weinig problemen verder. Teveel ATF op de rails kan wel invloed hebben op de antislipbandjes (kunnen sneller van de wielen aflopen). Sinds ik het gebruik (3, 4 jaar?) vind ik vaker afgelopen asb's naast de baan of in de drijfstangen, zowel bij oudere als jongere locs, dan vóórdat ik het gebruikte.
Groet, Paul
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ene ^Rook van ons forum, altijd eerst een oud dieseltje op zijn baan liet rond racen, dit noemde hij schoonrijden van zijn baan, en pas daarna met het "echte" rijden begon! :D

Natuurlijk is het schoonmaken (en houden! O:-D) van de baan en wielen van belang maar ook het rijden zorgt voor beter contact.

Veel succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Er zijn 3 zaken belangrijk voor een baan zonder contactproblemen:

1. Schoonmaken
2. Schoonmaken
3. Schoonmaken

Dit betreft de spoorstaven en de wielen.
Uiteraard helpt het regelmatig rijden ook enorm, uiteindelijk hebben stof en corrosie hun weerslag.
Oud-Hollandse wijsheid: ,rust roest?.

Het gebruik van een schoonmaakwagon en schoonmaakviltjes aan de wielstellen kan ik ook aanbevelen.

Ondanks alles: als ik een tijdje niet gelden hebt, dan is er altijd wel ergens iets aan de hand.

Vandaar deze reactie : gedeelde smart is halve smart!

Groeten
Robert
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Hartelijk bedankt voor de bijdragen :) De rails goed poetsen met wasbenzine en veel rijden lijkt vooralsnog inderdaad resultaat gehad te hebben. Inmiddels kruipen de drie treinen 99% bedrijfszeker over de gehele baan. Inclusief standaard wissels en kruiswissel. Erg mee in mijn nopjes!

Voor wat betreft het schoonmaken van de wielen van locs. Bij spoor N had ik daarvoor een speciaal geleidend borsteltje. Bestaat er ook zoiets voor 3rail H0?

Re: Wat is het geheim van kruipen?
Citaat van: Functions1973 op maandag 09 juli 2018, 18:33:55
Voor wat betreft het schoonmaken van de wielen van locs. Bij spoor N had ik daarvoor een speciaal geleidend borsteltje. Bestaat er ook zoiets voor 3rail H0?

Ja dus :P

klikkerdeklik

Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Om nog even terug te komen op de uitnodiging om de stamtafel avond eens te bezoeken.
De eerstvolgende is op vrijdag 3 augustus.
Neem je kruiswissel en evt gewone wissels mee, en een of meerdere locs. De rest hebben wij op deze avond bij ons.
Dan kunnen we het gezamenlijk bekijken.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Eventueel kun je carpoolen, er zijn meerdere leden van de groep die in Utrecht wonen.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Over kruipen gesproken: Lok vorige week overgenomen, nieuw en ongebruikt in doos, railsjes zaterdag gekocht, sleper en decoder ook.


Ik heb ook nog even het verschil tussen een ongeschuurde rail (links) en een geschuurde rail (rechts), of in dit geval, 2x DKW Engelsman, op de foto gezet:

Zonder flitser is al duidelijk dat de linker een stuk beter glimt dan de rechter, de rechter is viezig, ondanks dat ik ze zoeven allebei met een droge doek gepoetst heb. In natuurlijk licht heeft de rechter ook een duidelijke zwartige gloed over zich/door de sporen heen.

Met flitser is het verschil tussen beide ook duidelijk. In de rechter zijn duidelijk de krassen waar te nemen, terwijl de linker eigenlijk alleen spoortje heeft waarover de wielen rijden.

Laurent
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Citaat van: ceess op maandag 09 juli 2018, 21:19:56
Neem je kruiswissel en evt gewone wissels mee, en een of meerdere locs.
Dan kunnen we het gezamenlijk bekijken.

Op dit moment zijn er geen problemen meer met kruipen. Schoonmaken van de rails en puco's met wasbenzine, flink veel laten rijden en nauwkeurig afstellen slepers lijken de trick te hebben gedaan :)

@Laurent: Dat is met recht kruipen te noemen! Nu nog over een wissel ;)
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Prima, je bent evengoed welkom om bij ons eens de sfeer te proeven. ;)
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Kost ca 6 minuten, maar dan is ie over de 2 Engelsmannen die ik hierboven toon heen. :P
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Citaat van: Laurent op maandag 09 juli 2018, 22:29:25
Kost ca 6 minuten

Kijk...daar heb je wat aan! Dan kun je een piepklein baantje neerleggen en er toch uren over doen om een rondje te maken >:-D
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Misschien dat ik er overheen las, maar ik mis nog de opmerking dat voor de grootste kruipzekerheid alle rails afzonderlijk zouden moeten zijn aangesloten op de voeding. Nu doet volgens mij geen mens dat maar in mijn station heb ik zeker 4 of 5 rails per spoor (lengte 2 mtr) aangesloten op de ringleiding en alles kruipt zelfs na een jaar niet rijden en stoffen.

Anders is dat elders op de baan maar dan gaat er een roco tee op volle snelheid rond een uurtje, dat ding ragt zonder stoppen nog door prut denk ik zomaar. Als een stoomlokje daarna nog hapert ergens, gum ik dat stukje spoor lichtjes incl puko's en probleem opgelost 👍
Gr michel
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Bedankt voor de input :) De baan op meerdere punten voeden komt vaker naar voren. Of het echt nodig is bij een kleine vloerbaan weet ik niet. Vooralsnog lijkt het nu goed te gaan met slechts één aansluitpunt. Maar in een vaste opstelling kan het in ieder geval geen kwaad om zo veel mogelijk aansluitpunten te maken.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Het baantje wat jij gebruikt zou naar mijn idee voldoende moeten zijn met 1 voedingspunt. Ik heb flink grotere banen gedraait met 1 voedingspunt. Tot het moment dat de wissels niet meer om wilden omdat de afstand te groot was te worden (en de weerstand door de rails dus te hoog). Op onze Tisch en teppichbahnen hebben wij voedingspunten om de 8 tot 16 meter op de vrije baan, in stations wat vaker, maar dat is ook weer vooral vanwege de wissels die voeding nodig hebben.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Citaat van: Laurent op woensdag 11 juli 2018, 00:00:25
maar dat is ook weer vooral vanwege de wissels die voeding nodig hebben.

Dat is voor als je de wissels schakelt met baanspanning, neem ik aan. Vooralsnog vind ik de decoders voor onder de bedding echt te duur dus nu schakel ik ze met Rosoft WDD decoders aangesloten op een Marklin 32VA trafo. Dat spul had ik nog liggen van de spoor N baan.

De huidige baan is iets gegroeid inmiddels maar nog steeds lijkt één aansluitpunt genoeg.

Re: Wat is het geheim van kruipen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Ik schakel inderdaad vanuit de baanspanning. Ik vond en vind de Märklin decoders ook te duur, dus heb ik er zelfgebouwde Weichei decoders onder gebouwd. Gebouwd kosten die dingen 11-12 euro, als je ze zelf bouwt 5 en 2,5uur soldeer werk voor 10 stuks. Moet je wel SMD kunnen en willen solderen en ze kunnen programmeren. Die programmeer rotzooi had ik nog van mijn studie, dus dat was een redelijke no brainer.

Voor de modulaire ringleiding heb ik een aantal kabels 72042 d doorgeknipt en per 2 of per 4 uiteinden op een stuk kabel met stekker gesoldeerd. Ik heb twee verloopjes naar de Märklin (en ESU) aansluiting, de stekkerverbinding is hetzelfde zoals de andere tischbahner die gebruiken.
Re: Wat is het geheim van kruipen?
Ik heb een vele malen grotere baan ook op een aansluitpunt(ben er nog niet aan toe gekomen om de rest aan te sluiten)kruipen is daar ook geen probleem alleen aanmelden van een mfx decoder gaat wel een fout omdat de afstand naar de CS te lang is ;)