Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Programmeren van decoders met IB-Util

Gestart door Petrus zaterdag 16 juni 2018, 15:18:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Programmeren van decoders met IB-Util
Beste allen,

Gister en vandaag een tweede U* schakelmodule (63410) aangesloten op de IB-Com. Na wat puzzelen en testen werkt het in iTrain. Aan de eerste schakelmodule hangen tien wissels, aan de tweede vier. In iTrain adres 1 t/m 14.

Mijn vraag gaat over het programmeren van de schakelmodule met het programma IB-Util. Nadat een eerste wisselcontact is geprogrammeerd (LNCV 1 = 1) wordt de rest automatisch toegewezen. Je zou denken LNCV 2 = 2 enzovoort. Maar De IB-Util maakt er een ratjetoe van. En dat nu probeer ik te begrijpen, ook om eventuele toekomstige problemen voor te zijn en de logica van het geheel te behouden.

Iemand ervaring hiermee? Ik houd me aanbevolen voor tips.

Dank en groet, Petrus
Re: Programmeren van decoders met IB-Util
De snelle methode voor alle 20 outputs , gebruiksaanwijzing blz. 27 van de decoder:



LNCV 1 = 00011, betekent alle outputs worden "wissels" (de laatste 1), beginadres is 1 (0001), laatste adres = 0001 + 9 = 0010.

Programmeren van één output, zie 4.2 blz. 7:

LNCV21 is de 1e output, LNCV22 de 2e enz. tot LNCV40 de laatste. Adressen gaan van 1 - 2048 (eerst 4 posities) en de mode 0 of 1 is rood of groen.



Op die manier kun je de adressen 11 t/m 14 maken en de outputs 21 t/m 28 configureren als "wissel", rood of groen. 

Gr, Ben.
Re: Programmeren van decoders met IB-Util
@ Ben: Top! Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ik begin het te snappen. (Het lezen van de handleiding vergt het nodige mathematische inzicht. De AAAA's brengen me in de war.)

Dat ik het snap: wil ik de tweede schakelmodule op dezelfde manier gebruiken, dan geeft ik in: LNCV 1 = 000111 want het beginadres is 11.

Dank en groet, Petrus
Re: Programmeren van decoders met IB-Util
De AAAA staat voor adres.  Dat bestaat dus uit 4 cijfers.(2048 hoogst toegestane waarde)

Als je 11 wil wordt het dus 0011 ,in je bericht typ je 00011 Check even waar je het fout hebt neergezet.

Mvg Robin
Re: Programmeren van decoders met IB-Util
Beste allen,

Ter leering ende vermaeck

Heb inderdaad de LNCV's van de twee schakelmodules (U* 63410) verkeerd ingegeven: 11 en 111.  Dat moest dus zijn: 00011 en 00111, waarbij dus de eerste vier cijfers staan voor het adres AAAA.
Het werkte wel, ondanks dat IB-Util steeds een foutmelding gaf bij het bedienen van het wissel-keyboard: Mag.Art.Message wurde nicht bearbeitet. Nu is het op orde.

Ben, Robin bedankt voor meedenken.

Petrus
Re: Programmeren van decoders met IB-Util
Je hebt nu in de 2e decoder ook 10 wissels geconfigureerd, dit terwijl je er maar 4 nodig hebt. De niet gebruikte 12 uitgangen kun je naar believen ergens anders voor gebruiken: licht, sein, ontkoppelaar, etc..

Gr, Ben.
Re: Programmeren van decoders met IB-Util
@ Ben: Dank. Ik denk dat ik het begrijp. Ik zal eens proberen er een lichtje op aan te sluiten. Nu eerst zien, dat ik stappen maak met iTrain. HG. Petrus
Re: Programmeren van decoders met IB-Util
Draadje afhechten

Vandaag nog wat gepield met IB-Util. Het maakt uiteindelijk geen verschil: schrijf ik LNCV waarde 00011, dan boekt IB-Util 11. De rare foutmelding duikt nog steeds af en toe op. Ik zal eens zien of de Loconet-Tool van Uhlenbrock (19100) de moeite waard is; ik lees daar overigens maar weinig over.

Voor de goede orde: drivers en software zijn oké en alle veertien wissels werken naar behoren. Feitelijk heb ik geen probleem.

Beste groet,

Petrus