Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?

Gestart door Functions1973 donderdag 21 juni 2018, 23:09:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Het is beknopt, in die stijl heb ik ook al eens antwoord gehad. Het was echter wel precies de informatie die ik nodig had.

Als ik me voorstel dat je graag een duidelijke instructie zou willen hebben hoe je jouw loc zou moeten aanpassen zodat deze de stroom kan leveren voor de rijtuigen erachter, bij voorkeur bestuurbaar via de decoder, kan ik me indenken dat je het te vaag vind. Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik de zin "Then you must make a functionmapping" duidelijker willen hebben. De rest vind ik wel duidelijk. Aangezien ik echter niet weet wat je nu exact hebt gevraagd, kan ik niet beoordelen of dit vage antwoord aan Märklin ligt of komt doordat jouw vraag hier niet op in ging. Anyway, wat het ook is dat je te vaag vind, ik stel voor dat je er gewoon nog een mailtje achteraan stuurt en gewoon vraagt wat je verder nog wilt weten.

Trouwens, ik vind het al een mooie trein geworden. Die rijtuigen staan heel mooi bij die loc.

Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Rob, ik had al gereageerd dat de koppeling vermoedelijk werkend te krijgen is door aux3 te mappen.

Het is echter wachten op de bestelde cs3, voordat de topicstarter kan mappen.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 29 juni 2018, 19:11:39Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik de zin "Then you must make a functionmapping" duidelijker willen hebben.

You read my mind ;) Dat vond ik met name te vaag. Maar kennelijk moet er inderdaad doorgevraagd worden. Hier op het forum komt de juiste info sneller :)

Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 29 juni 2018, 19:59:24
Rob, ik had al gereageerd dat de koppeling vermoedelijk werkend te krijgen is door aux3 te mappen.

Het is echter wachten op de bestelde cs3, voordat de topicstarter kan mappen.

Klopt :) En die is vandaag binnengekomen :P
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Uit bericht 40, quote: Heb voor het achterste rijtuig een setje 73406 (sleper en massa-contact) en 73407 (led sluitverlichting) gekocht...En dat valt wel een beetje tegen. Ten eerste is er licht-lekkage (zie foto). Maar wat vooral enorm stoort is de herrie die de sleper maakt 8o Niet te vergelijken met het geluid van de sleper onder de loc. De sleper onder het rijtuig hoor je echt over de puco's tikken.

Manisch rondjes rijden om je sleper in te slijten gaat echt niet werken om deze stiller te krijgen. Kijk eens of de sleper niet te ver naar beneden uitsteekt. De sleper maximaal 2 mm onder de wielflenzen uitkomen. Als je de sleper te ver uit laat steken komt er meer druk op de puco´s en dat betekent meer geluid.

Vooropgesteld dat ik geen Marklin LED 73407 sluitverlichting bezit en deze tips niet in praktijk heb kunnen testen. Misschien werkt mijn tip in het geheel niet bij deze sluitverlichting :D
Is het mogelijk de leds / lichtgeleiders te schilderen en wel dusdanig dat alleen het stukje sluitlicht dat je van buitenaf wilt zien rood blijft? En anders een stukje donkere tape over het doorschijnend gedeelte plakken. In de loks is een stukje tape of donker papier / plastic ook een probaat middel om lichtdiffusie tegen te gaan. Oudere vooral stoomloks met het lampje gaven zoveel lichtdoorlaat dat de hele spoorbaan naast de lok wordt verlicht.
suc6,
Dirk
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: trein-ice3 op vrijdag 29 juni 2018, 22:48:28
Manisch rondjes rijden om je sleper in te slijten gaat echt niet werken om deze stiller te krijgen. Kijk eens of de sleper niet te ver naar beneden uitsteekt. De sleper maximaal 2 mm onder de wielflenzen uitkomen. Als je de sleper te ver uit laat steken komt er meer druk op de puco´s en dat betekent meer geluid.

Hartelijk dank voor het meedenken :) Nope. De herrie blijft inderdaad. Hoe manisch de loc ook geweest is ;) De sleper is zo uit de verpakking in het wielstel geklikt. Nagemeten net en steekt niet meer dan 2 mm uit. 

CiteerIs het mogelijk de leds / lichtgeleiders te schilderen

Vermoed dat het inderdaad de lichtgeleiders in het rijtuig zijn. De LED-jes van 73407 zitten wel mooi verdiept in plastic huisje. Moet er nog eens iets beter naar kijken. Het is vast en zeker op te lossen.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Een mogelijke oplossing hier ergens op het forum, ik weet zo niet van wie> Als je sleper aan beide uiteinden iets omhoog buigt.
En anders zou ik het ook niet weten. NB niet gaan schuren aan je sleper. Dat helpt niet en je haalt de contactlaag weg.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?

Hoi,

Een stukje (zwarte) tape op de bovenkant van de sleper plakken, dempt het geluid al een stuk  ;)

Grtz Tony
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
U beiden hartelijk bedankt voor de tips! Voor deze trein zal het NIET meer relevant zijn. Want...vreugdedansje...ja ja...:P Met behulp van het CS3+ is het gelukt om AUX 3 te mappen aan F1. En jawel...er staat 18V op de achterste koppelingsschacht!

De tips van het bijbuigen en de tape kan ik mooi uitproberen bij het slepertje van de wagon uit de 26603. Voor de trein in dit draadje ga ik op zoek naar stroomvoerende koppelingen. Eureka :D
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: Functions1973 op zaterdag 30 juni 2018, 01:13:37
Met behulp van het CS3+ is het gelukt om AUX 3 te mappen aan F1. En jawel...er staat 18V op de achterste koppelingsschacht!

Kijk, dass mooi nieuws  B) :thumbup:
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 30 juni 2018, 11:09:38
Kijk, dass mooi nieuws  B) :thumbup:

Minder mooi nieuws is dat de loc er net mee opgehouden is :-( Hij reed vrolijk zijn rondjes en ineens stopte de loc. Pats-boem...alles uit. En met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Reset geprobeerd op CS3+ maar loc meldt zich daarna niet meer aan. Vrees dat het einde oefening is...
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Die sleper die onder jou wagon zit, is dat een sleper met een gaatje? Zo ja, dan kan je de sleper ook vervangen door er een dichte sleper op te monteren. Dit gaat erg eenvoudig. Je koopt een dichte sleper en haalt hem van de houder. Door de metalen stripjes voorzichtig om te buigen die op het houdertje zitten. Bij de sleper van de sluitverlichting doe je dat ook en dan vervang je de beide slepers.

Wat er gebeurd is met jou lok durf ik niet te zeggen. Maar ik hoop echt niet dat je decoder opgeblazen is. Zet er eens een andere decoder in, misschien doet ie het dan wel. Kan je ook de decoder uitlezen op een programmeer unit?

Wat ik al aanhaalde in mijn vorige post was dat de nieuwe lufthansa set ook met een Br 111 is uitgerust met bewegende stroomafnemers en dat er daar ook een spanningvoerende koppeling tussen de lok en het eerste rijtuig zit. Misschien is er iemand hier op het forum die deze lok heeft en kan uitvinden waarop deze spanningsvoerende koppeling gemappt is.

Ok, veel succes met je lok!

Jasper
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: Functions1973 op zaterdag 30 juni 2018, 19:59:49
Minder mooi nieuws is dat de loc er net mee opgehouden is :-( ...  Vrees dat het einde oefening is...
Voordat je conclusies trekt, controleer eerst eens of de sleper nog goed zit en de stroomvoorziening in orde is.
Het kan ook zijn dat de decoder los is geschoten.
Het zou natuurlijk niet mogen gebeuren, maar is nooit 100% uit te sluiten en daar dient dan tenslotte de garantie voor.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Hartelijk bedankt voor het meedenken :)

Citaat van: Jasperkc op zondag 01 juli 2018, 00:04:33
Die sleper die onder jou wagon zit, is dat een sleper met een gaatje?

Ja, in sleper 73406 die ik onder het achterste rijtuig van deze trein heb zitten, zit een gaatje. In de sleper onder de wagon uit set 26603 niet.

CiteerWat er gebeurd is met jou lok durf ik niet te zeggen. Maar ik hoop echt niet dat je decoder opgeblazen is. Zet er eens een andere decoder in, misschien doet ie het dan wel. Kan je ook de decoder uitlezen op een programmeer unit?

Hij is niet helemaal opgeblazen want hij doet soms wel heel eventjes iets. Maar dan raar gedrag. Rijden 50cm en dan weer uit. De toeter die een soort stroboscoop is (toet-toet-toet-toet-toet) in plaats van een lange stoot. Soms meldt de loc zich even aan op het CS3+ en dan zien de instellingen er normaal uit na een reset.

CiteerMisschien is er iemand hier op het forum die deze lok heeft en kan uitvinden waarop deze spanningsvoerende koppeling gemappt is.

Dat was inderdaad gelukt met dank aan de behulpzame mensen hier. De koppeling zit aan Aux 3 en mappen aan een functie was gelukt.

Citaat van: Kappa op zondag 01 juli 2018, 09:33:45
Voordat je conclusies trekt, controleer eerst eens of de sleper nog goed zit en de stroomvoorziening in orde is.
Het kan ook zijn dat de decoder los is geschoten.
Het zou natuurlijk niet mogen gebeuren, maar is nooit 100% uit te sluiten en daar dient dan tenslotte de garantie voor.

Sleper zit goed voor zover ik kan inschatten. En ook alles onder de kap lijkt gewoon muurvast te zitten. Het is mysterieus. Blij dat ik 'em in een winkel gekocht heb.

Weet er iemand of ik dan perse naar die specifieke winkel terug moet of dat ik dit via iedere Marklin Shop/Store kan regelen? De winkel waar de loc gekocht is, is 40 min rijden. Er zit ook een Marklin Shop/Store op 10 minuten. Is het raar als ik daar naar binnen loop met de vraag of ze de loc even kunnen testen?

Baal er wel van maar hoort er kennelijk bij. Net als de ontbrekende ring op het CS3+. Omdat het handwerk is?
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Over de garantie, Je hebt wereldwijd garantie van Märklin. Je moet dan wel de lok inbrengen bij de winkel waar je hem hebt gekocht! Vanaf de winkel waar je hem hebt gekocht heb je garantie. Niet bij een andere winkel.

Groet, Jasper
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: Jasperkc op zondag 01 juli 2018, 12:06:44Vanaf de winkel waar je hem hebt gekocht heb je garantie. Niet bij een andere winkel.

Ok. Hartelijk bedankt voor de info :)
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Probeer het eens door de lok uit loklijst van de CS3 te verwijderen en dan opnieuw te laten aanmelden.
PS: Houdt de lok op de baan als je deze uit de loklijst verwijderd.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Bedankt voor de suggestie :) Tried that many times over. Geen resultaat helaas. Na middagje in de doos doorgebracht te hebben net nog maar een keertje op de baan gezet. Just to be sure. Maar nee, doet helemaal niks :-(
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Op het Mobile Station al geprobeerd?
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Hmmm...nope! Dat zou ik nog even kunnen proberen. Dat zou wel een bummer zijn, zeg. Doet 'ie het op duur ding niet en op goedkoop ding wel :? Hang on...
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Nee...helaas...of moet ik zeggen gelukkig >:-D Ook op het MS3 doet 'ie helemaal niks. RIP #37314...
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Sneu. Terug naar de winkel dan.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Balen zeg, succes met de garantieafwikkeling.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Ja, leuk is anders :-( Maar ben oa opnieuw in de hobby gestapt om uit te testen hoe Marklin zich in de afgelopen 10 jaar heeft ontwikkeld. Dus uittesten van de garantie afwikkeling hoort daar dan ook maar bij. To be continued...
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Hij doet het weer...!!! Ze konden de loc in de winkel repareren. Draadbreuk. Gemaakt terwijl ik wachtte. Kwartiertje. Geniaal :thumbup:
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Moest de koppeling opnieuw mappen na een reset. Even de stappen met screenshotjes vastgelegd:

Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
More:
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Even more:
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
En het staartje:
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Waarom aan F1? Omdat die volgens het boekje helemaal niks doet:
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Nu weer op zoek naar stroomvoerende koppelingen. Kijk ik naar setjes 72020 en 72021 van Marklin. Dan zit daarin volgens mij ook allerlei spul dat ik niet nodig heb. Volgens mij heb ik alleen items nodig bij de groene tekst. Van de koppelingen zelf is het onderdeel-nummer E115737 volgens de Marklin mail. Die kan ik wel los vinden online. Maar heb ook die Y-vormige dingen nodig (#1) en massa-veren voor de wielstellen (#2). Weet iemand daar de onderdeel-nummers van?
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: Functions1973 op dinsdag 03 juli 2018, 12:53:37
Draadbreuk.
Soms kan het zo simpel zijn...

Massaveren vind je onder nummer 72050 maar ook zonder kabel onder E201081
De Y veren zijn nummer E239830
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
En natuurlijk een plusje voor de service van de winkelier.
Fokko
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Harlaar Badhoevedorp heeft hier punten mee gescoord bij me, dat is zeker :thumbup: Snel geholpen, kundig geholpen en zeer vriendelijk geholpen.

Bedankt voor de nummers, Looney ;) Much appreciated.

Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Ik zat wel even te denken. De br 111 uit de luft hansa set heeft 3 wagons erachter hangen en jij hangt er 6 of 7 wagons achter. Kan de uitgang het vermogen van de verlichting wel aan als je alle wagons met binnenverlichting uitvoert? Ik kan me namelijk voorstellen dat de decoder ernstig aangesproken wordt als de verlichting brandt en ook de stroomafnemer functie bediend wordt. Het kan dan misschien maar zo zijn dat de decoder aan zijn max is en overbelast raakt. Ik kan het mis hebben??

Groet, Jasper
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Bedankt voor het meedenken :) Ik hang er 4 rijtuigen achter, geen 6 of 7 hoor. Maar je hebt wel een punt. Geen idee wat de maximale belasting is van die Aux 3.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Heb vandaag een paar Marklin stroomvoerende koppelingen E115737 ontvangen. Eentje in de achterste koppelingsschacht van de loc geklikt. Plug and play. De loc heeft nu een schakelbare stroomvoerende koppeling aan de achterzijde :-)

Kan nog niet ontdekken wat de maximale belasting van Aux 3 is. Hierover weer een mail naar Marklin gestuurd. Of is er hier misschien iemand die weet welke decoder er in deze loc zit en wat de specs hiervan zijn :help:

Wil in het voorste rijtuig ook een Marklin E115737 prikken. En dan tussen de rijtuigen 2-polige stroomvoerende koppelingen gebruiken. Gebruik dan de sleper van de loc en één massaveer onder één van de rijtuigen om alles te verlichten.


Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
 @citaat Gebaseerd op een Marklin mLD3 en mSD3: max. 250 mA per uitgang. En de som van alle stromen van alle uitgangen is max. 300mA.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Hartelijk dank :) Daar kan ik wat mee.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Marklin customer support bevestigt :idea:

"the maximum output are 250 mA. The base is the same as a decoder like 60977."
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Als je meer mA nodig hebt voor een langere sleep: een enkelpolig relais of schakel-electronica inbouwen. Vraag me niet welke.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
ESU relais met de aux poort besturen en dan de stroomvoerende koppeling met relais aan en uit schakelen.

Relais: KLIK

Kun je ook met een tante M* decoder schakelen.