Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw

Gestart door Erik.M. zondag 10 juli 2022, 11:19:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag, misschien is deze al vaker gesteld, misschien staat mijn vraag in de verkeerde topic, en in dat geval, mijn excuses en mag de moderator het verplaatsen of verwijderen......  :offtopic:

Maar goed, mijn vraag,

Op m'n zolder ben ik, ondanks de beperkte ruimte, bezig om een spoorbaan te maken waar op dit moment 3 treinen kunnen rijden.
Nu wil ik over de hele lengte / breedte van de tafel, nog een boven baan erbij maken ( spoor, scenery enzovoort )
Maar als ik daarvoor een plaat triplex gebruik, haal ik het zicht op de onderste baan helemaal weg......  :(

Daarom wil ik eigenlijk een plaat PLEXIGLAS gebruiken in plaats van triplex.
Hoe ik het precies ga doen weet ik nog niet, maar om me goed voor te bereiden, zou ik graag willen weten waar ik allemaal rekening mee moet houden met het werken met plexiglas.

- wat is een goede manier om het te bewerken ? ( zagen, snijden, lijmen ? ) En in geval van lijmen, welke lijmsoort is het meest geschikt.

- de rails (Marklin C-rails) kan ik die het beste ook lijmen of met de speciale rails schroefjes vast zetten ?

- Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden als ik aan de slag ga met het plexiglas ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties, en nog ene prettige dag verder, groet, Erik.M. Vlissingen  ;)
Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
hoi,

origineel idee  :)

Citaat van: Erik.M. op zondag 10 juli 2022, 11:19:04
- wat is een goede manier om het te bewerken ? ( zagen, snijden, lijmen ? ) En in geval van lijmen, welke lijmsoort is het meest geschikt.

Zagen is niet gemakkelijk. Dat mag je met beleid gaan doen. Snijden? Nog niet geprobeerd. Is denk ik ook niet goed te doen. Laseren kan maar heeft ook zijn beperkingen. Er zijn speciale lijmen voor Acryl / plexiglas. Er zijn ook verschillende soorten Acryl / plexiglas. Van heel goedkoop tot in het duurdere segment. De kwaliteit en het gemak om iets te bewerken is naar de prijs.

Citaat van: Erik.M. op zondag 10 juli 2022, 11:19:04
- Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden als ik aan de slag ga met het plexiglas ?

Ja: het kan zo statisch zijn als de pest. Dat is niet fijn. En je heb bij de meeste platen 1 of 2 zijdes met plastieke beschermlaag. Die mag je weg halen. Vaak is het wat gevoelig voor krassen. En je mag een behoorlijke dikte hebben voor een stevige plaat als je daar zelf op wil steunen.

Groet
Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
als je op die plexi scenery plaatst zie je toch weer niets van de onderste baan, wat versta je juist onder 'scenery';
en gaat alles op die onderste baan wel bereikbaar blijven?



er zijn wel meerdere mensen op dit forum die baantjes boven elkaar bouwen, die zijn wel beperkt in diepte; hoe groot is jouw actuele baan?


mvg,
Michel
Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Ha Erik

Leuk idee, alleen plexiglas heeft aantal andere eigenschappen dan het hout waar je rekening mee moet houden.
Ik heb op mijn baan ook stuk toegepast om naar schaduwstation te kunnen kijken, spreek uit ervaring.
Zie oa https://forum.3rail.nl/index.php? topic=11580.msg1458518#msg1458518

Op foto zie je kano op de plaat, er onder rails op etage er onder.

Zagen, als tanden te grof zijn versplintert , hapt zaag stukjes er uit.
Als zaag te heet wordt gaat het ook niet goed.
Natuurlijk bescherm folie pas verwijderen na zagen.
Dan de buigzaamheid. Door gewicht en temperatuur kan het makkelijk gaan doorbuigen.

Succes met de uitvoering.

Groet Erik
Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Erik, ik heb plexiglas gezaagd voor langs de zijkant van de baan (om fragiele seinpalen te beschermen. Het ging verrassend goed, nauwkeurig en scherp met de decoupeerzaag, met een ijzerzaagje erin. Inderdaad, beschermfolie laten zitten zolang je zaagt.
Karel
Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Erik

Er is een oud draadje van Karst Drenth bij de buren Atelierbaan  naar voorbeeld van Mariënberg (h0). daarin wordt een spiraal gebouwd van plexiglas, en om de rails (Piko-A, dus ABS) aan het plexiglas te lijmen was speciale lijm nodig (Acrylfix 116), en die bestaat uit  twee soorten lijm, links de polymeerlijm, rechts de oploslijm (foto zie foto's Acrylfix.

Karst maakt in dat draadje ook van plexiglas gebruik voor zijn servo's.In 2016 (in zijn draadje pagina 51) beantwoordt hij een vraag met veel foto's die al dat plexiglas gebruik goed tonen: ergens in dit draadje maakte zich iemand zorgen om de bedrading


Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Je zou eventueel ook gehard glas op maat kunnen laten maken; veel steviger, krasvaster en qua prijs zal het niet veel schelen.
De prijzen van goed plexiglas zijn namelijk niet misselijk.

Grtz Tony
Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Maar glas is wel een stuk zwaarder. Bij ophangen niet zo fijn.
Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Plexiglas in plaats van triplex voor baan bouw
Plexiglas zagen met langzame snelheid, eventueel koelen.
(Water of lucht)
Ik gebruik een speciale cirkelzaag hiervoor met speciale tanden voor kunststoffen.
Het is ook redelijk te frezen. Ook hier niet te snel.
Maar het meest handige is het gelijk op de goede maat te bestellen.
Lijmen doe je met Acrifix 1R0192 PMMA. Een lijm voor acrylglas, plexiglas; polystyreen en polycarbonaat.
Dit wordt ook door professionele bedrijven gebruikt.
Hierbij is van belang dat de lijmspleet zo klein mogelijk is, en de oppervlakte zo glad mogelijk is voor een heldere sterke lijmverbinding.
2-componentenlijm en secondenlijm houden niet.

Mvg
Marcel