Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?

Gestart door Functions1973 donderdag 28 juni 2018, 19:36:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Goedenavond,

Zat/zit er een logische volgorde in 1e en 2e klasse rijtuigen in passagierstreinen? Heb een trein uit tijdperk IV (DB) met 4 rijtuigen. 2 stuks 2e klasse, 1x 1e klasse en 1x gedeeld 1e en 2e klasse. Werden die rijtuigen random aan elkaar gekoppeld of zat er een denkwijze achter de volgorde? Bijvoorbeeld 1e klasse dichtbij de lok en 2e klasse achteraan...?

Alle info wordt op prijs gesteld :)
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Zover ik me kan herinneren:
Alle 1e klasse rijtuigen aan elkaar, dan optioneel restauratiewagen, dan alle 2e klasse rijtuigen aan elkaar, dan optioneel bagagewagen.

De locomotief zat aan de trein afhankelijk van de rijrichting. Het was wel zo dat van een treinserie de orientatie van de trein zoveel mogelijk gelijk was, dus van treinserie X zat de 1e klasse altijd voor (of achter) in de trein, gezien vanaf het perron in de rijrichting.

Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Bedankt voor het meedenken! Locomotief - rijtuig 1e klasse - rijtuig 1e en 2e klasse - rijtuig 2e klasse - rijtuig 2e klasse. Zo heb ik 'em rijden nu. En dat is dus een volgorde die wel klopt :)
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Bij s-bahn zit de 1e klasse vaak ergens in het midden.
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
In het kader van de schaamteloze ignorance: Wat is S-Bahn?
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
https://nl.wikipedia.org/wiki/S-Bahn

De vaste volgorde 1e klas - restauratie - 2e klas (of omgekeerd, afhankelijk van de rijrichting en kopmaken) had je in tijdperk IV alleen bij de IC's.
De "gewone" D-, E- en N-treinen hadden geen vaste volgorde.
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Hartelijk dank voor die aanvulling :) Kan dus eigenlijk gewoon doen wat ik het leukste vind staan. Anything goes...
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Een leuke is ook treinen met koerswagens... Dan kan je opeens toch je eerste klasse in het midden hebben, omdat bijvoorbeeld de voorste 3 rijtuigen, waarvan 2x 2e klasse en 1x 1e klasse, door gaan naar een andere bestemming.
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Ok :) That makes sense. Bedankt voor de aanvulling!
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Eerste klasse rijtuig, direct achter de locomotief, fungeert als kreukelzone. :D
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
 @citaat

Hahahahahahahahaha :D


Edit Frenkievee: citaat gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: Volgorde rijtuigen 1e en 2e klasse (tijdperk IV DB)?
Zou het ook iets maken kunnen hebben met de rook van de stoomtreinen ? Wanneer ik de rookpluimen volg dan waaieren zij behoorlijk richting en over en langs  de rijtuigen de 1e blijft vaak gevrijwaard van rook.