Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"

Gestart door Functions1973 vrijdag 29 juni 2018, 14:58:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Vandaag binnengekomen; de 26603 van Marklin. Op papier heeft 'ie vrijwel alles dat ik wil in een modeltrein. Kijken hoe dat in de praktijk uitpakt ;)

Wat meteen opvalt is dat je wel echt perse een rookgarnituurtje in moet bouwen. De schoorsteen is anders een schijnwerper. Heb de 72270 liggen. Hopelijk past dat mooi strak en heb je daarna geen lichtlekkage meer.

De trein is schitterend mooi gedetailleerd en de loc loopt super netjes, ook kruipend nog geen haperingen (afkloppen).

Model is voorzien van uitgebreide geluidsfuncties. Het rijgeluid klinkt helaas nogal kil. Geen ruimte in het model voor een goeie klankkast? Bijgeluiden en fluiten zijn prima. Rijgeluid minder.

De sluitwagon is voorzien van sluitverlichting en interieurverlichting achterin. Sleper wordt meegeleverd en moet je zelf monteren. Piepklein veertje en een schroefje. Sleper maakt veel herrie weer helaas. Maar het werkt :) Alleen het achterste stuk van de wagon is verlicht. Weet niet hoe dat in het echt was maar ze hebben in model het interieur van compartimenten voorzien. Lampje is te fel dus dat wordt aanpassen, denk ik. Eerdaags wagonnetje eens proberen open te maken.

Eerste indruk: Prachtig om te zien :thumbup: Rijdt erg fraai :thumbup: Geluiden en verlichting vallen tegen :thumbdown:




Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Shoorsteenschijnwerper ;)
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
 :) Mooie loc met een mooie sleep. B) :thumbup:
En de schoorsteen kan je toch dichtstoppen met iets zodat er geen licht meer uit komt als je geen rokende loc wilt?

Dirk-Jan
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Mooi is 'ie zeker. Daar valt helemaal niets op aan te merken. Kwijlen.

Het was even stoeien met de ketting van het kraantje. Was enigszins in de knoop aangekomen. De rongen van de twee wagens met lading werden los bijgeleverd en moesten er even in geprikt worden. Voor de loc ook een los zakje met piepkleine onderdeeltjes en de koppeling voor de voorzijde. Die zat er standaard niet in geprikt.

Schoorsteen dicht maken kan natuurlijk. Maar ik snap niet dat er niet met lichtmaskertjes gewerkt wordt om lekkage tegen te gaan. Of rokertje er standaard in. Voor mij blijft het mysterieus welke keuzes er gemaakt worden. Maar nogmaals: hij is mooooooi...8o
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Citaat:  "Voor mij blijft het mysterieus welke keuzes er gemaakt worden".
Voor mij niet: de centjes en dan met name de loonkosten voor medewerkers om al de prullaria te monteren voor levering "af fabriek" .

Cees
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Mooi compleet verslag  :thumbup: :thumbup:van een hele mooie set. Tsja van die kleine minpuntjes heb ik ook wel eens last. Soms los je ze op en een andere keer laat je het voor wat het is.
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 29 juni 2018, 16:22:54
Voor mij niet: de centjes en dan met name de loonkosten voor medewerkers om al de prullaria te monteren voor levering "af fabriek"
kosten besparing gaat meestal om onderdelen of juist het weglaten van onderdelen of die roken er nu wel of niet in zit dat zal in productie aantallen per dag niet terug te zien zijn wil je loonkasten besparen moet je iets automatiseren zodat die persoon  niet meer noodzakelijk is.
Maar volgens mij is het verstandiger om gewoon een goed en degelijk product te leveren dan zijn mensen vaak wel bereid wat meer te betalen.
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Dank voor de bijdragen. Much appreciated :)

Heb het rokertje er in gekregen. Maar allemachtig wat een gepiel was dat :-( Dat kun je een gewone consument toch niet aan doen joh! Kostte me 10 jaar van mijn leven met al die fijne details die je niet aan mag raken maar je moet wel kracht zetten om de roker in de schoorsteen te krijgen. Mijn persoonlijke wens als consument die het prachtig spul vindt maar niet over de meest vaste vingers meer beschikt; dat rokertje had er gewoon al in mogen zitten. Bij sommige andere locs doen ze dat gelukkig wel, zag ik in de folder van de 39650 die ik in Utrecht kreeg: "Rookset standaard ingebouwd". Nice!

Citaat van: Bas op vrijdag 29 juni 2018, 20:35:40
Tsja van die kleine minpuntjes heb ik ook wel eens last. Soms los je ze op en een andere keer laat je het voor wat het is.

Dat vind ik fijn om te lezen. Helpt om ietsje minder kritisch te kijken. Thank you!
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
De trein heeft er inmiddels flink wat rondjes op zitten. Loc rijdt werkelijk bijzonder fraai en het rokertje doet het ook goed :)

Het wagonnetje met de verlichting heeft wel aandachtspuntje. De sleper is dusdanig strak afgeveerd dat deze het wagonnetje een piepklein beetje optilt. Idealiter zou ik de wagon willen verzwaren. Maar krijg 'em niet open. Iemand enig idee of de wagon uberhaupt open kan en hoe?

Dan nog een vraag over één van de functies op de loc; de zogenoemde "tegentreinverlichting". Eén van de mogelijkheden van de loc is het apart schakelen van het bovenste lampje voor- en achterop de loc. Je kunt dus kiezen of je twee of drie frontseinen hebt. Wat is hier het doel van, weet iemand dat?
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
 @citaat Deze stomer is Tijdperk II loc en toen voerde men nog geen driepunt frontsein.
De bovenste lantaarn was in die tijd een signaallicht met speciale fuctie, zie voor meer info ==> Klik.

De bovenbouw van het wagentje zit waarschijnlijk met twee haakjes vast aan de voor en achterkant.
Deze steken door de wagenboden en zitten, van de onderkant af gezien, boven de koppeling.
Wees voorzichtig, want ze breken heel snel.
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Hartelijk bedankt voor het meedenken :)

Uit het verhaal maak ik op dat er standaard met 2 lampen gereden werd en dat het derde licht slechts in bepaalde gevallen werd ingeschakeld. Mijn Duits is niet goed genoeg om te begrijpen wanneer het derde licht dan aan werd gezet. Google Translate maakt er ook niet veel soeps van. Is er iemand die kan verhelderen wanneer dat derde licht nou aan ging?

Denk dat ik de haakjes onder het wagonnetje gevonden heb. Zie foto. Denk niet dat ik daar mee durf te pielen. Ziet er fragiel uit.

Het is overigens oppassen geblazen met de sluitlantaarns. Eén van de piepkleine rode 'glaasjes' valt er steeds uit.
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Openmaken van het wagonnetje bleek een stuk gemakkelijker dan het leek. Verstopt onder de sleper zit gewoon een schroefje :idea:

Er blijkt een gloeilampje in het wagonnetje te zitten, geen LED. Ook de verlichting is tijdperk II dus ;) Wel heeft dit wagonnetje stroomvoerende koppelingsschachten. Hahaha... Kun je met deze trein niks mee want loc heeft dat niet en de wagons van het kraantje hebben ook gewoon plastic koppelingsschachten. Maar wel geinig dat het er op zit.

Kan 'em nu in ieder geval verzwaren. Nog even nadenken over of ik het gloeilampje wil vervangen door LED(s)...
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Lichtgeleiders in het wagonnetje:
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Erg mooie set! Mooie foto's ook  :thumbup:

Mss dat ik hem ook ga aanschaffen :D
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Mooie set hoor.
Gr. Dennis
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Wat ik jammer vind, is dat er zo?n lompe sleper onder zo?n fijn wagonnetje zit. Zou dat niet anders kunnen?
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Je kunt natuurlijk een kortere sleper knutselen en LED verlichting inbouwen.
Vrijwel zeker zal de verlichting dan knipperen wegens korte onderbrekingen in de energietoevoer.
Dit kun zo ondervangen ===> klik

Van onderstaande sleper kun wel iets fabrieken...
Bron afbeelding ===> klak
Re: Marklin 26603 Treinset "Beierse goederentrein"
Beste allen,

Een tijd geleden kocht ik (impulsaankoop) de M* 43989 'Gepäckwagen'. Ik vond het een leuk karretje en bedacht dat het van pas kon komen bij het inbouwen van verlichting van een sleep personenrijtuigen. Nu staat het op de baan geparkeerd. (Als het licht brandt denkt mijn kleindochter van drie dat er een kaboutertje woont. Ze heeft hem zelfs zien lopen...)

De sleper is een onhandig ding en drukt het karretje van de rails. Verzwaren dus! Ik zocht op internet naar een manier om het open te krijgen en vond onderstaande foto van een Trix-wagon. Ik heb nog even gezocht maar ik kan de bron niet meer achterhalen.

Petrus