Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw Wurt. K Märklin 34059

Gestart door Pt2/3 dinsdag 16 oktober 2018, 20:11:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Lid sinds: 2017

offline
Ombouw Wurt. K Märklin 34059
De Württemberger K van Märklin ( 34059) is uitgerust met een delta-decoder. Hoewel de rij-eigenschappen zeer acceptabel zijn, heeft deze decoder enkele beperkingen: de verlichting brandt constant en de later ingebouwde rookgenerator kan niet beïnvloed worden (constant ingeschakeld op hetzelfde niveau).
Daarom gekozen om de lok uit te rusten met een LokPilot 4.0 DCC pux 21.
Daarvoor deze platine aangeschaft:  http://www.modellbahn-weixler.de/umbau-platine_w%C3%BCrttemberger_c_k.htm
De bedrading van de delta-decoder stemt overeen met de beschrijving in post 35 van dit topic:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38771.msg705417#msg705417.
De rode draad van de rookgenerator op aux3 van de platine  en de decoder daarvoor met de Ecos II geprogrammeerd  (F6, aux 3, Seuthe rookgenerator).
Echter: de rookgenerator laat zich niet via F6 in- of uitschakelen maar begint onmiddellijk te roken.
Erger nog: de lok is niet meer voor- achteruit te "branden": rijdt dus niet meer. Ook de verlichting doet het niet.
Zodra het rode draadje van de platine los gemaakt wordt dan rijdt de lok wel en ook de verlichting functioneert, (De rookgenerator uiteraard niet).
Iemand enig idee waardoor het probleem wordt veroorzaakt en/of suggesties voor een oplossing ?

Bij voorbaat mijn dank
Cees
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Hoi cees,

Ik heb deze adapterprint ook gebruikt voor de ombouw van een 3511 (Württembergische Klasse C).
Daar zit alleen geen rookgenerator in.
Is AUX3 wel een versterkte uitgang bij de Lopi?
Als dit niet zo is dan dit de oorzaak zijn.
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
 @citaat

Dat is die standaard niet, en zo te zien wordt aux 4 op die print niet versterkt, dus dan is de kans best aanwezig dat aux 3 ook niet versterkt zal zijn.
Als ik de inbouwhandleiding zo zie, dan zit er ook geen tor op de onderkant die daarvoor zorgt, denk dat je dus die rookgenerator maar naar een andere (versterkte) aux moet gaan verplaatsen.
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Alleen de mtc21 M4 MKL heeft versterkte aux 3 en 4.
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Beste Ad, John en Mark,

Dank voor jullie reacties.
Nogmaals de handleiding van de Lokpilot geraadpleegd; paragraaf 6.9.3 en 6.9.4 geraadpleegd
Kan ik dan aux 1 of 2 gebruiken of is de platine 51968 van ESU nodig ?

Groet
Cees
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Hoi Cees,

AUX1 of AUX2 is inderdaad mogelijk.
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Ik heb ooit voor mijn 3311 een printje gemaakt.
Hier op past b.v. een ESU 54614 (MTC21) decoder.
Er zitten serieweerstanden op voor de verlichting, eventueel ook te overbruggen met een nul Ohm weerstand.
Ik heb voorzien in aansluitingen Aux 1 en Aux 2 en verder ook voor versterking van Aux 3 en Aux 4 met IC1.
Geluid heb ik niet aan gebracht; ik word nu al gek van al die geluidslocs die ik heb  :)
Hier nog enkele afbeeldingen.

grv Huub
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Ad,

Rookgenerator op aux2 aangesloten + decoder geprogrammeerd: het functioneert
Mijn dank

Cees
Re: Ombouw Wurt. K Märklin 34059
Bedankt voor dit draadje en de links, Cees. Mijn C en K staan ook nog op de nominatie om omgebouwd te worden.  :thumbup: