Ik ben het met je eens, ik vind de handleiding ook niet erg duidelijk.
Het punt is dat er zowel in de nederlandse als in de engelse tekst een misleidende waarschuwing staat bij het aansluiten van een externe voeding:
"De gele draad van de inbouw-digitaaldecoder mag niet met de digitale stroomkring verbonden worden."
"The yellow wire from the digital installation decoder may not be connected with the digital power circuit."
En dat terwijl er elders in de handleiding nou juist een plaatje staat waarbij de gele draad wél op de digitale stroomkring aangesloten wordt! Dat lijkt een tegenspraak.
Pas toen ik ook de duitse tekst las, begon het me te dagen:
"Das gelbe Kabel des Einbau-Digital-Decoders darf nicht zusätzlich mit dem Digital-Stromkreis verbunden werden."
Er is maar één woordje weggelaten bij de vertaling, maar dit kleine verschil veroorzaakt een hoop onduidelijkheid.
Om het iets duidelijker te formuleren dan de handleiding: In beide gevallen worden de bruine en rode draden van de decoder via de rails aangesloten op respectievelijk de massa ("0") en de digitale stroom ("B"). Alleen bij de gele draad is er een verschil. Bij normaal inbouwen wordt de gele draad aangesloten op de digitale stroom ("B"), bij gebruik van een externe voeding wordt de gele draad in plaats daarvan aangesloten op die externe voeding.
Hoewel ik dit niet in de handleiding heb gelezen, concludeer ik hieruit dat de gele draad de stroom levert voor de wisselaandrijvingen. Tenslotte moet bij gebruik van een externe voeding de massa van die voeding verbonden worden met de massa van de digitale stroom ("0"). Dat vind ik dan weer heel logisch, daarmee wordt immers de stroomkring van die externe voeding en de wisselspoelen gesloten.
Overigens heb ik weliswaar een heleboel van deze decoders, ik gebruik geen externe voeding. Ik heb een vloerbaan, dan is het wel zo praktisch om niet al te veel draadjes te hebben. Daar komt bij dat het nogal vol is op mijn baan en als er veel treinen rijden, moet ik er eerst een paar stil zetten voordat ik wissels omzet, anders komen er ongelukken van. Zodoende is er voldoende stroom beschikbaar voor de wisselaandrijvingen. Ik schakel hooguit twee wissels tegelijkertijd, dat lukt dan gemakkelijk. Als mijn baan nog wat verder groeit, en er daardoor meer treinen kunnen blijven rijden tijdens het schakelen, zal ik dit misschien moeten veranderen, maar dan moet ik eerst meer ruimte hebben om mijn baan uit te breiden en dat zal op z'n vroegst in het najaar zijn.