Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om

Gestart door finne zondag 24 juni 2018, 20:56:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Ik heb een (tijdelijke/tapijt) baan met M-wissels die elk hun eigen decoder hebben en van de rails hun voeding pakken. De wissels schakel ik via een 6040 keyboard. Dit werkt prima, als je maar genoeg stroom toevoer punten maakt met een ringleiding. De centrale was oorspronkelijk een 6020 Central Unit + Control 80, en vervolgens een upgrade naar een 6021 Control Unit. Er is ook nog een tweede stroomsegment mogelijk met een aparte 6015 booster. Dit werkte allemaal prima.
Nu heb ik recent de 6021 vervangen door een Uhlenbrock Intellibox IR. Sinds dien schakelen de wissels minder goed om. Vooral bij kruiswissels is het te merken: die kosten meer moeie/daar luisterd het nauwer denk ik. Jammer, want de IB is qua besturing wel een leuke stap vooruit. Ik heb de multimeter er eens bij gepakt en de volgende metingen van de baanspanning gedaan:


Railvoeding viaV bij insschakelenV bij lok addresserenV bij 100% snelheid
6020
-21.8=
12.2
21.6
6015 i.c.m. 6020
-21.8=
13.6
24.0
6021
11.9
15.2
20.3
6015 i.c.m. 6021
12.8
16.2
21.6
IB IR
18.6
17.8
17.8
6015 i.c.m. IB IR
22.4
21.1
21.1
Opmerkingen:

  • Alle getallen zijn Volt wisselstroom. (tenzij er '=' bij staat)
  • Het maakt niet uit of de lok die je addresseerd werkelijk op de baan staat of dat je alleen maar het signaal stuurt.
  • Alle centrales en boosters zijn gevoed met Marklin 6002 trafo (52VA) of Uhlenbrock 20070 trafo (70VA), maar dat omwisselen maakt niets uit.
Observaties:

  • De 6020 zet gelijkstroom op de baan tot je een lok addresseerd!
  • De 6020 en 6021 verhogen de spanning als je lok commando tot rijden geeft, en verlaagd deze weer als je de lok stopt.
  • De IB IR houdt netjes een redelijk constante spanning aan, en de 6015 booster doet dat via de IB ook, maar wel een hogere spanning.
  • De wissels schakelen beter met de 6020 of 6021 of 6015, ook als de baanspanning laag is omdat er nog geen lok geaddresseerd is/niet op 100% snelheid rijd??

Het lijkt dus alsof de baanspanning niet direct verband houdt met hoe goed de wissels omschakelen (ze doen het immers ook goed op de 6020 en 6021 op 12-15V). Maar als de IB zelf de signalen verstuurd, werkt het slechter (minder krachtig? minder lang?). De IB signalen via de 6015 booster sturen werkt wel goed.

Wat zou het verschil zijn, en zou de IB zo ingesteld kunnen worden dat ie de wisselsignalen net zo stuurt als de 6015/6020/6021? Ik kan de IB wel via een 6015 booster doen, maar toch een beetje zonde als de IB zelf niets voed (zolang ik tapijt rij).
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Aanvulling: ik heb ook de stroom door de kruiswisselspoel gemeten: die is bij de IB zo'n 60mA, met een startstroom van ongeveer 90mA. Bij de 6015 is dit 80mA met een startstroom van ongeveer 120mA. Hij lijkt dus meer kracht te zetten.

Misschien is de oorzaak het multiprotocol signaal wat de IB stuurt, ik gebruik DCC en MM door elkaar... Maar dat stuurt de 6015 aangesloten via de IB ook, en die kan het wel...
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Beste

Met een simpele multimeter kan je geen digitale spanning meten.
Uit jouw resultaten kan je derhalve geen conclusies trekken.
Mss dat iemand anders dat kan bevestigen of beter nog opmerkingen of verbeteringen kan toevoegen

Groeten van teunis
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Dat is helemaal waar, Teunis.

Bij digitale besturing is het signaal op de baan blok- c.q. pulsvormig.
De spanning is bijvoorbeeld plus 18 Volt en min 18 Volt.
Dit zijn de enige twee mogelijkheden, waarbij de waarde niet erg belangrijk is en vaak in te stellen tussen b.v. 12 Volt tot 21 Volt.
Omdat het baansignaal schakelt tussen plus en min, heb je dus een wisselspanning.
Maar dat is geen sinusvormige wisselspanning zoals uit een trafo komt, maar zoals in tekening 2 afgebeeld is.
De manier om het signaal te meten is door de multimeter in de stand gelijkspanning meten te zetten EN door een gelijkrichterbrug te meten.
Het verlies van die gelijkrichterbrug moet je dan bij het resultaat op tellen; dat is ca. 1 á 1,2 Volt.
tekening 1: de schakeling om de baanspanning te meten
tekening 2: het MM-signaal zoals het op de baan voor komt

grv Huub
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Citaat van: finne op zondag 24 juni 2018, 20:56:15Sinds dien schakelen de wissels minder goed om. Vooral bij kruiswissels is het te merken: die kosten meer moeie/daar luisterd het nauwer denk ik.

Van de electrische aandrijving van een C-rail kruiswissel (24624) weet ik dat deze meer vermogen nodig heeft dan de aandrijving van andere C-rail wissels. Het is ook een andere aandrijving. M-rail heb ik niet, maar ik vermoed dat het omzetten van de kruiswissel ook daar meer moeite kost dan van een andere wissel. Daarmee is te verklaren dat je het effect vooral bij kruiswissels merkt.

Bij C-rail kruiswissels met inbouwdecoder 74461 kun je het digitale signaal voor het omzetten van de baan gebruiken maar tegelijkertijd de stroom voor de wisselspoelen via een andere voeding leveren. Dan maakt het niet uit wat er op de baan rijdt (of niet), en je kunt die voeding helemaal afstemmen op wat de wissels nodig hebben. Als dat bij jouw combinatie van decoders en M-rail wissels ook mogelijk is, kun je dat eens proberen.
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Je kunt even kijken of je decoders een externe voeding kunnen gebruiken.

De ibx heeft overigens een optie (so) om de duur van de puls in te stellen.  Dat zou je ook nog kunnen proberen.

Ik heb zelf een aparte booster voor de wissels, zodat ik geen last heb van de belasting op de rails. 
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Dank voor de info iedereen. Aparte voeding is zeker mogelijk, en lost het probleem ook op - maar niet praktisch voor een tijdelijke baan die binnen een week weer afgebroken wordt, dan is juist de voeding van de rails pakken handig.
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
CiteerHet lijkt dus alsof de baanspanning niet direct verband houdt met hoe goed de wissels omschakelen (ze doen het immers ook goed op de 6020 en 6021 op 12-15V). Maar als de IB zelf de signalen verstuurd, werkt het slechter (minder krachtig? minder lang?).

Wat is de trafo spanning voor de IB-IR.
Staat de IB-IR ingesteld op H0-spanning, of op N-spanning?
Op hoe lang staat de minimale schakeltijd voor wissels en op hoe lang staat de maximale schakeltijd?
Met welke decoder bedien je de wissels?

Je stroomverbruik wat jij meet is de stroom die door het spoeltje gaat, niet de stroom die de IB-IR maximaal levert, want dat is 3A. Dus die meting zegt helemaal niets.

Groetjes
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Ik ken dit probleem,  baan op de vloer (C-rail) zonder ringleiding en alle decoders onder de railbedding.
Geen hulpvoedingen, alles vanaf de rails gevoed.
Met een Intellibox alleen gaat dit niet goed, teveel spanningsverlies en stoorspanningen door voorbij rijdende treinen.

Nadat ik er een dikke Edits booster tussen zet, zijn deze problemen meteen verdwenen, alles schakelt en rijdt betrouwbaar.

Cor
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
"Je stroomverbruik wat jij meet is de stroom die door het spoeltje gaat, niet de stroom die de IB-IR maximaal levert, want dat is 3A. Dus die meting zegt helemaal niets." (citaat)

Dit is volledig onjuist! ; het is eigenlijk de enige meting die wel betrouwbaar is! De uitgang van de wisseldecoder geeft nl een gelijkgerichte spanning; de resulterende gelijkstroom is goed te meten - en geeft aan hoe "krachtig" de wisselspoel bediend wordt - de meting zegt wel degelijk iets!
Wel correct opgemerkt: digitale spanning meten met een "gewone" AVO-meter (Ampere, Volt, Ohm) geeft geen betrouwbare resultaten.
Veranderen van de pulsduur van de IB lijkt mij ook niet zinvol : als de wissels via de 6015 booster bediend worden doen ze het immers wel goed. Dat betekent dat de pulsduur (ook in dat geval bepaald door de IB) voldoende is.
Ik heb ook gemerkt dat de uitgangsspanning van diverse -in principe identieke- apparaten nogal kan verschillen. Ik heb vele 6015's; sommige daarvan leveren meer spanning dan mijn IB, sommige minder! Ik gebruik de 6015 die het meeste spanning oplevert voor mijn wissels. Zou je ook kunnen doen.
Een aparte DC-voeding voor de wissels is ook goed te doen; bij gebruik van "echte" (Marklink) 83  moet je
OF de diode die de -20V maakt uit de digitale spanning verwijderen ( en -20V aanbieden aan wissels en k83)
OF de diode laten zitten, maar ervoor zorgen dat de extra, separaat toegevoerde DC spanning op de gele uitgangen  altijd lager is dan -20V ( dus bv -21V)
OF de extra (negatieve) DC spanning via  een extra diode toevoren ( gebeurt met in de handel zijnde varianten van k83 met mogelijkheid voor externe DC)

m.vr.gr.
RoelofS
 
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Baanspanning Intellibox vs Control Unit 6021: wissels niet om
Gewoon een modulair ringleidinkie maken. Paar meter draad met een paar connectoren en een paar Y stukken. Die trek je vanaf je centrale naar de wisselstraten en je bent aardig ingedekt. Ik doe dat ook.