Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?

Gestart door Functions1973 donderdag 21 juni 2018, 23:09:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Goedenavond,

Heb vandaag de 37314 opgehaald in Badhoevedorp. Mooie E-loc met leuke functies (oa TL simulerende verlichting in cabine en digitaal bedienbare pantograven). Nu is het voor mij alweer zo'n 10 jaar geleden dat ik voor het laatst een H0 loc in bedrijf heb genomen.

Waar moet je ook alweer op letten? In de manual staat tandwielen olien. Kan dit met Faller 170489 Spezial Ol of moet dat perse Marklin olie zijn? Eén druppeltje op ieder tandwiel...?

En daarna is het goed om de loc een tijdje te laten inlopen op lage snelheid. Herinner ik mij dat goed? Half uur vooruit en half uur achteruit...something like that?

Advies is zeer welkom. Die kennis moet weer even boven gebracht worden :) Alvast hartelijk bedankt voor de moeite!

Oh ja...! En wat ga ik er achter hangen? Marklin 43932 is het enige rijtuig dat ik kan ontdekken op de Marklin website dat er bij zou passen. Erg handig zoeken is het nog steeds niet daar. Some things never change...

Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Leuke loc! Ik heb nog een oude variant (3042) van dat type hier staan.

Achter een blauw/beige 111 kun je bijna alles wel hangen: Silberlinge, Mintlinge, blauw/beige sneltreinen (zoals die 43932 samen met een 43931; of iets van 43802, 43803, 43812, 43912, 43911, 43921, 43922, 43923 en 43924) of rood/beige IC-treinen. Ze hebben zelfs nog met drie-assige Umbauwagen, met korte goederentreinen en in dubbeltractie voor zware IC-treinen (i.p.v. een 103) rondgereden. Volop keuze dus.

Inrijden doe je inderdaad het beste op lage snelheid een half uurtje in beide richtingen, nadat je de loc lichtjes heb gesmeerd. Een klein beetje op de tandwielen bij de assen en in het potje bij de motor (als de huidige oude hochleistungs vijfpolers dat tenminste nog hebben). Die Faller-olie ken ik niet, geen idee of dat geschikt is. De Märklin olie bevalt mij wel goed.

Groet, Marc
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Goedenavond ???,

Ik heb zelf ook een Br 111 en die staat regelmatig voor een IC trein. Dit zijn de rijtuigen welke ook door een Br 103 werden getrokken. Je kan hierbij ook denken aan de rijtuigen van Fleischmann 5614 en anderen


Bron: Mobadaten.info

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Goedemorgen,

Hartelijk bedankt voor de informatie. Zelfs goederen zou dus kunnen. Interessant :) Ik ga op zoek aan de hand van uw tips. Leuk dat er ook een ander merk genoemd wordt.

Vandaag komt er een MS3 binnen als tijdelijke besturingseenheid. Vanmiddag kan de loc dus gaan inrijden! Nu kan ik er alleen nog maar naar kijken (ook geen straf maar rijden en functies bewonderen is waar het om draait).


Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
De locomotieven worden door de Deutsche Bahn (DB) ingezet in het personenvervoer op diverse trajecten in onder meer Duitsland en Oostenrijk. Zie : https://commons.m.wikimedia.org/wiki/DB_Baureihe_111
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Bedankt voor de reactie. Personenvervoer was wel echt de voornaamste inzet inderdaad. Maar begrijp dat het dus ook wel een beetje een manusje van alles was. Opties genoeg dus :)
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Alles mag en kan!
Ben persoonlijk gecharmeerd van personenrijtuigen in bijpassende kleurstelling!

Groeten en veel rijplezier
Robert
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Dat is inderdaad wel het mooiste, denk ik :) Kwam onderstaande foto tegen. Dat lijkt me wel wat. Blauw-beige en rood-beige. Drie rijtuigen is genoeg want heb maar een klein baantje. Nu nog zien te vinden...
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Weet er iemand zo of rijtuigen in de kleurstellingen zoals op de foto ook met stuurstand bestaan hebben? Of moet je voor stuurstand echt bij Silberlingen kijken voor deze loc? Stuurstand lijkt me wel tof want duwen en trekken afwisselen bij deze trein is natuurlijk leuk in verband met de automatische pantograven. Info zeer welkom :)
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
De br 111 is ingezet op trajecten waarop ?triebwagen? werden ingezet met een wagen met stuurstand op het einde. Zo werden ?permante? Wendezuge samengesteld. Hiertoe zijn ook wagens aangeschaft door de DB, te weten: ABx 791,Bx 794 en   Bxf 796   

Zie hier voor een overzicht: http://www.modellbau-wiki.de/wiki/X-Wagen

Als je in dezelfde kleurstelling wilt blijven, gaat het denk ik niet lukken om een type x stuurstandwagen te vinden.

Op Catawiki kwam ik overigens dit tegen:
https://auktion.catawiki.de/kavels/13201051-m-rklin-h0-3-x-wagen-der-db-und-1-x-speisewagen

Succes !
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Hartelijk bedankt, Robert. Die veiling is helaas al beeindigd. Jammer! Was een leuke set geweest. The search continues ;)
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Hmmm,

Persoonlijk qua kleurstelling wel, maar verder niet.
De getoonde set bestaat uit de oude blikken rijtuigen, en in dit geval doe je dan je lok tekort.

Bepaal ook eens welke lengteschaal je voorkeur geniet...
De blikken wagens zijn ingekort tot ca 24 cm lengte.
De daarop volgende kunststof wagens ca 26,4 cm
(latere versies hebben kortkoppeling met schaargeleiding, zodat je buffer een buffer kunt rijden)
en de nieuwere lengteschaal ca 28,2cm (bv silberlinge)

Maar als je rijtuigen zoekt die het beste bij je ge-upgrade 111 passen kan je het beste kijken naar de
oceanblauwe-beige:

43868 WGmh 824 (Gesellschaftwagen)
43875 Bpmz 291.2 (IC-Großraumwagen)
43911 Aüm 203 (D-Zug-Wagen, 1e kl.)
43912 Am 203 (D-Zug-Wagen, 1e kl.)
43921 Büm 234 (D-Zug-Wagen, 2e kl.)
43922 Bm 235 (D-Zug-Wagen, 2e kl. IC-511 Van Beethoven)
43923 Bm 234 (D-Zug-Wagen, 2e kl. (ander wagennr))
43924 Bm 234 (D-Zug-Wagen, 2e kl. (ander draaisteltype en wagennr))
43931 ABm 225 (D-Zug-Wagen, 1+2e kl.)
43932 ABm 225 (D-Zug-Wagen, 1+2e kl. (ander wagennr))
43951 BD4üms 273 (Halbgepäck-Wagen, 2e kl.+bagagedeel)

TEE rood-beige:

43851 Avmz 111
wagenset 43853 en 43854 "Helvetia"
wagenset 43857 "Rheinpeil"
wagenset 43858 "IC-511 Van Beethoven"
wagenset 43859 "TEE "Bavaria"
43865 Apümz 121 (TEE-Großraumwagen)
43866 WRümh 132 (Speisewagen)
43871 WRmh 132 (Speisewagen)

nr invullen op de Marklin-site of googlen, en je hebt er een beeld bij.

Mvg,
Marcel


Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Te gek, Marcel. Dat is een aardig lijstje. Keuze genoeg dus. Fijn :) Ik ga 'em doorspitten. Super bedankt voor de moeite!
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Er kunnen ook zilverlingen achter.
http://siggis-modellbahn-shop.eu
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Bedankt voor de foto :) Silberlingen erachter/-voor heeft als voordeel dat je dan een stuurstandrijtuig kunt gebruiken. Persoonlijk vind ik ze wel minder mooi dan de rijtuigen in rood-beige of blauw-beige. Idealiter een stuurstandrijtuig in rood-beige of blauw-beige. Maar dat bestaat kennelijk niet. Heel even over nadenken nog. Ofwel in de mooie kleurstelling blijven maar dan hebben de bewegende panto's niet heel veel nut. Ofwel stuurstandrijtuig maar dan minder mooi...
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
De loc zojuist eens goed van onderen bekeken. Wat me opviel is dat er bij de koppelingen twee kleine metalen plaatjes zitten. Op één van de twee zit een draadje gesoldeerd. Kan iemand me vertellen waar die voor dienen? Kan er in het boekje niets over terugvinden. Is dat voor stroomvoerende koppelingen voor de verlichting in rijtuigen? Zie foto's.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
 @citaat Lijkt me een contact voor stroomvoerende koppelingen.
Kijk anders eens in de lok waar de draadjes op aangesloten zijn, dan kun je herleiden waar ze voor dienen.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Overigens reden deze locs in dubbeltractie de langere TEE-treinen, toen de toen onrendabele 2-uursdienst werd omgezet van alleen 1e klasse (in beige-rood) naar 1e + 2e klasse. (beige-rood + beige-oceanblauw)
Dit volgens het nieuwe 1-uurs-concept "jeden Stunde, jeden Klasse".
Er kwam toen een te kort aan Br 103's en werden oa de br 111 in dubbeltractie ingezet.

Mvg. Marcel
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
CiteerDe loc zojuist eens goed van onderen bekeken.

Het 'standaard' concept van marklin is dat de sleper voor zit bij de lokomotief. Zodat de lokomotief stopt voordat deze een stop tonend sein passeerd.
De motor (volgens sommige koffiemolen) zit dan achter.

De contact strip met soldering zit dus achter en is dus bedoeld voor de wagons achter de lokomotief. Interessant is even te kijken of deze geschakeld is via de decoder, of direct aan de midden rail.
Via decoder: dan kan je vanuit de lok de lichten aan en uit doen, door het plaatsen van geleidende koppellingen tussen de wagons en tussen de wagons en lok.
Direct via de midden rail, dan kun je eenvoudige functie decoders (Digikeijs DR80015) de wagon verlichten.

Even door meten met de multimeter.
Jan-Peter
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Goede Tip. Meten is weten. De strip met draad zit voor en achter. Dus misschien ook nog rijrichting gevoelig. Hopelijk loopt de stroom via de decoder, maar dat wordt niet aan gegeven via de functie lijst. Gewoon meten of testen. Het is een oude motor, maar makkelijk te reinigen en te repareren

Gr Wout
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Bedankt voor de info, Marcel :) Dubbeltractie gaan we maar niet doen. Eén 37314 is al duur genoeg en er zijn nog meer wensen. Maar combinatie van rood-beige en blauw-beige is wel erg mooi.

Het lijkt op het eerste gezicht iets met stroomvoerende koppelingen te maken te hebben. Maar zeker ben ik er allerminst van. Heb de loc open gemaakt en het draadje zit aan een printplaat, niet direct aan de sleper. Wat wel opvalt is dat dit draadje een stuk dunner is dan alle andere draden in de loc. Kan me bijna niet voorstellen dat je door dat dunne draadje een hele rits rijtuigen van stroom dient te voorzien.

CiteerDe strip met draad zit voor en achter.

Nee. Alleen aan de achterste zit een draadje :)

Kijken of ik iets kan meten...
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Nope. Staat geen meetbare spanning op. In de handleiding van de loc wordt ook geen melding gemaakt van een functie die die koppeling zou kunnen schakelen. Wie het weet mag het zeggen ;)
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Als er geen spanning op staat als die op de rails staat is het waarschijnlijk een geschakelde functie heb je al gemeten met de verlichting van de lok aan?
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Dank voor het meedenken :) Ja, gemeten met verlichting aan. En alle verlichtings-opties die in de handleiding van de loc staan getest (front en rear, front only, rear only, dubbele A-seinen, cabin lighting, alles uit). Nergens mention van schakelen van stroomvoerende koppeling. Het blijft vooralsnog een mysterie.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Zeer interessant deze koppelingen. Als het dezelfde koppelingen zijn als de standaard koppeling welke als los onderdeel geleverd worden, dan kan ik deze koppelingen ook los bestellen en ze dan in een andere locomotief inbouwen en dan ze gebruiken als spanningvoerende koppeling. Het nummer is E247054 en ze kosten ?4,80 per paar.

Groet, Jasper
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Zou zeker handig zijn indien deze koppelingen voor andere locs te gebruiken zijn :)

Mocht niemand hier uitkomst kunnen bieden dan loont het misschien de moeite om Marklin een mailtje te sturen over de functie van deze koppelingen op de 37314. Het is een vreemd verhaal dat ze er op zitten maar je er niets mee lijkt te kunnen :?
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Ik heb nog even gekeken en bij de specificaties van de lufthansa set 26671 staat het volgende geschreven:

Highlights

BR 111 mit Hub- und Senkantrieb für beide Dachstromabnehmer jeweils digital schaltbar.
Führerstandbeleuchtung.
Spielewelt Decoder mfx+.
Strom führende Kupplung.
Lokführer.
Neukonstruktion der Reisezugwagen Eurofima.
Wagen mit serienmäßig eingebauter LED Innenbeleuchtung, über die Lok digital schaltbar.
Strom führende Kupplungen.
Ein Wagen mit Zugschlusslicht.

In deze lok zit dus wel standaard de rijtuigverlichting ingebouwd en te schakelen vanuit de lok. Misschien is het dus ook wel mogelijk bij dit model.

Groet, Jasper
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Dat zou erg leuk zijn, Jasper :) Heb een mail gestuurd naar Marklin. Benieuwd of ze er iets over kunnen zeggen.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Ik heb zelf de br 141 (39414) en nu zag ik dat de 39417 (br E41) ook een spanningsvoerende kortkoppeling heeft. Misschien bestel ik wel die koppelingen om de verlichting van de rijtuigen te schakelen.

Groet, Jasper
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Bij sommige locs staat het dus gewoon echt in de specs erbij. Dat de stroomvoerende koppelingen digitaal te schakelen zijn. Het zou kunnen dat ze bij de 37314 die functionaliteit hebben moeten laten vallen vanwege de digitaal bedienbare panto's. Geen functies op de decoder meer vrij voor de koppelingen? I don't know. Hope they will reply soon...

Voor die E4,80 die je noemde kun je je er niet echt een buil aan vallen. Ik zou zeggen; proberen :)
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Märklin werkt tegenwoordig veel met pic chip op de dragerprint dan blijven de AUX uitgangen gewoon beschikbaar.
Ik test dit met mijn CS1 welke een heel simpel menu heeft onder mfx zo weet ik dat veel sound decoder van Märklin die OEM worden geleverd meer sound uitgangen hebben.
Maar zo zijn er ook sites die je helpen het maximale uit je Märklin lok te halen zal morgen wel een link plaatsen.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: Jasperkc op maandag 25 juni 2018, 16:40:51

Highlights

BR 111 mit Hub- und Senkantrieb für beide Dachstromabnehmer jeweils digital schaltbar.
Führerstandbeleuchtung.
Spielewelt Decoder mfx+.
Strom führende Kupplung.
Lokführer.
Neukonstruktion der Reisezugwagen Eurofima.
Wagen mit serienmäßig eingebauter LED Innenbeleuchtung, über die Lok digital schaltbar.
Strom führende Kupplungen.
Ein Wagen mit Zugschlusslicht.

In deze lok zit dus wel standaard de rijtuigverlichting ingebouwd en te schakelen vanuit de lok. Misschien is het dus ook wel mogelijk bij dit model.

Groet, Jasper

Citaat van: Functions1973 op maandag 25 juni 2018, 20:46:40
Bij sommige locs staat het dus gewoon echt in de specs erbij. Dat de stroomvoerende koppelingen digitaal te schakelen zijn. Het zou kunnen dat ze bij de 37314 die functionaliteit hebben moeten laten vallen vanwege de digitaal bedienbare panto's. Geen functies op de decoder meer vrij voor de koppelingen? I don't know. Hope they will reply soon...


Ik haal in mijn antwoord aan dat in de highlights staat dat de lok bewegende stroomafnemers heeft en verlichting in de rijtuigen gevoed wordt over de koppelingen. Nu schrijf jij dat er geen functies meer vrij zijn op de decoder voor de koppelingen? Huh!

Groet, Jasper
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
CiteerIk haal in mijn antwoord aan dat in de highlights staat dat de lok bewegende stroomafnemers heeft en verlichting in de rijtuigen gevoed wordt over de koppelingen. Nu schrijf jij dat er geen functies meer vrij zijn op de decoder voor de koppelingen? Huh!

Lekker simpel van me :? Dat is dat Duits heh...grrr... Dat is niet mijn beste taal. Heb er helemaal overheen gelezen. Concentratie is niet altijd optimaal. Sorry! Bewegende panto's en schakelbare stroomvoerende koppelingen gaan dus gewoon samen. Dan moet het bij de 37314 toch ook aan de praat te krijgen zijn...maybe...please...jawel...zou leuk zijn...komop Marklin...surprise me...mail me met het verlossende antwoord...;)

CiteerMaar zo zijn er ook sites die je helpen het maximale uit je Märklin lok te halen zal morgen wel een link plaatsen.

Dat zou ik waarderen :) Er zit dus mogelijk meer leuks op de decoder dan in de handleiding staat. Bring it on.

Zit nu te kijken naar de door Marcel aangedragen 43853 rijtuigen. Deze zijn standaard voorzien van stroomvoerende koppelingen en LED-verlichting. Dat zou dus een ideale combi zijn om mee te testen of die koppeling op de 37314 tot leven te wekken is.

Weten jullie misschien of die verlichting in de 43853 last heeft van flikkeren op een digitale baan? Kan me van 10 jaar terug herinneren dat LED-verlichting op een digitale baan tot flikkeren leidde. Of is dat inmiddels achterhaald? Set kost E220 dus beetje zonde om daarin zelf met gelijkrichters en elco's en weet ik wat te moeten gaan frotten 8o
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Een van de bekendere sites is HGH-Moba.

Niet alleen vanwege de printjes, maar ook hints.

Jan-Peter
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Bedankt voor de tip :) Duits is wel echt de taal voor modelspoor, lijkt het. Lastig...
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Kwam de Marklin 43867 nog tegen. Set met drie rijtuigen in blauw-beige met af fabriek ingebouwde verlichting en sluitlichten. Dat zou een hele mooie set zijn voor erachter. Maar nergens meer te krijgen helaas. Dat is wennen hoor, hahaha...
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Op stummi lees ik dat de koppeling via aux 3 te mappen is, dus ik zou dat eens bekijken als ik jou was.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Super! Zo komen we steeds een stapje verder :) Kan dat mappen met een CS3+?
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Na enig zoekwerk is het gelukt om de eerste drie rijtuigen voor achter de 37314 te bemachtigen. Het gaat om artikelnummers 43912 (1e klas), 43932 (1e en 2e klas) en 43923 (2e klas). Een tweede 43923 haal ik nog op voor een totale sleep van 4 rijtuigen. Het ziet er erg mooi uit in bijpassende kleuren.

Valt er iets te zeggen over in welke volgorde deze rijtuigen er achter horen te hangen? Zat daar een logica in of was dat random? Voor één van de rijtuigen heb ik sluitlichten gekocht. Wat zou het meest logische achterste rijtuig zijn?
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Mooi Hè!!
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
En toen waren het er vier ;) Dat is nog mooier! Zeer content met de trein zo. Op één ding na!

Heb voor het achterste rijtuig een setje 73406 (sleper en massa-contact) en 73407 (led sluitverlichting) gekocht. Zojuist ingebouwd. En dat valt wel een beetje tegen. Ten eerste is er licht-lekkage (zie foto). Maar wat vooral enorm stoort is de herrie die de sleper maakt 8o Niet te vergelijken met het geluid van de sleper onder de loc. De sleper onder het rijtuig hoor je echt over de puco's tikken. Vooral in bochten en bij wissels een flink geratel. Hoop dat dit de nieuwigheid is...?... De trein rijdt nu op hoge snelheid manisch rondjes om de sleper 'in te slijten'.

Als deze herrie zo blijft dan wordt het steeds interessanter om die stroomvoerende koppeling van de loc aan de praat te krijgen. Maar kan nog niet ontdekken hoe ik die functie-uitgang (Aux 3) zou moeten mappen aan een functie-toets. Morgen komt mijn CS3+ binnen (yay :P). Hopelijk kan het daarmee...?

Voorlopige conclusie: Een heeeele mooooooie trein om te zien! :thumbup: Alleen niet om aan te horen :-(
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Ja hoor, met CS3+ kan dat aangepast worden.

Overigens, leuk stammetje zo  :thumbup:
Nu nog de binnenverlichting  ;)
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 28 juni 2018, 21:07:52
Ja hoor, met CS3+ kan dat aangepast worden.

Mooi! Veel zin om met dat ding aan de gang te gaan :) Mobile Station is leuk beginnetje maar de bediening is niet erg praktisch.

CiteerOverigens, leuk stammetje zo  :thumbup:
Nu nog de binnenverlichting  ;)

Thanks. Twijfel over al dan niet de Marklin binnenverlichting kopen. Wil best spenden voor mooie spullen. Maar die LED-strips (en de stroomvoerende koppelingen for that matter) zijn echt te duur voor wat je krijgt. Vaste koppelingen moet je per 10 stuks afnemen 8o Gaat nergens over. I only need two...not 10!!!

Nog even over nadenken dus ;)
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Oh ja. Wat nog opvalt is dat er kleurverschil is tussen de daken van de twee 43923's. Zelfde artikelnummer. Twee verschillende winkels. Verschil is klein maar zichtbaar. Wel een beetje vreemd.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
M* ledstrips: niet doen, zonde geld. Goedkoopste optie is ledstrip van de rol vanuit China.
Betere maar, iets duurdere optie zijn de ledstrips met stroomregeling. Die heb je van diverse merken, zoals viessmann/digikeijs etc.
Weet niet hoe handig je bent, maar ze zijn ook zelf te maken, zie diverse ombouwtopics van me.

M.b.t. de stroomvoerende koppelingen, die vind je op ebay/beurzen wel los. Overigens wel de vraag/opmerking: kan je niet beter de koppelingen nemen die je los kan halen, zoals degene uit M setje 72021.

Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 28 juni 2018, 21:24:22
M* ledstrips: niet doen, zonde geld. Goedkoopste optie is ledstrip van de rol vanuit China.
Betere maar, iets duurdere optie zijn de ledstrips met stroomregeling. Die heb je van diverse merken, zoals viessmann/digikeijs etc.

Heb meters van dat spul op rol liggen. Maar dat gaat mogelijk doorhangen? Wil niks verlijmen in die rijtuigen. Ik ga het eens opzoeken op zolder :)

CiteerWeet niet hoe handig je bent, maar ze zijn ook zelf te maken, zie diverse ombouwtopics van me.

Weet ik zelf ook niet meer. Lang geleden. So far so good. En "van proberen kun je leren", zegt mijn jongste altijd. Linkje?

CiteerM.b.t. de stroomvoerende koppelingen, die vind je op ebay/beurzen wel los. Overigens wel de vraag/opmerking: kan je niet beter de koppelingen nemen die je los kan halen, zoals degene uit M setje 72021.

Vermoed dat vaste koppelingen een meer betrouwbare overdracht bieden? En die rijtuigen gaan toch alleen als span rijden. Alleen tussen loc en voorste rijtuig een setje 72021.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Ledstrip vd rol wil soms na verloop van tijd wel gaan doorhangen ja, die ervaring heb ik ondertussen ook.

Voor ombouwverslagen van wagons met ledstrips zie bijvoorbeeld dit topic of deze.

M.b.t. de koppelingen, mijn ervaring is eigenlijk dat die 72021 prima contact geeft, in de umbaustam heb ik juist met de vaste koppelingen het allemaal iets moeten verbuigen om beter contact te krijgen.
Heb de koppelingen als 72021 ook in diverse stammen gebruikt, en eigenlijk nooit commentaar erop gehad.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Citaat van: Functions1973 op woensdag 27 juni 2018, 16:25:36
??...

Valt er iets te zeggen over in welke volgorde deze rijtuigen er achter horen te hangen? Zat daar een logica in of was dat random? Voor één van de rijtuigen heb ik sluitlichten gekocht. Wat zou het meest logische achterste rijtuig zijn?

Een volgorde was er destijds wel. Samen met de TEE rijtuigen (rood/beige) werd de trein zo "opgebouwd" dat deze ten opzichte van een andere trein dezelfde volgorde had. Dat vereenvoudigde het overstappen voor passagiers op hetzelfde perron, vooral als beide treinen aan beide zijden van het perron stonden.

Althans zover ik mij kan herinneren. Ik meen dat ooit eens gelezen te hebben.
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Dan zijn een paar setjes 72021 misschien toch het proberen waard. Of beginnen met eentje om te testen. Dank voor de links :) Ik ga er naar kijken.

Bedankt voor de aanvullende info over de volgorde van de rijtuigen :) Had er ook een apart topicje over aangemaakt:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71822.0
Re: In bedrijf nemen Marklin 37314 MFX+ E-Loc en wat mag er achter?
Dit is het antwoord van Marklin op de vraag over de current conducting couplers:

"The model 37314 has no current conducting couplers. Maybe you can change one side to E115737. Then you must make a functionmapping.

The other side has no wire to the decoder.

That was a mistake in the part list."


Te vaag, vind ik :?