Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

wisseldecoder 74461

Gestart door Hanneske1954 maandag 18 juni 2018, 19:07:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisseldecoder 74461
Hanneske1954
gast

wisseldecoder 74461
Hallo forumleden,
Bij de wisseldecoder 74461 zitten in principe 3 aansluitdraden, de bruine naar de 0, de rode naar de B en de gele gaat ook naar de B. Via welke draad krijgt de decoder zijn digitale commando? Via de rode of de gele?
Waarom ik dit vraag: ik probeer alle wissels en zo aan te sluiten via een aparte stroomkring, los van de rijstroom, bij de decoder 74460 is dit geen probleem en werkt het. Maar wat is de bedoeling van die gele draad aan de B?
Re: wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: wisseldecoder 74461
Kijk eens naar dit topic.
Re: wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2007

offline
Re: wisseldecoder 74461
Re: wisseldecoder 74461
Hanneske1954
gast

Re: wisseldecoder 74461
Hallo Willy,
Dank voor de reactie, die handleiding heb ik zelf ook al doorgeworsteld maar het is mij niet geheel duidelijk. De handleiding vind ik nogal onduidelijk op dit gebied. Het wordt mij niet duidelijk waarvoor die gele draad is. Als dit een extra voeding is, en daar lijkt het op omdat hij ook aan de baanstroom gaat, dan vraag ik mij af wat er dan gevoed wordt: is dit de speol of is dit het "commando"?
Re: wisseldecoder 74461
Hanneske1954
gast

Re: wisseldecoder 74461
Rob, bedankt.
Ook dit draasgdje heb ik doorgelezen. Staat hetzelfde plaatje in als in de handleiding. Maar uit het draadje maak ik op dat de digitale signalen toch via de rode en bruine draad komen, moet ik dus even uitvogelen hoe ik die op die aparte stroomkring ga aansluiten.
Groet

Hans
Re: wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: wisseldecoder 74461
Ik ben het met je eens, ik vind de handleiding ook niet erg duidelijk.

Het punt is dat er zowel in de nederlandse als in de engelse tekst een misleidende waarschuwing staat bij het aansluiten van een externe voeding:

     "De gele draad van de inbouw-digitaaldecoder mag niet met de digitale stroomkring verbonden worden."
     "The yellow wire from the digital installation decoder may not be connected with the digital power circuit."

En dat terwijl er elders in de handleiding nou juist een plaatje staat waarbij de gele draad wél op de digitale stroomkring aangesloten wordt! Dat lijkt een tegenspraak.

Pas toen ik ook de duitse tekst las, begon het me te dagen:

     "Das gelbe Kabel des Einbau-Digital-Decoders darf nicht zusätzlich mit dem Digital-Stromkreis verbunden werden."

Er is maar één woordje weggelaten bij de vertaling, maar dit kleine verschil veroorzaakt een hoop onduidelijkheid.

Om het iets duidelijker te formuleren dan de handleiding: In beide gevallen worden de bruine en rode draden van de decoder via de rails aangesloten op respectievelijk de massa ("0") en de digitale stroom ("B"). Alleen bij de gele draad is er een verschil. Bij normaal inbouwen wordt de gele draad aangesloten op de digitale stroom ("B"), bij gebruik van een externe voeding wordt de gele draad in plaats daarvan aangesloten op die externe voeding.
Hoewel ik dit niet in de handleiding heb gelezen, concludeer ik hieruit dat de gele draad de stroom levert voor de wisselaandrijvingen. Tenslotte moet bij gebruik van een externe voeding de massa van die voeding verbonden worden met de massa van de digitale stroom ("0"). Dat vind ik dan weer heel logisch, daarmee wordt immers de stroomkring van die externe voeding en de wisselspoelen gesloten.


Overigens heb ik weliswaar een heleboel van deze decoders, ik gebruik geen externe voeding. Ik heb een vloerbaan, dan is het wel zo praktisch om niet al te veel draadjes te hebben. Daar komt bij dat het nogal vol is op mijn baan en als er veel treinen rijden, moet ik er eerst een paar stil zetten voordat ik wissels omzet, anders komen er ongelukken van. Zodoende is er voldoende stroom beschikbaar voor de wisselaandrijvingen. Ik schakel hooguit twee wissels tegelijkertijd, dat lukt dan gemakkelijk. Als mijn baan nog wat verder groeit, en er daardoor meer treinen kunnen blijven rijden tijdens het schakelen, zal ik dit misschien moeten veranderen, maar dan moet ik eerst meer ruimte hebben om mijn baan uit te breiden en dat zal op z'n vroegst in het najaar zijn.
Re: wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2007

offline
Re: wisseldecoder 74461
De afbeeldingen zijn m.i. duidelijk.
De onderbouw decoders zijn inderdaad handig (die vind je ook bij de M. seinen).  Maar, terwijl de elektrisch/mechanische aandrijving met schroefjes is geborgd, wordt de de decoder op 3 pinnetjes vast geklikt (ook bij de M. seinen).  Het naderhand verwijderen van een (defecte) decoder betekent dat soms de pinnetjes afbreken.

Willy
Re: wisseldecoder 74461
Hanneske1954
gast

Re: wisseldecoder 74461
Hallo Willy,
Ik ben pas bezig met het opbouwen van de baan en nu bezig met het schaduwstation. Voor de wissels heb ik een mal gemaakt. Die gebruik ik om op de plaats waar de wissels komen een gat in de onderplaat te zagen. Ik kan dan altijd bij de ingebouwde aandrijving. De decoder hangt er gewoon los onder. Ziet er niet netjes uit maar 1: daar woont niemand die zich over het uitzicht beklaagt en 2: defecte decoder kan ik zo loskoppelen en vervangen en 3: mocht het nodig zijn dan kan ook boij de oude decoder het adres eenvoudig veranderen omdat ik bij de dipswitches kan.
Groet
Hans
Re: wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: wisseldecoder 74461
Voor een vloerbaan vind ik inbouwdecoders handig, maar als je een vaste baan bouwt, waarom gebruik je dan geen decoder als de m 83, of een van de vele vergelijkbare alternatieven van andere merken? Weliswaar moet je dan wat meer bedrading aanleggen, maar het is veel goedkoper. Adres veranderen kan ook heel gemakkelijk: De nieuwste m 83 heeft dipswitches aan de buitenkant. Het enige nadeel daarbij is dat je het adres meteen voor een groep van 4 wissels in moet stellen, het kan niet per wissel.

Als je ergens op je baan een paar wissels hebt liggen die altijd tegelijk geschakeld moeten worden heeft de m 83 nog een voordeel: in plaats van twee inbouwdecoders hoef je maar één van de 4 wisseluitgangen te gebruiken. Sinds de laatste wijziging van m'n vloerbaan doe ik dat ook.
Re: wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2010

offline
Re: wisseldecoder 74461
Dipswitch 9 en 10 waren er toch voor om een van de 4 wissels uit de groep te kiezen?

Tenminste zo heb ik het altijd begrepen.
Re: wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: wisseldecoder 74461
Als dipswitch 10 op "On" staat, reageert de m 83 op DCC, anders op mfx.

Dipswitches 1 t/m 9 zijn om een adresgroep in te stellen. Ingesteld op 1 bedient de m 83 de adressen 1 t/m 4, ingesteld op 2 bedient hij 5 t/m 8, enzovoorts.

Er is een "Themen-Special" over de m 83 (zie hier, en dan een flink stuk naar beneden scrollen), daarin staan de mogelijkheden heel duidelijk uitgelegd, vooropgesteld dat je geen moeite hebt met Duits. Deel 4 beschrijft de dipswitches.

Edit: Verwijzingen naar Themen-Special toegevoegd.
Re: wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: wisseldecoder 74461
Re: wisseldecoder 74461
Ben den Hollander
gast

Re: wisseldecoder 74461
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 25 juni 2018, 20:02:06

Als dipswitch 10 op "On" staat, reageert de m 83 op DCC, anders op mfx


Deze decoder luistert niet naar MFX. Het is Motorola of DCC.
Re: wisseldecoder 74461
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: wisseldecoder 74461
 @citaat
Je hebt gelijk Ben, de m 83 luistert alleen naar Motorola of DCC. De decoder kan zichzelf via mfx bij een centrale aanmelden, dat is alles wat er met mfx gebeurt. Wat dat voor voordeel heeft, weet ik niet. Ik heb een Mobile Station en dat doet daar niets mee.