Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hariborg een nieuw begin...

Gestart door Roelie001 woensdag 06 juni 2018, 12:49:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hariborg een nieuw begin...
Hoi allen,

Ik ben bezig ruimte creeren voor een nieuwe baan,ik heb onderstaande idee (na aanleiding van MarklinMagazin 2017 II)
linkje http://streaming.maerklin.de/public-media/MM/Downloaddatei_Gleisplaene_MM0217_040617_tt_NEU.pdf
Ik heb deze aangepast naar mijn wensen/rail voorraad en afmetingen.

Voor bereikbaarheid kan ik achter en links achter de baan komen.

Het idee:
Hariborg is een fictief stadje , met een boederij met suikerbieten en wijnranken.
En niet te vergeten de Haribo fabriek !
Waarom Haribo ... omdat mijn zoontje en ik hier verzot op zijn:-)

Ik rijd alle periodes en landen door elkaar ... gewoon omdat het kan en niet omdat het moet.

Gaarne jullie (opbouwende) kritieken.

Ikzelf ben nog niet echt gelukkig met de locatie van de boerderij maar zie geen ander geschikte plek.



Marco & Joey
Re: Hariborg een nieuw begin...
Hi Marco en Joey,
een leuk baanplan.
En de gedachte van een Haribofabriek vind ik echt geniaal!  :D :D :D
Een thema om op los te gaan lijkt me.

In de buurt van Berlijn ben ik een paar jaar terug in de fabriek van Katjes geweest.
Zo leuk om dat productieproces te zien en zeker zo leuk om in de fabriekswinkel te shoppen.
Suces met de verder spinsels en plannen.
Grtz, Arjan
Re: Hariborg een nieuw begin...
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Hariborg een nieuw begin...
Mooi ontwerp!
Re: Hariborg een nieuw begin...
Hallo Marco,

Leuk om opnieuw te beginnen en al een duidelijk thema te hebben. Je geeft aan nog wat te 'martelen' met de plaatst van de boerderij. Gewoon een gedachtespinsel van mij, maar je hebt nu de fabriek aan een doorgaand spoor gezet. Is het een idee om hier een soort van industriespoor van te maken en dus doodlopend? Je kunt dan de fabriek wat meer naar onderen plaatsen en het meest linkse spoor laten vervallen. Je hebt linksboven een soort van verhoging gemaakt en deze dan wat groter maken en daar de boerderij. Je krijgt dan een boerderij op een heuvel en kunt de landerijen erom heen positioneren.
Re: Hariborg een nieuw begin...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Hariborg een nieuw begin...
Ambitieus plan hoor.
Succes met de bouw.
Ik had je nog een mail gestuurd, misschien kan je er eens naar kijken.
Re: Hariborg een nieuw begin...
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: Hariborg een nieuw begin...
Ziet er top uit Roelie, vind je zoon zekers prachtig.


Gr. Arjan
Re: Hariborg een nieuw begin...
Aanpassing gemaakt:
Ruïne naar rechtsboven verplaatst.
Boerderij naar links boven

Stijging naar boerderij is helaas wel 4% ..
Re: Hariborg een nieuw begin...
Ook even het wintrackje
Re: Hariborg een nieuw begin...
Ik denk dat je toch zou moeten aanpassen want een stijgingpercentage van 4% is eigenlijk te veel. Je locs zullen dat normaal gesproken niet ?trekken?. Er treed slijtage op van je loc. Zeker als je er nog wat achter wil hangen of voor wil zetten.
Natuurlijk zullen je locs het wel doen maar er is een snellere slijtage en ik neem aan dat dat niet je bedoeling is.
Re: Hariborg een nieuw begin...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hariborg een nieuw begin...
Ik heb even naar de stijgingen gekeken en denk dat het niet moeilijk is om dit te verbeteren door elders wat met de hoogtes te spelen.

Om te beginnen kun je de fabriek en de twee bijbehorende sporen een kleine 20 mm hoger leggen, inclusief de meegebogen wissel links. Daarvandaan kan dan de stijging van het spoor naar de boerderij (net) onder de 3% blijven. Vanwege de hoger gelegen fabriek moeten enkele andere sporen die nu vlak liggen aangepast worden. Daarvoor zijn heel veel mogelijkheden; de meest voor de hand liggende lijkt me de rechte sporen met de brug. Met ongeveer 1% op dat traject ben je er al. NB: Ik heb het alléén over de twee sporen met bruggen die direct naar de fabriek leiden, niet over de andere twee.

Er zijn trouwens nog meer plaatsen waar de stijging aan de hoge kant is, met name de binnenbocht rond de boerderij. Daar zou je eigenlijk ook nog iets aan moeten doen, maar dat lijkt me ook niet zo moeilijk.