Die warmte was deze week nog goed te merken, daarom donderdag nog vroeger wakker dan normaal.
Omdat ik ook weer vroeg thuis wilde zijn (bleek achteraf een goed idee), toch maar opgestaan.
Even na 4:00 was ik op het station in Bingen voor de trein van 4:17 naar Mainz om daar over te stappen.
En op dat tijdstip ben je dan niet alleen, er stapten zo'n 10 reizigers in de trein en in Mainz was de S-Bahn (S8) naar Frankfurt behoorlijk gevuld.
Afijn, rond 4:00 begint men in Bingen zo'n beetje met het gereedmaken van de verschillende treinstellen en blijkt TransRegio (MittelrheinBahn) ook langs de perrons nogal wat treinstellen geparkeerd te hebben.
3 stellen op spoor 201 (richting Mainz) en 2 stellen op spoor 103 (richting Koblenz), met nog een aantal op de opstelsporen.
Dat leverde de volgende 2 sfeervolle plaatjes op:
Spoor 201
Spoor 103Eenmaal rond 5:45 in Frankfurt aangekomen, begon het al wat lichter te worden.
Voor de liefhebber een foto van een BR 143:
91 80 6143 138-6 D-DB
Het station wordt natuurlijk niet alleen door de DB aangedaan, ook bijvoorbeeld door de HLB (Hessische Landesbahn), waarvan ik vind dat ze best wel een mooie huisstijl hebben.
Op dit vroege tijdstip bleek daar nieuw materieel van de HLB te staan, welke in december 2018 in dienst genomen wordt.
Het gaat hier om de BR 1440 van Alstom, Coradia Continental, welke 3 en 4-delig zijn.
94 80 1440 162-4 D-HEB
94 80 1440 346-3 D-HEBZoals al gezegd, weer vroeg naar huis en rond het middaguur in Frankfurt deze FLIRTs van de HLB gekiekt:

Ze hebben ook nog ouder materieel, helaas gisteren niet gezien, maar ik heb een tijdje geleden er wel een op de foto genomen:

Wie nog meer van het HLB materieel wil weten, kan
hier kijken.
Behalve Duitse en Zwitserse hogesnelheidstreinen, komen in Frankfurt ook Franse TGVs.
Deze Dubbeldeks TGV ging er om 12:59 vandoor.
93 87 0310 033-0 F-SNCFOp weg naar huis zie ik onderweg regelmatig goederentreinen aan de kant staan, zo ook bij Mainz Mombach.
Die blijken dan vaak, niet lang na voorbij te zijn gekomen, te vertrekken en door Bingen te rijden.
Tja, laat ik daar nu elke keer uitstappen en dus de mogelijkheid benutten ze te fotograferen.
Deze donderdag een Vectron met een sleepcontainerwagens en de foto hieronder is een plaatje uit een filmopname, niet geheel scherp naar mijn zin:

Tja, vroeg thuis en dat was maar goed ook.
Het onweer en wat windhozen hadden net in mijn dorp en in Bingen huisgehouden.
Mijn huis heb ik nog wel gehouden, wat dakpannen niet, dus de verhuurder kwam er aan te pas om een en ander te (laten) repareren.
Vandaag niet aan het werk, maar wel er op uit en op de terugweg een Railpool Vectron met als tekst "Improving European Railways - retrack":
91 80 6193 817-4 D-RpoolDat was dus op het einde, het begin leverde deze VTG kolentrein getrokken door de BR 189 "Poznan ? Rotterdam LINKED BY RAIL".
91 80 6189 213-2 D-DISPODe opzet van vandaag was eigenlijk om naar de Opelwerke in Rüsselsheim te gaan en daar wat foto's te maken.
Het leuke is dat daar nog met Formsignale wordt gewerkt, maar ook in Rüsselsheim zelf staat er een.
Daar kun je lekker dichtbij komen en het bewegen van het sein ook goed horen, daarnaast leveren zulke seinen altijd weer een bepaalde sfeer.
Dus eerst daar naartoe en een filmpje geschoten.
Eerst komt uit de richting Mainz de S8 naar Offenbach via Frankfurt.
Vervolgens de RE 3 van Vlexx naar Saarbrücken, welke je ook goed kunt horen zodra hij vertrekt.
Na deze ICE-T te hebben vastgelegd, met de S-Bahn naar Rüsselsheim Opelwerke.

Helaas niet veel bedrijvigheid op vrijdag, dus dat wordt nog maar eens een andere keer bezoeken.
Zo snel geef ik mij natuurlijk niet gewonnen en neem in ieder geval wat foto's.
In het filmpje zagen jullie al de BR 622 van Vlexx als RE 3 richting Saarbrücken, wel nu, uit die richting rijdt hij naar Frankfurt.
Hier bij de Opelwerke vanuit de richting Mainz:

Op het grote terrein stonden verschillende goederenwagens, en deze BR 294 had een hele sleep achter zich klaar om te vertrekken.
98 80 3294 872-7 D-DBIk heb nog best wel een tijd gewacht, maar die trein wilde maar niet vertrekken.
Ondertussen sta je zo de omgeving op te nemen en daar viel mij op dat de bovenleidingsdraden richting de afspanning, akelig dicht langs de verlichting ging.

Bonus voor het wachten was deze losse V100 van de VEB die opeens voorbij kwam kachelen:
92 80 1212 229-9 D-VEB
A propos, niet alleen Vlexx rijdt hier met BR 622 rond, ook DB Regio en met deze ben ik uiteindelijk van Bingen naar Münster-Sarmsheim gereden:
95 80 0622 524-6 D-DBDit is de RB65 die in Bingen klaar staat om naar Kaiserslautern te rijden.
3 minuten later ben ik al weer in mijn woonplaats, eh dorp, en zie ik de RB65 verder rijden.
Een paar honderd meter verder rijdt hij op 10 meter van mijn achtertuin (aan de voorkant trouwens geen tuin).

Zo, dat is al weer snel een fotosessie na de vorige.
Maar het is niet alle dagen feest, hoewel ... dit weekend is in Frankfurt het Osthafen Festival.
Van alles te doen op het land en water en naar wat men aangeeft ook (historische) treinen.
Ik ben benieuwd en maak er morgen een volgend dagje uit van.
► Inhoudsopgave