Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

MS2 / CS2 ?

Gestart door Tjoekedoris zondag 10 juni 2018, 21:52:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
MS2 / CS2 ?
Heren spoorders, wie kan mij vertellen of je met een MS2, de adressen van locomotieven met een MFX decoder kan inlezen en veranderen?
Of heb je daar een CS2 (3) voor nodig?  Wat is het wezenlijke verschil tussen die twee? Heb ik naast een CS2 ook een MS2 nodig?

Ik heb mijn baan gedigitaliseerd met Tams MC en iTrain, maar overweeg echter om een deel van de baan separaat te gaan besturen
en dan met Märklin digitaal, zodat ik hiermede functionaliteit in huis haal die de Tams MC niet heeft.

Groetjes,

Martin
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2014

offline
Re: MS2 / CS2 ?
MFX meld zich zelf aan met een uniek nr deze is ook niet aan te passen alleen de protocollen MM(marklin motorola) en DCC kun je aanpassen.
Verder is de MS2 een simpele controller die MFX MM en DCC praat,Meer waarde van een CS2/3 zit er in dat je meer dat 16 functie kunt aansturen als de decoder dit ook ondersteunt,er uitgebreidere instelling aan de decoder kunnen worden gedaan(bij de MS2 kun je alleen maar simpele veranderingen doen of CV waarden veranderen)
De CS2/3 ondersteunt MFX+ de virtuele cabine de ene vind het geweldig de andere vind het niks ;)
Ik denk dat je beter eerst op een rijtje kunt zetten wat je wensen zijn wat je er mee wilt doen en wat je er voor over hebt en dan gaat kijken wat het meeste in de buurt komt die keuze kun je he beste zelf maken.
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Maar ter aanvulling; met de ms2 kun je dan wel weer het adres voor de niet MFX protocollen wijzigen.
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Je vraagt naar de wezenlijke verschillen tussen MS 2 en CS 2. Zelf heb ik een MS 2 en daar ben ik heel tevreden over. Het aanpassen van allerlei loc parameters gaat prima. Ook het adres kan gewijzigd worden, zowel voor mm(fx) als voor DCC, althans voor zover het adres van de loc programmeerbaar is. Zoals Mark al schreef gaat dit niet bij mfx-decoders, maar dat is omdat dat ook helemaal niet nodig is. Kortom, hiervoor heb je geen CS nodig.

Een MS 2 is bedoeld om treinen allemaal zelf te besturen en magneetartikelen zelf te schakelen. Op een MS 2 (c.q. de bijbehorende aansluitbox) kun je geen terugmelders aansluiten of rijwegen definiëren, en besturing via pc gaat ook niet (of je moet al richting CAN digital gaan). Deze beperkingen zijn voor mij de reden om uit te kijken naar een CS of een ECoS, anders zou ik gewoon bij mijn MS 2 blijven. Of dit voor jou wezenlijk is, moet je natuurlijk zelf bepalen.
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2023

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Martin,
Welke functionaliteit mis je dan met TAMS MC ?
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Je kan met een Tams MC geen MFX decoders automatisch inlezen. Je moet altijd een loc adres intoetsen of in het geval van iTrain een adres definiëren.
Het automatisch aanmelden kan alleen met Märklin digitaal. Nu bezit ik 2 treinen met adres 3 en heb gewoon problemen met het aanpassen van de ICE3, die ik het adres 304 wil meegeven, omdat dit dan overeenkomt met het bedrijfsnummer en daardoor makkelijker onthouden is.
In die set zit fabrieksmatig een Märklin MFX decoder met adres 3.
Ik had dus gedacht....als ik nu een MS2 aanschaf dan kan die de loc automatisch inlezen en kan ik daarna het adres veranderen.
Die (mogelijke) functionaliteit had ik in gedachte, maar dat is dus een foute gedachte blijkt nu.  Beetje digibeetje  8o :(
Ik zal het toch met CV programmering moeten proberen denk ik.
Re: MS2 / CS2 ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Een lok met MFX kan je gewoon via de menu's programmeren. Dat gaat vrij eenvoudig. Bij wat oudere Märklin MFX decoders echter, is adres 304 niet beschikbaar. Die gaan tot 255 Motorola adressen. Bij locs met DCC mogelijkheid kan je tot 9999 gaan.
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2010

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Adres 3 is het startadres van alle DCC-decoders. Stuur je die MFX-decoders aan via het DCC-protocol? Zo ja: Dan heb je geluk dan kan je via CV-programmeren via CV1 het adres veranderen in ieder adres dat je wil tussen de 1 en 9999. Is het motorola dan inderdaad tot 255.

Groet Ronald.
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 11 juni 2018, 20:34:16
Ik had dus gedacht....als ik nu een MS2 aanschaf dan kan die de loc automatisch inlezen en kan ik daarna het adres veranderen.
Die (mogelijke) functionaliteit had ik in gedachte, maar dat is dus een foute gedachte blijkt nu.

Ik dacht ook dat dat niet kon, ik zie in de handleiding van de MS 2 alleen hoe het aanpassen van het loc adres bij mm en DCC moet. Maar Laurent heeft er meer verstand van dan ik, dus als het volgens hem ook met een mfx loc kan, dan zal ik er wel overheen lezen.

Als het alleen om het aanpassen gaat, hoef je niets te kopen maar kun je met jouw loc naar een stamtafel gaan. Van tevoren even vragen of iemand een MS 2 (of CS 2 of 3) meeneemt en dan kun je ter plekke het adres aanpassen. Je kunt ook naar een Märklin dealer gaan om het adres even aan te passen, of naar iemand anders die een MS 2 of CS heeft waar je even langs mag komen, dan hoef je niet op de volgende stamtafel te wachten.
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2014

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Om echt te begrijpen wat je mist met een CS2/3 ten opzichte van een MS2 moet je er eentje hebben of er eentje van iemand lenen om er een beetje mee te spelen.
Mijn mening is ook dat een MS2 leuk is voor een baantje op de vloer of tafel maar voor een echt baan is een CS2/3 of Ecos enz beter geschikt.
Ik heb zelf geen vaste baan thuis die heb ik samen met mijn vader bij mijn ouders heb zelf te weinig ruimte(geen zolder)gebruik de MS2 die ik heb alleen voor het test rijden aanpassingen doe ik thuis met mijn CS2 en rijden op de baan bij mijn ouders doe ik nog met een CS1 werkt prima aangezien we nog in een opbouwende fase zijn,rails liggen allemaal alleen wissels moeten nog gedigitaliseerd worden zit nog te twijfelen tussen marklin en viessmann(mooi met een micro motor maar ook iets duurder)
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2010

offline
Re: MS2 / CS2 ?
hoi,

Citaat van: hmmglaser op maandag 11 juni 2018, 23:39:20
Mijn mening is ook dat een MS2 leuk is voor een baantje op de vloer of tafel maar voor een echt baan is een CS2/3 of Ecos enz beter geschikt.

Wat is jouw definitie van een "echt baan"? Waarom is een CS2/3 of ECoS beter geschikt voor een "echt baan"? Ik zie hier een perceptie dat alleen de hele dure centrales goed genoeg zijn en dat de "goedkopere" centrales alleen maar geschikt zijn om te spelen als beginner of om te testen. Denk dat je daarmee de plank volledig mis slaat. Als het echt zo erg zou zijn dan zou niet een heel groot deel van de beursbanen aangestuurd worden met de multimaus of een andere handcentrale. Zeker als ik zie wat de meeste met hun hobby doen is een "goedkope" centrale als een Mobile Station 2/3 of de variant van Roco de Multimaus al dan niet in combi met de z21(start) een goede combinatie om je treintjes en wissels op je baan mee aan te sturen.

Groet Ronald.
Re: MS2 / CS2 ?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Beetje off topic, maar ik bestuur mijn baan nog met een CS1R (ECOS) en heb voor de toekomst om te rangeren een MS1 er naast.

Bedoeling is de baan via koploper te besturen en handmatig rangeren met een MS1 waar de te gebruiken locs in staan geselecteerd.
Re: MS2 / CS2 ?
Ben den Hollander
gast

Re: MS2 / CS2 ?
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 11 juni 2018, 20:34:16
Je kan met een Tams MC geen MFX decoders automatisch inlezen. Je moet altijd een loc adres intoetsen of in het geval van iTrain een adres definiëren.
Het automatisch aanmelden kan alleen met Märklin digitaal. Nu bezit ik 2 treinen met adres 3 en heb gewoon problemen met het aanpassen van de ICE3, die ik het adres 304 wil meegeven, omdat dit dan overeenkomt met het bedrijfsnummer en daardoor makkelijker onthouden is.
In die set zit fabrieksmatig een Märklin MFX decoder met adres 3.
Ik had dus gedacht....als ik nu een MS2 aanschaf dan kan die de loc automatisch inlezen en kan ik daarna het adres veranderen.
Die (mogelijke) functionaliteit had ik in gedachte, maar dat is dus een foute gedachte blijkt nu.  Beetje digibeetje  8o :(
Ik zal het toch met CV programmering moeten proberen denk ik.

Elke MFX decoder heeft ook een Motorola (MM) adres en soms ook een DCC adres. Met een Tams centrale kun je voor zover ik weet zowel MM adressen als ook DCC adressen veranderen, daar heb je geen MS2 of CS2 voor nodig.

Gr, Ben.
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Beste forumleden...dank voor jullie feedback. Het is me duidelijk. Ik heb even gedacht dat je het adres van een MFX decoder kon veranderen, maar dat is dus niet zo.
Het is een eigen protocol met een eigen unieke nummering. Ik kan dus gewoon met de Tams blijven opereren, omdat elke MFX decoder ook een MM of DCC adres heeft.
En die moet ik met de Tams kunnen veranderen. Ik ga er nog een keer mee aan de slag.
Re: MS2 / CS2 ?
Hendrick49
gast

Re: MS2 / CS2 ?
Misschien begrijp ik iets verkeerd, maar mijn MFX-locs zijn gewoon te programmeren via de ECoS 50200 (drie jaar oud en helemaal up-to-date).
Ook het adres van de locs is aan te passen. Ik geef de locs altijd een adres dat enigszins lijkt op het treinnummer. Voorbeeld: EETC-1252 geef ik
dan adres 52. Werkt prima!
Re: MS2 / CS2 ?
Ben den Hollander
gast

Re: MS2 / CS2 ?
 @citaat Maar Hendrick, als je een MFX lok hebt ga je toch niet op MM adres 52 rijden als de Ecos ook MFX praat? De lol van MFX is toch: plop op de baan, automatisch aanmelden en rijden maar? :|
Re: MS2 / CS2 ?
Ben den Hollander
gast

Re: MS2 / CS2 ?
Ik snap het niet. Wat is de logica van het MM adres veranderen als je MFX rijdt. MFX adressen worden automatisch vergeven en zijn niet te editen toch?
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Wij rijden in een situatie waar in je ze wel alle twee gebruikt, namelijk:
Met een Daisy via Loconet op de Ecos.
De Daisy maakt dan gebruik van het MM adres (en/of het snifferadres wat is ingesteld op de Ecos) om te communiceren met de Ecos die dan weer in Mfx met de loc praat.

Maar rij je met alleen een Ecos heeft het geen zin om het MM adres te veranderen, want daar word niks mee gedaan met Mfx.
En het Mfx adres wordt toegekend en is niet te veranderen.


Hartelijke groet,
Ragoem
Re: MS2 / CS2 ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 14 juni 2018, 21:08:55
Ik snap het niet. Wat is de logica van het MM adres veranderen als je MFX rijdt. MFX adressen worden automatisch vergeven en zijn niet te editen toch?
Voor een ander. Bij Tischbahning rijden we DCC/MM, dus moeten de adressen uniek zijn. Als ik naar Frank103 ga, gebruik ik het MM adres ook. En dan slechts 1 t/m 80. Dus voor hem zet ik de adressen wel eens om in zijn loks, maar ook van mijzelf. Die laat ik dan zo totdat ik ze weer moet aanpassen.
Re: MS2 / CS2 ?
Ben den Hollander
gast

Re: MS2 / CS2 ?
 @citaat en  @citaat @citaat

Dat begrijp ik en is ook logisch. Maar Hendrick zou MFX moeten rijden op zijn Ecos. Inmiddels heeft hij een post verwijderd dus wordt het verwarrend, met name voor Martin.
Re: MS2 / CS2 ?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: MS2 / CS2 ?
Hallo Ben...het is me helemaal duidelijk hoor en kan het goed volgen. Ik zat weer even op een verkeerd spoor met mijn gedachte. Foute wissel  :-) :-)