Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Het zoveelste topic over het verschil tussen 72020 en 72021

Gestart door speeltmettreintjes woensdag 20 juni 2018, 21:54:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het zoveelste topic over het verschil tussen 72020 en 72021
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Het zoveelste topic over het verschil tussen 72020 en 72021
Ik wil (voor het eerst) verlichting inbouwen, in een Umbauwagen B4yge (Märklin 41323). Hij is bedoeld als sluitrijtuig van een stammetje, met een sleper en één stroomvoerende koppeling. Op één punt na is het me duidelijk wat ik daarvoor allemaal nodig heb. In de wiki staat:

CiteerMärklin 72021 is een set om 1 wagon/rijtuig van stroomvoerende kortkoppelingen te voorzien. Deze set met stroomvoerende kortkoppelingen is nagenoeg identiek aan Märklin 72020, is echter completer omdat deze set ook een massaveer bevat. Set 72021 mist echter weer de handige knijpklemmetjes.

Als 72021 completer is, waarom zit dan 72020 nog in het assortiment? Alleen om die knijpklemmetjes? In de wiki staat weliswaar dat die handig zijn, maar waarvoor dan? Ik kan het nergens vinden, niet in de wiki, niet in de Märklin handleidingen en niet in de ontelbare draadjes die er al over het verschil tussen de 72020 en 72021 zijn geschreven.

Als ik die knijpklemmetjes niet nodig heb dan is dit mijn lijstje:
  • M 73405 (sleper)
  • M 72021 (stroomvoerende koppelingen)
  • ESU 50708 (binnenverlichting met sluitlicht en decoder)
Re: Het zoveelste topic over het verschil tussen 72020 en 72021
Waarom de 72020 nog in het assortiment zit zou ik ook niet weten, de 72021 is inderdaad veel handiger (dan heb je ook gelijk de massaveer).
Die klemmetjes lijken leuk, maar uiteindelijk zit ik mn draadje nog altijd daaraan te solderen. Het idee zal misschien zijn dat je als de wagon open moet je bij de knijpklemmetjes niet hoeft te solderen?

Maar je lijstje klopt in elk geval.

Je hebt overigens geluk dat je de nieuwe umbauwagons hebt, bij de oudere is het ombouwen wat meer werk, zie dit topic hoe ik dat heb aangepakt.
Re: Het zoveelste topic over het verschil tussen 72020 en 72021
Bedankt voor het bevestigen dat die knijpklemmetjes niet echt nodig zijn.

CiteerJe hebt overigens geluk dat je de nieuwe umbauwagons hebt

De Umbauwagen 41323 heb ik nog niet in huis, alleen nog maar gereserveerd - mijn vaste handelaar had er nog maar één. Ik heb al wel een aantal andere Umbauwagens, uit de sets 43193 en 43194, allemaal met ingebouwde verlichting. De sluitwagen van set 43194 is een BD4üm en heeft sluitlichten, een sleper en één stroomvoerende kortkoppeling. Hij is mooi hoor, maar het is een sneltreinwagen. Aangezien ik er een Umbauwagen voor in de plaats wil ben ik bij de 41323 uitgekomen. Bovendien zie ik het als een goede gelegenheid om wat ervaring op te doen met het inbouwen van verlichting.
Hoe maak ik de rijtuigopbouw van Umbauwagen 41323 los?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Hoe maak ik de rijtuigopbouw van Umbauwagen 41323 los?
Vandaag zijn de Umbauwagen 41323 en alles wat ik nodig heb om er verlichting in te stoppen binnengekomen.

Bij 72021 zit een handleiding voor het inbouwen in wagens van 28,2 cm, bij de Umbauwagen zélf zit bovendien "Binnenverlichting extra aanwijzingen". Ze staan trouwens ook op de site van Märklin.
Dit is de eerste keer dat ik verlichting ga inbouwen, dus eerst beide maar eens doorgelezen, zodat ik zo'n beetje in mijn hoofd heb zitten wat ik moet doen. De handleiding bij de Umbauwagen blijkt leidend te zijn.

De eerste stap van de extra aanwijzingen is gelukt: de vouwbalgen zijn er af.
De tweede stap luidt: 'Dak van het rijtuig afnemen, rijtuigopbouw met de binneninrichting afnemen (pag.13)'. Op pagina 12 staat het bedoelde plaatje, maar dat illustreert alleen wat de vouwbalgen, dak en rijtuigopbouw met de binneninrichting precies zijn. Het dak kon ik er eenvoudig afwippen, maar hoe krijg ik de rijtuigopbouw met de binneninrichting los van het onderstel? Bij een paar sneltreinrijtuigen heb ik dat onlangs ook gedaan om iets te repareren en lukte het met gewoon een beetje trekken. Maar bij de 41323 lukt het me niet. Heeft iemand een suggestie?
Re: Hoe maak ik de rijtuigopbouw van Umbauwagen 41323 los?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hoe maak ik de rijtuigopbouw van Umbauwagen 41323 los?
Ik kon het niet laten, ik móest het nog een keer proberen. Misschien dat ik, na een nachtje slapen, nog iets anders zou weten te bedenken, nietwaar? En zowaar, met een pincet, een heel dun stukje plastic en veel geduld is het uiteindelijk gelukt, zonder iets te forceren of te beschadigen. :).

Voor het geval iemand anders (of ikzelf) hier in de toekomst ook mee worstelt, dit is wat ik heb gedaan.


  • De opbouw kon ik goed vastpakken, ik moest alleen oppassen dat ik de raampjes niet kapot zou drukken. De onderbouw vastpakken was echter nogal lastig. Ik wilde natuurlijk niet gaan trekken aan de draaistellen of aan een detail dat af zou kunnen breken. Bovendien wist ik in eerste instantie niet exact waar de scheiding tussen onderbouw en opbouw was. Met goed houvast aan de opbouw maar weinig grip op de onderbouw probeerde ik om de opbouw los te trekken, maar ik kwam nergens.

  • Heel goed naar het plaatje kijkend bracht me een klein stapje verder: ik zag dat de treeplanken in het midden van de wagen bij de opbouw horen, terwijl ze náást de onderbouw zitten. Met voorzichtig duwen en trekken kwam er inderdaad wat beweging in, en ik kon wat ruimte krijgen tussen de treeplanken en de onderbouw, maar meer dan een fractie van een milimeter was het niet. Tot zover was ik gisteren gekomen.

  • In plaats van te proberen de boven- en onderbouw uit elkaar te trekken, hield ik de bovenbouw stevig vast en duwde ik, van boven, met een klein pincet op de diverse uitsteeksels die door de inbouw uitstaken. Dat leverde niet meteen iets op, maar uiteindelijk schoot het uiteinde van het onderstel los door het duwen op een groen uitsteekseltje onder een raam dicht bij het uiteinde (onder het op één na laatste raam, om precies te zijn). Aha! Dit uitsteekseltje hoort dus bij de onderbouw! Wel, de wagen is symmetrisch dus probeerde ik natuurlijk hetzelfde aan de andere kant. Helaas, geen beweging in te krijgen. Misschien zou het gelukt zijn met harder duwen, maar ik wilde het niet forceren.

  • Nu onderbouw en opbouw aan één uiteinde een stukje los zijn, kan ik er dan misschien iets tussen zetten en dan de rest loswrikken? Dat moet natuurlijk voorzichtig, dus geen schroevendraaier of zo, dan zou ik immers snel iets kunnen beschadigen. In plaats daarvan gebruikte ik een stukje plastic. Daarmee lukte het prima om niets te beschadigen, maar los kwam het ook niet. Het stukje plastic was te flexibel om mee te kunnen wrikken. Een zinloze stap dus? Wel als ik het nog een keertje moet doen, maar zonder deze stap was ik niet op de uiteindelijke oplossing gekomen.

  • Tenslotte keek ik nog eens naar de treeplanken in het midden, daar had ik immers eerder al een heel klein beetje beweging in gekregen. Het stukje plastic bleek nu de sleutel: toen ik de treeplank, gewoon met een nagel, iets naar buiten duwde, was de ruimte tussen onder- en bovenbouw nét voldoende om het stukje plastic er nét tussen krijgen. Niet precies bij de treeplank zelf, maar wel er vlak naast. En zowaar, nu kon ik de opbouw verder lostrekken.

  • Alleen het andere uiteinde zat nu nog vast. Een beetje duwen met de pincet en de scheiding was compleet.


Ter illustratie voeg ik er nog een paar foto's bij.

De eerste twee tonen de uiteinden: bij de eerste is de opbouw een stukje los, aan de andere kant nog niet.
De derde is de op- en onderbouw los van elkaar.
De vierde illustreert dat de treeplank aan de bovenbouw vast zit.
De laatste foto is van de pincet en het dunne stukje plastic.
Re: Het zoveelste topic over het verschil tussen 72020 en 72021
Mooi dat je hem open hebt gekregen.
Zelf gebruik ik bij dit soort acties altijd cocktail prikkers.
Is de kans op krassen maken ook erg klein.

Groeten,
Ton.
Re: Het zoveelste topic over het verschil tussen 72020 en 72021
Ik koop de stroomvoerende koppelingen los. Voor het contact gebruik ik dan een klein koperstripje van enkele micrometers dik, waaraan ik de draad naar binnen soldeer en van achteren in de koppelingshouder schuif (waar nu jouw 72021 in de koppelingshouder zit); de koppeling van de andere kant er in (en zorgen dat de koperstrip die van de koppeling raakt) en klaar is Paul.
Niet vergeten ook nog even de massaveer in het draaistel te doen.
Draadje door de opening van het draaistel naar binnen voeren en aansluiten op de draad van de sleper (dan is je koppeling aangesloten op de baanstroom). Je decoder van de verlichting moet je dan ook nog op de sleper aansluiten.
Hoef ik de wagen dus niet voor open te breken, alleen het dak eraf. De set 72021 of 20 heb ik dan ook niet nodig.

Koperstripje kan je knippen uit een "velletje" koper, dat o.a. verkrijgbaar is bij de betere modelspoorwinkel, sommige hobbywinkels, wellicht bij de ijzerwarenzaak,  Conrad e.d.
Groet, Paul
Re: Het zoveelste topic over het verschil tussen 72020 en 72021
@Ton
Cocktailprikkers had ik niet aan gedacht, en ik kan me prima voorstellen dat die goed van pas kunnen komen. In dit geval zouden ze echter veel te dik zijn. Het stukje plastic zat oorspronkelijk in een ringmapje, zo eentje met twee gaten, voor bankafschriften. Het lag gewoon op mijn bureau toen ik om me heen keek, op zoek naar iets dat heel dun was maar niet snel zou breken of scheuren. Het past in een heel smal spleetje en dat was precies wat ik nodig had.

@Paul
Omdat dit de eerste keer is dat ik interieurverlichting inbouw, heb ik voor de 72021 gekozen. Desalniettemin alvast bedankt voor de uitleg want als ik wat meer ervaring heb opgedaan, wil ik misschien iets vergelijkbaars doen.