Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

polariseren slanke engelse wissel

Gestart door Jasperkc zondag 10 juni 2018, 16:07:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
polariseren slanke engelse wissel
Hallo Iedereen,

Ik heb meerdere slanke engelse wissels 2275. Als je hierover heen rijdt in het digitaal bedrijf, dan vallen korte loks stil precies op de kruising. Ik heb even de tongen goed bekeken en gezien dat het mogelijk is om zo'n wissel te polariseren. Echter ik zal helemaal niet weten hoe ik dit moet aanpakken en welke schakelaars ik hiervoor moet gebruiken. Inmiddels heb ik aan alle 4 de strijkrails een draad gesoldeerd. Als de lok over de kruising rijdt, dan zullen 2 van deze strijkrails zo geschakeld zijn dat ze massa geven en 2 strijkrails zijn zo geschakeld dat ze puko spanning geven. Ik hoop dat er iemand is die begrijpt wat ik bedoel, ik kom er niet uit en zal heel graag het probleem willen oplossen dat korte loks op de kruisingen blijven staan.

Groet, Jasper
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Dag Jasper,

Een foto zegt meer dan 1000 woorden....

Ik begrijp een beetje wat je wilt maar heb nog niet helder hoe je dat wilt oplossen. 
Re: polariseren slanke engelse wissel
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Ik heb een beetje hetzelfde als Henk, maar zit ook gelijk te denken dat met een 2275 je vier rijwegen kan instellen. Dus dat per rijweg je andere strijkregels de puko-functie, danwel massa moet toebedelen....
Wel een interessante gedachte die je hebt. Wil je het wissel automatisch schakelen (en dus ook een automatische schakeling) of wil je een en ander handmatig bedienen?
Re: polariseren slanke engelse wissel
Ben den Hollander
gast

Re: polariseren slanke engelse wissel
Citaat van: Jasperkc op zondag 10 juni 2018, 16:07:49

Ik hoop dat er iemand is die begrijpt wat ik bedoel, ik kom er niet uit en zal heel graag het probleem willen oplossen dat korte loks op de kruisingen blijven staan.


Kijk maar even hier voor een oplossing: http://members.ozemail.com.au/~rossstew/rms/tips.html
Even doorscrollen naar "2275 Track Power Improvement". ;)
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Dank Ben! Dit is dus precies wat ik bedoel. Ik ga even kijken of ik een foto kan plaatsen, maar deze oplossing is precies wat ik bedoel.

Groet, Jasper
Re: polariseren slanke engelse wissel
Beste Ben
Heb het zelfde probleem - zoals ik het zie op 2275  werken zij vooral op de minus van de rail - ik begrijp dit niet daar er meerdere wielen contact zoeken om de minus te bereiken - ben ik verkeerd met mijn redenering?
Bij mij is het de crocodil sinus 39xx en 1 hag loc die problemen hebben op de elektrische kruiswissel  bij heel lage snelheid - zou het kunnen dat een a-symmetrische sleper het probleem oplost? het is maar een vraag
mg Jan     
Re: polariseren slanke engelse wissel k-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel k-rails
Probleem/oplossing is in 2001 al eens beschreven, door Michael Prieskorn
Zie zijn plaatje met een K83 en een gemodificeerd Märklin universeel hulprelais 7244:


Zoiets is makkelijk na te bouwen met 2 bistabiele relais van 2x om, zoals bij het door Ben genoemde voorbeeld van 2275 Track Power Inprovement op http://members.ozemail.com.au/~rossstew/rms/marklin.html .

En dat is inderdaad een improvement (verbetering t.o.v. Michael Prieskorn).
Re: polariseren slanke engelse wissel
Ben den Hollander
gast

Re: polariseren slanke engelse wissel
Citaat van: JanHaagdorens op zondag 10 juni 2018, 21:51:14

Beste Ben

Heb het zelfde probleem - zoals ik het zie op 2275  werken zij vooral op de minus van de rail - ik begrijp dit niet daar er meerdere wielen contact zoeken om de minus te bereiken - ben ik verkeerd met mijn redenering?
 

Ik heb geen idee wat je bedoelt.

Het probleem is gebrek aan massa, lokkies dreigen stil te staan bij langzaam rijden. Oplossing: geïsoleerde rail aan massa leggen.
Nieuw probleem: rail die aan massa ligt maakt soms kortsluiting als de sleper er over gaat. Oplossing: geïsoleerde railstukken polariseren.

Citaat van: JanHaagdorens op zondag 10 juni 2018, 21:51:14

Bij mij is het de crocodil sinus 39xx en 1 hag loc die problemen hebben op de elektrische kruiswissel  bij heel lage snelheid - zou het kunnen dat een a-symmetrische sleper het probleem oplost? het is maar een vraag


Ja dat zou kunnen maar misschien ook niet. Ik zou zeggen probeer het uit.

Gr, Ben.
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Citaat van: JanHaagdorens op zondag 10 juni 2018, 21:51:14
zoals ik het zie op 2275  werken zij vooral op de minus van de rail - ik begrijp dit niet daar er meerdere wielen contact zoeken om de minus te bereiken
Het gaat vooral fout bij korte loks. Dat zijn meestal loks met 2 of 3 paar wielen die zo dicht bij elkaar staan dat zelfs als ze allemaal massa kunnen nemen (en die dan dus geen antislipbandjes hebben) geen "minus" kunnen bereiken, en dan dus stil komen te staan omdat het stroomloze deel te lang is.

Michael Prieskorn legt uit hoe je dat probleem ondervangt, met dit plaatje, en een schakeling die je simpel (van z'n tekening) kunt nabouwen:


Er is naast deze aanpak nog een andere oplossing te zien op demonstratiebanen op de beurs (zoals in de Niedertal bahn, waarvan ik in Zutphen foto's maakte).
Het midden van de 2275 heeft plastic spoorstaven. Die kun je met geleidende zilverlak bestrijken, en zo kun je het gat aanzienlijk verkleinen zonder dat kortsluiting optreedt tussen sleper en spoorstaaf.

Zilverlak+2275 (Niedertal bahn):


Als je daarvoor (voor geleidende zilverlak)  gaat, dan is de schakeling van Michael Prieskorn overbodig.
Het "gat" is dan zoveel kleiner dat ook een kleine lok (zoals de 314 of de Tm 633) moeiteloos passeert.

De NS 314:


De SBB Tm 633:


Uitzondering op de regel:
De Breuer tractor (die heeft maar 2 zeer dicht op elkaar staande assen).
In dat geval heb je dan toch ook nog een (polarisatie) schakeling nodig.
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Hallo Allemaal,

Hier even een update over het polariseren van het engelse wissel 2275. Ik heb aan de geleidende rails een draad gesoldeerd en deze met een tuimelschakelaar verbonden. Ik kom erachter dat ik eigenlijk een 2 polige tuimelschakelaar moet hebben.


Bron: Reichelt Elektronik

Met deze schakelaar kan ik de ene spoorstaaf - schakelen en de andere spoorstaaf + schakelen. De andere zijde moet ik dan ook nog bekabelen en daar komt ook een dubbele tuimelschakelaar in. In de toekomst ben ik van plan om een Viessmann 5552 aan te schaffen en deze kan ik dan gebruiken voor de polarisatie van het engels wissel. De resultaten zijn verbluffend! Ik kan nu met korte loks over het engels wissel rijden zonder storing en nog mooier, zonder kortsluiting. Voor nu dus, duidelijk een verbetering!

Groet, Jasper.
Re: polariseren slanke engelse wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Hoe schakel je normaal? Ik heb er gewoon zelf een relais (2x) met decoder aan gehangen bij mijn eigenbouwsels voor C rails... 24V relaisje met een gelijkrichting zou voldoende moeten doen. Bij min laatste heb ik zelfs een 12V relais met brede band (tot 25,5V) gebruikt. Voordeel, zeker bij digitaalbedrijf, is dat je nooit vergeet om te schakelen.
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Hallo Allemaal,

Hier weer even een update. De bedachte schakeling werkt! Ik heb aan de 4 spoorstaven van de engelse wissel 2 2polige tuimelschakelaars gemaakt. Ik heb de tuimelschakelaar zo aangesloten op de puntcontacten en de rails dat als de ene rijweg massa heeft dan heeft de andere pukospanning. Ik moet nu nog handmatig de schakelaars goed zetten, maar ik heb via ebay.de een universeel schakelrelais op de kop getikt en hiermee kan ik tegelijk met het omleggen van het wissel ook de spanning ompolen. Als er nog meer vragen zijn hierover, ik geef graag antwoord hierop.

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: polariseren slanke engelse wissel
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
 @citaat
Wat voor universeel schakelrelais is dat?
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Hallo Frank,

Dit universeel schakelrelais is te koop via Ebay duitsland en kost zonder verzendkosten ?14,50 Op Ebay is ie te vinden onder: Universal-Fernschalter, UFS -, Relais bistabil 1x4 oder 2x2 UM, Relaisplatine


Bron: Ebay.de

Klik om de Ebay pagina te bezoeken. Ik ben in ieder geval helemaal in mijn nopjes met het resultaat op schakelaarniveau. Als het universeel schakelrelais binnen is, dan hoop ik dat ik echt nooit meer een lok heb stilstaan op een slank engels wissel!

Groet, Jasper
Re: polariseren slanke engelse wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Waarom zou je niet gewoon een paar bistabiele dubbelrelais aan de decoder erbij knopen? Zonder al deze overpriced poespas. Want van deze heb je er 2 nodig, omdat je vier verschillende standen hebt.
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Hallo Laurent,

Je hebt niet zo goed gelezen. Er staat toch echt 1x4 om of 2x2 om. Er zitten ook 2 relais in en die kunnen 4 contacten schakelen.

Groet, Jasper.
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Citaat van: Laurent op dinsdag 17 juli 2018, 02:20:24
Waarom zou je niet gewoon een paar bistabiele dubbelrelais aan de decoder erbij knopen? Zonder al deze overpriced poespas.


Laurent heeft (soms) heel erg gelijk. En in dit geval zeker.

Het hangt een beetje af van waar je toevallig tegenaan loopt,
of wat je toch al in je rommelkissie hebt liggen.

Op het plaatje staat bistabiele relais van 2x om en 4x om. Het hele zwikkie kostte 2ndhand ? 10,- in Zutphen bij een Duitse dumphandel (Isenbohner uit Hamburg, meen ik me te herinneren). Hij blij, ik blij.

En inderdaad, je hebt er 2 nodig van 2x om voor 4 rijwegen. Een 2275 kan overigens maar 2 standen aannemen (door de paarsgewijze koppeling van de tongen). Je kunt een 2275 het beste vergelijken met 2 in elkaar geschoven wissels.

En dat printje van IEK is zoveel duurder omdat het laten maken van zo'n printkaartje sommige mensen zoveel meer kost, en er zitten zichtbaar dipswitches op en connectoren, en 1 diode en 4 condensators. En dat dient alles het gemak, en de herbruikbaarheid. En ja, daar betaal je graag voor, of niet.  O:-D

Ik ben trouwens benieuwd wat die condensators erop doen. Het zou kunnen dat de bijbehorende weerstanden op de andere kant van de printkaart zitten. In dat geval bevat de print 4 CDU's, 1 voor elke schakelbare relais stand. En gezien de maat denk ik dat deze 4 elco's 470 mu van 35 volt zijn.

Relais PK-12 zijn oud. Ik kon de datasheet eerst niet vinden, en kwam uit op een Oekrainse site met daarop zie klik.

Twee screenshots:
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Sommige forum-users zijn al heel lang actief, en kennen daardoor het bestaan van talloze draadjes over de 2275.  Anderen zoeken zich wezenloos, en vinden niets omdat je net het goede trefwoord moet weten.

Ik geef deze toevoegingen omdat die laten zien waarom je
2 bistabiele relais moet nemen van elk 2xom,
in plaats van 1 bistabiel relais van 4x om
voor de polarisatie van een k-rail slank engels wissel (2275).

Het draadje van Harry Sipkes is erg zinvol als je slanke engelsmannen in k-rails gaat gebruiken:


Kroko14253 (Harry Sipkes), 2275, wisseltongen gedemonteerd

foto Harry:


Aan die foto kun je zien dat er per 2275-zijde 1 lange stelbiels zit
die beide wisseltongen verzet (als ene recht, dan andere afbuigend).

Er zitten 2 stelbielsen in 1x2275, dus je zet 2 bistabiele relais (2x om) in
voor de polarisatie (logisch bezien makkelijker te bedraden).

En daarom voldoet 1 bistabiel relais van 4x om niet voor de polarisatie van een 2275 !
Dat is alleen zinvol als je, zoals ArjanM destijds deed, 1 servo gebruikt voor beide stelbielsen tegelijk.
En daarvoor had Arjan een speciale scharende constructie verzonnen.
Bij de standaard (niet-slanke) engelsman kun je dus wel 1 relais van 4x om nemen,
maar bij de slanke 2275 niet !!!


Harry gebruikte servo's voor de 2275, en dus 1 per stelbiels, bron 2009

foto Harry:


De aanpak van het gaatje:
(...) om de gaten voor het steldraad te boren heb ik het zò gedaan:
Aan weerszijden van de stelbalk zet je rode (of andere opvallende kleur) streepjes.
Tevens zet je een rode streep in het middelste gat, tussen de binnenste tongen.
Vervolgens haal het wissels weg, je verbindt de korte streepjes met elkaar en trekt het middelste rode lijntje door, over de eerder getekende rode lijn heen. Bij het kruis moet je dus boren.

foto Harry:


*** edited: crosslink toegevoegd
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Citaat van: Jasperkc op maandag 16 juli 2018, 23:08:40
Dit universeel schakelrelais is te koop via Ebay duitsland en kost zonder verzendkosten ?14,50 Op Ebay is ie te vinden onder: Universal-Fernschalter, UFS -, Relais bistabil 1x4 oder 2x2 UM, Relaisplatine

Het gekke is dat er waarschuwingen staan bij dit IEK-printje:
CiteerSteuerung:    Analog
CiteerEr reagiert auf positive Schaltimpulse und kann damit auch als Ergänzung für unseren  MAD-4 MM, jedoch !!nicht DCC!!

Als je het achter een K83 decoder hangt, dan werkt het toch gewoon digitaal?
Gebruikt DCC geen K83-decoders? (vraag ik me dan af als analoog rijder)
Re: polariseren slanke engelse wissel
Zal wel met het voltage van de relais te maken hebben.
Daar staat een enorme 12 op.
Ik gok dat dat de schakelspanning van de spoel is.
Re: polariseren slanke engelse wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: polariseren slanke engelse wissel
Die 12 vDC is de nominale waarde voor de coils, dat kun je zien in de datasheet die ik eerder vond,
minimum is 9, maximum is 24 vDC.

Te hoog voltage? Wat ik ervan weet, mag DCC tussen 3,5 en 15 vDC hebben, afhankelijk van de bouwstenen op een print, dus op/rond de grens van TTL-chips.

Mmm:  Schakelt men bij DCC anders?

Volgens de zuiderburen wel.
K83 komt inderdaad bij DCC niet voor. Vandaar.

De quote schrijver
CiteerOp DCC zal een k83 decoder het zeker niet doen, dat is puur en alleen MOTOROLA
heeft een opvallend motto: "Alleen de waarheid ligt in het midden."

Waar ken ik die levenswijsheid van?

Analoog, en schakelen tegen +, is ook interessant.
Märklin analoog schakelt tegen massa, sommige 2-rail systemen schakelen tegen +.
Me bekend van oude Viessmann schakelingen met geel en bruin kleurcodes die niet bedoelen wat je bij Märklin juist wel zou verwachten (geel als - of massa, en bruin als + of prik is geen Märklin bedradings kleurcode).