Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.

Gestart door Functions1973 donderdag 21 juni 2018, 20:32:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Goedenavond,

Sinds een week weer bezig met herontdekken van H0 modelspoor. Sinds mijn laatste H0-baan zijn er weer hele mooie nieuwe dingen op de markt gekomen. Oa Roco Dynamic steam in schaal H0. Echt helemaal fantastisch als ik er filmpjes van bekijk. Dat hadden ze 10 jaar geleden nog niet in H0, volgens mij. Wil heel graag een loc met Dynamic Steam aanschaffen. Maar kan niet echt een lijstje ontdekken van modellen die hiermee zijn uitgerust. Vandaar deze post.

De Roco locs met Dynamic Steam die ik tot dusver heb ontdekt, zijn:

Roco 68193
Roco 78271
Roco 78262

De eerste twee zijn niet meer te krijgen. De onderste is nog niet te krijgen. Lekker motiverend dus ;) Zijn er nog meer bekend bij u allen? Het gaat uiteraard om 3-rail uitvoeringen.

Zijn er inmiddels ook andere merken die vergelijkbare tech aanbieden (voor 3-rail)?

Erg bedankt voor het meedenken :)
Re: Welke Roco locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Met een beetje zoeken nog wel leverbaar.


https://www.modeltreinstore.nl/baureihe-85/
Re: Welke Roco locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Hola,

Als het niet per sé Roco moet zijn en het ook Amerikaans geweld mag zijn, is MTH een regeltechte aanrader!

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63628.msg1145301#msg1145301

H la P
Fred
Re: Welke Roco locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Meteen waardevolle nieuwe input...! Just like old times ;) Zeer bedankt voor de informatie. Ik duik er even in.

Klopt het dat de drie door mij genoemde items de enige 3-rail Roco's zijn met Dynamic Steam? Of zijn er meer?
Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Die MTH is ook echt waanzinnig mooi 8o Ookal komt 'ie uit de jounaaitmijsteeds (very funny). Welk artikelnummer heeft die loc?

Dus Roco doet aan Dynamic Steam. En MTH ook. Zijn er nog meer merken bekend die deze tech in H0 aanbieden? Zit zeker niet vast aan Roco. Als het maar 3-rail is maakt het merk absoluut niet uit. Hoe meer keuze, hoe beter.

Alle inbreng wordt zeer gewaardeerd :)

Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
hoi,

Citaat van: Functions1973 op donderdag 21 juni 2018, 22:57:55
Hoe meer keuze, hoe beter.

Dan zou ik niet naar 3rail-modellen kijken... Maar meteen overstappen op 2rail. Zeker als je gaat kijken naar modellen uit de States.... Daar is 3rail H0 niet zo populair als hier op het vaste oude land.

Groet Ronald.
Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Goedemorgen,

Bedankt voor de reactie. Weet ook niet precies waarom het toch weer 3-Rail is geworden :D Jeugdsentiment? Maar daar heb ik nu weer in geinvesteerd dus daar houden we het maar even bij.

Ga 'em vandaag ophalen; de Roco 78271. Met dank aan de tip! Benieuwd of dat Dynamic Steam in het echt net zo tof is als op filmpjes.
Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
 @citaat Mooie lok :important:
Testvideo
Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Bedankt voor de reactie. Dat is één van de filmpjes die ik heb stukgedraaid de afgelopen dagen :D Dat wil je toch hebben gewoon, hahaha...

Die man toont overigens heel netjes alle functies van veel locs. Heel erg handig.
Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Of twee :D

Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
 @citaat Wat opvalt: De bewegende stoomschuifstang. Dat zie je nog maar weinig bij H0 locomotieven.
Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Citaat van: nobody op vrijdag 22 juni 2018, 09:01:18
Dat zie je nog maar weinig bij H0 locomotieven.

Geloof je op je woord. Het was mij niet opgevallen. In het kader van de stupid questions... De ''stoomschuifstang'' is de horizontale stang in de cirkel op de foto?

Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
 @citaat Correct.
Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Thanks :) Kijk weer met andere ogen naar het lokje. Behalve Dynamic Steam dus nog andere features die je niet veel ziet in H0. Very nice!
Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
 @citaat Vraagje: Welk merk decoder zit erin?
Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Dit is wat de website van Roco meldt:

"AC model with mfx®-digital decoder"
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Hey Rolf!

Welcome back! Wil je je oude berichten ook aan je nieuw account gekoppeld hebben?
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
@Rolf: Zimo MX645P22.
Re: Welke (Roco) locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
hoi,

Citaat van: Functions1973 op vrijdag 22 juni 2018, 09:33:20
Dit is wat de website van Roco meldt:

"AC model with mfx®-digital decoder"

Vraag dat even goed na. Dit omdat de handleiding met geen woord rept over MFX en wel over "motorola".

Groet Ronald.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
@Ben: Ah... Dat is de clou...  :thumbup: Met andere woorden: Mogelijk is het nog niet beschikbaar maar komt wel aan en kan gratis omgewisseld worden. Alleen als ik Rolf was zou ik gewoon met DCC gaan rijden en niet MFX. MFX gewoon links laten liggen.... Hij heeft een MSIII dus ook voor DCC :D

Groet Ronald.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Rolf, 'k heb zojuist deze besteld ===> klik
De ZIMO PluX22 decoder (bedankt Ben!) is DCC compatibel.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Klein beetje off topic...

Marklin heeft een ludmilla met dynamic steam maar dan op waterdamp ipv rookolie.

Wat zijn de ervaringen van die techniek? Lijkt me mooi als ze dit in stoomloks gaan leveren!
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
 @citaat Heb hier geen ervaring mee.
Wel ironisch dat een lok die in 't echie een wolk vette walm uitstoot, waterdamp puft...
Video's met ervaringen van derden ===> klik
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Citaat van: rscosworth op vrijdag 22 juni 2018, 10:16:19
Marklin heeft een ludmilla met dynamic steam maar dan op waterdamp ipv rookolie.

Wat is hier Dynamic aan? Esu levert dit toch ook al zoiets met zijn hele lokseries? Zie bijvoorbeeld deze 215 in dit bericht: Poggendam: Een rokertje... Esu 215

Deel 1:
https://www.youtube.com/v/f3DuoKAn818

Deel 2:
https://www.youtube.com/v/_xGW9zNeqHU

De gebruikte rookvloeistof is van Conrad. Die had ik al een tijdje in voorraad staan voor de BR23...

Groet Ronald.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Filmpje (ook leuk voor "Märklin, what else" forumgebruikers):

Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Jammer dat het geluid en stoomuitstoot niet synchroon met de wielomwenteling loopt.
MTH heeft dat wel voor elkaar

F
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
 @citaat Volgens mij klopt 't wél. 't Is een driecilinder locomotief.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
 @citaat @citaat   :o)
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Citaat van: ronaldk op vrijdag 22 juni 2018, 10:55:02
Citaat van: rscosworth op vrijdag 22 juni 2018, 10:16:19
Marklin heeft een ludmilla met dynamic steam maar dan op waterdamp ipv rookolie.

Wat is hier Dynamic aan? Esu levert dit toch ook al zoiets met zijn hele lokseries? Zie bijvoorbeeld deze 215 in dit bericht: Poggendam: Een rokertje... Esu

Esu gebruikt gewoon de techniek met rookolie.. Marklin maakt gebruik van waterdamp (met een ultrasoon speakertje worden watermoleculen de lucht in geslingerd).

Iets heel anders dus!

Door de frequentie/vermogen van het speakertje aan te passen kun je het zo dynamisch maken als je wil. Je hebt een hele snelle reactietijd waardoor je de uitstoot perfect kan synchroniseren en doseren met de wielen/snelheid.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Citaat van: nobody op vrijdag 22 juni 2018, 11:42:21
@citaat Volgens mij klopt 't wél. 't Is een driecilinder locomotief.

Ik heb niks gezegd...
:)
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Goedemiddag,

De loc zojuist opgehaald in Utrecht. Voor E459 (10% discount) Dynamic Steam in huis nu (inclusief gratis fles ESU rookvloeistof) :P Mijn eerste H0 Roco! Dat leveren ze wel mooi uit hoor. Netjes in een plastic vitrine kistje. Hoop losse onderdelen erbij. Nette documentatie. En inderdaad een brief over het MFX-verhaal.

Heb me aangemeld voor nalevering van de MFX decoder (bedankt voor die link!). Kan tot 31 juli 2018 dus net op tijd. Ze vragen alleen om naam, E-mailadres en serienummer. Dat heb ik doorgegeven. Om een postadres vragen ze niet. Hoe gaan ze die decoder nu bij mij krijgen? Mijn Duits is niet geweldig dus hoop dat ik het goed gedaan heb. Mogelijk is dit alleen de aanmelding en gaan ze via E-mail contact met me leggen nu? Van mij hoeft MFX niet perse. CS3+ is onderweg en die moet alles aan kunnen, toch? En zelfs MS3 moet dat ook kunnen, lees ik net hier ;) Maar je mag de oude decoder ook houden dus toch wel slim om die gratis MFX decoder dan ook binnen te krijgen.

Leuk dat ik je een beetje heb kunnen inspireren tot het bestellen van die Roco, Wim. Ik kon er niet op wachten ;) Snel snel snel...:D

Super leuk om te lezen dat er steeds meer modellen met bijzondere vormen van rook naar voren komen. Hartelijk bedankt voor alle bijdragen tot dusver!
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Pictures:
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
 @citaat Heel veel plezier ermee/ervan :important:
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Veel plezier met de waterkoker. Nummerschildjes: niet snijden maar knippen en plakken met houtlijm.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Citaat van: ronaldk op vrijdag 22 juni 2018, 10:07:40
Mogelijk is het nog niet beschikbaar maar komt wel aan en kan gratis omgewisseld worden. Alleen als ik Rolf was zou ik gewoon met DCC gaan rijden en niet MFX. MFX gewoon links laten liggen....
Maar wat is er mis met MFX dan het is net zoals DCC een protocol ik vind het alleen maar beter dat nu meer fabrikanten het gaan ondersteunen ben je niet meer alleen van Marklin en ESU afhankelijk als je MFX wilt hebben.
En het is geen omruil actie de oude decoder mag je gewoon houden ;)
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 22 juni 2018, 14:33:35
Nummerschildjes: niet snijden maar knippen en plakken met houtlijm.

Die blijven netjes in de doos. Mooi dat het er bij zit. Maar is aan mij niet besteed ;)

Kreeg vanmiddag een mail van Zimo in reactie op de aanmelding voor MFX decoder. Zoals gezegd is mijn Duits niet al te best. Het meeste begrijp ik wel maar misschien wil er even iemand meelezen met onderstaande stukje (een deel van de mail)?

Vielen Dank für Ihre mfx-Registrierung.

Wir bitten um Mitteilung (formlos, durch Beantwortung dieses Mails) Ihrer Wünsche ?,
ob wir den Decoder MS450P22 für Roco BR 85 007 JETZT (innerhalb der nächsten Wochen, sobald möglich) an Sie liefern sollen, oder ob wir die Auslieferung erst später vornehmen sollen (nach Fertigstellung der Software zur allgemeinen Einsetzbarkeit)

Dieses Mail richtet sich an einen Käufer der Roco-Lokomotive BR 85 007  (Art.Nr. 78270 oder 78271),
der sich bei ZIMO für die Aktion ?Roco-mfx-Nachlieferung? registrieren hat lassen.

Sehr geehrter Empfänger dieses Schreibens,

Sie haben sich bei ZIMO (auf der ZIMO Website) für die kostenlose Nachlieferung eines mfx-fähigen ZIMO Decoders registrieren lassen.

Nun ist es soweit (wenn auch leider ?etwas? verspätet):
die mfx-fähigen Sound-Decoder des Typs MS450P22 sind für Sie *) verfügbar.

*) ?für Sie? (als Inhaber einer Roco-BR85) bedeutet:  die jetzt lieferbaren ?mfx-Decoder? sind mit einer Software-Version ausgestattet, die auf das Roco Fahrzeug BR 85 007 (Art.Nr.78720 oder 78721) ausgelegt ist, insbesondere was die Abstimmung der Motorregelung sowie das geladene Sound-Projekt (eben BR85) betrifft. Es ist derzeit NICHT möglich,  andere Sound-Projekt in diesen Decoder zu laden.  Allerdings wird es im Laufe des Jahres ein Software-Update geben, das den Decoder vollumfänglich nutzbar machen wird (sowohl im mfx- als auch im DCC-Betrieb). Software-Updates können aktuell über das ZIMO Decoder-Update-Gerät MXULF, in Zukunft auch über Roco Z21 vorgenommen werden. Dies kann beim Fachhändler geschehen, wenn dieser zumindest eines dieser Geräte zur Verfügung hat.


Begrijp ik het goed dat ik kan kiezen of ik direct een andere decoder toegezonden wil krijgen die puur en alleen MFX is. Of dat ik wil wachten totdat er een decoder uitgeleverd kan worden die zowel MFX als DCC ondersteunt. Is dat de strekking?
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Citaat van: Functions1973 op vrijdag 22 juni 2018, 23:32:34

Begrijp ik het goed dat ik kan kiezen of ik direct een andere decoder toegezonden wil krijgen die puur en alleen MFX is. Of dat ik wil wachten totdat er een decoder uitgeleverd kan worden die zowel MFX als DCC ondersteunt. Is dat de strekking?


Zo lees ik het ook. Met als aanvulling dat de decoder die je nu kunt krijgen in de toekomst van nieuwe software kan worden voorzien maar waarbij het niet duidelijk is of de sound vervangen kan worden.

Hoe dan ook: ik zou de 2e decoder laten komen, nooit weg, maar wachten op de volledige MFX / DCC versie. Daar kun je dan weer geld van maken of iemand een plezier mee doen.

Gr, Ben.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Bedankt, Ben :) Of ik kan wachten weet ik niet. Ben ik nooit zo'n ster in :D Zoals ik het nu begrijp is het dezelfde decoder nu of later. Alleen de software in de decoder is anders. En die software is later ook te veranderen met de juiste apparatuur.

Heb de loc inmiddels aan de praat op het MS3 door handmatig een DCC loc toe te voegen. Alleen toont het MS3 slechts de functies t/m F12 terwijl de lok volgens het boekje 24 functies heeft. Of is dat dan alleen met MFX? Weet iemand me dat te vertellen?
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Wat ik zo lees is dat je een decoder krijgt die ook MFX ondersteunt maar op dit moment nog niet aan te passen is op sound gebied later mogelijk wel je hebt dan alleen de Zimo programmer nodig of een Z21(met de z21 kan het niet)
Of je wacht even en dan krijg je de decoder die de nieuwste software bevat dan is updaten via de Zimo programmer of de Z21 niet nodig.
De MS2/3 ondersteunt maar t/m F15 voor hogere functie heb je een centrale nodig.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Ok, Mark :) Erg bedankt voor het meedenken. Dus als mijn CS3+ straks binnen is dan moeten alle functies t/m F24 ook voor de huidige DCC decoder te bedienen zijn. Daarvoor is niet perse de MFX-versie nodig. Je zegt functies t/m F15 maar het MS3 geeft slechts t/m F12 weer. Is er nog een handeling nodig om F13 t/m F15 ook zichtbaar te krijgen op het MS3?
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Ik denk dat je die handmatig moet toe voegen rij zelf alleen MFX met zowel een CS1 als een CS2 en alle decoders die geen MFX hebben vervang ik voor eentje die dat wel heeft dus ik ben wel blij met de stap die Zimo heeft gezet.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
 @citaat @citaat Even naar beneden scrollen...http://www.zimo.at/web2010/newsletters/ZIMO_Newsletter_2018_April_EN.pdf

Waar ik eerder schreef MX450P22: moet zijn MS450P22. Verder kan ik je niet adviseren, ik heb de pest aan MFX. Zimo decoders zijn overigens top, daar zal het niet aan liggen.

Gr, Ben.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam?
Citaat van: rscosworth op vrijdag 22 juni 2018, 11:58:49
Esu gebruikt gewoon de techniek met rookolie.. Marklin maakt gebruik van waterdamp (met een ultrasoon speakertje worden watermoleculen de lucht in geslingerd).

Iets heel anders dus!

Door de frequentie/vermogen van het speakertje aan te passen kun je het zo dynamisch maken als je wil. Je hebt een hele snelle reactietijd waardoor je de uitstoot perfect kan synchroniseren en doseren met de wielen/snelheid.

De Roco gebruikt ook olie net als de Esu... Zie het bericht van Rolf. Het principe is allebeide "dynamisch". Alleen het medium is anders. Ook bij de grotere loks (spoor 0 en 1) is het gewoon "olie".

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 23 juni 2018, 11:25:14
De MS2/3 ondersteunt maar t/m F15 voor hogere functie heb je een centrale nodig.

Voor de duidelijkheid: Een centrale heeft Rolf al.... Een MS I/II/III is een digitale centrale. Anders rijdt je lokjes niet digitaal....  Alleen is de MS een handcentrale die je in de hand vasthoud en niet in de vorm zoals een CS. Het zijn volledige centrales waar je gewoon veel c.q. alles mee kan doen. Gewoon goed voor heel veel modelbanen. Het ligt aan de mogelijkheden van de centrale welke functies er ondersteund worden en sommige centrales kunnen iets meer of minder dan anderen.

Groet Ronald.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
De MS is een controller en geen centrale.
Het ding heet niks voor niks een Mobile Station anders hete het ding wel een Mobile Centrale.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
@Mark:
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 23 juni 2018, 21:22:50
De MS is een controller en geen centrale.

Wat is het verschil tussen een centrale en een controller? Het verschil tussen de CS en de MS'en is de vorm en de kosten. Een mulitmaus en Uhlbrock Daisy's zijn ook centrales. Zelfs een Arduino die signalen aanmaakt is een centrale. Want een centrale stuurt commando's (genereert digitaal signaal) voor de decoders in de loks en de decoders (zoals wissel en schakeldecoders) onder de baan. Alles wat een digitaal signaal op de baan zet al dan niet via een versterker is een centrale.

Groet Ronald.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Citaat van: ronaldk op zaterdag 23 juni 2018, 21:35:20
Een mulitmaus en Uhlbrock Daisy's zijn ook centrales.
Een Daisy is een handregelaar, die niets doet zonder centrale.
Zie de beschrijving van Uhlenbrock ===> klik
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Er is ook nog de Roco BR10 artikelnummer 68193. Ook nog te verkrijgen op ebay.
Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Goedemorgen,

Heb in gebrekkig steenkolen Duits de Zimo mail beantwoord met de vraag wanneer ze verwachten de versie met software update te kunnen uitleveren ;)

CiteerIk denk dat je die handmatig moet toe voegen

Ok, bedankt. Kan niet zo goed ontdekken hoe dat zou moeten. Heb de handleiding van de Zimo decoder gedownload maar dat is me nogal een document 8o Anders maar even wachten tot mijn CS3+ binnen is. Hopefully next week.

CiteerVerder kan ik je niet adviseren, ik heb de pest aan MFX. Zimo decoders zijn overigens top, daar zal het niet aan liggen.

Hahaha... Nou, da's duidelijk :D To each his/her own! Mij maakt het vooralsnog weinig uit. Het beloofde plug-and-pray van MFX spreekt me wel aan. Of dat in de praktijk ook echt zo uitpakt kan ik nog niet inschatten. Bedankt voor de nieuwsbrief!

CiteerDe MS is een controller en geen centrale.

Welke naam je het beestje ook geeft. MS3 is nu leuk om de boel te testen maar de mogelijkheden zijn enigszins beperkt. CS3+ ga ik beoordelen als 'ie binnen is.

CiteerEr is ook nog de Roco BR10 artikelnummer 68193. Ook nog te verkrijgen op ebay.

Oh ja! Nummertje in de eerste post was niet goed. Aangepast naar de 3-rail versie. Dank :) Leuk dat die 68193 ook stoom afblaast van onderen.

De BR85 heeft er inmiddels de nodige rondjes op zitten. Roken gaat hartstikke leuk. Maar kruipen doet 'ie niet soepel. Komt continu stil te staan bij lage snelheid. Baantje al tig keer gezogen en gepoetst. Is jammer want juist bij lage snelheid is dat Dynamic Steam op z'n mooist. Als ik in de handleiding van de decoder pluis dan lijkt er wel het één en ander te veranderen te zijn qua karakteristieken van het geluid en de rook. Snap nog niet precies hoe. Maar mogelijk kunnen de pufjes wat trager ingesteld worden als de loc iets harder rijdt...?... Minder realistisch qua wielomwentelingen maar leuker om in model naar te kijken. To be continued...

Re: Welke H0 3-rail locomotieven zijn uitgerust met Dynamic Steam? Oa Roco 78271.
Hier "
" heb je een filpmje over het "binnenleven" van de BR 85