Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 37918 functie toevoegen

Gestart door Loet donderdag 21 juni 2018, 00:11:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37918 functie toevoegen
Lid sinds: 2011

offline
Marklin 37918 functie toevoegen
Hallo allemaal.

Ik ben in het bezit van een Marklin 37918. Nu wil ik graag binnenverlichting aanbrengen in de rijtuigen die er achter hangen. De verlichting wil ik graag via een stroomtoevoerende koppeling op de lok aansluiten. indien mogelijk als functie zodat ik hem aan en uit kan schakelen. Is dat mogelijk?
Op de decoder in de tender staat TCX en dan E250336 94V-0 en verder VO0600309F. Zo te zien zitten er aan de bovenkant een paar punten waar je aan zou kunnen solderen. Daar staan de volgende markeringen bij: AC12, AL15, AC16,AC 13 en ML1  en 1  en 4.
Is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft?


Groeten

Loet
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Met een foto maak je meer kans dat iemand een optie ziet.

Meestal zijn op de dcecoders die in locs worden geleverd de aux uitgangen weggelaten.


Voor een paar euro moet je wel een 60760 decoder kunnen kopen op het forum.
Deze kun je dan in een rijtuig bouwen en daar het licht op zetten.
Doe je dit in de laatste wagon kun je ook de sluitseinen werkend maken.

Robin
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Als het een decoder is, die na het resetten de juiste loc naam toont, dan kan je geen extra fysieke functies activeren.
Je kan alleen door functiemapping bestaande functies toewijzen aan andere bedieningsknoppen.
Je zal dus ws een extra decoder moeten bijplaatsen.
De 60760 kan je alleen gebruiken met een relais ivm het vermogen.
Je kan beter een esu functiedecoder gebruiken.

Mvg. Marcel
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Bijgaand een foto van het print plaatje Zo te zien is het alleen maar iets om bedrading te verdelen. Ik wou proberen van extra  sleepkontakten af te blijven. Ik heb nog een oude Lokpilot liggen, kan ik die met de rode en bruine aansluiting op dit printje verbinden en dan de verlichting op een van de  functies aansluiten?

Loet
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Volgens mij zou dat wel moeten gaan.
Maar leidt je bedrading gelijk onder de print door naar de verlichting.
Deze loc is toch mfx+ met "zakkende kolenvoorraad"?
Dan oppassen dat dat systeem niet wordt gehinderd door je aangepaste verlichting.

Mvg,
Marcel
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Ik heb even een foto genomen van mijn 03.10 (37915).

Daar zijn de oranje (AC12) en paarse (AC13) draad te zien, die naar een buffer condensator gaan.
Oranje is decoder plus (+) en paars is decoder min (-).
AC15 en AC16 zijn de aansluitingen van de speaker, waarvan de witte draden aan de onderkant zijn gesoldeerd.
Een eventuele functie aansluiting is hier niet aanwezig.
Je kunt wel een aparte functie decoder gebruiken en met de functie uitgang en relais de verlichting schakelen (via een stroom voerende koppeling).
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Je moet een foto van de mtc21 dragerprint hebben om te kunnen zien of er nog uitgangen vrij zijn.
Bij de meeste modellen zijn er meestal nog wel functie uitgangen vrij alleen soms houdt dat in dat je op de mtc21 voet moet solderen om deze te kunnen gebruiken.
Naar mijn idee zouden er bij deze lok nog minimaal 2 uitgangen vrij moeten zijn.
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Bedankt voor alle reacties.
Ik neem aan dat de "echte" decoder in de lok zelf zit en niet in de tender en dan moet ik ook draadjes tussen de lok en de tender erbij gaan trekken. Dat is iets waar ik liever vanaf blijf.

Waarom heb je eigenlijk een relais nodig? Is dat vanwege de hoeveelheid stroom? Ik heb  6 wagens en allemaal een halve Digikeijs strip. Dat zou iets van 120 mA zijn. Volgens de handleiding heb ik 4 uitgangen van 250 mA elk. Lijkt me genoeg. Of is het relais om het aan/uit te schakelen? Je hebt toch ook functies zoals motorgeluid die je aan en uit schakelt
Kan je de verlichting niet gewoon aan/uit schakelen? Zoals je merkt is functies in een decoder niet mijn sterke punt en heb ik daar wat hulp bij nodig.

Loet
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37918 functie toevoegen
Als je onder de 250mA blijft zou het moeten gaan.
Maar ga niet op de grens zitten. En er is ook nog iets als een gezamenlijke maximaal toelaatbare stroom.
Maar met de zg led-strips uit China zou ik het niet proberen. Die staan per 3 leds in serie, terwijl er technisch gezien 7 in serie zouden kunnen staan bij toepassing als rijtuigverlichting.
Het relais is bedoeld om de stroom van het sleepcontact naar de rijtuigen aan en uit te schakelen. Dan maakt de belasting door rijtuigverlichting niet meer uit. Gebruik hiervoor een 1 polig wisselcontact van bv 12v met voorschakelweerstand. Je kan dan kiezen of verlichting altijd uit of aan moet staan, zodat je bv je relais (en decoder) minimaal belast.

Mvg, Marcel