Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nullen koppelen.

Gestart door GTIBert zaterdag 23 juni 2018, 10:01:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nullen koppelen.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Nullen koppelen.
Heren.

ff een vraag.
Mag ik van de verschillende voedingen de nullen koppelen?
Of moet ik per voeding ook een aparte Nul leggen.
dus de traf 20V AC met de 16V DC en de baan spanning rood/bruin.

Ik hoor graag van jullie

Alvast bedankt.

Mvg Bert
Re: Nullen koppelen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Nullen koppelen.
de Marklin boosters hebben een gemeenschappelijke ?0?,waarbij opgemerkt dat de oude voedingen hiervoor een aanpassing hebben gekregen. Voor trafo?s (analoog rijden)/ook geen probleem.
NB - S88 bezetmelders gebruiken een massa aansluiting als referentie,

Groeten
Robert
Re: Nullen koppelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nullen koppelen.
Bert,

Op basis van je vraag geen probleem. Dit kan gewoon.

Mocht je ooit iets digitaal koppelen, in principe ook geen probleem behalve bij bepaalde typen boosters. Maar dat geldt alleen voor de h-brug boosters.

Verder, mocht je digitaal gaan gebruiken, hou wel in de gaten dat je diverse apparaten uit eigen trafo?s voedt.
Re: Nullen koppelen.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Nullen koppelen.
Olav/Robert.

Bedankt voor jullie reactie.
Ik wil verschillende spanningen gaan gebruiken.
B.v. 12V voor LED, 16V voor straatverlichting, en nog de Marklin trafo.

Dus we gaan koppelen.

Mvg Bert
Re: Nullen koppelen.
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nullen koppelen.
Misschien heb ik het verkeerd voor, maar moeten de trafo's niet eerst in fase staan voordat de massa's verbonden worden ?
Re: Nullen koppelen.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Nullen koppelen.
Generatoren moeten in fase staan, alvorens ze aan het net te koppelen.
Aangezien een woonhuisaansluiting op een enkel sroomberzorginspunt aangesloten zit, is die fase al gepasseerd.

😀
Re: Nullen koppelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nullen koppelen.
Ik denk dat wat Ludo bedoeld dat de massa aan dezelfde zijde zit aan de fase. Maw dat de trafo?s in ?fase? staan.

Overigens kan er wel fase verschil zijn als je drie fasen in huis verdeeld zijn aangesloten.  :) dat kan namelijk wel. Maar uiteraard staan ze wel op dezelfde generator die drie fasen levert.
Re: Nullen koppelen.
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nullen koppelen.
A OK,
Dacht dat ik ergens een klok hoorde luiden, maar wist niet waar de klepel hing. 8o

Had net een uitgebreid artikel doorgenomen op het stummiforum over bedrading inclusief advies om trafo's in fase te zetten á max. 7 trafo's per verdeelblok
Zie
http://www.der-moba.de/index.php/Fahrstromverdrahtung
Re: Nullen koppelen.
Ben den Hollander
gast

Re: Nullen koppelen.
Citaat van: GTIBert op zaterdag 23 juni 2018, 10:01:38

Mag ik van de verschillende voedingen de nullen koppelen?

dus de traf 20V AC met de 16V DC en de baan spanning rood/bruin.


Koppelen mag. Maar als het niet nodig is zou ik koppelen met de digitale baanspanning achterwege laten. Is er een reden dat te doen?

En voedingen en trafo's in fase zetten is nergens voor nodig, kan trouwens niet....

Gr, Ben.
Re: Nullen koppelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nullen koppelen.
Hoi Ben,

Kijk even wat ik geschreven had. Wat vaak bedoeld wordt is dat dezelfde aansluiting aan de blauwe draad van de 220 zit en de ander aan de bruine. Dan heb je aan de uitgangen van de trafo theoretisch dezelfde spanning qua "sinus". In het analoge verleden kon het voorkomen dat van de ene sectie naar de andere behoorlijk vonken waren, dat kwam door het niet "in fase" staan zoals hier bedoeld.

Overigens koppelen van de massa uitgang van de boosters kan gewoon. De andere zijde koppelen is niet verstandig. Om het eerste ging het (nullen koppelen)
Re: Nullen koppelen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nullen koppelen.
Tjonge, dat is een onderwerp dat echt telkens terug komt. Daarom staat er in de wiki dit.

Sinds ik die discussies een beetje volg, valt me op dat met name bij digitaal gebruik de twijfel ontstaat, meestal niet t.a.v. boosters, overigens. Analoog is de situatie helder.

Dit lijkt me dus voor voor de digitaal rijders, en niet voor mij, om dit voor eens en altijd zo helder uit te leggen dat het aangevuld kan worden op de huidige wiki pagina. Dan volstaat verwijzing in het vervolg.
Re: Nullen koppelen.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Nullen koppelen.
Jan Willem,

Ik heb het over wisselspanning en gelijkspanning en dan de NUL koppelen.
Jij spreekt over twee trafo,s wisselspanning.
Toch ff iets anders.


Mvg Bert
Re: Nullen koppelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nullen koppelen.
In principe kan je alle nullen koppelen  :)

Ik heb zelf digitaal en dc gekoppeld met zowel +dc als -dc