Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin HO periode I stoomloc nr 34971 en 37974

Gestart door Davy zondag 18 juni 2006, 15:32:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin HO periode I stoomloc nr 34971 en 37974
Ik heb deze HO Marklin Delta stoomloc gekocht op de beurs in Houten. Het is een oude stoomloc uit Beieren serie B VI van de Koninglich Bayerische Staatseisenbahnen. Bouwjaar 1863, heeft een peervormige schoorsteen en werd nog gestookt op turf. Verder heeft de loc een drieassige tender en heeft twee grote halfverzonken wielen en een buitenliggend frame met een Stephenson drijfwerk. Vooraan zit nog een groot loopwiel. Heel apart allemaal. De lengte van de loc is 16,3 cm. Ik vind hem zelf erg speciaal. In principe was het een personentrein. Het model is bijna geheel van metaal. Veel losse details en erg filigraan uitgevoerd. Dat op het niveau van Brawa ligt. Zo is het interieur van het half open machinistenhuis (er is alleen een regenscherm) heel mooi uitgevoerd.

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/alpinetoysca_1897_16930758

De loc is uitgebracht in het jaar 98/99 en is uitgevoerd met een faulhaber motor in de ketel zoals het hoort, die de twee grote drijfwielen aandrijft. Op die wielen zitten vier anti slipbanden anders kwam hij gegarandeerd net als mijn Brawa stoomloc met niet meer dan vier assen mijn helling omhoog. De Loc rijdt perfect. Er zijn geen zichtbare tandwielen.

De maximale snelheid is voor M* niet erg hoog. De loc kan zowel digitaal als analoog heel zachtjes rijden. Al vind ik de rijeigenschappen analoog net een een beetje beter, maar het verschil is erg klein tussen analoog en digitaal. Als ik digitaal rij branden de drie lantaarns vooraan permanent. Dus ook als de loc stilstaat, maar ik kan het licht dus niet uitzetten. Dit is mijn tweede delta loc die deze eigenschap heeft. Bovendien heeft de loc een stroom geleidende koppeling aan de tender zitten.

Trekkracht is heel behoorlijk. Een trein met 20 assen (vijf 26,4 cm vierassige personen wagens is geen probleem op het vlakke. Vier van deze wagens op mijn helling van max 5,5 % ( lengte meer dan 4 meter) is het maximale wat haalbaar is. Al slipt hij dan soms wel eens en na vijf keer op neer en neer de helling op laten rijden wordt de decoder lauw warm. Beter is 12 assen. Dan levert het totaal geen problemen op. Ook rijden over wissels en kruisingen gaat perfect.

Kortom een topmodel dat ik heb kunnen kopen voor een redelijke prijs. Deze loc gaat op de modulebaan dus heel wat rondjes rijden, vooral omdat een andere lid van de vereniging de bijbehorende wagens heeft.


Mettertijd zal ik deze locbeschrijving uitbreiden van de wat latere uitvoering van deze loc. De Marklin versie 37974 deze heeft namelijk geluid en heel mooi geluid ook. Voor meer informatie zie ook.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=898
Marklin HO periode I stoomloc nr 34971
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Marklin HO periode I stoomloc nr 34971
Hallo Davy,
wat een fantastisch model en een
hele goede beschrijving:
daar hebben we wat aan!

Ik hoop dat meerdere mensen dit gaan doen :D
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is.

Groeten
Wim
Marklin HO periode I stoomloc nr 34971
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Marklin HO periode I stoomloc nr 34971
Davy.
Prachtig model en weer een geweldige beschrijving!
AlbertJan.
Re: Marklin HO periode I stoomloc nr 34971
In Middels heb ik ook een mfx uitvoering van dit model al weer ruim een jaar geloof ik. Marklin 37974 met een gesloten turftender en mfx locsound decoder onboard

Beschrijving van deze loc.

De loc heeft hier een gesloten turftender en is gemaakt ergens tussen 1863 en 1871. Uitvoering rond 1890 geloof ik. De trein trok toen al bijna geen personentreinen meer, maar voornamelijk toen al voornamelijk goederentreinen.

De aandrijving is stil te noemen. Motor is een klokanker.Rijeigenschappen zijn met behulp van de mfx decoder prachtig te noemen. De loc zet zich al bij rijstap 1 van de 128 in beweging.
Wel heeft deze versie wat minder metalen onderdelen dan de allereerste versie van deze loc. Verlichting is met behulp van lampjes en niet met gele leds, zoals bij de eerste versie.

Trekkracht op het vlakke is ruim voldoende voor meer dan 10 twee-assige wagens. Ik ben gestopt op 36 assen. Op mijn helling van 5% is dat wat minder trouwens. Ik geloof dat het dan bij 7 a 8 2 assers dan wel gebeurd is. Ik heb het getest zonder problemen met vier vierassers.

De lok heeft 11 functies, waarvan 9 geluidfuncties. 1 geluidfunctie de fluit is dubbel uitgevoerd. Er is geen korte fluit. Alleen een lange.

Daarnaast zijn er de volgende geluidfuncties.
Geluid stoomaandrijving. Heel apart.
Geluid kolenscheppen.
Geluid stoomafblazen.
Geluid luchtpomp.
Geluid piepende remmen uit.
Geluid injector
Geluid aslade.

Vier geluiden zijn continu geluiden.

Kortom een hele mooie periode I loc. Ik heb er toen 399 euro voor betaald. Ik heb deze loc eigenlijk gekocht voor het geluid. Dat was zo apart. Wel wil ik even kwijt dat mijn exemplaar al in reperatie is geweest. In de tender is zowel de decoder als de luidspeaker in gebouwd. De kunstof deksels op de tender kunnen trouwens open.

De lok zit in een grote grijze kartonnen doos waarin een houten kistjes zit met daarin de loc. Dit houten kistje is weer omgeven door plastiek en karton. Mooiste verpakking die ik van Marklin tot nu toe hebt gezien.

http://www.rocousa.com/Marklin_pages/37974.htm







Re: Marklin HO periode I stoomloc nr 34971 en 37974
prachtige loc, goede beschrijving.
Re: Marklin HO periode I stoomloc nr 34971 en 37974
Hallo Davy.
Weer heel erg bedankt voor de uitgebreide beschrijving!
Ik zag dat deze loc in Amerika $ 590,- moet kosten, dat is heel wat meer als bij ons.
Wat bedoel je met geluid is heel apart, vind je het een erg mooi geluid of meer bijzonder (misschien ook mooi!)?
Hoeveel locs heb jij ondertussen wel niet, ik heb al zoveel beschrijvingen van jouw hand gezien!
Ik wil deze bijzonder mooie loc ook aan gaan schaffen maar wacht nog even een goede aanbieding af.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Marklin HO periode I stoomloc nr 34971 en 37974
Heel apart van hetgene wat ik tot nu toe heb gehoord en zelf heb. Kan het niet uitleggen dat moet jezelf horen. En ja ik heb heel wat locs en daarvan zijn de meeste stoomlocs.

En wil je deze lok kopen en kan je hem kopen voor 399 euro dan heb je al een koopje. Bovendien wordt deze versie niet meer gemaakt. En in veel winkels zie ik hem ook al niet meer liggen. Of je moet wachten tot over een paar jaar weer een nieuwe of andere versie op de markt komt. Maar goedkoper zal dit model nooit worden. Laagste prijs die ik heb gezien voor dit model is 349 euro in Duitsland. Persoonlijk zou ik graag nog een zwart / rode versie periode II willen hebben.