Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuw of 2de hands C-rails

Gestart door Arnold zondag 24 juni 2018, 21:06:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2015

offline
Nieuw of 2de hands C-rails
Geachte 3rail vrienden,

Ik weet niet of dit al een keer in een topic is gervraagd.

Wat doen de meeste: kopen nieuw, of ook veel 2de hands C-rail.
Ik kijk altijd naar de datum onder op de rails.
Nieuw weet je wat je koopt, maar volle mep, 2de hands is en blijft een gok, maar is soms voordeliger.

Ik hoor van jullie :D
Mvg,
Arnold
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Ik heb enige maanden terug wat 2e hands railstukken gekocht. Deels succesvol. Bij de 188 railstukken breken srukjes af. Bij aankoop even testen: een paar keer in en uit elkaar halen van de railstukken is toereikend.

Groeten
Robert
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Ik kan 80x 24188 met doos van iemand overnemen voor E125,-, en 42 marklin bochten 24230, 6x 24330, 6x 24430, 6x 24530 ook met doos voor E90,-, Samen voor E215,-
Maar kan het niet halen, en de datum is goed, maar blijft een gok.
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Dit zit niet eens zo heel erg ver van de nieuwprijs af.
Zie: (https://www.smdv.de/products/2588/Maerklin-H0-C-Gleis-mit-Bettung-24188-Gerades-Gleis-188.3mm.html?ref=43&gclid=EAIaIQobChMI8tbew6Dt2wIVHF8ZCh1IdQYVEAQYASABEgLdY_D_BwE)

Gegeven het risico, zou ik proberen nog iets in prijs te zakken. Euro 200 lijkt mij een mooi rond bedrag.

Succes
Robert
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Wat duidelijkheid over de C-rail:

Er zijn in het verleden rails gemaakt waarbij na verloop van tijd de weekmaker in het kunststof is "verdampt", ofwel niet in de kunststof kon worden vastgehouden, met als gevolg dat deze op termijn (na een jaar of 10) bros werd, zodat bij grotere materiaalspanningen stukken afbraken of uitbraken.
Het eerste merk je dat bij het wegspringen van de borglipjes onder de rail.
De rails zijn zeer kwetsbaar en alleen nog geschikt voor een vaste baan waarbij de rails voorzichtig na voorboren, wordt vastgeschroefd.



Ik heb een redelijk (nog niet compleet) overzicht van de betreffende productie-jaren en maanden van de slechte rails.
Het betreft de normale wissels, stootblokken, diverse rechte en gebogen rails in verschillende lengtematen en radiussen. (dus echt niet alleen 24188)

Slechte batches zijn oa:

Cat.nr  artikel             => productie jaar/maand
24172  Rechte C-rail 172mm => 1 productie datum
98-7
01-11
24188  Rechte C-rail 188mm => 5 productie datum
98-4
98-7
99-6
99-7
01-4
01-10

24206  Gebogen C-rail R2, 5,7 => 1 productie datum
"geen productiedatum meegegoten"
24215  Gebogen C-rail R2, 15 => 1 productie datum
"geen productiedatum meegegoten"
24224  Gebogen C-rail R2, 15 => 1 productie datum
"98-2"
24236  Rechte C-rail 236mm => 1 productie datum
"geen productiedatum meegegoten"
24977  Stootblok zonder verlichting => 1 productie datum
"geen productiedatum meegegoten"

Wat mij betreft, kan dit ook worden geplaatst in de Wiki.

Mvg,
Marcel



Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Robert
Ik heb gevraagd welke datum er opstaat, en zijn antwoord was "Pijl staat tussen een 1 en 7", dat moet dan 2017 zijn.


Marcel
Super bedankt voor deze geweldige informatie :thumbup: :thumbup:, dat is een mooie voor wiki inderdaad.
Ik schrijf het ook gelijk op voor als ik rails ga kopen op beurzen of zo.
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails

   @citaat  Superduidelijke foto met uitleg, Marcel ! Thnx  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Citaat van: Arnold op zondag 24 juni 2018, 21:21:45
Ik kan 80x 24188 met doos van iemand overnemen voor E125,-, en 42 marklin bochten 24230, 6x 24330, 6x 24430, 6x 24530 ook met doos voor E90,-, Samen voor E215,-
Maar kan het niet halen, en de datum is goed, maar blijft een gok.
Op een enkele uitzondering na heb ik m'n rails nieuw gekocht want ik hou niet zo van het risico op een slechte partij. Dat gezegd hebbende, als deze uit 2017 is en de toestand is (zo goed als) nieuw, vind ik dit een mooie prijs. Jammer dat je het niet kunt halen, als je het kunt bekijken loop je immers minder risico.
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Mijn leidraad:

- < 2002: no-go.
- > 2002: geen probleem.

Eens je rails hebt gehad waar vanalles en nog wat vanaf breekt, ben je daar wel klaar mee... Tweedehands kan, maar ik zou wel altijd vragen of de rails "geknipt" zijn (beide staven van elkaar gescheiden) of niet.
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Ik heb denk ik 85% van mijn rails tweedehands. Er zit van alles tussen; oud, nieuw, met ovp en zonder. Ik controleer er ook niet op. Qua storingen heb ik eigenlijk nergens last van. Hooguit dat ik bij aanschaf de rails een keer moet schoonmaken. Tot nu toe zijn er van 1 wissel, 1 bocht en 2 rechte stukken de verbindingen afgebroken. Die gebruik ik nu voor reserve onderdelen. Verder van een enkele nog een klein stukje van de bedding. Voor het verschil in prijs vind ik dat prima.
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Hallo Steven.
Bij een paar railsen maakt het niet zoveel uit maar als je dure Engelse wissel of ruim 100 rails stuk gaan, dan is het minder leuk. Vooral de mensen die met C-rails begonnen toen dit net op de markt kwam is hier slachtoffer van.
Marklin bood vroeger nog de service om dit om te ruilen, maar sinds ze zelf in financiële moeilijkheden zijn gekomen, doen ze dit niet meer.

Mvg. Marcel
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Hallo,

Poosje terug had ik er ook al een een tijdje naar gezocht hoe het in elkaar zat.
Ze zijn namelijk in 2006 pas overgestapt naar een ander soort kunststof.
De datums net voor 2006 vermoed dat deze ook slecht gaan worden.

Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70712.msg1231692#new

M.vr.gr. Erwin
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Zou best kunnen.
Ook oude startsetjes lopen deze problemen op.
En soms komen de problemen pas na ruim 10 jaar naar voren.
Doch dit geldt ook voor sommige goederenwagens en rijtuigen.
Bv de hekwerken van de Laaks autotransporters; rongen van de Snps rongenwagens.

Mvg. Marcel
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
@Marcel - Ik heb inmiddels zo'n 600 stukken rails waarvan 50 wissels. Dat heb ik grotendeels tweedehands en koop ik vaak met 40 of meer stuks tegelijkertijd. Slechts een paar daarvan zijn dus kapot gegaan tijdens het afbreken of aanpassen van de baan. Of ik daarmee geluk heb weet ik niet, ik deel alleen mijn (positieve) ervaring met tweedehands rails. Als 1% van de rails die ik koop voor 50% van de nieuwprijs stuk gaat vind ik het alsnog een koopje.
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Dat is erg prettig.
Het meeste is gemaakt na 2002. Dus de kans op slechte rails wordt steeds kleiner. Maar vaste banen die nu na 15 jaar worden afgebroken, bv bij nalatenschappen, zullen er best last van kunnen hebben.
Maar het is niet uit te sluiten, en een deel wordt ook gewoon weggegooid.

Mvg. Marcel
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Ik heb er zo'n 20 gehad in de collectie. Als ik veel rails moet hebben haal ik dat bij een eBay winkel, dan haal je bijna de Nederlandse gebruikt prijzen. Bijvoorbeeld 2,059 per 24188 bij afname van 50, in Nederland betaal ik 1,95. Voor dat duppie nieuw spul vind ik de moeite.
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
 @citaat Welk ebay shop is dat?
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Kijk anders ook eens bij deze leverancier is gewoon een Duitse treinenwinkel met een web winkel is ook een van de goedkopere,ik koop al jaren daar en het is nieuw niet uit startsets.
Ongeveer de helft van rails bestaat uit 2de hands met name bochten meeste rechte stukken en wissels zijn nieuw.
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Mijn baan is op gebouwd uit 3/4 2e hands rails,  ff bij aan koop heel goed controleren of de railstaven niet zijn beschadigd en kijken of er geen contact rails van zijn gemaakt. In het schaduw station heb ik 2e hands rails waarvan de bedding is beschadigd of verf resten opzitten, ziet niemand. Kijk maar wat je kan besparen tov nieuwe rails . Dit is een dure hobbel en je kan je geld maar een keer uitgeven . Goed cheken van de 2e hands rail blijft erg belangrijk. En heel veel proefrijden ook langzaam.

Grtz 
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Persoonlijk vind ik besparen op rails door gebruikt aan te schaffen niet zo handig. Bij een gebruikt locje kan je ook pech hebben, maar de pech beperkt zich dan tot dat locje. De rails is letterlijk de basis van je hobby. Problemen veroorzaken een hoop ergernis en na installeren zijn de problemen maar moeizaam op te lossen. Dan schaf ik dat locje en ander materieel maar wat later aan.
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nieuw of 2de hands C-rails
Citaat van: loc1200 op zondag 24 juni 2018, 23:44:22
Wat duidelijkheid over de C-rail:

Er zijn in het verleden rails gemaakt waarbij na verloop van tijd de weekmaker in het kunststof is "verdampt", ofwel niet in de kunststof kon worden vastgehouden, met als gevolg dat deze op termijn (na een jaar of 10) bros werd, zodat bij grotere materiaalspanningen stukken afbraken of uitbraken.
Het eerste merk je dat bij het wegspringen van de borglipjes onder de rail.
De rails zijn zeer kwetsbaar en alleen nog geschikt voor een vaste baan waarbij de rails voorzichtig na voorboren, wordt vastgeschroefd.

Ik heb een redelijk (nog niet compleet) overzicht van de betreffende productie-jaren en maanden van de slechte rails.
Het betreft de normale wissels, stootblokken, diverse rechte en gebogen rails in verschillende lengtematen en radiussen. (dus echt niet alleen 24188)

Slechte batches zijn oa:

Cat.nr  artikel             => productie jaar/maand
24172  Rechte C-rail 172mm => 1 productie datum
98-7
01-11
24188  Rechte C-rail 188mm => 5 productie datum
98-4
98-7
99-6
99-7
01-4
01-10

24206  Gebogen C-rail R2, 5,7 => 1 productie datum
"geen productiedatum meegegoten"
24215  Gebogen C-rail R2, 15 => 1 productie datum
"geen productiedatum meegegoten"
24224  Gebogen C-rail R2, 15 => 1 productie datum
"98-2"
24236  Rechte C-rail 236mm => 1 productie datum
"geen productiedatum meegegoten"
24977  Stootblok zonder verlichting => 1 productie datum
"geen productiedatum meegegoten"

Wat mij betreft, kan dit ook worden geplaatst in de Wiki.

Mvg,
Marcel





Die is inderdaad bij lange niet compleet. Het hele c-rail programma van het begin tot +/- 2001 is ruk, daarna is gelukkig de specificatie van het plastic aangepast.