Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?

Gestart door Tjoekedoris woensdag 20 juni 2018, 15:21:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Beste mensen,

Ik ben de gelukkige bezitter van de nieuwe Rheingold set 26928...een juweeltje.
De set bestaat uit een loc en een set rijtuigen die beiden van een sleper en decoder zijn voorzien, en vooraf zijn ingesteld op DCC adres 03.
Aangezien ze allebei eigen functies hebben meegekregen zou dus 1 van beiden een ander adres moeten hebben.
Nu heb ik voor de loc het adres aangepast naar 185, overeenkomende met het bouwnummer 18.5 van de loc en daarvan doen ook alle functies het.
Het adres van de rijtuigen staat nog op 3 (moet ik later ook veranderen, want ik bezit al een loc met dat adres), maar geen van de functies doet het, zelfs de verlichting niet.
Wat doe ik fout...moet ik andere handelingen doen? De beschrijving zegt daar niets over.
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Volgens de gebruiksaanwijzing zit er een MFX decoder in de bagagewagen.
"Gepäckwagen mit Digital-Decoder mfx zum Schalten von Licht- und Geräuschfunktionen. Serienmäßig ausgestattet mit roten LED-Schlusslichtern."

Herstel: Verderop staat dat de decoder wel degelijk op DCC werkt.
Wat gebeurt er wanneer je in CV 50 alles, behalve DCC en MM uitschakelt?
Waarde 4 in CV 50 schrijven. Prioriteit is DCC en dan pas MM.

Zie (PDF) ===> klik
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
De decoder is inderdaad MFX en doorloopt de prioriteit: MFX/ DCC / MM.
Aangezien ik een TAMS MC bezit wordt MFX niet herkent en wordt DCC gebruikt.
Dat gaat prima bij alle locomotieven en via de programmeerrails kan ik de adressen wijzigen.
Het gekke is dat het adres 3 gewoon wordt uitgelezen en die kan ik dan naar believen veranderen... zonder foutmelding.
Als ik dan het adres gebruik voor de functie schakeling dan gebeurt er echter niets en daar wordt ik niet blij van  :( :(
De rijtuigverlichting moet gewoon met F0 schakelbaar zijn.
Het is dan wel geen loc, maar het oproepen va een decoder is toch hetzelfde of zie ik het nou verkeerd   :? :-( :(
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
 @citaat Een decoder is een decoder. Of die nu in een loc of rijtuig zit, maakt niks uit.
Probeer toch eens om CV 50 op 4 te zetten.

Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Wim, ik heb de CV op 4 gezet, maar dat mocht ook niet baten. Vervolgens heb ik de CV op 14 gezet, ervan uitgaande dat dit de fabrieksinstelling was en toen
deed hij het. Het lag dus inderdaad aan de CV instelling. Mogelijk dat deze op 0 stond.
Verder heb ik geconstateerd dat hij tot adres 127 feilloos accepteert, maar dat een lang adres (van 128 t/m 255) niet werkt.
En dit terwijl in de handleiding staat dat CV1 van 1 tot 255 kan. Moet ik dan nog wat aanpassen?
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
 @citaat Ik weet niet of je centrale t/m 255 kan instellen... Misschien kan de handleiding van je centrale uitsluitsel geven.
Vraagje: Welk adres heb je de decoder nu gegeven? Ik heb het vermoeden dat de decoder nu naar het MM protocol luistert.
CV 50 op 14 wil zeggen dat alleen analoog AC is uitgeschakeld.

Vreemde gang van zaken. Met m'n ESU Lokprogrammer ondervindt ik geen problemen met het instellen van de nieuwste
Märklin decoders.
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Hallo Wim, met de Tams MC kan ik ook lange adressen instellen. Dat heb ik bij enkele locs ook gedaan. Dus geen probleem.
Ik ga nog een keer proberen om de CV op 4 te zetten, want ik weet inmiddels waarmee ik hem aan de praat heb gekregen, dus kan ik het
weer terugzetten. Het lijkt me dat hij het dan toch ook moet doen.
Het adres heb ik ingesteld op 10. De tientallen ga ik maar reserveren voor rijtuigen e.d.
Het zou kunnen dat het toch een wat oudere decoder is en dat de beschrijving niet klopt, maar het protocol waarmee de decoder wordt aangestuurd is wel ingesteld op DCC 128
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
 @citaat DCC 128? Dus: 128 rijtrappen voor een functiedecoder? Curieus.
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Ja, ik zou niet weten op welke format ik hem anders op moet zetten. Ik kan ook DCC 14 of DCC 28 kiezen, of anders ook alle MM formaten.
Maar hij doet het op DCC 128.
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Ik heb nu alle CV50 instellingen met DCC geprobeerd, dus ook 4 (alleen DCC) en alles blijft werken :-)
Ik ga nu proberen om toch via CV50-4 een lang adres in te stellen. Volgens het boekje moet het kunnen.

Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Een lang adres zit in CV17 en 18. Daar zul je het hoge en lage bit moeten programmeren. En voorts moet je het hoge adres ook nog "aanzetten" in CV29.

Hier een calculator voor lang adres: http://www.amerikaanse-treinen.nl/smf/DCC-Long-adrress.html
En hier een calculator voor CV29: http://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Märklin DCC CV lijst (PDF) ===> klik
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Rheingold set 26928 - functiedecoder rijtuigen?
Ben en Wim,

Dank voor het inzenden van de info :thumbup:. Ik heb de sites opgeslagen en wat ik kon printen heb ik gedaan, als naslagwerk.
Door het vele uitproberen en inlezen heb ik inzicht gekregen in het programmeren op byte en bit niveau en wanneer ik nu op het forum een topic wil lezen die
dieper ingaat op de digitale wereld, dan weet ik nu wel waar ze het over hebben.
Het is vooral doen en niet bang zijn. Wel onthouden waar de zaak op stond. Een lang adres is te programmeren....ik heb CV29 op 1 gezet, maar nog geen
overeenkomstige CV17 en CV18. Ik weet echter hoe het nu moet en dat is belangrijk.
De rijtuigen luisteren nu naar adres 100 en ik heb de geluidsterkte aangepast door CV63 aan te passen, hetgeen ik al heel knap van mezelf vond  :-)
Als je jezelf in de digitale wereld van de treintjes wil ophouden en staande wil blijven is het vooral veel lezen, uitproberen, geduld, interesse en doorzettingsvermogen hebben.
En als je er dan nog niets van bakt is er gelukkig altijd nog het forum.  ;) :thumbup: