Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.

Gestart door Functions1973 donderdag 21 juni 2018, 20:32:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Bedankt voor de bijdrage :) Hij zal tzt open moeten als ik die andere decoder wil proberen. Weet ik een beetje wat ik tegen ga komen als de kap er af komt.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Zojuist antwoord van Zimo.

"Nach Rücksprache mit den Entwickler darf ich Ihnen folgende Info weitergeben:

Nach heutiger Sicht wird es bis Ende des Jahres dauern bis mfx-Decoder für alle Dampf Soundprojekte verwendet werden können. Elektro und Diesel höchstwahrscheinlich 2.Quartal 2019.

Jetzt ist es nur für BR85 (mfx) abgestimmt."


Daar ga ik niet op wachten. Heb gevraagd of ze de MFX decoder voor de BR85 nu willen verzenden. Kan ik gaan bekijken wat het verschil is met de DCC decoder die er nu in zit.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
 :offtopic:

Ik vraag me af waar het katje zit. De naam MFX is van Marklin, Esu heeft het bedacht, moet het vanwege naamrechten M4 noemen en zal ongetwijfeld de intellectuele rechten hebben. En Zimo wil het als decoderbakker ook in zijn decoders. Hoe gaat dit aflopen? :D

Gr, Ben.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Zolang ze mij als consument er niet mee lastig vallen en me gewoon mooie spulletjes verkopen...;)
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Hela hola,

Wat hier van te denken?



Staat hier hoog op den verlanglijst!

H la P
Fred
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Wauw wauw wauw 8o Die is echt waanzinnig. Wat een beest van een ding. Denk dat je flink rails moet poetsen met al die rook onderaan. Worth it...! En dan al die schitterende details. Echt kwijlen... Is dat voor 3-rail beschikbaar en wat moet dat grapje kosten?
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
 @citaat
Dat grapje kost ? 616,97 digitaal 3 rail volgens Google.

Dirk-Jan
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Bedankt :) Dat is niet goedkoop maar nog geen Big Boy geld.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Heb het volume van de verschillende fluiten wat terug kunnen schroeven met behulp van de handleiding van de Zimo decoder. Af fabriek staan ze te hard en vervormt het geluid. Met deze instellingen niet meer:

CV 520 naar 121
CV 523 naar 121
CV 547 naar 111

Ook de front and rear headlights heb ik wat gedimd. Deze zijn af fabriek oogverblindend fel. Nu niet meer:

CV 114 naar 252
CV 152 naar 63
CV 60 naar 22

Set Marklin 46026 is onderweg en verwacht ik morgen binnen :P Volgens mij staat dat best leuk bij deze loc en dan heb ik mijn eerste trein rijden ipv alleen maar locs. Volgens mij was het eigenlijk een loc voor personenvervoer. Maar ik denk dat deze combi wel een leuk gezicht is en het scheelt weer gedoe met binnenverlichting ;) Wel DB en juiste tijdperk.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
 @citaat "Einsatzgebiet der Lokomotiven war die Beförderung von Reise- und Güterzügen"
Bron citaat ===> klik
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Citaat van: nobody op woensdag 27 juni 2018, 07:51:20
und Güterzügen"

Dat is mooi, bedankt :)
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Die combinatie staat helemaal leuk :)

Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Mooi.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Zou er nog wel een wagon aan willen met verlichting. Maar dat maakt Marklin nog steeds niet veel heh? Dat is in 10 jaar tijd niet veranderd. Er worden nog steeds niet of nauwelijks wagonnetjes met sluitlichten gemaakt. Vind ik zo :help: Wordt dus weer zelf knutselen...
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Het was even wennen met het CS3+. Werkt in deze minder intuitief dan met MS3. Maar CV's programmeren met CS3+ lijkt onder de knie :) Nadeel is dat je minder snel even één CV uitleest en van een nieuwe waarde voorziet. Daarvoor moet je meer stappen zetten dan op MS3. Voordeel is dat je in een bestandje op het CS3+ de boel kunt opslaan en zo de relevante CV's bij de hand hebt en na een eventuele reset in één keer alles weer weg kunt schrijven.

Heb nu de volgende CV's aangepast :idea:

CV 3 naar 88 - Optrekvertraging (default 48)
CV  4 naar 44 - Afremvertraging (default 24)

CV 266 naar 44 - Main volume (default 64)
CV 520 naar 111 - Volume fluit 1 (default 0 = 255)
CV 523 naar 111 - Volume fluit 2 (default 0 = 255)
CV 547 naar 99 - Volume fluit 3 (default 0 =255)

CV 114 naar 252 - Uitsluiten van dimmen functie uitgangen F01 t/m F06 (default 0)
CV 152 naar 63 - Uitsluiten van dimmen functie uitgangen F07 t/m F12 (default 0)
CV 60 naar 5 - Dimmen functie uitgangen (alleen F0 dus, zie hierboven) (default 255)

CV 129 naar 88 - Fade-in en fade-out functie uitgang F03 cabine verlichting (default 0)
CV 190 naar 9 - Fade-in time (default 0)
CV 191 naar 3 - Fade-out time (default 0)

CV 155 naar 0 - Half speed key unmappen (default 6)
Standaard heeft deze loc niet de mogelijkheid om alleen de optrek- en afremvertraging te schakelen. Dit zit samen met half speed gemapt aan functietoets F6 (shunting mode). Maar ik vind het handiger om alléén de optrek- en afremvertraging te kunnen schakelen. Dus half speed losgekoppeld van F6 waardoor alleen direct drive overblijft.

CV 267 naar 171 - Frequentie van de steam chuffs van het rijgeluid aanpassen (default 45)
Dynamic Steam van deze Roco loc loopt synchroon met het rijgeluid. Dat dynamic steam is op z'n mooist als de pufjes heel langzaam komen met pauze ertussen. Dan bouwt er rook op in de loc en wordt dat ineens door ventilatortje in mooi wolkje naar buiten gepuft. Dit doet 'ie default alleen als 'ie heeeel langzaam kruipt. En dat hele trage rijden gaat met name over wissels niet goed. De loc komt steeds stil te staan. Bij hogere snelheid volgen de pufjes elkaar te snel op en is het effect minder mooi. Dus ik heb het rijgeluid aangepast en daarmee automatisch de frequency van het dynamic steam. Daardoor komen er ook bij hogere snelheid mooie trage pufjes rook uit de loc. Het geluid en de pufjes kloppen nu niet meer met de schaalsnelheid. Dus voor mensen die dat belangrijk vinden is het geen optie. Maar ik persoonlijk vind het zo mooier om te zien. Ten slotte heb ik deze loc gekocht vanwege dat dynamic steam. Ga nog beetje met deze CV spelen. Is een leuke vondst :)
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
De MFX decoder van Zimo is binnen. Hebben ze vlot gedaan en ziet er allemaal zeer verzorgd uit. Complimenten :thumbup:
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Kortsluiting is de nieuwe uitdaging bij deze loc :-( Het gaat op iedere wissel mis. Maar alleen bij vooruit rijden. Sleper omdraaien helpt niet. Heb ook wat met buigen geprobeerd. Bol en hol. Ook een kortere Roco sleper geprobeerd die ik nog had liggen. Het mag helaas niet baten. Heel vreemd :? Is wel jammer want die sleper van Roco is juist zo mooi stil. Maar mogelijk toch vervangen door Marklin sleper. Frustrerend. Even over nadenken maar. Of ook met deze maar terug naar winkel (andere winkel).
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Had de loc in eerste instantie in de doos gedaan om er mee terug naar de winkel te gaan. Maar toch nog één poging gedaan om het probleem van de kortsluiting op wissels op te lossen. Het lijkt gelukt te zijn. Het luistert nogal nauw maar heb de sleper nu een piepklein beetje hol gebogen :idea: Had ik eerder al wel geprobeerd maar dat was denk ik te veel. Nu echt maar een fractie :idea: En daarmee lijkt het probleem opgelost te zijn. Je hoort de sleper nu wel iets meer (tikken) maar de loc rijdt wel zonder problemen over alle wissels. Dus het geluid moet ik maar op de koop toe nemen.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Hallo. Met Peter Zwart uit Akersloot.
Roco 78262 is de 3rail uitvoering met
Digitale stoom. Ik heb de lok onlangs gekocht.
Heb nu net ook een onderwerp geplaatst.
Ik krijg namelijk niet alle functies die in het boekje staan,
Op de Ecos.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Citaat van: Functions1973 op maandag 09 juli 2018, 18:40:55
Had de loc in eerste instantie in de doos gedaan om er mee terug naar de winkel te gaan. Maar toch nog één poging gedaan om het probleem van de kortsluiting op wissels op te lossen. Het lijkt gelukt te zijn. Het luistert nogal nauw maar heb de sleper nu een piepklein beetje hol gebogen :idea: Had ik eerder al wel geprobeerd maar dat was denk ik te veel. Nu echt maar een fractie :idea: En daarmee lijkt het probleem opgelost te zijn. Je hoort de sleper nu wel iets meer (tikken) maar de loc rijdt wel zonder problemen over alle wissels. Dus het geluid moet ik maar op de koop toe nemen.
'k Had óók een probleem(pje) met de sleper.
Na passeren van een wissel (sleper wordt ingedrukt door de hogere puko's), kwam de sleper onvoldoende terug in de
oorspronkelijke stand en maakte dus slecht of geen contact met de lagere puko's van de normale rails.
Sleepschoen weggenomen. De uiteinden van de messing veerlippen een weinig horizontaal gebogen met een fijn punttangetje.
Een héél klein beetje ATF op de wrijvingsvlakken van de sleepschoen aangebracht en deze daarna weer over de veerlippen
geschoven. Nu beweegt het spulletje soepel op en neer en maakt contact. Euvel is verholpen.