Sommige forum-users zijn al heel lang actief, en kennen daardoor
het bestaan van talloze draadjes over de 2275. Anderen zoeken zich wezenloos, en vinden niets omdat je net het goede trefwoord moet weten.
Ik geef deze toevoegingen omdat die laten zien waarom je
2 bistabiele relais moet nemen van elk 2xom,
in plaats van 1 bistabiel relais van 4x om
voor de polarisatie van een k-rail slank engels wissel (2275).
Het draadje van Harry Sipkes is erg zinvol als je slanke engelsmannen in k-rails gaat gebruiken:
Kroko14253 (Harry Sipkes), 2275, wisseltongen gedemonteerdfoto Harry:
Aan die foto kun je zien dat er per 2275-zijde 1 lange stelbiels zit
die beide wisseltongen verzet (als ene recht, dan andere afbuigend).
Er zitten 2 stelbielsen in 1x2275, dus je zet 2 bistabiele relais (2x om) in
voor de polarisatie (logisch bezien makkelijker te bedraden).
En daarom voldoet 1 bistabiel relais van 4x om niet voor de polarisatie van een 2275 !
Dat is alleen zinvol als je, zoals ArjanM destijds deed, 1 servo gebruikt voor beide stelbielsen tegelijk.
En daarvoor had Arjan een speciale scharende constructie verzonnen.
Bij de standaard (niet-slanke) engelsman kun je dus wel 1 relais van 4x om nemen,
maar bij de slanke 2275 niet !!!
Harry gebruikte servo's voor de 2275, en dus 1 per stelbiels, bron 2009foto Harry:
De aanpak van het gaatje:
(...) om de gaten voor het steldraad te boren heb ik het zò gedaan:
Aan weerszijden van de stelbalk zet je rode (of andere opvallende kleur) streepjes.
Tevens zet je een rode streep in het middelste gat, tussen de binnenste tongen.
Vervolgens haal het wissels weg, je verbindt de korte streepjes met elkaar en trekt het middelste rode lijntje door, over de eerder getekende rode lijn heen. Bij het kruis moet je dus boren.
foto Harry:
*** edited:
crosslink toegevoegd