Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

repareren lantaarns Loc 3611

Gestart door richendiesel vrijdag 08 juni 2018, 21:06:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
repareren lantaarns Loc 3611
Hallo forumvrienden,
Vorig jaar had ik me laten verleiden een mooie 3611 aan te schaffen. Nog in de oude digitale uitvoering en helemaal intakt. De loc op zich liep best wel goed met de maxon motor, maar na enige tijd begaf een van de prachtig uitgevoerde lantaarns het, en een maandje later nog eens twee. Ik ben toen eerst maar eens in Houten gaan zoeken maar met 0 resultaat. Dhr. Keuterman wenstte me met enig sarcasme, heel veel succes met mijn zoektocht. Ik kon het echter toch niet aanzien,zo'n prachtige loc zonder licht, dus toch maar even Googelen. Dat even werd wel nachtwerk, maar uiteindelijk vond ik een Duits en een Frans bedrijf die ze evt. konden leveren. Een behoorlijke domper was echter wel de prijs die ze er voor vroegen, n.l. 29 euri per twee excl. verzendkosten. Dit is nogal wat wetende dat er 5 van deze lantaarns op de loc zitten. Nu had ik een tijdje terug wat gele smd leds gekocht bij onze Chinezen, maar ik was er nog niet toe gekomen hier wat mee te doen. Die dingetjes zijn iets van 1x1,5mm groot, als speldeknopjes dus deze solderen is toch wel een uitdaging. Eerst maar eens kijken of de lantaarns te demonteren zijn, en ja hoor, heel simpel, het dekseltje aan de achterkant is er vrij gemakkelijk af te wippen met een klein schroevendraaiertje. Hieronder zit een soort printplaatje wat er ook uit te halen is. Er is genoeg ruimte in het lantaarntje voor het nieuwe ledje. Nu even de polarisatie checken van de Led en het printplaatje en naar blijkt is de voorkant van het plaatje de plus. Ik heb Internet nog wel even nagestruind, hoe smd leds te solderen en een paar keer geoefend. Nu het ledje voor eggies op het plaatje gesoldeerd getest en zowaar de eerste is gelukt. Ik heb ze gelijk alle vijf maar vernieuwd want naar blijkt branden ze iets feller als de oorspronkelijke. Iets te fel eigenlijk , maar dat komt wel goed als ik er t.z.t. een nieuwe decoder in ga zetten want de loc heeft ook de neiging steeds langzamer te gaan rijden. Het loopwerk en tandwielen lopen verder soepel dus hopelijk wordt het met een ESU Lopi beter.
Wel , al met al een geslaagde missie wat de verlichting betreft. Alles weer shiney voor een paar eurocent.
vrgr. Rich
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: repareren lantaarns Loc 3611
netjes gedaan
en ja smd ledjes je meot het gewoon proberen en gaan doen
ik geef wel eens demonstrties en werkshops hierover en dan is het toc niet zo moeilijk als de mensen denken


veel succes verder het is zo netjes gedaa

Gr Ed
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Goed werk!!!!
Een voorschakelweerstand kan helpen om de ledjes wat minder fel te laten branden.

Groeten
Robert
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Hallo Robert,
Er zitten al voorschakelweerstandjes op de orginele decoder. Ik kan deze natuurlijk opsporen en vervangen voor iets zwaardere maar na de eerstvolgende Houtenbeurs koop toch een nieuwe decoder, en dan pas ik gelijk de weerstandjes aan. in ieder geval bedankt voor de tip.
vrgr.Rich
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Hi Rich,

Netjes gedaan.
In de meeste decoders kan je de helderheid instellen of er een extra weerstand tussen plaatsen (zal er vast al eentje ergens zitten)

groet
Harald
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Hallo Rich,

Je kunt ook overwegen de ledjes een dun laagje lak te geven met een donker pigment.
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Zou ik niet overwegen. Betere een extra weerstand erbij of de uitgang dimmen. Gaan de LEDs langer mee. Het origineel leek ook al wel een LED, maar dan zonder de beschermende behuizing. Zelf ook een keer een display van een wekkerradio zo gerepareerd met een smd LED.
Re: repareren lantaarns Loc 3611
 @citaat: Het zou dan ook erg fijn als je ook met redenen komt. Een extra weerstand betekent extra warmteontwikkeling. Die moet dan wel op de goede plaats afgevoerd worden. Wat de levensduur betreft van LED's, ze zijn al beveiligd/begrensd met voorschakelweerstandjes en dus zal de levensduur geen belemmering zijn. LED's gaan gemakkelijk 10000 branduren mee en dan zit ik aan de hele lage kant. Dat betekent dus al meer dan een jaar continu rijden.
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Ben den Hollander
gast

Re: repareren lantaarns Loc 3611
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 09 juni 2018, 19:19:15

Een extra weerstand betekent extra warmteontwikkeling.


Onzin. P (vermogen) = I2 x R

Stel de stroom is 5mA en de weerstandswaarde is 500 ohm dan hebben we het over 0,0125 Watt. Daar brand je je vingertjes niet aan.....
Re: repareren lantaarns Loc 3611
 @citaat: Ach Ben, je geeft zelf al aan dat er sprake is van warmteontwikkeling. Dus citaat is geen onzin. Ik heb nooit gezegd dat het veel is. In mijn beleving alleen energieverlies. Een extra weerstand zou daarom al niet mijn eerste keuze zijn.
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Rich, nette oplossing!

@Gerrit, met R hoger, wordt I ook lager, dus... Succes met rekenen  B)
(Overigens @Ben het is niet Watt, maar watt)
Re: repareren lantaarns Loc 3611
 @citaat: of de U ook hoger.  8o
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Tuurlijk Gerrit... :| :roll:
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: repareren lantaarns Loc 3611
de "U" blijft constant op de uitgang van een decoder.De regeling van de intensiteit van de leds gebeurd anders.Geen zin om verder uit te wijden want is de eeuwige discussie want het massa aan vermogen (nanowatt) dat je verspild zou weleens fataal kunnen zijn voor het bestaan van de mensheid :)
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Nog 1tje  :offtopic:

Het einde der tijden is genaderd lees ik net hierboven .  :D
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Het gaat weer om niks.

groet
Harald
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Hallo forumleden,
Het verbaasd me steeds weer wat een moeite onze hobbyvrienden nemen, om tot oplossingen en de mogelijke gevolgen daarvan oeveloos kunnen uitweiden. Ik had eerder gehoopt en gedacht dat men zou reageren op het afnemen van snelheid van de loc. met maxonmotor. Mijn eigen idee was al, er een nieuwe Lopi in te zetten waardoor ik meteen het probleem van de iets te fel brandende ledjes middels weerstandjes op kan lossen. Heren, prachtige theorieën die jullie er op loslaten, maar ik ben bang dat het verspilde energie is. Evengoed bedankt voor de genomen moeite.
groeten Rich
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Met een Lopi of een Loksound kun je de lichtintensiteit van de leds instellen.
Ook kun je het opstarten en uitschakelen van de lichtgenerator simuleren.
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Ben den Hollander
gast

Re: repareren lantaarns Loc 3611
Citaat van: richendiesel op donderdag 14 juni 2018, 19:39:00

Ik had eerder gehoopt en gedacht dat men zou reageren op het afnemen van snelheid van de loc. met maxonmotor.


Dan zul je er wat woorden aan moeten besteden: wat bedoel je hier mee? Gaat de lok tijdens het rijden langzamer rijden, of is de max. haalbare snelheid lager geworden, of enz..?

De Maxon is een prima motor, wellicht is het de aandrijving die toch zwaar loopt of grijpt de decoder in door temperatuur verhoging of....?
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Het zou idd aan de decoder kunnen liggen het model is natuurlijk al wat ouder dus zou er sprake kunnen zijn van geen of slechte last regeling waardoor bij een lichte spannings verlaging door baan lengte de lok al langzamer gaat rijden.
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Hallo

Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft deze lok helemaal nog geen lastregeling.

Bart
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Volgens mij is het een delta maar dat weet ik niet zeker daarom zei ik ook geen of een slecht last regeling
Mijn ICE 3 van de NS liep met de originele decoder ook harder en zachter op verschillende stukken op mijn baan maar dat zal ook komen omdat mijn ringleiding nog niet volledig is aan gesloten.
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Beste Rich,

Ik heb ook bij mij in de tijd de decoder moeten vervangen (nog door een originele Marklin)
Lok wou alleen toen nog heel traag rijden. Met de nieuwe decoder was het opgelost.
Nu zou ik ook een Esu monteren.
Mijn lok schommelt wel een beetje, een wiel is blijkbaar niet helemaal centraal geboord.
Mvg
Olivier 77
PS Ik weet zeker dat dit geen delta is
Re: repareren lantaarns Loc 3611
Het is inderdaad geen Delta. Ik heb inmiddels de decoder vervangen voor een lopi 4 en de rijeigenschappen zijn nu uitstekend. De verlichting is nu met weerstandjes ook prima.
allen bedankt voor het meedenken gr Rich